Gå til innhold

Tråden for 34" Ultrawide 3440x1440 skjermer


Anbefalte innlegg

 

Jeg venter på ett RX 490 til min nye XR341CK, har nå et stusselig gtx 960.

 

Får ca 35-45 fps med Doom på low/med instillinger i 3440x1440, og 100 fps i Overwatch med en blanding av low og ultra, ser sykt bra ut i forhold til min gamle 22" tn skjerm. :w00t:

 

Hva synes du om Freesync's LFC (Low Framerate Compensation)? Er det stor forskjell på lav FPS om du skrur av Freesync?

 

 

Hei! Må vel skaffe meg ett Amd skjermkort før jeg får testet dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er på utkikk etter bedre og større monitor.

 

3440x1440 ser litt fristende ut. Men hadde foretrukket noe i 16/10  eller 16/09,foretrekker litt høyde i enkelte typer spill (strategi/rpg).

Finnes det 30"+ ips gsync skjermer med 100hz+ i 16:10 / 16:09?

 

Har for tiden en eldre asus pb278q 2560x1440. Oppløsningen er grei, men den er bare 60hz (har oc til 85) og jeg synes den fysiske størrelsen er litt for liten. (34" 3440x1440 blir vel stort sett bare litt bredere og ikke så mye høyere?). 

 

Men av de to som er nå (acer x34a og asus pg348q, hvilken er og foretrekke?) Kanskje best og vente til x34p? 

 

Har 970sli og vil oppgradere til 1080ti når den engang kommer i salg. 

 

34" ultrawide er nøyaktig like høy som 27" 16/9 skjerm, men ganske mye bredere.

 

Du har jo diverse 4k skjermer, denne er 32" og har Gsync, men kun 60hz. Tipper det kommer 4k skjermer med 100hz om ikke alt for lenge. https://www.komplett.no/product/864480/datautstyr/skjermer/skjermer/acer-32-led-predator-g-sync-xb321hk

Lenke til kommentar

 

Er på utkikk etter bedre og større monitor.

 

3440x1440 ser litt fristende ut. Men hadde foretrukket noe i 16/10  eller 16/09,foretrekker litt høyde i enkelte typer spill (strategi/rpg).

Finnes det 30"+ ips gsync skjermer med 100hz+ i 16:10 / 16:09?

 

Har for tiden en eldre asus pb278q 2560x1440. Oppløsningen er grei, men den er bare 60hz (har oc til 85) og jeg synes den fysiske størrelsen er litt for liten. (34" 3440x1440 blir vel stort sett bare litt bredere og ikke så mye høyere?). 

 

Men av de to som er nå (acer x34a og asus pg348q, hvilken er og foretrekke?) Kanskje best og vente til x34p? 

 

Har 970sli og vil oppgradere til 1080ti når den engang kommer i salg. 

 

34" ultrawide er nøyaktig like høy som 27" 16/9 skjerm, men ganske mye bredere.

 

Du har jo diverse 4k skjermer, denne er 32" og har Gsync, men kun 60hz. Tipper det kommer 4k skjermer med 100hz om ikke alt for lenge. https://www.komplett.no/product/864480/datautstyr/skjermer/skjermer/acer-32-led-predator-g-sync-xb321hk

 

Ønsker ikke 4k (for mye og drive / tekst skalering i gamle spill blir for jævli.)

Og vil ha minimum 100hz (helst 144) og ips

Så da blir vel 3440x1440 eneste alternativet. 

(Skulle gjerne ha 30-40" 2560x1600 16:10 gsync ips 144, men finner ikke noe sånt)

 

Endret av per parker
Lenke til kommentar

Mer HZ er bra for alt, ikke bare gaming, bare du rører på musa så vil du merke forskjell. Kjøper du i 100Hz (eller mer, som burde komme i løpet av året/tidlig neste år for ultrawide) så kommer du ikke til å angre :)

Hadde 144+Hz UW skjerm med G-sync vært tilgjengelig nå, så hadde jeg gått for det om det så hadde kosta 20k. Men trengte ny gaming skjerm "NÅ", og ville ha UW skjerm, så da var det eneste valget Acer Predator X34A (G-Sync) som kjører 100Hz.

Og ja, 60Hz er og blir for dårlig hvis man satser på best mulig spillopplevelse!

 

Og BTW, jeg leste i en Reddit post angående Overwatch at Blizzard overhode ikke var til å rikke med å ville gi Overwatch støtte for 21:9?

Så jeg håper jeg tar feil med denne påstanden Nizzen! For Overwatch med 21:9 ville vært absolutt helt topp! :)

 

UPDATE: https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.pcgamer.com/overwatchs-new-219-support-actually-reduces-field-of-view/&ved=0ahUKEwiuw76SgoDOAhWubZoKHTmQCtEQFgglMAE&usg=AFQjCNHFtoGNYJ9pX8RBIIQDs7Y4vY7W8Q

Endret av fomlepung
Lenke til kommentar

Antagelig så er nok dette fordi Blizzard mener 21:9 gir en fordel mtp e-sport. Om jeg ikke tar feil så sa de dette da det var snakk om 21:9 i SC2. Jeg kan egentlig forstå det for å være ærlig, man kan gjerne gi alle en 21:9-skjerm i en turnering, men ikke i kvalifiseringer frem til selve turneringen

Lenke til kommentar

Er på utkikk etter bedre og større monitor.

 

3440x1440 ser litt fristende ut. Men hadde foretrukket noe i 16/10  eller 16/09,foretrekker litt høyde i enkelte typer spill (strategi/rpg).

Finnes det 30"+ ips gsync skjermer med 100hz+ i 16:10 / 16:09?

 

Har for tiden en eldre asus pb278q 2560x1440. Oppløsningen er grei, men den er bare 60hz (har oc til 85) og jeg synes den fysiske størrelsen er litt for liten. (34" 3440x1440 blir vel stort sett bare litt bredere og ikke så mye høyere?). 

 

Men av de to som er nå (acer x34a og asus pg348q, hvilken er og foretrekke?) Kanskje best og vente til x34p? 

 

Har 970sli og vil oppgradere til 1080ti når den engang kommer i salg. 

 

Jeg har 2 stk av akkurat de samme Asus skjermene du har der i tillegg til Acer Predator X34A.

Gode skjermer, men egner seg ikke på langt nær så godt til gaming som X34A skjermen gjør! :)

Lenke til kommentar

Jeg syntes Blizzard er noen gjeng med brødhuer. Jeg kan forstå at på profosjonelle turneringer så vil 21:9 kanskje gi en fordel. Kanskje mer i spill som Starcraft 2.

 

Men for oss som spiller det for morro er det latterlig hvordan de behandler 21:9. De mener det er en fordel.

 

Skal vi da også si at siden 1ms 144hz skjermer gir en enda større fordel over 8ms 60hz skjermer så må vi locke fps på 60?

 

At league og dota 2 støtter 21:9 og ikke blizzard er noe bare tull. Der er også esport scenen mye større enn det er på blizzard sine spill.

 

Litt off topic. Syntes bare det er latterlig.

Lenke til kommentar

Jeg syntes Blizzard er noen gjeng med brødhuer. Jeg kan forstå at på profosjonelle turneringer så vil 21:9 kanskje gi en fordel. Kanskje mer i spill som Starcraft 2.

 

Men for oss som spiller det for morro er det latterlig hvordan de behandler 21:9. De mener det er en fordel.

 

Skal vi da også si at siden 1ms 144hz skjermer gir en enda større fordel over 8ms 60hz skjermer så må vi locke fps på 60?

 

At league og dota 2 støtter 21:9 og ikke blizzard er noe bare tull. Der er også esport scenen mye større enn det er på blizzard sine spill.

 

Litt off topic. Syntes bare det er latterlig.

Helt enig, men spiller overwatch mye fordeom. Helt til BF1 er ute til høsten :p

Lenke til kommentar

Kan vel noe med at prisene på 21:9 hittil har vært helt ekstreme i forhold og at de ikke ønsker å segmentere ut potensielle spillere som kan kvalifisere seg til turneringer fordi de ikke har råd? De beste skjermene koster mer enn de fleste bruker på hele PCen inkl en Asus/BenQ 1080p 144Hz skjerm.

 

Personlig så syns jeg de gjerne må kjøre på med ultrawide, men jeg kan forstå det av denne grunnen også :)

Lenke til kommentar

"Alle" har vel råd til 21:9? Det er jo bare å ta en 16:9 skjerm, og sende den en 21:9 oppløsning uten å strekke bildet ut i hjørnene. Altså med 1:1 pixel mapping. Har man for eksempel en 27" 144Hz skjerm med 16:9 oppløsning som 2560x1440. Så sender man bare skjermen et 2560x1080 signal. Diagonalt er skjermbildet da bare redusert til 25,5", men man får også 44% mer fps frem, enn med dagens raskeste WQHD skjermer. Setter man skjermen nærmere kan man også få dekket ganske mye av synsfeltet som med en 34" WQHD skjerm. Da får man en oppløsning som er mye lettere å drive, og en merkbart høyere oppdateringsfrekvens. Hvem har konkurransefortrinnet da? Det er vel den med 27" 144Hz QHD skjermen vel?

 

Om man gjør det samme med en FHD skjerm, så er man nede i 1920x820, som nok blir litt i minste laget for de fleste. Men billigste 144Hz FHD skjermen i Norge i dag koster ~2000Kr. Og billigste 27" 144Hz QHD ligger på ~4000Kr. Om man ser på seg selv som litt halvproff, så er dette noe "alle" kan ta seg råd til.

 

Eller snu litt på saken, og send en Z35 overklokket til 200Hz et signal med 1920x1080 oppløsning. Det vil Blizzard ikke ha noe problem med? Men jeg tenker 200Hz over de "vanlige" 144Hz må vel være et stort konkurransefortrinn det også? Hvor mange her ville valgt WQHD i 100Hz foran WFHD i 200Hz?

Lenke til kommentar

Det er mye informasjon i tråden her, men håper noen med litt oversikt kan oppsummere litt - samt ta hensyn til prisutviklingene og det som har kommet til av modeller.

 

Ønsker 34", men blir usikker på hva jeg skal velge. Dell 3415W har fordelen av å 50/50-splitt PiP og "en form for KVM" - en funksjon som hadde passet mitt bruk veldig bra. Er det andre modeller som har slik funksjonalitet?

 

Bruksområdet blir ellers variert - både spill og bildebehandling er blant hva det vil bli brukt til. Sitter i dag med en 30" HP med 2560x1600 - har fukket å bli 10 år gammel!

 

Ser ellers XR341CK for så vidt høster noen lovord her. Ligger nå på ca. 9000 kr, og da har jeg vel allerede strekt budsjettet litt allerede (spesielt med tanke på at jeg ser for meg en grafikkortoppgradering også snart - kjører med R9 270 i dag, så egentlig hadde jo en skjerm med FreeSync også vært en fordel). På langt nær noen hardcore gamer, og kan godt være uker hvor det ikke spilles overhode. Og har for så vidt klart meg fram til nå uten spesielle problemer med den ti år gamle HP-skjermen, som ikke akkurat har display med så god responstid (vi snakker førstegenerasjons 2560x1600-panel).

 

Da blir det jo også et spørsmål hvor gode/dårlige de rimeligste 34"-ene - modellene fra LG og AOC, evt. LG 34U88-B, som koster omtrent det samme som Acer-skjermen...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg bruker denne på Dell-en min. Litt smådyr, men den er helt rå på justeringsmuligheter. Mye å gå på i høyden - nesten en halvmeter mellom bordflate og bunn av skjerm, på det høyeste. Når foten er montert i bakkant av bordplaten på et 60cm bredt bord, så går den helt inn i veggen - og har såpass stor rekkevidde at man kan dra den helt fram til framkant av bordet ved behov. Oser av kvalitet, og justering er såpass lettvint og fint at det blir en vane å variere litt etter behov - istedet for vanlige foter / enklere fester der man finner et kompromiss, og så lar man det være sånn. Den er også ganske stilig.

 

http://www.avshop.no/chief-mfg-kontour-k1-bord-klemme/cat-p/c/p7207990

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Minner om at Expert har DnB kampanje igjen. Altså 20% rabatt på hele butikken. Nytt denne gangen er at det gjelder på webshop'en også. Så om du har et kvalifiserende DnB Mastercard, kan du handle nesten hva du vil med 20% rabatt. Det blir for eksempel 9200,- for X34. Ikke ofte vi ser slike tilbud på WQHD skjermer. Om de er utsolgt på web, skal det gå an å gå i en butik og be dem bestille til deg. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...