Gå til innhold

Tråden for 34" Ultrawide 3440x1440 skjermer


Anbefalte innlegg

On 5/30/2022 at 3:34 PM, rulleguru said:

Lyd og Bilde er lunkne til AW3423DW: https://www.lydogbilde.no/test/gaming/alienware-aw3423dw/ (3/6)

Får min tidligst i september, så har god tid til å ombestemme meg, men selv om jeg også har lest og sett videoer om color fringing pga. pixel-layout virker det ikke som de fleste andre anmeldere har trukket så mye for dette.

Har også hørt om tyske anmeldere som har slaktet den pga dette.

Skal bruke min til både jobb og spill, og er så lei av LCD at jeg har lite lyst å vente på neste generasjon av oled-monitorer.

Helt andre boller her:

https://www.rtings.com/monitor/reviews/dell/alienware-aw3423dw

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Skal bestille ny skjerm til uken. Noen tanker om LG Ultrawide 34WN750 og Dell S3422DWG?

Bruksområde:

- Studier: Mye notering i Notion/Word, lesing av pensum via PDF filer, videoer etc.

- Jobb: Mye skriving av dokumenter i Word, litt finansiell modellering i Excel og noe PowerPoint. Mye e-post.

- På sikt: Kanskje litt gaming når jeg har tid? Enten via PS4 pro eller en gaming-pc om jeg noen gang får råd 😅(ikke veldig viktig).

- Buet vs. ikke buet: Veldig usikker. Ingen erfaring med gode skjermer fra før og hvertfall ikke buet. 

- Budsjett: Ikke mye over 5k. 

- Tilkobling: Splitter ny ASUS Zenbook som har HDMI og USB-C.

Lenke til kommentar
Ludvig86 skrev (På 13.6.2022 den 20.46):

Heisann! 

Prøvde å søke i tråden men klarte ikke å finne noe. 

Jeg har lagt øynene på en Samsung G5 Odyssey C34G55 34" . Den er innenfor budsjettet og virker god. Er dette ett godt kjøp eller finnes der gode alternativer til maks 3500,- ? 

Takk for svar! 

Denne (tror jeg det er) har hatt diverse issues som lovede firmware-oppdateringer visstnok skulle fikse. Usikker på status per dags dato, men google å les deg godt opp på denne før du handler. Jeg slo den fra meg i frykt for å få trøbbel.

Endret av Teodor1979
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor i huleste julius er det man får brukt angrett/ returnert varen hos Dell? Er jo umulig å navigere seg fram til noen som helst kontakt på siden deres. Prøvde ett nummer jeg fant, men der var det bare "Velkommen til Dell Norge, bla bla" så ble jeg satt over en plass og koblingen blir brutt? Prøvde flere ganger. Totalt useriøst opplegg.

Vil bruke angrerett på AW3423DW. Den er underlegen på bilde direkte sammenlignet LG C2 42". 

EDIT: Fant det nå etter endel leting på FAQen: https://www.dell.com/support/contents/no-no/article/esupport-order-support/frequently-asked-questions?ref=custsupgotofaqs 

😫

Endret av Allostasis
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (12 timer siden):

Hvordan vil LG C2 42 være for øynene over tid når man sitter så tett på? Hvilken arm tenker du å bruke @Allostasis? Og vil den være noe særlig om du har et vindu i nærheten?

Stor 4K-skjerm er smak & behag. Selv liker jeg det, men foretrekker ultrawide. Ulempen med TV-er er at de er glossy. Ville ikke hatt et vindu bak. Men utenom det så er den jo veldig lys.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Nimrad said:

Stor 4K-skjerm er smak & behag. Selv liker jeg det, men foretrekker ultrawide. Ulempen med TV-er er at de er glossy. Ville ikke hatt et vindu bak. Men utenom det så er den jo veldig lys.

Tenkte ikke på størrelse og oppløsning men eks. varme, annstrengelsen på øynene av å sitte så nære en 16:9 42" TV., samt nakken
Mange har også et vindu på siden av seg på steder de har monitorer. Litt usikker på hvordan LG TV vil fungere der.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Mange har også et vindu på siden av seg på steder de har monitorer. Litt usikker på hvordan LG TV vil fungere der.

Hva har vindu med det å gjøre egentlig hvis du ikke er redd for refleksjoner?

Theo343 skrev (1 time siden):

men eks. varme, annstrengelsen på øynene av å sitte så nære en 16:9 42" TV., samt nakken

Tja, større areal, jo mer må du kikke rundt. Ingen kan svare hvordan nakken din reagerer på det. Har aldri opplevd anstrengte øyne på noe slags skjermer, litt usikker på hva det skulle vært.

Lenke til kommentar
On 6/17/2022 at 12:41 PM, Nimrad said:

Det var derfor jeg nevnte vindu bak. På siden er det sjeldent noe problem med refleksjoner. Da skal sola stå ganske spesifikt inn og ingen gardiner.

Jeg har en LG TV i stua på et sted jeg er nå. Det er ingen refleksjoner på skjermflaten men fordi den står ved et vindu hvor det er mye dagslys så forsvinner mye av detaljene om dagen. Derav ser jeg serier på denne kun sent om kvelden.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Jeg har en LG TV i stua på et sted jeg er nå. Det er ingen refleksjoner på skjermflaten men fordi den stor ved et vindu hvor det er mye dagslys så forsvinner mye av detaljene om dagen. Derav ser jeg serier på denne kun sent om kvelden.

TV vs PC-skjerm er ganske annerledes. Til TV/film er det mye mørke scener og du sitter mye lenger fra så du får også mye mer refleksjoner fra siden. Når du sitter så nærme som du gjøre en PC-skjerm er det stort sett refleksjoner bakifra som er forstyrrende. 

Lenke til kommentar
Selle skrev (5 timer siden):

Noen som har noen tanker rundt MSI Optix MAG342CQR? Er på tilbud til 3800. Skal brukes til spill og hjemmekontor. Ser aldri film/serier på pc skjermen
 

https://www.dustinhome.no/product/5011220422/msi-optix-mag342cqr-34-uwqhd-va-219-curved-3440-x-1440

Nå skal man selvfølgelig lese forskjellige plasser om erfaringer, men denne karen var ikke nådig 🙈

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 6/16/2022 at 10:16 PM, Theo343 said:

Hvordan vil LG C2 42 være for øynene over tid når man sitter så tett på? Hvilken arm tenker du å bruke @Allostasis? Og vil den være noe særlig om du har et vindu i nærheten?

Faktisk har jeg blitt vant med en så stor skjerm på ett stort skrivebord relativt fort, men merker det blir mer optimalt med mer avstand. Hadde det vært så gode skjermer som LG C2 i mindre størrelse, hadde jeg selvfølgelig gått for det. Bruker 150% scaling i Windows. Tingen med LG C2 er at man kan kjøre ultrawide oppløsninger som 3840x1600 og fortsatt ha like skarpt bilde som nativ oppløsning. De svarte barene er heller ikke forstyrrende, siden pixlene er slått av. Er en fornøyelse å spille i ultrawide på LG C2 og mer fps får du og. 2160p er krevende, selv med RTX 3080.

Tenker å kjøpe en arm som tar høy vekt (LG C2 er rundt 11-12kg) og så bruke en VESA adapter til 300x200.

Jeg blender selvfølgelig for vinduet på høyre side, men selv med dagslys inn er det ikke noe problem. Det er en grunn til at alle topp TVer er glossy, fordi det er nødvendig for optimal bildekvalitet. Matt anti-refleks filter fanger lys og gir elendig bildekvalitet. Alienware QD-OLEDen kan kanskje se glossy ut, men den har ett matt filter i den speilblanke coatingen som gjør at bilde minner noe om det man får med matt coating. Enda verre for Alienware skjermen er at den har en pikselstruktur som gjør at bilde ser fuzzy ut, noe man spesielt legger merke til på tekst. Sammenligna med LG C2 er det helt klart mindre POP i bilde og ikke i nærheten av samme bildekvalitet. Bilde ser jo faktisk mer uskarpt ut fra samme avstand selv om PPIen er 110 på Alienware skjermen og 105 på LG C2.

https://tftcentral.co.uk/reviews/dell-alienware-aw3423dw-qd-oled
 

Endret av Allostasis
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...