Gå til innhold

Tråden for 34" Ultrawide 3440x1440 skjermer


Anbefalte innlegg

ray001 skrev (45 minutter siden):

Jepp, Asus og Alienware har også slike monitorer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"- The monitor is factory calibrated out of the box. True 8 bit + FRC

- Support refresh rate of Freesync  :  48-144Hz(DP1-2)  48-100Hz(HDMI1-2).

They just didn't choose to get certification for FreeSync Premium Pro or G-sync, but if they would pass them if they had to. Basically it should function with FreeSync +HDR and G-sync without issues.

- Color Gamut: sRGB99%, 1976DCI-P3:93%-95%. The monitor doesn't have mode for SRGB emulation, but as it's sRGB 99% that should be alright.

- It supports HDR400 and HDR+Freesync. No motion Blur Reduction"

svive_pyx_34c801_is_built_with_a_samsunghttps://www.reddit.com/r/Monitors/comments/fsut9w/svive_pyx_34c801_is_built_with_a_samsung_panel/

Fant litt info om PYX skjermen på reddit.

Endret av Nwader
Lenke til kommentar
Nwader skrev (10 timer siden):

"- The monitor is factory calibrated out of the box. True 8 bit + FRC

- Support refresh rate of Freesync  :  48-144Hz(DP1-2)  48-100Hz(HDMI1-2).

They just didn't choose to get certification for FreeSync Premium Pro or G-sync, but if they would pass them if they had to. Basically it should function with FreeSync +HDR and G-sync without issues.

- Color Gamut: sRGB99%, 1976DCI-P3:93%-95%. The monitor doesn't have mode for SRGB emulation, but as it's sRGB 99% that should be alright.

- It supports HDR400 and HDR+Freesync. No motion Blur Reduction"

svive_pyx_34c801_is_built_with_a_samsunghttps://www.reddit.com/r/Monitors/comments/fsut9w/svive_pyx_34c801_is_built_with_a_samsung_panel/

Fant litt info om PYX skjermen på reddit.

Det er ikke slik g-sync funker, facepalm. G-sync er et eget modul som er bygd inn i skjermen, det er ikke en open source - adaptiv sync som man bare må velge å ta en test for. Skjønner det slik at dette var svar fra komplett? Isåfall uredelig svar, hvor det er tydelig at de kun tenker salg.

HDR400 er heller ikke HDR. Den skjermen møter verken krav for nit eller local dimming. Denne skjermen er like HDR som enhver SDR skjerm uten HDR. 

Vet ikke om de refererer til smearing når de nevner at skjermen ikke har motion blur reduction. Men det sier jo seg selv når skjermen ikke har bygd inn g-sync. 

Har ikke testet skjermen, men ser for meg at denne skjermen er rene smear-festen på 144hz tatt i betraktning spesifikasjonene.

Helt ok skjerm for prisen, men virker ut som komplett er litt vel overivrige dersom dette svaret var fra dem. Er noe som heter mersalg.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva tror dere om et oppsett med 2 stk 34" ultrawide skjermer? Blir det irriterende i forhold til at ingen av de vil være sentrert, hvis jeg plasserer de ved siden av hverandre? Kommer isåfall til å spille på den ene og bruke den andre til multitasking. 

Så til hvilken skjerm jeg skulle valgt evt. Har Lenovo G34w-10 som hovedskjerm nå. En lik til kunne jo vært fint for å ha helt like forhold på begge og likt utseende. Ellers hadde en litt mer fargesterk skjerm vært fint, men jeg vil helst ikke gå over 6k i pris. Synes Lenovoen har noe blasse farger, men det er også mulig jeg ikke har kalibrert den riktig?

Har evt. sett litt på denne nå: https://www.prisjakt.no/product.php?p=5273070

Noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Nistelrooy said:

Hva tror dere om et oppsett med 2 stk 34" ultrawide skjermer? Blir det irriterende i forhold til at ingen av de vil være sentrert, hvis jeg plasserer de ved siden av hverandre? Kommer isåfall til å spille på den ene og bruke den andre til multitasking. 

Så til hvilken skjerm jeg skulle valgt evt. Har Lenovo G34w-10 som hovedskjerm nå. En lik til kunne jo vært fint for å ha helt like forhold på begge og likt utseende. Ellers hadde en litt mer fargesterk skjerm vært fint, men jeg vil helst ikke gå over 6k i pris. Synes Lenovoen har noe blasse farger, men det er også mulig jeg ikke har kalibrert den riktig?

Har evt. sett litt på denne nå: https://www.prisjakt.no/product.php?p=5273070

Noen anbefalinger?

Mitt oppsett er LG 950-f 3440x1440 til hovedskjerm og en 4k 27" skjerm til venstre. Begge med gassarm, slik at jeg kan bruke begge som hovedskjerm. 27" er samme høyde som ultrawide 34", så de passer godt sammen. 2 stk UW skjermer blir for breit for min del og for pulten jeg bruker :p

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (17 timer siden):

Det er ikke slik g-sync funker, facepalm. G-sync er et eget modul som er bygd inn i skjermen, det er ikke en open source - adaptiv sync som man bare må velge å ta en test for. Skjønner det slik at dette var svar fra komplett? Isåfall uredelig svar, hvor det er tydelig at de kun tenker salg.

Det er faktisk slik g-sync funker nå, og det holder med "vanlig" adaptive sync som oppfyller de strenge kravene til Nvidia for å kunne selge en skjerm med g-sync branding.

Dedikert g-sync modul kreves nå bare for skjermer som selges som g-sync ultimate.

Så jo. Det kan være hold i påstandene, de er ikke helt på bærtur. Det er allikevel tvilsom markedsføring å hevde at den godt kunne passert testene til Nvidia og AMD. Det kan være sant, men det er en påstand som ikke lar seg teste, og ikke underbygges av noe som helst annet...

Jeg vil til og med hevde at skjermen er bedre, til en lavere pris uten slik sertifisering *gitt* at de faktisk har gjort alt rett (slik de hevder) - siden det i praksis betyr at de kan levere samme specs uten ekstra kostnader for å få den sertifisert.

En seriøs test av en uavhengig part ville lett avsløre om den har velfungerende adaptiv sync både med nvidia og amd skjermkort... og først når det er på plass har komplett noe å vise til. (Men selv ikke da vil det være innafor å si noe mer enn at den fungerer godt. Har man valgt å ikke bli sertifisert, så sier man ikke mer om hvorvidt det er mulig eller ikke...)

Lenke til kommentar
Jann - Ove skrev (4 timer siden):

Det er faktisk slik g-sync funker nå, og det holder med "vanlig" adaptive sync som oppfyller de strenge kravene til Nvidia for å kunne selge en skjerm med g-sync branding.

Dedikert g-sync modul kreves nå bare for skjermer som selges som g-sync ultimate.

Så jo. Det kan være hold i påstandene, de er ikke helt på bærtur. Det er allikevel tvilsom markedsføring å hevde at den godt kunne passert testene til Nvidia og AMD. Det kan være sant, men det er en påstand som ikke lar seg teste, og ikke underbygges av noe som helst annet...

Jeg vil til og med hevde at skjermen er bedre, til en lavere pris uten slik sertifisering *gitt* at de faktisk har gjort alt rett (slik de hevder) - siden det i praksis betyr at de kan levere samme specs uten ekstra kostnader for å få den sertifisert.

En seriøs test av en uavhengig part ville lett avsløre om den har velfungerende adaptiv sync både med nvidia og amd skjermkort... og først når det er på plass har komplett noe å vise til. (Men selv ikke da vil det være innafor å si noe mer enn at den fungerer godt. Har man valgt å ikke bli sertifisert, så sier man ikke mer om hvorvidt det er mulig eller ikke...)

G-sync branding betyr ikke at det funker like bra som g-sync.

Vet du egentlig hvordan et g-sync modul fungerer? 

Det er iværtfall tydelig at du ikke forstår forskjellen på hvordan et g-sync modul fungerer og vanlig adaptiv sync.

Dette ble for dumt.

Lenke til kommentar

Jeg vet hvordan det funker, og jeg kan ikke tenke meg å kjøpe en skjerm uten en proprietær nvidia g-sync-modul eller en tilsvarende kompitabel modul som gjør *like mye* som nvidias egne.

G-sync branding betyr at det fungerer godt nok til at Nvidia lar deg kalle skjermen for en g-sync skjerm. "That's it" - og det er fakta som er helt udiskutable. Det var annerledes før, men sånn er det nå.

Vanlig adaptiv g-sync som er godt nok implementert til at Nvidia lar deg bruke g-sync brandingen... er *godt nok* for de aller fleste.

Er denne endringen fra Nvidia's side litt dum? Tja. Men sånn er det bare, og det må være helt greit. Det har blitt vesentlig billigere å få til fungerende adaptiv sync på Nvidia-kort, og det er udelt positivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jann - Ove skrev (29 minutter siden):

Jeg vet hvordan det funker, og jeg kan ikke tenke meg å kjøpe en skjerm uten en proprietær nvidia g-sync-modul eller en tilsvarende kompitabel modul som gjør *like mye* som nvidias egne.

G-sync branding betyr at det fungerer godt nok til at Nvidia lar deg kalle skjermen for en g-sync skjerm. "That's it" - og det er fakta som er helt udiskutable. Det var annerledes før, men sånn er det nå.

Vanlig adaptiv g-sync som er godt nok implementert til at Nvidia lar deg bruke g-sync brandingen... er *godt nok* for de aller fleste.

Er denne endringen fra Nvidia's side litt dum? Tja. Men sånn er det bare, og det må være helt greit. Det har blitt vesentlig billigere å få til fungerende adaptiv sync på Nvidia-kort, og det er udelt positivt.

Freesync er en open source VESA standard,som kun betyr at skjermen er sertifisert for adaptiv sync. Denne standarden virker kun for adaptiv sync, og reduserer derfor tearing.

Svakhetene med denne standarden er at den kun hjelper på tearing, men ikke har noen krav på sikkerhetskontroll på hvor godt det fungerer. En annen svakhet er at du har ingen overdrive funksjon.

G-sync kompatibel er helt enkelt en freesync skjerm, som er testet å fungere med adaptiv sync. Det betyr ikke at den har overdrive, eller samme oppdateringsområde for adaptiv sync. Svakheten med freesync, er at den vanligvis er begrenset til et oppdateringsvindu på 30-40hz, noe g-sync modulet ikke er.

Skjermene som er godkjent av nvidia som g-sync kompatible er godkjent fordi funksjonen adaptiv sync er garantert å fungere. Men det ikke synonymt med at det er et fullgodt alternativ til g-sync. G-sync kompatibel er kun en VeSA standard som er godkjent å fungere på nvidia kort. Den har fremdeles vesentlig lavere oppdateringsvindu for adaptiv sync og mangler overdrive. 

Så nei, g-sync kompatibel gjør ikke «like mye» som en g-sync skjerm. Dette står tydelig på nvidia sine nettsider: 

45BCC4C8-F684-4C4C-B5A4-41E6A130EE05.thumb.jpeg.39b9c190a15e93f3cd565a4c624ab448.jpeg
 

Som du ser må man ha g-sync modul for full variable range og overdrive. ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At 

Emile the rat skrev (41 minutter siden):

Freesync er en open source VESA standard,som kun betyr at skjermen er sertifisert for adaptiv sync. Denne standarden virker kun for adaptiv sync, og reduserer derfor tearing.

Svakhetene med denne standarden er at den kun hjelper på tearing, men ikke har noen krav på sikkerhetskontroll på hvor godt det fungerer. En annen svakhet er at du har ingen overdrive funksjon.

G-sync kompatibel er helt enkelt en freesync skjerm, som er testet å fungere med adaptiv sync. Det betyr ikke at den har overdrive, eller samme oppdateringsområde for adaptiv sync. Svakheten med freesync, er at den vanligvis er begrenset til et oppdateringsvindu på 30-40hz, noe g-sync modulet ikke er.

Skjermene som er godkjent av nvidia som g-sync kompatible er godkjent fordi funksjonen adaptiv sync er garantert å fungere. Men det ikke synonymt med at det er et fullgodt alternativ til g-sync. G-sync kompatibel er kun en VeSA standard som er godkjent å fungere på nvidia kort. Den har fremdeles vesentlig lavere oppdateringsvindu for adaptiv sync og mangler overdrive. 

Så nei, g-sync kompatibel gjør ikke «like mye» som en g-sync skjerm. Dette står tydelig på nvidia sine nettsider: 

45BCC4C8-F684-4C4C-B5A4-41E6A130EE05.thumb.jpeg.39b9c190a15e93f3cd565a4c624ab448.jpeg
 

Som du ser må man ha g-sync modul for full variable range og overdrive. ;) 

30-40 Hz er feil. Alle som er stemplet med «G-sync» er testet at de klarer et større vindu. 
Les her: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/g-sync-compatible-validation/

Lenke til kommentar
Jann - Ove skrev (2 timer siden):

Nei.

Gjør man alt godt nok, så kan man få g-sync branding uten gsync-modul.

Kun "g-sync ultimate" krever en g-sync modul. Alt det andre er gjennomførbart uten.

Nei. VRR er fremdeles begrenset, og man får ikke til overdrive uten g-sync.

Du motsier jo alt nVidia selv sier om g-sync. De gjør det ganske klart at både g-sync og g-sync ultimate krever et g-sync modul.

G-sync ultimate skiller seg fra g-sync da det er ment å kunne klare HDR. Alle skjermen uten HdR1000 leveres med vanlig g-sync, g-sync ultimate har ikke tatt over for g-stnc.

Blir siste kommentar til deg, er jo håpløst dette ? 

Randeboy skrev (1 time siden):

At 

30-40 Hz er feil. Alle som er stemplet med «G-sync» er testet at de klarer et større vindu. 
Les her: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/g-sync-compatible-validation/

Informativt :)

Ser nå at VRR går fra 60 - 144hz og 75 - 144 i følge nVidia. 

Men fremdeles er det mindre enn VRR for g-sync modul som kan kjøres ned til 30hz og over 144hz med overdrive.

Ser at nVidia selv anbefaler g-sync / g-sync ultimate om man skal over 100hz, da kun 3 monitorer med g-sync kompatibel klarte 120hz uten flickering / tearing eller artifakts.

Lenke til kommentar

Skulle finne en gassarm til min X34A som jeg er noe usikker på vekta. Kan se ut som den veier 7.4k så det blir litt i grenseland av denne

https://www.komplett.no/product/580375/datautstyr/skjermer/bord-og-veggfeste/norlink-spaceco-pro-s1-gassarm

Ser at den har blitt anbefalt tidligere av nizzen, men den han anbefalte er ikke lenger i sortimentet.

https://www.komplett.no/product/597530

Vil gjerne ha en som ikke tar som mye plass og som muligens støtter 2 skjermer (ikke et must men en på 34 og en på 27) hadde vært nice.

Har sett litt på denne

https://www.komplett.no/product/894581/datautstyr/skjermer/bord-og-veggfeste/iiglo-skjermfeste-gassarm-gm200

Men utifra anmeldelsene kan det se ut som den tar litt mye plass og at den ikke kan skyves helt intill veggen.

 

Noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
2 hours ago, Emsal said:

Skulle finne en gassarm til min X34A som jeg er noe usikker på vekta. Kan se ut som den veier 7.4k så det blir litt i grenseland av denne

https://www.komplett.no/product/580375/datautstyr/skjermer/bord-og-veggfeste/norlink-spaceco-pro-s1-gassarm

Ser at den har blitt anbefalt tidligere av nizzen, men den han anbefalte er ikke lenger i sortimentet.

https://www.komplett.no/product/597530

Vil gjerne ha en som ikke tar som mye plass og som muligens støtter 2 skjermer (ikke et must men en på 34 og en på 27) hadde vært nice.

Har sett litt på denne

https://www.komplett.no/product/894581/datautstyr/skjermer/bord-og-veggfeste/iiglo-skjermfeste-gassarm-gm200

Men utifra anmeldelsene kan det se ut som den tar litt mye plass og at den ikke kan skyves helt intill veggen.

 

Noen anbefalinger?

Jeg har den "iiglo skjermfeste gassarm GM100" ti en 4k 27", og den er vel ikkje så langt ifra tyngden på X34, så ville gått for den. Veldig bra gassarm. Vil si like god som norco, til mye hyggeligere pris. selve x34 uten fot er ikkje veldig tung. Ville tro under 9kg

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Nizzen said:

Jeg har den "iiglo skjermfeste gassarm GM100" ti en 4k 27", og den er vel ikkje så langt ifra tyngden på X34, så ville gått for den. Veldig bra gassarm. Vil si like god som norco, til mye hyggeligere pris. selve x34 uten fot er ikkje veldig tung. Ville tro under 9kg

Kanskje like greit å kjøpe 2 GM100 istedenfor 1 GM200 så jeg slipper å bekymre meg i tilfelle jeg en dag kjøper en til ultrawide eller noe at de ikke kan lines opp ved siden av hverandre.

Lenke til kommentar
Just now, Emsal said:

Kanskje like greit å kjøpe 2 GM100 istedenfor 1 GM200 så jeg slipper å bekymre meg i tilfelle jeg en dag kjøper en til ultrawide eller noe at de ikke kan lines opp ved siden av hverandre.

Det er VELIDIG lurt, fordi da kan du sette dem akkurat slik du vil :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (18 timer siden):

Nei. VRR er fremdeles begrenset, og man får ikke til overdrive uten g-sync.

Du motsier jo alt nVidia selv sier om g-sync. De gjør det ganske klart at både g-sync og g-sync ultimate krever et g-sync modul.

Det er kun g-sync ultimate som krever nvidia-modul nå.

g-sync uten nvidia-modul gjøres blant annet i bærbare med g-sync.

Det krever selvfølgelig mer av skjermens elektronikk å oppfylle g-sync kravene (ikke g-sync kompitabel, g-sync) enn "vanlig" VRR, men det er ingen av kravene som krever en nvidia-modul, bare en god nok modul *uavhengig* av hvem som lager den, bare den oppfyller nvidia's krav og går gjennom testregimet med forventet oppførsel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jann - Ove skrev (2 timer siden):

Det er kun g-sync ultimate som krever nvidia-modul nå.

g-sync uten nvidia-modul gjøres blant annet i bærbare med g-sync.

Det krever selvfølgelig mer av skjermens elektronikk å oppfylle g-sync kravene (ikke g-sync kompitabel, g-sync) enn "vanlig" VRR, men det er ingen av kravene som krever en nvidia-modul, bare en god nok modul *uavhengig* av hvem som lager den, bare den oppfyller nvidia's krav og går gjennom testregimet med forventet oppførsel.

Du vet det er forskjell på et open source adaptiv sync modul og et g-sync modul? For det du hevder her funger jo ikke i praksis.

Dette begynner å bli pinlig. Har du kilde? Eller bare dette noe du tror?

Tror jeg får slutte å mate trollet nå. Fint det er ignore funksjon på dette forumet.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
On 4/18/2020 at 12:01 PM, Nizzen said:

Fordi den er for stor i forhold til avstanden jeg sitter fra pulten. Så da vet du det. Breiere skjerm enn 34" hos meg passer ikkje inn, fordi jeg har en 27" ved siden av denne 34". Ultrawide er jeg veldig fornøyd med, og det skal mye til for å bytte ut hovedskjermen med noe annet en ultrawide. Litt større, men ikkje mye. Litt høyere kunne jeg hatt, men da blir det ikkje helt ultrawide :p

Hva med LG sin CX-modell som kommer i mai på 48 tommer er vel en ca. 107x60-ish centimeter? Minste TV som kan duge som monitor ihvertfall. Litt dyr enda. 16 tusenlapper. Men for de som vil spare noen tiere så kan en gå for fjorårets C9-modell da, men der må du dessverre opp på disse 55 tommene. For alt vi kan vite så kommer nye tilbudsrunder utenom "kundedagene til Elkjøp" og BF-uken på C9 nå tross COVID-19 prispress.

https://www.prisjakt.no/search?search=lg cx

Minus med TV til databruk er glossy-skjerm. Hater det så inderlig. Men, man må jo legge egen film på dersom man vil bli kvitt fenomenet. Og det er det kanskje ikke så mange som gidder. Andre elsker jo farge/kontrastdybden eller hva det nå går i, når de kjøper seg glossy skjermer. Vi er litt forskjellige..

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...