Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisan !  :)

 

Har vært så heldig og fått et 100% sommervikariat hos Travel Retail Norway (TRN) ved Oslo lufthavn. Man må ha førerkort og disponere bil selv for å komme seg på jobb da buss/tog ikke alltid går når du har skift. Lurer nå på om noen her som har peiling på dette kunne fortelle meg om det var mulig å få noe igjen på kilometergodtgjørelsen? Isåfall hvordan pleier man å dokumentere dette? Tur-retur mellom Oslo lufthavn og der jeg bor er tilsammen 82km (målt med GPS på mobilen).

 

Ser frem til en informativ tilbakemelding!   :new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisan !  :)

 

Har vært så heldig og fått et 100% sommervikariat hos Travel Retail Norway (TRN) ved Oslo lufthavn. Man må ha førerkort og disponere bil selv for å komme seg på jobb da buss/tog ikke alltid går når du har skift. Lurer nå på om noen her som har peiling på dette kunne fortelle meg om det var mulig å få noe igjen på kilometergodtgjørelsen? Isåfall hvordan pleier man å dokumentere dette? Tur-retur mellom Oslo lufthavn og der jeg bor er tilsammen 82km (målt med GPS på mobilen).

 

Ser frem til en informativ tilbakemelding!   :new_woot:

Dette var noe faren min sa til meg for ein stund siden: Det er bare bygge bransjen som har kilmtergodgjørelse. Nå er det sikkert feil (altså det var sikkert 10 år siden han ga meg den infoen), men har jobben sagt at du får det? Altså er vel opp til arbeidsplass om de ønsker å gi deg ein slik "frynsegode" når det ikkje er eit krav at du stiller med bil (at det eksisterer andre alternativ, men du må eventuelt vente på alternativet). 

 

Hørt folk som må bruke sin egen bil til arbeidet sitt, de får som regel det, bygningsarbeidere (de fleste), but but. 

 

Lenke til kommentar

Ville hørt med arbeidsgiver om de har en ordning på dette. Godt mulig de har en ordning da de krever at du må disponere bil selv... 

 

Dokumentasjon pleier det å holde å skrive hjemadresse - jobbadresse og sjekke f.eks google maps hva avstanden sier...

 

http://www.skatteetaten.no/no/Tabeller-og-satser/Bilgodtgjorelse-kilometergodtgjorelse/

Endret av PerAndre123
Lenke til kommentar

Jeg skriver en reiseregning i et dokument som arbeidsgiver har laget. Der fører jeg inn reisetid og avstand. Hvorfor jeg må føre inn reisetid, vet jeg ikke, da det ikke påvirker kjøregodtgjørelsen, men jeg skriver uansett bare sånn omtrent når jeg dro og når jeg kom. Avstanden finner jeg på gule siders karttjeneste. Jeg fører også opp andre utlegg, som for eksempel bomavgift. Ut over dette, er parkeringskvitteringer den eneste dokumentasjonen jeg er blitt bedt om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er din bisnis å komme deg på arbeid, og du kan bo hvor du vil, det blåser arbeidsgiver i. For en sommerjobb er det heller ikke aktuelt med fradrag i forbindelse med skatten.

Kilometergodtgjørelse får du om du er pålagt å bruke bilen din i jobben. Kan også være aktuelt om du blir pålagt oppdrag over flere dager utenfor det faste arbeidsstedet; da får du godtgjørelse for kjøring fra det faste til det nye stedet (selv om du i realiteten kanskje får atskillig kortere arbeidsreise).

Lenke til kommentar

Krever arbeidsgiver at du bruker egen bil eller "må" du ha egen bil for at det er mest praktisk?

Om arbeidsgiver krever at du bruker bil til jobb kan du kanskje få kilometergodtgjørelse.

Så vidt jeg vet krever disse arbeidsgiverne (som TRN) på Gardermoen at du disponerer bil fordi arbeidstidene går utenfor kollektivtransporten til Gardermoen.
Lenke til kommentar

 

Krever arbeidsgiver at du bruker egen bil eller "må" du ha egen bil for at det er mest praktisk?

Om arbeidsgiver krever at du bruker bil til jobb kan du kanskje få kilometergodtgjørelse.

Så vidt jeg vet krever disse arbeidsgiverne (som TRN) på Gardermoen at du disponerer bil fordi arbeidstidene går utenfor kollektivtransporten til Gardermoen.

 

Om de krever at man kjører bør man da få det dekket også, etter min mening.

Man har riktignok vanligvis ikke krav til å få det dekket, men vanligvis blander ikke arbeidsgiver seg inn i hvordan man kommer seg på jobb heller...

Lenke til kommentar

Enig med de fleste her at reise til/fra jobb normalt ikke dekkes av arbeidsgiver. Men ser ikke på det som usannsynlig at det finnes en ordning for dette for folk som jobber på Gardermoen og ikke har mulighet til å bruke annen transport til/fra jobb og jobber på ugunstige tidspunkt. Ville hørt med arbeidsgiver om det er en ordning på det, sikkert ikke alle som har krav på sånn ordning men om man begynner på jobb klokke 03:00 er det sikkert noe kompensasjon for det på en eller annen måte... 

Lenke til kommentar

Kva er det eigentleg som er avtalt i arbeidsavtalen?

 

Å sette krav om bil og førarkort når ein ikkje eigentleg trenger det i jobben er svært uvanlig. Det er greit nok at det er ein fordel å disponere eigen bil p.g.a. at arbeidstida harmoniserer dårlig med kollektivtilbudet, men å kreve det er litt spesielt. I utgangspunktet er det vell opp til deg om du reiser til jobb i taxi, får ein venn til å kjøyre deg, eller om du tar kveldsbussen og sitter utanfor å venter i 4 timar, osv.

Vaktplanen skal du også uansett ha i så god tid at eg har vanskeligheiter med å sjå at du trenger bil for å kunne ta på deg vakter på kort varsel.

Slik som trådstarter videreformiddler avtalen så virker det som at arbeidsgiver ikkje berre krever at ein skal kjøyre på jobb, men at ein også har disponibel bil i nærheita. Eit slikt krav vil gjere at du f.eks. ikkje kan bli kjøyrt til og frå jobb fordi du då ikkje disponerer eigen bil.

 

Her er nok det viktigaste å få klarheit i kva det eigentleg er arbeidsgiver krever av deg. Er det nok at du klarer å komme deg på jobb når du skal, eller har du forplikta deg til å ha bil i kjøyrbar stand til ei kvar tid? Dersom du f.eks. kræsjer slik at bilen ikkje er kjøyrbar, må du då skaffe leigebil som du disponerer eller er det greit at du kjem deg på jobb på andre måtar.

Eller er det kun ei anbefaling frå arbeidsgiver om å ha eigen bil?

Lenke til kommentar

Slik som trådstarter videreformiddler avtalen så virker det som at arbeidsgiver ikkje berre krever at ein skal kjøyre på jobb, men at ein også har disponibel bil i nærheita.

"Man må ha førerkort og disponere bil selv for å komme seg på jobb da buss/tog ikke alltid går når du har skift."

Står det noko her om at arbeidsgjevaren krev bil?

Lenke til kommentar

I jobben min må jeg også ha førerkort og disponere bil selv, men ikke for å komme meg til jobb, det er en forskjell her.
Å disponere bil betyr tross alt bare at du må ha en bil, ikke at man må bruke den til og fra jobb...
 
Personlig må jeg ha bil da sjefen kan sende meg hvor som helst i landet på kort varsel, hvordan jeg kommer meg på jobb er likegyldig.
 
"Man må ha førerkort og disponere bil selv" er ikke det samme som "må kjøre bil til jobb"

Lenke til kommentar

Nei riktig det, men om jobbannonsen inneholder følgende setning: "Man må ha førerkort og disponere bil selv for å komme seg på jobb " så sier vell den setningen at man må bruke bil for å komme seg på jobb? Men for å ikke dvele mer i det, så er det jo ikke verre enn at TS spør arbeidsgiver om problemstillingen.

Lenke til kommentar

Ja, men da vet vell kanskje arbeidsgiver at det ikke finnes andre transportmidler for å komme seg til jobb visse tider på døgnet og bil er eneste alternativ? 

Det vet han sikkert. Se deg litt rundt i landet, og du vil oppdage at det kryr av arbeidsplasser som det ikke går buss til og fra, til laglige tider. Målt i antall arbeidssteder er sikkert det det normale. Gardermoen er ikke noe spesielt i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Ah. Mange gode svar her! Tusen takk! :love: 

 

Tok kontakt med arbeidsgiver og fikk følgende svar ang. kilometergodtgjørelsen:

 

"Alle kostnader med å komme seg til og fra jobb må du som medarbeider dekke selv. Grunnen til at vi stiller førerkort/bil som et krav er fordi vi har arbeidstider hvor det ikke lar seg gjøre å komme til gardermoen med kollektiv transport"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...