Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en innlevering om konflikten i Palestina og Israel. Oppgaven sier:

 

-          Gjør rede for konflikten i dag.

-          Forklar de viktigste årsakene til konflikten (bakgrunnen).

-          Drøft hva FN eller andre aktører kan gjøre for å stoppe konflikten.

 

Er det noen som kan sende meg nyttig informasjon og tanker om hvordan man kan løse denne konflikten? 

I tillegg sliter jeg veldig med å finne en problemstilling til denne konflikten. Er det noen som har noen innspill/tips? 

 

Tusen takk på forhånd! 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemstillingen kan være enkel: Hva er årsakene til Midtøsten-konflikten, og finnes det en løsning på konflikten?

 

Her er noen kilder:

(Noen av kildene er veldig subjektive og partiske som boikottisrael.no og miff.no. Det som står der må tas med en klype salt, og hvis du bruker dem bør du skrive kort i oppgaven at kildene ikke objektive, evt. at en annen troverdig kilde bekrefter det som står der.)

 

Lenke til kommentar

Det er ulike ting som FN teoretisk sett kan sette i verk.

 

Ser nå at de allerede har både en fredsbevarende styrke, og observatører der.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/United_Nations_Truce_Supervision_Organization

 

Det er til og med FNs eldste fredsbevarende operasjon, fra 1948 av.

 

En stund var det også en fredsbevarende styrke til, nemlig UNEF I, fra 1956-67 som sikkert var i sammenheng med en krig.

 

 

Altså, de startet der med en fredsbevarende styrke med en gang det moderne Israel ble til, og siden har det vært ekstreme konflikter og terror.

FN gjør altså noe, iallfall på papiret. Men det spørs om de gjør eller kan gjøre noe mer, siden det vel ikke akkurat er noen fred å bevare.

De kan vel ikke akkurat styrte en av partenes regjering, teoretisk sett kunne USA styrte enten palestinsk eller israelsk regjering. Men denne konflikten har vært i så mange år, at den ligger i kulturen.

 

Kan kanskje ta med noe om Oslo-avtalen (Oslo-agreement) som var en opphypet sak og som de lokale der nede hater som pesten i ettertid.

Oslo-avtalen gjør vel at det er enda vanskeligere å starte samtaler om noen ny avtale nå, og det ses kanskje som utenkelig. Men det kunne vært interessant å vite hva FNs observatører egentlig gjør der nede nå. Og hva den fredsbevarende styrken gjør. Jeg regnet meg selv for å være rimelig opplyst angående konflikten, og den fredsbevarende styrken kom som en overraskelse på meg. For på TV-programmer viser de kun de israelske soldater som går rundt i Jerusalem, og som har grensekontroller.

Kanskje FN-soldatene i Jerusalem holder seg mest innendørs? Lol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...