Gå til innhold

Hvilket kamera skal jeg velge? Jælp!


Anbefalte innlegg

Heisann sveisann,

Ser meg nødt til å spørre dere om hjelp, da jeg ikke klarer å lande på et valg, selv etter timevis med hodekløing og gooogling.

 

Jeg er på leting etter et nytt kamera, da jeg føler at mitt Olympus OMD E-M10 gir meg ok bilder, men ikke gode nok. Derfor ønsker jeg å oppgradere.

 

Jeg er i utgangspunktet på jakt etter et Canon-kamera og har snust på både 70D og 5D. La oss ta de to som utgangspunkt da. Hva skal jeg velge?

 

Bildene blir primært barn i lek, innendørs og utendørs og bildene skal brukes på en blogg, så jeg ønsker at det skal se ganske proft ut. Ønsker f.eks bedre dybde i bildet enn jeg får nå. Samtidig må kameraet ikke bli helt umulig å håndtere. Selv om jeg har kommet meg forbi nybegynnernivå, lander jeg ofte på typ semi-forhåndsinnstilte innstillinger og ikke full manuell moro.

 

Aller helst skulle jeg ønsket et kamera som var så lyssterkt at jeg kan ta veldig gode bilder innendørs selv uten bruk av ekstern blits. Internblits ikke nødvendig, da det bare blir ræl uansett.

 

Blir kameraet for avansert tenker jeg at jeg ikke kommer til å bruke det til slutt, for det må være slik at jeg ganske fort kan komme til for å knipse små gullkorn i hverdagen. Samtidig ønsker jeg bildekvalitet som er vesentlig bedre enn jeg har i dag og tenker at jeg kanskje må opp på proffkvalitet for å få tak i bildekvaliteten jeg søker. Eller?

 

Har eksperimentert med et typisk portrettobjektiv og det har gitt meg gode resultater, men jeg ønsker egentlig bare ett objektiv som er allsidig nok til å gjøre jobben uten å måtte bære rundt på en bag full av utstyr.

 

Pris er ikke avgjørende, jeg ønsker bare det beste kameraet for mitt behov.

 

Så spørsmålet er vel egentlig: Blir 5D fort veldig avansert og hva taper jeg ev. ved å velge f.eks 70D?

 

Hvis noen leser dette og umiddelbart tenker: "EUREKA, jeg vet hvilket kamera du bør velge!", enten det er Canon eller ikke, hyl ut! :)

 

Blir veldig glad for alle innspill, så takk for hjelpen på forhånd  :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke utstyret som gjør deg til en god fotograf, det er din kompetanse som betyr absolutt mest. La oss for moro skyld si 10% utstyr og 90% kompetanse er en grei fordeling. Du kan gjerne kjøpe noe bedre utstyr som gjør fordelingen til 12% mot 88%, men det vil ikke utgjøre noen revolusjon...

 

Så mitt forslag er å bruke pengene på kurs og kompetanseutviklende tiltak.

 

 

Forresten, hva er det som gjør at de bildene du får ut av dagens kamera er noe du mener ikke er godt nok?

Lenke til kommentar

Hva mener du med "bedre dybde i bildet"?

Mye dybdeskarphet (nesten alt er skarpt i fokus), eller lite dybdeskarphet kun en ting er skarpt i fokus, resten er uskarpt?

 

Du har i dag et kamera med crop 2, det skal gi større dybdeskarphet enn alle andre DSLR.

Velger du et 70D (crop 1.6) får man mindre dybdeskarphet ved samme blender, og minst dybdeskarphet ved å gå opp til fullformat 5D (crop 1).

Lenke til kommentar

Hva mener du med "bedre dybde i bildet"?

Mye dybdeskarphet (nesten alt er skarpt i fokus), eller lite dybdeskarphet kun en ting er skarpt i fokus, resten er uskarpt?

 

Du har i dag et kamera med crop 2, det skal gi større dybdeskarphet enn alle andre DSLR.

Velger du et 70D (crop 1.6) får man mindre dybdeskarphet ved samme blender, og minst dybdeskarphet ved å gå opp til fullformat 5D (crop 1).

 

Ah, min mangel på riktig betegnelse, beklager.

Jeg mener vel lite dybdeskarphet, altså at jeg i større grad ønsker å skape en dybde i bildet ved at det jeg fokuserer på "popper" frem. Synes ting fort blir så platt og "2D". Synes portrettobjektivet jeg bruker gjør en fin jobb her, men standardutstyret gir sjeldent helt den effekten jeg er ute etter.

 

Mulig det det er som rogkas sier her at jeg kan holde meg til utstyret og heller beefe opp egen kunnskap og bruk=?

Lenke til kommentar

Det er ikke utstyret som gjør deg til en god fotograf, det er din kompetanse som betyr absolutt mest. La oss for moro skyld si 10% utstyr og 90% kompetanse er en grei fordeling. Du kan gjerne kjøpe noe bedre utstyr som gjør fordelingen til 12% mot 88%, men det vil ikke utgjøre noen revolusjon...

 

Så mitt forslag er å bruke pengene på kurs og kompetanseutviklende tiltak.

 

 

Forresten, hva er det som gjør at de bildene du får ut av dagens kamera er noe du mener ikke er godt nok?

 

aha, der kan du være inne på noe! Men skulle vel likevel tro at litt proffere kameraer kan gjøre en litt bedre jobb på å ta bedre bilder også? Føler jeg bruker utstyret så godt jeg kan nå, men fortsatt ikke helt får den proffe feelen jeg er ute etter, hva gjelder f.eks lite dybdeskarphet på helfigur-bilder etc.

 

Men kanskje det er meg? Synes jo kameraet funker bra til mye annet og det er utvilsomt rom for kompetanseheving på mine ti tommeltotter ;)

Lenke til kommentar

 

Det er ikke utstyret som gjør deg til en god fotograf, det er din kompetanse som betyr absolutt mest. La oss for moro skyld si 10% utstyr og 90% kompetanse er en grei fordeling. Du kan gjerne kjøpe noe bedre utstyr som gjør fordelingen til 12% mot 88%, men det vil ikke utgjøre noen revolusjon...

Så mitt forslag er å bruke pengene på kurs og kompetanseutviklende tiltak.

Forresten, hva er det som gjør at de bildene du får ut av dagens kamera er noe du mener ikke er godt nok?

 

 

aha, der kan du være inne på noe! Men skulle vel likevel tro at litt proffere kameraer kan gjøre en litt bedre jobb på å ta bedre bilder også? Føler jeg bruker utstyret så godt jeg kan nå, men fortsatt ikke helt får den proffe feelen jeg er ute etter, hva gjelder f.eks lite dybdeskarphet på helfigur-bilder etc.

 

Men kanskje det er meg? Synes jo kameraet funker bra til mye annet og det er utvilsomt rom for kompetanseheving på mine ti tommeltotter ;)

Ja, det er potensiale for bedre teknisk kvalitet med et bedre kamera og bedre objektiver. Men du må uansett kunne utnytte dette potensiale,meg da er vi igjen tilbake til fotografen...

 

Men for all del, ikke la meg stoppe deg fra å kjøpe nytt utstyr. Det er alltid gøy med nytt.

Lenke til kommentar

"Pris er ikke avgjørende". Tja, tror ikke jeg skal nappe på den.

Nikon D700 med 85/1,8G. Det klarer du å få tak i for totalt 7000,- om du leter litt på bruktmarkedet. Det gir deg den virkningen du ønsker, og bildekvalitet 95% av det aller beste du får tak i, nesten uansett pris. 

Lenke til kommentar

Det billigste er å skaffe et objektiv som egner seg til det du er ute etter. Har du prøvd Olympus sin 45mm f/1.8? Våger du deg på manuell fokus, så finnes det objektiver med lysstyrke på f/0.95 ...

 

Jeg har ingen problemer med smal dybdeskarphet med µ-4/3, så lenge jeg ikke bruker kit-objektet eller andre objektiver med lav lysstyrke. Det virker som om alle tror at det så enkelt som å kjøpe seg smal dybdeskarphet. Men faktisk så har det vel så mye med forståelse rundt brennvidde, avstand til motiv i forhold til bakgrunn som å bruke stor blenderåpning.

 

Jeg legger ved noen bilder som viser fra som er mulig:

 

17mm f/2:

17092015215_7ab59811b2_z.jpg

 

17mm f/2.8:

17088294058_17cf9a8de2_z.jpg

 

60mm f/2.8

17246087055_9b6ccfb4da_z.jpg

 

137mm f/4:

16571868679_d27dbfb678_z.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil også legge til at jeg gikk fra Canon crop til 4/3 og µ-4/3 og forskjellen er for liten til det er noen vits i å bytte.

 

Hvis du skal bytte system, så er det eneste fornuftige å gå for fullformat (Canon eller Nikon) og bruke lyssterke fast-objektiver. Ulempen er at det blir dyrt og tungt, så det er alltids en fare at utstyret blir hjemme ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil også legge til at jeg gikk fra Canon crop til 4/3 og µ-4/3 og forskjellen er for liten til det er noen vits i å bytte.

 

Helt enig med det Tomsi42 skriver. Du får helt marginalt bedre teknisk kvalitet ved å bytte til 70D fra E-M10.

 

Som flere her antyder så er nok et objektiv med bedre lysstyrke, eventuelt pluss mer trenging veien å gå.

 

Skulle jeg byttet til fullformat for å få bedre ytelse på høy ISO ville jeg heller sett på Nikon enn Canon, muligens også Sony A7 II.

 

Ekstern blits kan også gjøre underverker inne i dårlig lys.

 

Edit: Bruk på en blogg er noe av det minst krevende du kan bruke bilder til. For så små fomater kan du skru opp ISO ganske mye og fortsatt få gode resultat.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noe slikt du er ute etter?

 

attachicon.gifP4190007.jpg

 

Tror du har mest å vinne på å kjøpe annen optikk og lære å utnytte kameraet.

 

Bildet er tatt med samme kamera som du har(Olympus E-M10).

Oooh, lekkert! Ja, noe sånt. Trenger ikke engang være så proft.

Får gode bilder med portrettobjektiv og makro, men standardobjektivet innser jeg jo nå at er kit-objektivet og det er det objektivet jeg føler tar så flate og kjedelige bilder uten dybde, eller hva man skal si.

 

Kan det være en idé å kjøpe et bedre standardobjektiv og prøve ut det? Har du i så fall tips og/eller anbefalinger?

Lenke til kommentar

 

Jeg vil også legge til at jeg gikk fra Canon crop til 4/3 og µ-4/3 og forskjellen er for liten til det er noen vits i å bytte.

 

Helt enig med det Tomsi42 skriver. Du får helt marginalt bedre teknisk kvalitet ved å bytte til 70D fra E-M10.

 

Som flere her antyder så er nok et objektiv med bedre lysstyrke, eventuelt pluss mer trenging veien å gå.

 

Skulle jeg byttet til fullformat for å få bedre ytelse på høy ISO ville jeg heller sett på Nikon enn Canon, muligens også Sony A7 II.

 

Ekstern blits kan også gjøre underverker inne i dårlig lys.

 

Edit: Bruk på en blogg er noe av det minst krevende du kan bruke bilder til. For så små fomater kan du skru opp ISO ganske mye og fortsatt få gode resultat.

 

Okei, takk for det. Da skal jeg vurdere å bytte standardobjektivet som jeg er mest misfornøyd med, for jeg innser jo nå at det er kit-objektivet som fulgte med. :)

Lenke til kommentar

Det billigste er å skaffe et objektiv som egner seg til det du er ute etter. Har du prøvd Olympus sin 45mm f/1.8? Våger du deg på manuell fokus, så finnes det objektiver med lysstyrke på f/0.95 ...

 

Jeg har ingen problemer med smal dybdeskarphet med µ-4/3, så lenge jeg ikke bruker kit-objektet eller andre objektiver med lav lysstyrke. Det virker som om alle tror at det så enkelt som å kjøpe seg smal dybdeskarphet. Men faktisk så har det vel så mye med forståelse rundt brennvidde, avstand til motiv i forhold til bakgrunn som å bruke stor blenderåpning.

 

Jeg legger ved noen bilder som viser fra som er mulig:

 

17mm f/2:

17092015215_7ab59811b2_z.jpg

 

17mm f/2.8:

17088294058_17cf9a8de2_z.jpg

 

60mm f/2.8

17246087055_9b6ccfb4da_z.jpg

 

137mm f/4:

16571868679_d27dbfb678_z.jpg

Oj dæven, det var noen snasne bilder!

Tusen takk for svar :-)

 

Innser at jeg er ganske fornøyd med de andre objektivene, men at det er standardobjektivet jeg bruker mest som jeg er mest misfornøyd med. Det gir liksom så flate bilder uten dybde føler jeg. Men innser jo nå også at det er kit-objektivet som fulgte med kameraet.

 

Skal jeg da vurdere å kjøpe et bedre objektiv først, fremfor å hoppe til et dyrere kamera? For ellers er jeg jo superfornøyd med kameraet og har tatt mange gode bilder med de andre objektivene.

 

Og et spørsmål til: Er det dette objektivet du tenker på? I så fall klasker jeg til her ;-)

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=58452570

Lenke til kommentar

 

 

Jeg vil også legge til at jeg gikk fra Canon crop til 4/3 og µ-4/3 og forskjellen er for liten til det er noen vits i å bytte.

 

Helt enig med det Tomsi42 skriver. Du får helt marginalt bedre teknisk kvalitet ved å bytte til 70D fra E-M10.

 

Som flere her antyder så er nok et objektiv med bedre lysstyrke, eventuelt pluss mer trenging veien å gå.

 

Skulle jeg byttet til fullformat for å få bedre ytelse på høy ISO ville jeg heller sett på Nikon enn Canon, muligens også Sony A7 II.

 

Ekstern blits kan også gjøre underverker inne i dårlig lys.

 

Edit: Bruk på en blogg er noe av det minst krevende du kan bruke bilder til. For så små fomater kan du skru opp ISO ganske mye og fortsatt få gode resultat.

 

Okei, takk for det. Da skal jeg vurdere å bytte standardobjektivet som jeg er mest misfornøyd med, for jeg innser jo nå at det er kit-objektivet som fulgte med. :)

 

Har gjort det samme selv. Har et ikke helt moderne Canon 500D, men etter innkjøp av stardardzoom objektiv F2.8, har det fått nytt liv. Men objektivet kostet mer enn kameraet da...

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg vil også legge til at jeg gikk fra Canon crop til 4/3 og µ-4/3 og forskjellen er for liten til det er noen vits i å bytte.

 

Helt enig med det Tomsi42 skriver. Du får helt marginalt bedre teknisk kvalitet ved å bytte til 70D fra E-M10.

 

Som flere her antyder så er nok et objektiv med bedre lysstyrke, eventuelt pluss mer trenging veien å gå.

 

Skulle jeg byttet til fullformat for å få bedre ytelse på høy ISO ville jeg heller sett på Nikon enn Canon, muligens også Sony A7 II.

 

Ekstern blits kan også gjøre underverker inne i dårlig lys.

 

Edit: Bruk på en blogg er noe av det minst krevende du kan bruke bilder til. For så små fomater kan du skru opp ISO ganske mye og fortsatt få gode resultat.

 

Okei, takk for det. Da skal jeg vurdere å bytte standardobjektivet som jeg er mest misfornøyd med, for jeg innser jo nå at det er kit-objektivet som fulgte med. :)

 

Har gjort det samme selv. Har et ikke helt moderne Canon 500D, men etter innkjøp av stardardzoom objektiv F2.8, har det fått nytt liv. Men objektivet kostet mer enn kameraet da...

 

Aha, så da peker de fleste piler i samme retning her :-)

Er vel gjerne det de sier også, at kamerahuset ikke nødvendigvis er så dyrt, men at det er objektivene man skal legge penger i ;-)

Vel vel, da blir det vel å reise ut på objektivjakt da :-)

Lenke til kommentar

 

Og et spørsmål til: Er det dette objektivet du tenker på? I så fall klasker jeg til her ;-)

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=58452570

 

 

Til info!

Olympus starter sommerkampanjen sin idag:   https://olympus-summer-special.sales-promotions.com/customer-apply-for-promotion/?country_promotion=11&lng=no    med bl.a. bonus kr 400 på 45mm f1.8 ....  (da kommer du fort ned i ca. kr 1700-1800 for et splittert nytt)....  :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...