Gå til innhold

Continuum krever ny mobil


Anbefalte innlegg

Android tlfene og Ubuntu touch (for de som har klart å få dette til på sin tlf) trenger ikke å kjøpe ny tlf for å kunne "docke" til desktop.

Det er ikke det som er nytt. Å koble en telefon til skjerm, mus og tastatur kan gjøres av flere. Det som er det nye appene skaleres skikkelig til den nye skjermen, samtidig som mobilskjermen kan fungerer uavhengig av hva som skjer på den store skjermen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[quote name='ATWindsor' timestamp='1430862234'

 

Nei, men MS ser ut til å stadig tinge deg til å kjøpe ny mobil for å få oppdatert winphone.

 

AtW

 

Alle telefoner som kjører 8.1 skal vist nok få 10. Det vil imidlertid være en del HW-spesifikk funksjonalitet som ikke blir tilgjengelig på alle.

Lenke til kommentar

Ikke igjen...

Ble "tvunget" til å kjøpe ny mobil med WP8, jeg har fortsatt min 920 og er strålende fornøyd. Denne gangen hopper jeg nok over på android toget, jeg har ventet tålmodig i godt over 3 år, mye er blitt fikset og forbedret. Jeg synes dog at de fortsatt mangler mye, både apper og håndering av diverse funksjoner.

 

Adjø Windowsphone :(

 

Din 920 vil få W10. Jeg kjører W10 på min 920 akkurat nå. Det er utrolig mange forbedringer som kommer med W10 som vil fungere på din 920.

 

Når MS nå slår sammen applikasjonsbutikkene for alle W10 devicer, og i tillegg legger inn funksjonalitet i utviklerverktøy og OS som lar utvikler skalere apper etter forskjellige skjermstørrelser og devicer, så betyr dette at en enkelt app vil kunne fungere på din telefon, PC, XBOX osv.

 

Dette betyr altså at en app som kjører på din telefon allerede kan være skalert til å fungere på en PC også. Ved å la telefonen koble til en skjerm nummer to kan denne allerede innebygde skaleringen benyttes til å få PC-skjerm funksjonaliteten som er i appen når man kjører den fra mobiltelefonen.

 

Man kan for eksempel ha Outlook appen på mobilen som ikke er så forskjellig fra den du har i dag. Men når du kobler til en stor skjerm vil du se noe som tilsvarer Outlook appen på PC.

 

Det er akkurat denne biten du går glipp av på dagens mobiler, og dette er HW bestemt, ikke OS. Ingen telefoner uten denne teknologien kan gjøre dette.

 

Android har så vidt meg bekjent heller ikke applikasjonsskaleringen MS har, slik at selv om telefonen kan kjøre to skjermer, vil ikke appene være tilpasset desktop bruk om de kjøres på stor skjerm. I det minste ikke så vidt jeg har sett så langt.

Lenke til kommentar

Er du helt sikker på det? At det ikke bare er en hype for å gi insentiv for å selge nye mobiltelefoner? Jeg trodde Windows 10 skulle inn over alt. Jeg trodde gamle PC'er som kjører Windows XP skulle over på Windows 10 etc.

 

Og det skal dei, iallfall alle med Win 7 og 8 (XP er 14 år gamalt, så at alle slike maskinar fyller HW-krava for Win10 er nok litt i overkant optimistisk...). Alle telefonar som i dag køyrer WP8.1 vil også kunne oppgradere til Windows 10, men Continuum og W10 er IKKJE det same. Av heilt openbare årsaker vil du sjølvsagt ikkje kunne få W10-funksjonar som krev hardware som din noverande tlf ikkje har, som i Continuums tilfelle er mulegheita til å vise forskjelleg innhald på to skjermar med forskjellig oppløysing. Dette er noko heller ikkje dagens iOS- eller (med eit lite atterhald om "dei fleste") Android-einingar kan. For å bruke ein godt brukt analogi: Det er som å krevje kamera-funksjonalitet på ein tlf utan kamera, berre fordi den har fått ei oppdatering som støttar kamera på tlf-ar MED kamera.

Dagens WP8.1-mobilar og W7/8-PCar vil få W10, med all funksjonalitet som lar seg køyre på den hardwaren dei har, som t.d. Universal Apps. Du vil også kunne vise ei klone av mobilskjermen på ein TV eller PC-skjerm akkurat som med dagens WP8, med Miracast, men du vil ikkje få Continuum som let deg bruke mobilen simultant som mobil på sin eigen skjerm og PC på ei PC-skjerm.

Lenke til kommentar

 

Er du helt sikker på det? At det ikke bare er en hype for å gi insentiv for å selge nye mobiltelefoner? Jeg trodde Windows 10 skulle inn over alt. Jeg trodde gamle PC'er som kjører Windows XP skulle over på Windows 10 etc.

Og det skal dei, iallfall alle med Win 7 og 8 (XP er 14 år gamalt, så at alle slike maskinar fyller HW-krava for Win10 er nok litt i overkant optimistisk...). Alle telefonar som i dag køyrer WP8.1 vil også kunne oppgrad..

 

Er det for optimistisk?

 

Hensikten er jo å få migrert over de kundene som har størst oppgraderingsaversjoner. Da må man vel ta hensyn til hvilken HW de besitter også. Og ikke bare tro at man kan ture på med alskens programmeringsbiblioteker (bare et ørlite eksempel) i den ferdigkompilerte OS'et, eller hva som evt. gjør ting treigere og treigere å kjøre.

 

Å få hastighet på OS'et er vesentlig, for her synes jeg Microsoft har neglisjert mye.

 

Man kunne f.eks. satt et skille mellom 64-bit brukere og 32-bit brukere av Windows XP, Vista, 7, 8.x. Hvor Windows 10 kun kom for de med 64-bits CPU. Det hadde vært et mer naturlig og brutalt valg å gjøre synes jeg. Det hadde gavnet alle, slik at man kunne fått parkert 32-bits.

 

Microsoft hadde dessuten fått med seg de fleste av brukerne som var verdt å få meg seg videre. Også hadde de andre med 32-bits innsett at de til slutt måtte skaffe seg minst 64-bits CPU for å henge med i utviklingen.

 

I U-land, så ville det da kanskje kommet et ekstra press etterhvert hos de rikeste til å få kjøpt seg en gammel Core2 og liknende.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Ikke igjen...

Ble "tvunget" til å kjøpe ny mobil med WP8, jeg har fortsatt min 920 og er strålende fornøyd. Denne gangen hopper jeg nok over på android toget, jeg har ventet tålmodig i godt over 3 år, mye er blitt fikset og forbedret. Jeg synes dog at de fortsatt mangler mye, både apper og håndering av diverse funksjoner.

 

Adjø Windowsphone :(

 

Logikk? Går bort fra WP fordi den eksisterende WP du har ikke automatisk får ny hardware funksjonalitet som Android ikke kommer til å få heller?

 

Ingen tvinger deg til å bruke mobiltelefon til pc.

Det kom kanskje ikke fram, men jeg hopper av fordi

det alltid har blitt lovet så mye og allikevel ikke blitt innfridd.

920 er min fjerde WP telefon, men nok er nok. Dens tid er snart over og jeg skal kjøpe meg ny. Jeg kommer nok til å prøve WP10 og se om de klarer noe nytt...

 

Den dag idag så sliter den med essensielle ting, av både apper, multitasking og nettleser. Nettleseren er veldig ofte et slit å få noe til med og mye skalerer feil/dårlig.

 

Jeg innrømmer dog at det kom dårlig fram at jeg snakket om WP generelt. Continuum virker spennende, men jeg antar at det blir en like halvveis løsning som veldig mye på WP. Jeg har trofast ventet og ventet, mange funksjoner er kommet - men det er fortsatt en god del mangler.

 

Jeg tror jeg venter på noen reviews av WP10, men jeg tror de lover mye mer enn de kan holde med WP10...

Lenke til kommentar

MS beskriver litt hvordan Continuum på mobil fugerer.

http://www.windowscentral.com/new-video-shows-how-windows-10-phone-apps-can-work-big-screen-continuum

 

Synes det er litt spesielt at Tek vinkler artikkelen på denne måten uten å i stede skrive mer om hva Continuum egentlig er.

 

Edit:

Feil link i opprinnelig post, men linken jeg postet er like vell interessant så jeg lar den stå under her. For i praksis betyr dette at en del Legacy x86 applikasjoner relativt enkelt kan porteres og kjøres på en Windows 10 telefon, og sammen med continuum kan det være relevant i og med at man kan jobbe i fullskjerm med tastatur og mus selv om utvikler ikke tar seg bryet med å implementere touchstøtte med en gang, eller der det ikke er aktuelt å gjøre dette.

 

http://www.windowscentral.com/universal-windows-apps-can-now-be-larger-150-gb-store
 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Microsoft hadde dessuten fått med seg de fleste av brukerne som var verdt å få meg seg videre. Også hadde de andre med 32-bits innsett at de til slutt måtte skaffe seg minst 64-bits CPU for å henge med i utviklingen.

"... verdt å få med seg videre"... :huh:

 

Jeg er nå uansett glad at min 32-biters Acer W510 (som ikke er så gammel) kan få Windows 10, den også. :)

Lenke til kommentar

 

 

Ikke igjen...

Ble "tvunget" til å kjøpe ny mobil med WP8, jeg har fortsatt min 920 og er strålende fornøyd. Denne gangen hopper jeg nok over på android toget, jeg har ventet tålmodig i godt over 3 år, mye er blitt fikset og forbedret. Jeg synes dog at de fortsatt mangler mye, både apper og håndering av diverse funksjoner.

 

Adjø Windowsphone :(

Ja, for med Android får du jo alltid sendt ut oppdateringer som gir deg det siste og beste ;)

 

Ellers så ser jeg ikke helt problemet her. Dagens mobiler har rett og slett ikke hardware som er kapabel til å gjøre denne jobben. Blir som å klage over at du ikke kan kjøre GTA V på ultra med to 4K-skjermer på ett Geforce 680.

 

 

Er du helt sikker på det? At det ikke bare er en hype for å gi insentiv for å selge nye mobiltelefoner? Jeg trodde Windows 10 skulle inn over alt. Jeg trodde gamle PC'er som kjører Windows XP skulle over på Windows 10 etc.

 

 

Windows 10 skal inn over alt, selv Lumia 520 som er en billigtelefon som ble lansert tilbake i 1. halvdel av 2013 får Windows 10, men det betyr ikke at de kan benytte seg av alle de nye funksjonene. For at en skal kunne benytte seg av Continuum så må telefonen ha hardware som støtter det, og ingen av dagens telefoner har dette.

Lenke til kommentar

 

Microsoft hadde dessuten fått med seg de fleste av brukerne som var verdt å få meg seg videre. Også hadde de andre med 32-bits innsett at de til slutt måtte skaffe seg minst 64-bits CPU for å henge med i utviklingen.

"... verdt å få med seg videre"... :huh:

 

Jeg er nå uansett glad at min 32-biters Acer W510 (som ikke er så gammel) kan få Windows 10, den også. :)

 

 

 

Jeg har full forståelse for det. Men, jeg skulle likevel ønsket at de turte å forny seg litt mer radikalt enn hva de (Microsoft) har gjort til nå. Altså radikalt der hvor det betyr noe, f.eks. på 32-bit. Og det å tørre å skrote noe gammel OS-kode for bakoverkompatibilitet med mere. Gjøre ytelsen bedre, og strebe etter at ytelsen blir mer optimal for hver OS-generasjon uansett hvor rask hardware man måtte få, som f.eks. slik som SSD og snart enorme mengder RAM, eller hva det måtte være. Ytelsesforbedringer kommer oss til gode, og dersom det virkelig hadde blitt bra, så kunne det tenkes at noen hadde valgt det til litt mer virksomhetskritisk bruk, etterhvert..

 

Radikale forbedring kunne gjerne vært også i OS GUI-sammenheng, men det der Windows 8.x sprellet med ikke ekte vinduer og det ene med det andre, det har jo vist seg å være en blunder av de store dimensjoner.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg har full forståelse for det. Men, jeg skulle likevel ønsket at de turte å forny seg litt mer radikalt enn hva de (Microsoft) har gjort til nå. Altså radikalt der hvor det betyr noe, f.eks. på 32-bit. Og det å tørre å skrote noe gammel OS-kode for bakoverkompatibilitet med mere. Gjøre ytelsen bedre, og strebe etter at ytelsen blir mer optimal for hver OS-generasjon uansett hvor rask hardware man måtte få, som f.eks. slik som SSD og snart enorme mengder RAM, eller hva det måtte være. Ytelsesforbedringer kommer oss til gode, og dersom det virkelig hadde blitt bra, så kunne det tenkes at noen hadde valgt det til litt mer virksomhetskritisk bruk, etterhvert..

 

Radikale forbedring kunne gjerne vært også i OS GUI-sammenheng, men det der Windows 8.x sprellet med ikke ekte vinduer og det ene med det andre, det har jo vist seg å være en blunder av de store dimensjoner.

Jeg prøver ikke være nesevis her, men:

Slik jeg leser dette er det mye personlige meninger, blandet med noen buzz-ord om ytelse, hardware eller "hva det måtte være". Så hopper man til "GUI-sammenheng" og "det ene med det andre" som visstnok er "en blunder av de store dimensjoner".

 

Uhm... Ok.

 

Her er min oppfatning.

1. Microsoft vil at alle skal over på Windows 10. Dette har vært nevnt noen ganger allerede i tråden. Og det gir mening fordi:

1a. Windows-markedet vesentlig mindre fragmentert hvis de får det til.

1b. Fobrukernes systemer blir vesentlig likere uavhengig av hvilken enhet man bruker, om det nå er en desktop, nettbrett eller telefon.

 

2. Å insinuere at Microsoft ikke ser etter ytelsesforbedringer virker rart. For meg er dette så selvsagt at det ikke krever diskusjon en gang. Vær helt sikker på at Microsoft virkelig streber "etter at ytelsen blir mer optimal for hver OS-generasjon uansett hvor rask hardware man måtte få, som f.eks. slik som SSD og snart enorme mengder RAM, eller hva det måtte være." Som du sier det selv "Ytelsesforbedringer kommer oss til gode" og Microsoft vet det. Windows 8.1 er bedre enn 7, 7 var bedre enn XP, etc.

 

3. Jeg vet ikke med deg, men jeg ser på forskjellige datasystemer når jeg går forbi dem. Veldig, veldig mange systemer kjører Windows. Vi snakker alt fra lasteskip- og flyterigg-posisjonering, ROV-styring og minibanker til ultralydaparater, fintfølende medisinsk måleutstyr, styring av boreoperasjoner, flyplassutstyr, etc. Jeg vet ikke hvor mye mer "virksomhetsktirisk bruk" man kan forvente. Husk at de som utvikler sånt utstyr i sannsynligvis ikke er like interessert i datamaskiner og OS som vi er, de er interessert i at folk skal få brukt det fancy utstyret de har laget. Da vi var på sykehuset sist, kunne ikke hjertespesialisten ikke surfe på nettet med ultralydaparatet, og han fikk heller ingen forespørsler om å installere Ask toolbar fordi Java måtte oppdateres. Men apparatet kjørte Windows likevel.

 

4. Microsoft har satset på "GUI-sammenheng", men oppdaget at nerde-verdenen ikke er moden for det, og jeg tror de ble litt overrasket over motstanden de møtte. Er alt bare bedre med MUI i Windows 8? Nei. Absolutt ikke Ikke pokker. Men heldigvis retter de på de småfeilene i Windows 10.

Lenke til kommentar

Jeg ble utrolig skuffet da Microsoft ofret alle early adopters og ikke ga noen oppgradering fra WP7 til WP8, men skjønner virkelig ikke at noen kan være misfornøyd med eller kritisere Microsoft for at ikke alle nye funksjoner i WP10 kommer til alle dagens WP8-mobiler.

 

Bruker Android nå og gleder meg til å gi Microsoft en ny sjanse på mobilfronten hvis de gode tilbudene på toppmobiler fra den kanten fortsetter også etter WP10 kommer på markedet.

Lenke til kommentar

4. Microsoft har satset på "GUI-sammenheng", men oppdaget at nerde-verdenen ikke er moden for det, og jeg tror de ble litt overrasket over motstanden de møtte. Er alt bare bedre med MUI i Windows 8? Nei. Absolutt ikke Ikke pokker. Men heldigvis retter de på de småfeilene i Windows 10.

 

Ok, på den ene siden så møter Microsoft motstand for noe idiotisk de foretar seg, som de også trenger nedover hode på samtlige brukere..

 

På den andre siden er fornyelsen omtrent fraværende. Hvor er den virkelig store kreativiteten blitt av? Alt jeg "gidder å se" er en gigantisk forenkling som forkvakler brukersystemet. For de fjernet en del knapper og muligheter som man før hadde.

 

Ikke har de redesignet noe GUI heller, de har kun plastret "det gamle" som en fastskjerm, og gjort det vanskeligere for brukeren å navigere. Slik ser jeg på det. GUI er selvfølgelig endret på, så er det nevnt før hylekoret kommer løpende til. I tillegg så lagde de et skille med to verdener, en fastskjermsverden og en gammelverden "Skrivebordet". Det er vel og fint at de skal blidgjøre eldre brukere, men de skaper seg samtidig en kompleksitet..

 

Jeg vil jo ikke si at fastskjermsverdenen ville vært en bedre erstatning alene. De måtte gjort noe mer dramatisk nyskapende ut av det, og det måtte samtidig vært en dråpe mer brukervennlig enn den gamle verdenen. Først da kunne man som "nyfødt bruker" lagt sin energi i å forsøke å sette pris på den nye tilnærmingen. Hvordan det skulle blitt introdusert er nå likevel en enorm utfordring.

 

 

2. Å insinuere at Microsoft

 

ikke ser etter ytelsesforbedringer virker rart. For meg er dette så selvsagt at det ikke krever diskusjon en gang. Vær helt sikker på at Microsoft virkelig streber [/background]"etter at ytelsen blir mer optimal for hver OS-generasjon uansett hvor rask hardware man måtte få, som f.eks. slik som SSD og snart enorme mengder RAM, eller hva det måtte være." Som du sier det selv"Ytelsesforbedringer kommer oss til gode" og Microsoft vet det. Windows 8.1 er bedre enn 7, 7 var bedre enn XP, etc.

Ok, kanskje jeg ikke skulle krangle videre om at noen ikke ser noe. Men for å gjøre som sutrekopper gjerne gjør når de mangler krutt, så sier jeg "BEVIS DET !"  :wee:

 

Jeg tør påstå at det du farer med er basert på følelser, og ikke reelle tall. Ok, la oss ta oppstarten, for der får du likevel poeng, men dette ble det vitterlig også skrevet en del om før Windows 8 ble lansert.

 

La oss legge noen prøvekluter som du kan få bevise om du orker:

 

1. Utfør en filkopiering av "små og store filer", man kan dele det opp i deloppgaver:

 

La filene totalt være 6 Gigabytes store. La oss glemme Windows XP, da det snart foreldes. La oss konsentrere oss om Windows 7 vs. 8. Glem Windows 8.1 for en slik sjanse til forbedringer vil vi ikke gi Microsoft eller debattanter som skal forsvare hvor mye herligere 8 ble.

 

1a. Fra SSD til SSD

1b. Fra HD til SSD

1c. Fra HD til USB 2.0 minnepenn

1d. Fra USB 2.0 minnepenn til SSD

1e. Fra USB 2.0 ekstern HD til USB 2.0 minnepenn

1f. Fra NAS-disk til SSD (over LAN'et seff, og ikke over USB)

 

Utfør så disse operasjoner 10 ganger for å skape litt pålitelighet i statistikken her.

 

 

2. Innstaller et par middels store programvarer.

 

2a. LibreOffice.org

2b. Velg deg så et annet middels større program som benytter seg av ymse .Net greier

 

Utfør dette så 3 ganger for å heve påliteligheten (totalt 6 programinnstallasjoner)

 

 

3. Windows Update.

3a. Finn en 150 - 250 Megabyte stor samling av småoppdatering, og la Windowsene få kverne på det.

3b. Ta så kun for deg kun en enkelt Microsoft Security Essentials oppdatering (MSE oppdatering), og utfør det så.

 

Bare for visuellt å vise hvor tregt oppdateringssystemet er på både Windows 7 og på Windows 8, altså ingen særlig forbedring å spore her.

 

 

4. Innstallere skjermkortdrivere for et nVidia skjermkort og for et AMD skjermkort. En gang under Windows 7 og en gang under Windows 8.

 

5. Utfør en Microsoft-basert programvare større backup-operasjon som er innebygget i OS'ene.

 

6. Finn noen filer manuellt på systemet, f.eks. 3-4 stykk. Noter deg navnet uten filendelsen. Søk så på alle bokstaver utenom den første bokstaven i navnet. For å sjekke ut om det er forskjeller på indeksering i Windows 7 og 8.

 

Man, kunne sikkert fortsatt, men dette gir deg en god utfordring. Bevis det!

Endret av G
Lenke til kommentar

Store endringer i UI er stort sett et onde. Operativsystemer begynner å bli modne produkter, og før det kommer radikale endringer(*) i hvordan interaksjonen foregår er det meningsløst å skulle finne opp grensesnittene på nytt. Takke seg til gradvis forbedring. 

 

(*) Som f.eks touch, problemet til MS var at de var for tidlig ute og trodde touch skulle ta over

Lenke til kommentar

Store endringer i UI er stort sett et onde. Operativsystemer begynner å bli modne produkter, og før det kommer radikale endringer(*) i hvordan interaksjonen foregår er det meningsløst å skulle finne opp grensesnittene på nytt. Takke seg til gradvis forbedring. 

 

(*) Som f.eks touch, problemet til MS var at de var for tidlig ute og trodde touch skulle ta over

"Ta over" er det ingen som tror. Men de har jo rett i at touch kommer til å bli mer og mer aktuelt. De har vært smarte nok til å innse at Windows 7 og eldre versjoner var katastrofalt med touch. Det har de også tatt konsekvensen av. Heldigvis. :)

 

"Men jeg bruker jo ikke touch på kontoret!" er et vanlig "motargument". Nei, du gjør kanskje ikke det akkurat nå. Men (forhåpentligvis) snart. Jeg har 4 stk. 24" skjermer på kontoret. Jeg ønsker meg touch på alle sammen.

Lenke til kommentar
 

 

 

 

Har gitt deg en oppgave Moskus, tar du utfordringen i å overbevise meg om at Windows 8 er bedre? Sjekk forrige innlegget mitt.

 

Dersom du så vet noe Windows 8 ellers er bedre på, med unntak av systemoppstart, så lag egne tester som du repeterer og serverer oss statestikk for. Men ta mine oppgaveutfordringer først er du snill. Tar du utfordringen?

 

Lag gjerne egen tråd for dette testgreiene.

Endret av G
Lenke til kommentar

Dersom du så vet noe Windows 8 ellers er bedre på, med unntak av systemoppstart, så lag egne tester som du repeterer og serverer oss statestikk for. Men ta mine oppgaveutfordringer først er du snill. Tar du utfordringen?

 

Lag gjerne egen tråd for dette testgreiene.

Det er ikke jeg som har bevisbyrden her, det er du som påstår at Microsoft ikke er på jakt etter ytelsesforbedringer. :)
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...