Gå til innhold

Søker hjelp/frivillige til web-prosjekt


Anbefalte innlegg

Hei!
 
Jeg jobber med en nettside for studenter (studentsentralen.no) som startet som et skoleprosjekt i høst, og har nå kommet til et punkt der jeg ser meg nødt til å rekruttere noen hjelpende sjeler som kan tenke seg å ta del i dette prosjektet. Jeg har ingenting å betale med, så alt arbeid blir frivillig. Dette antar jeg blir min største utfordring med å få tak i seriøse frivillige hjelpere eller ”ansatte”.
 
Det jeg kan friste med dersom du ønsker å hjelpe til eller ta del i prosjektet er en stor takk for hjelpen, i tillegg til at du vil få erkjennelse for det du har bidratt med på nettsiden. Jeg har også planer om å implementere diverse reklame-bannere på en subtil måte som kan bidra til en liten inntekt dersom nettstedet skulle tiltrekke seg trafikk. Dersom nettsiden skulle bli populær og generere inntekt, vil det bli aktuelt å fordele inntekten prosentvis mellom de som er med på prosjektet.
 
Så skal det nevnes at jeg bare er en student på 21 år (straks ferdig med 2. semester på Informasjonsteknologi-studiet på HiB) som ikke har så alt for mye erfaring innenfor kompetansen dette prosjektet krever. Derfor trenger jeg hjelp/noen å jobbe sammen med. Dette gjelder alt fra programmering/designing av nettsiden, til det økonomiske og administrative.
 
Litt om selve prosjektet/ideen:
Det absolutte målet med studentsentralen.no er å bli en del av norske studenters hverdag. Nettsidens hovedelement er selve forumet. Her kan man få hjelp til vanskelige lekser/oppgaver/innleveringer eller hjelpe andre. Veldig likt som ”Skole og leksehjelp”-forumet her på diskusjon.no. Mangen tenker sikkert ”hvorfor en egen/ny nettside til noe som allerede eksisterer her på diskusjon.no?”. Dette er noe jeg har tenkt på selv, og helt ærlig har jeg ingen gode argumenter for hvorfor en skal velge studentsentralen fremfor diskusjon.no, hvor det allerede eksisterer mange brukere. Jeg tør likevel å påpeke at det trengs en studentnettside (med forum) dedikert til å hjelpe studenter i Norge (både på videregående og høyere utdanning) med studiene sine. Jeg jobber også med å implementere en funksjon som kan minne litt om måten man spør ”spørsmål” på  stackoverflow, hvor man kan stille mer direkte spørsmål, og markere det som løst osv.
 
Tanken er at man på fremsiden (Hjem-siden) blir møtt med ulike studierelaterte artikler, nyttige verktøy/program og linker til nettsider man ”ofte” besøker som student (f.eks. studweb.no og lanekassen.no). En veldig grov måte å se for seg hva jeg ønsker at studentsentralen skal bli, er å se for seg nettsiden studenttorget kombinert med ”Skole og leksehjelp”-forumet man finner her.
 
Selve nettsiden kjøres via WordPress.org med en rekke nyttige plugins (blant annet bbPress som drifter forumet). Jeg har i tillegg endret en del på temaet jeg bruker via CSS og PHP (ß min største fiende – trenger spesielt hjelp her).
 
Foreløpig fremdrift:
Nettsiden er for øyeblikket oppe og går på studentsentralen.no med midlertidig passordbeskyttelse. Det er implementert og designet et fungerende forum (se skjermbilder nedenfor) med brukersystem via BuddyPress (innlogging, registrering osv.). I tillegg har man det vanlige publiseringssystemet til WordPress med artikler osv. på framsiden.
 
Forumet er først inndelt i tre hovedforum: Generell Diskusjon, Videregående Skolegang og Høyere Utdanning. De to sistnevnte er delt inn i ulike fagområder/fag, med underforum der det er relevant (f.eks. Informasjonsteknologi er delt inn i nye underforum, blant annet Web, Databaser osv.).
 
Nettsiden er stort sett mobilvennlig/responsiv, med noen små pikselfeil ol. som må fikses opp i. Designet/temaet har også noen småfeil, og trenger ikke nødvendigvis å se ut som/bruke det temaet som er i bruk nå dersom det skulle være ønskelig å endre på dette.
 
Alt i alt så gjenstår det stort sett å ”finpusse” og ferdigstille deler av nettsiden, mens andre deler har mer gjenstående arbeid (f.eks. søkefunksjonen er ganske ubrukelig). Forumet trenger litt info og regler som hjelper nye brukere i gang og holder orden/system på hva som blir postet hvor osv.
 
Skjermbilder:

Merk at det endelige utseendet kan og sannsynligvis vil bli annerledes (mtp. reklame-bannere, endringer osv.) 

Øvre del av forum-siden:
ScreenShot2015-05-04at20.42.01.png

Lenger nede på forum-siden:
ScreenShot2015-05-04at20.41.43.png

Eksempel på et forum med underforum:
ScreenShot2015-05-04at20.43.21.png

Slik ser det (foreløpig) ut når man skal opprette et nytt innlegg:
ScreenShot2015-05-04at20.51.30.png


 
Hvem trenger jeg/hva trengs det hjelp til?:
Her er en liten liste med ting som gjenstår, og oppgaver jeg gjerne skulle hatt litt hjelp til:

  • Det trengs et par moderatorer som kan hjelpe til med å holde styr på og vedlikeholde forumet. Ser for meg at aktuelle arbeidsoppgaver før nettsiden er åpen for alle kan være å lage/poste forum-regler, info osv.
  • Jeg trenger hjelp til å implementere reklame-bannere (ads), og alt som har med dette å gjøre (f.eks. Google Ads).
  • Finpusse på designet i CSS (og evt. PHP). Fikse noen småfeil med det mobilvennlige designet. Fikse søkefunksjonen på nettsiden.
  • Finpusse, ferdigstille/publisere og drifte nettsiden i sin helhet (både teknisk og administrativt – en ”co-founder”?).

Jeg vil ta del i alle disse oppgavene selv, men ser at jeg gjerne skulle hatt et par hjelpende hender (med eller uten erfaring) som ønsker å samarbeide med meg. Jeg kommer til å jobbe stort sett ”fulltid” (hver ettermiddag) med prosjektet i sommer (fra slutten av juni til ca 10. august), og det hadde vært en fordel (men absolutt ikke et krav) dersom noen har mulighet til å jobbe litt med prosjektet da.
 
Tilbakemelding:
Tilbakemeldinger og konstruktiv kritikk er gull verdt, så det setter jeg stor pris på. Har du noen tips eller råd du ønsker å hjelpe meg/prosjektet med så tar jeg imot med åpne armer – jeg trenger det!

 
Vil du ta del i prosjektet og/eller bidra med hjelp der det trengs?
Kjempe!  :w00t:  Send meg en PM så kan vi diskutere videre. 

Endret av Ferdizz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan nok ikke hjelpe deg med å finne folk for å hjelpe deg.

Det du spør etter krever gjerne en del jobb og egeninnsats. For muligens nada i betaling. Kanskje, hvis siden muligens en gang i fremtiden går bra, så får du noen kroner igjen og hvis siden går bra, så har du noe du kan skryte av? (satt på spissen)

 

Du har ett godt prosjekt. Som, med godt design og god markedsføring kan bli noe bra. Men, å rekkrutere folk online blir vanskelig, det er ikke ett "spenstig" prosjekt. Det er en nettside som kan ha potensiale til å bli noe bra, du sier selv at du muligens ikke har all den kompetansen du ser for deg du kommer til å behøve.

 

Jeg ville forsøkt å finne noen nærmere, kanskje i klassen din? Si at du har ett spenstig prosjekt som det hadde vært artig å ha noen flere med på. (ikke missforstå meg, prosjektet ser bra ut, tanken er god. Men, du må huske hva du spør en fremmed etter: Ønsker du å være med på ett prosjekt som kan bli populært?

 

Jeg kan si dette, hvis jeg hadde hatt fritid og evnene som du etterspør og jeg ikke kjente godt til deg, eller prosjektet ditt. Men, jeg ønsket å ha at jeg hadde jobbet med ett webprosjekt på CV'n min. Tror du jeg hadde lagt ned tiden min på å hjelpe deg, eller tror du jeg hadde sett om jeg kunne brukt fritiden min til å bidra med noe på f.eks wordpress, drupal eller lignende. Som allerede har stor utbredelse?

 

Poenget er: Til slike prosjekter, så kan det være greit å starte å lete etter personer som kan bidra i nærmiljøet, istedenfor å starte online. Det er adskillig enklere å få mer hjelp, når du har ett ferdig prosjekt "der ute" som allerede er kult, enn i oppstartsfasen.

Lenke til kommentar

Jeg kan nok ikke hjelpe deg med å finne folk for å hjelpe deg.

Det du spør etter krever gjerne en del jobb og egeninnsats. For muligens nada i betaling. Kanskje, hvis siden muligens en gang i fremtiden går bra, så får du noen kroner igjen og hvis siden går bra, så har du noe du kan skryte av? (satt på spissen)

 

Du har ett godt prosjekt. Som, med godt design og god markedsføring kan bli noe bra. Men, å rekkrutere folk online blir vanskelig, det er ikke ett "spenstig" prosjekt. Det er en nettside som kan ha potensiale til å bli noe bra, du sier selv at du muligens ikke har all den kompetansen du ser for deg du kommer til å behøve.

 

Jeg ville forsøkt å finne noen nærmere, kanskje i klassen din? Si at du har ett spenstig prosjekt som det hadde vært artig å ha noen flere med på. (ikke missforstå meg, prosjektet ser bra ut, tanken er god. Men, du må huske hva du spør en fremmed etter: Ønsker du å være med på ett prosjekt som kan bli populært?

 

Jeg kan si dette, hvis jeg hadde hatt fritid og evnene som du etterspør og jeg ikke kjente godt til deg, eller prosjektet ditt. Men, jeg ønsket å ha at jeg hadde jobbet med ett webprosjekt på CV'n min. Tror du jeg hadde lagt ned tiden min på å hjelpe deg, eller tror du jeg hadde sett om jeg kunne brukt fritiden min til å bidra med noe på f.eks wordpress, drupal eller lignende. Som allerede har stor utbredelse?

 

Poenget er: Til slike prosjekter, så kan det være greit å starte å lete etter personer som kan bidra i nærmiljøet, istedenfor å starte online. Det er adskillig enklere å få mer hjelp, når du har ett ferdig prosjekt "der ute" som allerede er kult, enn i oppstartsfasen.

 

Ja, personer fra nærmiljøet hadde absolutt vært det beste og letteste. Problemet er bare at jeg har ikke så veldig stor kontaktsirkel. Og de jeg kjenner fra klassen er ikke så gira på å gjøre mer "skole" enn det de må. 

 

Jeg har også tidligere hatt relativt god erfaring med det å jobbe med ukjente personer via nett på diverse prosjekter. Dog ikke så veldig proffesjonelt prosjektarbeid (mer som et hobbyprosjekt - gjør litt når du kan/gidder). Det var dette jeg håpte på å få til nå, men skjønner godt at folk er skeptiske av flere grunner.

 

Jeg får bare fortsette med mitt one-man-team, så lar jeg "jobbtilbudet" ligge åpent på nett i mellomtiden. Poster kanskje en liten relevant update her i ny og ne, så ser jeg om noen ønsker å bli med/bidra. Og som sagt, tilbakemeldinger og kritikk er gull verdt, så kom med de  :)

 

Takk for godt svar!

Endret av Ferdizz
Lenke til kommentar

 

Ja, personer fra nærmiljøet hadde absolutt vært det beste og letteste. Problemet er bare at jeg har ikke så veldig stor kontaktsirkel. Og de jeg kjenner fra klassen er ikke så gira på å gjøre mer "skole" enn det de må. 

 

Jeg har også tidligere hatt relativt god erfaring med det å jobbe med ukjente personer via nett på diverse prosjekter. Dog ikke så veldig proffesjonelt prosjektarbeid (mer som et hobbyprosjekt - gjør litt når du kan/gidder). Det var dette jeg håpte på å få til nå, men skjønner godt at folk er skeptiske av flere grunner.

 

Jeg får bare fortsette med mitt one-man-team, så lar jeg "jobbtilbudet" ligge åpent på nett i mellomtiden. Poster kanskje en liten relevant update her i ny og ne, så ser jeg om noen ønsker å bli med/bidra. Og som sagt, tilbakemeldinger og kritikk er gull verdt, så kom med de  :)

 

Takk for godt svar!

 

 

Værsågod :) håper bare at det jeg skriver virket negativt, for prosjektet ditt virker bra nok, men det kan være vanskelig å finne folk online. Hvis/når prosjektet ditt slår mer igjennom og får flere brukere, så er det enklere å få flere folk til å hjelpe deg. Det er bare det jeg mente å si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...