Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Infotråd og generell diskusjon rundt forbedring av VGS-fag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

hvis man tar eksamen om våren samme tid som man søker skole, kommer den nye karakteren med på søkinga?

Regner med det. Blir vel det samme som med de 4 eksamenskarakterene en får ut av vg3 studie. De teller jo med på søkingen.

 

 

Vær dog klar over en ting som fort vekk kunne blitt katastrofalt for meg; noen (kanskje alle?) skoler du skal forbedre karakterer på samme semester som du søker høyere utdanning krever at du "forhåndsbestiller" et "kompetansebevis" (vitnemål med kun karakterene du får på de nye eksamene på). Dette måtte jeg så laste opp på SO sine sider.

 

Jeg forhåndsbestilte ikke, og det var så vidt jeg fikk lov til å få printet ut og få signert kompetansebevis etter eksamen.. Aner ikke hva som hadde skjedd om jeg ikke hadde hatt det; hadde SO fått kastet seg rundt så fort og hentet det ut? Vær i alle fall klar over det. 

Endret av d'espresso
Lenke til kommentar

 

 

hvis man tar eksamen om våren samme tid som man søker skole, kommer den nye karakteren med på søkinga?

Regner med det. Blir vel det samme som med de 4 eksamenskarakterene en får ut av vg3 studie. De teller jo med på søkingen.

 

 

Vær dog klar over en ting som fort vekk kunne blitt katastrofalt for meg; noen (kanskje alle?) skoler du skal forbedre karakterer på samme semester som du søker høyere utdanning krever at du "forhåndsbestiller" et "kompetansebevis" (vitnemål med kun karakterene du får på de nye eksamene på). Dette måtte jeg så laste opp på SO sine sider.

 

Jeg forhåndsbestilte ikke, og det var så vidt jeg fikk lov til å få printet ut og få signert kompetansebevis etter eksamen.. Aner ikke hva som hadde skjedd om jeg ikke hadde hatt det; hadde SO fått kastet seg rundt så fort og hentet det ut? Vær i alle fall klar over det. 

 

 

Dette var nyttig info! Takk.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 ENG1002(engelsk)

 

Jeg fikk 6 på muntlig og skal ta skriftlig til våren. Hvordan beregner de den endelige karakteren som blir ført på vitnemålet? La oss si jeg får 5 på skriftlig, hva skjer da? 

 

De står som to uavhengige karakter på vitnemålet. Jeg har 5 i begge:

 

ENG1002 - 5

ENG1102 - 5

 

5+5 = 10/2 = 5 i snitt.

Lenke til kommentar

 

 

hvis man tar eksamen om våren samme tid som man søker skole, kommer den nye karakteren med på søkinga?

Regner med det. Blir vel det samme som med de 4 eksamenskarakterene en får ut av vg3 studie. De teller jo med på søkingen.

 

 

Vær dog klar over en ting som fort vekk kunne blitt katastrofalt for meg; noen (kanskje alle?) skoler du skal forbedre karakterer på samme semester som du søker høyere utdanning krever at du "forhåndsbestiller" et "kompetansebevis" (vitnemål med kun karakterene du får på de nye eksamene på). Dette måtte jeg så laste opp på SO sine sider.

 

Jeg forhåndsbestilte ikke, og det var så vidt jeg fikk lov til å få printet ut og få signert kompetansebevis etter eksamen.. Aner ikke hva som hadde skjedd om jeg ikke hadde hatt det; hadde SO fått kastet seg rundt så fort og hentet det ut? Vær i alle fall klar over det. 

 

Kompetansebevis blir sendt ut automatisk nå, ihvertfall i min fylkeskommune. Ifølge min rådgiver må jeg få nytt vitnemål fra den videregående skolen som jeg gikk på først, altså holder ikke kompetansebevis..

 

Håper jeg har forstått det riktig: Man skal altså ikke laste opp kompetansebevis til SO, men sende de til den forrige VG-skolen en gikk på og få dem til å lage et nytt vitnemål som de sender til SO for deg. Fristen til det er 1. juli når de siste karakterene kommer i juni i søkeråret.

Lenke til kommentar

Kompetansebevis blir sendt ut automatisk nå, ihvertfall i min fylkeskommune. Ifølge min rådgiver må jeg få nytt vitnemål fra den videregående skolen som jeg gikk på først, altså holder ikke kompetansebevis..

 

 

Håper jeg har forstått det riktig: Man skal altså ikke laste opp kompetansebevis til SO, men sende de til den forrige VG-skolen en gikk på og få dem til å lage et nytt vitnemål som de sender til SO for deg. Fristen til det er 1. juli når de siste karakterene kommer i juni i søkeråret.

 

 

I følge SO skal en dokumentere nye fag og forbedringer med kompetansebevis og/eller vitnemål ( https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/nye-fag-og-forbedringer/index.html )

Lenke til kommentar

jeg har allerede et kompetansebevis fra forrige semester (høst 2016), men jeg laster ikke opp disse før i juni, i form av et nytt vitnemål. Er jo ikke noe vits i å laste opp begge deler. :-P

 

Hvis jeg har misforstått så for guds skyld si det.

 

Jeg ville lastet opp alle karakterer, kompetansebevis osv. til samordna. Bedre at saksbehandler sier du har lastet opp for mye, men det er greit. For lite og du får kanskje høre: Jeg kan ikke se at du har lastet opp X, derfor får du ikke uttelling på Y, og fristen har gått ut så du kan ikke ettersende. 

Lenke til kommentar

 

 ENG1002(engelsk)

 

Jeg fikk 6 på muntlig og skal ta skriftlig til våren. Hvordan beregner de den endelige karakteren som blir ført på vitnemålet? La oss si jeg får 5 på skriftlig, hva skjer da? 

 

De står som to uavhengige karakter på vitnemålet. Jeg har 5 i begge:

 

ENG1002 - 5

ENG1102 - 5

 

5+5 = 10/2 = 5 i snitt.

 

Vil du dele erfaringen med skriftlig? Er nysgjerrig på hvordan den skiller seg ut fra muntlig. Har sett på eksempel oppgaver men er interessert å høre din erfaring. 

Lenke til kommentar

 

 

 ENG1002(engelsk)

 

Jeg fikk 6 på muntlig og skal ta skriftlig til våren. Hvordan beregner de den endelige karakteren som blir ført på vitnemålet? La oss si jeg får 5 på skriftlig, hva skjer da? 

 

De står som to uavhengige karakter på vitnemålet. Jeg har 5 i begge:

 

ENG1002 - 5

ENG1102 - 5

 

5+5 = 10/2 = 5 i snitt.

 

Vil du dele erfaringen med skriftlig? Er nysgjerrig på hvordan den skiller seg ut fra muntlig. Har sett på eksempel oppgaver men er interessert å høre din erfaring. 

 

 

Jeg hadde en tråd mtp på dette for tre år siden. Hva som ble skrevet i den tråden husker jeg ikke, men du kan jo se på den og se om du finner noe å ta nytte av: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1580461&page=1

 

Det er bare å spørre om noe er uklart, så skal jeg prøve å gi deg et svar.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Vet noen om man er nødt til å ha fremmedspråk for å få generell studiekompetanse? Hva skjer hvis jeg søker meg inn på et studie uten fremmedspråk? Har karakterer i alle andre fag, men meldte meg ut av dette faget (ja det var utrolig dumt) fordi jeg hang så etter i timene og tenkte det var greit å gjøre det privatist i friåret mitt...

 

Men sitter liksom å lurer på om jeg faktisk må ha fremmedspråk?

Lenke til kommentar

Vet noen om man er nødt til å ha fremmedspråk for å få generell studiekompetanse? Hva skjer hvis jeg søker meg inn på et studie uten fremmedspråk? Har karakterer i alle andre fag, men meldte meg ut av dette faget (ja det var utrolig dumt) fordi jeg hang så etter i timene og tenkte det var greit å gjøre det privatist i friåret mitt...

 

Men sitter liksom å lurer på om jeg faktisk må ha fremmedspråk?

 

Det kommer an på om du har hatt noe fremmedspråk i ungdomsskolen, og hvilket linje du går i på vgs. Går du på yrkesfaglige utdanningsprogram så slipper du fremmedspråk (da har du bare engelsk på skolen). Har du hatt fremmedspråk i ungdomsskolen, feks. spansk i ungdomsskolen så skal du i utgangspunktet ha tatt spansk ll eller nytt språk l, men i utgangspunktet skal fremmedspråket bli fullført før du går på 3. året vgs.

 

Feks, jeg hadde kun engelsk fordypning på ungdomsskolen, så jeg måtte ha fremmedspråk på vgs for å få generell studiekompetanse. Da ble det krav om at jeg måtte ta tysk, spansk eller fransk (eller gå til andre skoler som tilbyr andre språk, feks. Kinesisk, Japansk) på skolen i alle årene på vgs.

Jeg tok derimot morsmål eksamen (privatist, og det krever både muntlig og skriftlig eksamen) og hoppet rett med en gang på nivå 2, så har du utelandsk bakgrunn hadde jeg anbefalt deg det.

 

Hvis du gå på studiespesialisering, og du ikke har hatt fremmedspråk på ungdomsskolen, er kravet til å få vitnemål at du har 365 timer fremmedspråk, altså nivå 1+2.

Min venn derimot hadde spansk på ungdomsskolen og slapp det i vgs da hun hadde medier og kommunikasjon, men hun hadde heller flere norsktimer for og oppnå antall timer før man kan få vitnemålet. Kanskje du burde ta en prat med en rådgiver på skolen din, de vet alt.

Endret av Kimchi wasabi
Lenke til kommentar

 

Vet noen om man er nødt til å ha fremmedspråk for å få generell studiekompetanse? Hva skjer hvis jeg søker meg inn på et studie uten fremmedspråk? Har karakterer i alle andre fag, men meldte meg ut av dette faget (ja det var utrolig dumt) fordi jeg hang så etter i timene og tenkte det var greit å gjøre det privatist i friåret mitt...

 

Men sitter liksom å lurer på om jeg faktisk må ha fremmedspråk?

 

Det kommer an på om du har hatt noe fremmedspråk i ungdomsskolen, og hvilket linje du går i på vgs. Går du på yrkesfaglige utdanningsprogram så slipper du fremmedspråk (da har du bare engelsk på skolen). Har du hatt fremmedspråk i ungdomsskolen, feks. spansk i ungdomsskolen så skal du i utgangspunktet ha tatt spansk ll eller nytt språk l, men i utgangspunktet skal fremmedspråket bli fullført før du går på 3. året vgs.

 

Feks, jeg hadde kun engelsk fordypning på ungdomsskolen, så jeg måtte ha fremmedspråk på vgs for å få generell studiekompetanse. Da ble det krav om at jeg måtte ta tysk, spansk eller fransk (eller gå til andre skoler som tilbyr andre språk, feks. Kinesisk, Japansk) på skolen i alle årene på vgs.

Jeg tok derimot morsmål eksamen (privatist, og det krever både muntlig og skriftlig eksamen) og hoppet rett med en gang på nivå 2, så har du utelandsk bakgrunn hadde jeg anbefalt deg det.

 

Hvis du gå på studiespesialisering, og du ikke har hatt fremmedspråk på ungdomsskolen, er kravet til å få vitnemål at du har 365 timer fremmedspråk, altså nivå 1+2.

Min venn derimot hadde spansk på ungdomsskolen og slapp det i vgs da hun hadde medier og kommunikasjon, men hun hadde heller flere norsktimer for og oppnå antall timer før man kan få vitnemålet. Kanskje du burde ta en prat med en rådgiver på skolen din, de vet alt.

 

Jeg hadde også engelsk på ungdomsskolen, så jeg valgte italiensk da jeg begynte på vgs. Men som sagt så meldte jeg meg ut fordi jeg hang så etter, tenkte det var en god ide å heller ta opp tysk, som jeg hørte var enklere. En god ide var det virkelig ikke for nå må jeg lære meg et nytt språk på 1 år, som det egentlig er beregnet 5 eller 3 år på å lære. 

Hadde jeg bare hatt et annet morsmål så hadde det vært litt enklere... 

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg hadde også engelsk på ungdomsskolen, så jeg valgte italiensk da jeg begynte på vgs. Men som sagt så meldte jeg meg ut fordi jeg hang så etter, tenkte det var en god ide å heller ta opp tysk, som jeg hørte var enklere. En god ide var det virkelig ikke for nå må jeg lære meg et nytt språk på 1 år, som det egentlig er beregnet 5 eller 3 år på å lære. 

Hadde jeg bare hatt et annet morsmål så hadde det vært litt enklere... 

Trenger ikke mer enn ett år for å klare det. Jeg tok opp spansk 1 som privatist. Jeg kunne ikke noe spansk da jeg begynte, men åtte måneder senere klinket jeg til med sekser både i skriftlig og muntlig. Fremmedspråk (utenom engelsk) er helt klart krevende - etter min mening mer krevende enn R-matte -, men det er definitivt gjennomførbart.

 

Det må nevnes at jeg hadde undervisning i dette faget, noe jeg i høyeste grad anbefaler hvis du skal ta fremmedspråk.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

"Du kan kun erstatte programfag (ikke fellesfag)."

 

Jeg har utveklset e-mail med rådgiver og fått bekreftet at jeg kan ta privatisteksamen i fransk 1 muntlig/skriftlig for å erstatte italiensk 1, Er fremmedspråk unntaket blant fellesfag?

 

Det går helt fint an å ta et annet fremmedspråk for å erstatte et du har hatt før, som i ditt tilfelle da vil bli å ta fransk for å erstatte italiensk.

Fremmedspråk er forsåvidt et "fellesfag" i den forstand at ALLE må ha det, men det er samtidig et valgfag iom. du ofte har forskjellige språk å velge mellom. Så ja; det blir et slags unntak. Du kan fint erstatte et fremmedspråk med et annet fremmedspråk, men du kan ikke erstatte fag som norsk, naturfag osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Sitronsaft skrev (På 4.5.2015 den 20.40):

- Har du tatt fag som gir realfagpoeng eller språkpoeng, som f.eks. matte R2, regnes standpunktkarakter (pluss eventuell eksamenskarakter) i dette faget med i snittberegningen, HVIS dette gjør at du får et bedre snitt. Real og språkpoeng gir fortsatt ekstrapoeng selv om karakteren ikke regnes med på snittet. 

 

Har du noen form for kilde eller empiri som kan underbygge dette? Jeg sitter i en prosess hvor jeg skal brushe opp noen fag nå, og får svært motstridende informasjon på akkurat dette punktet. 

Rådgivere jeg har snakket med sier karakteren MÅ være med i snittet for at jeg skal få tilleggspoengene. I tillegg sier samordnaopptak.no følgende:

Sitat

Har du tatt språk- eller realfag?

Har du tatt fag i tillegg til studiekompetansefagene for å dekke spesielle opptakskrav, skal disse karakterene regnes med i gjennomsnittskarakteren.

Hvis du har tatt fag som gir språk- eller realfagspoeng, men som ikke skal dekke spesielle opptakskrav, regnes de bare med dersom de gir deg en bedre poengsum. Karakterene du har fått i faget må regnes med for at du skal få språk- eller realfagspoeng.

 

På den andre siden sier både du og en del andre "uoffisielle" kilder som åpenbart har brukt en del tid på å sette dere inn i detaljene det motsatte. Og i karakterkalkulatoren til Sonans (https://sonans.no/karakterkalkulator) har noen åpenbart tatt seg bryet med å spesifikt kode inn akkurat den logikken der med at fag som gir realfagspoeng ikke tas med i snittet med mindre de forbedrer snittet, men poengene ytes like vel. Eller kalkulatoren deres har en avart av det du skriver, der må enten ALLE eller INGEN poenggivende fag tas med, alt etter hva som gir best snitt, men poengene tas med uansett.

Jeg skal i gang med å brushe opp vitnemålet nå og det hadde vært kjekt å finne ut nøyaktig hva som gjelder her. 

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...