Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er snart ferdig med en bachelor i kvalitet og HMS ingeniør. Jeg har utrolig lyst å jobbe i USA, helst Florida eller California. Jeg vet det er utrolig vanskelig men tror det kunne vert aktuelt å få en jobb i en norsk bedrift som har kontorer i utlande. Da er det ikke like vanskelig med oppholdstilatelse. Er det noen som vet om norske selskaper som har kontorer i USA? Ojleselskaper som Hydro og Statoil har kanskje? Hvordan må man isåfall gå frem for å få en slik jobb?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Framgangsmåten blir vell at du må søke jobb på vanlig måte i aktuelle selskap?

Rekner med at dersom det er aktuelt å sende norskansatte arbeidstakarar til USA for å jobbe der så velger ein fyrst og fremst velge arbeidstakarer med ein del erfaring frå selskapet framfor å ansette nyutdanna som ein sender rett til USA.

 

Ein anna veg å gå er også å søke jobb i amerikanske selskap som har kontor i Norge. Dersom du då blir forfremma til avdelingssjef, salgssjef eller liknande så kan det ofte være at du då også får arbeidssted i USA. I slike tilfeller skal det være uproblematisk å få arbeidstillatelse sidan arbeidsgiver då oppgir til imigrasjonsmyndigheitene at du innehar spesialkompetanse som dei ikkje lett kan finne internt i USA.

 

 

Ein anna ting er at det også vil være litt forskjell på om du vil jobbe og bu i USA, eller om det er greit at du har ein jobb der du er ofte i USA i jobbsamanheng.

Lenke til kommentar

Ja jeg vil nok ikke få en jobb direkte til USA, men vet ikke helt hvor jeg kan finne en oversikt over selskaper som har kontorer i USA og som har muligheten til at jeg kan jobbe derfra etterhvert. Jeg vil helst bo i USA, men ikke resten av livet mitt. Å dra der ofte i jobb sammenheng er også noe jeg kunne tenkt meg, men vil helst bo der.

 

Så hvis noen har noen ideer til selskap som har slike jobbemuligheter, hadde seg satt pris på tips :)

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Hvordan gikk det med å få seg jobb i USA? Om så hvordan endte du opp med å få jobb der? Har du noen tips?

Jeg er selv snart nyutdannet student og har lyst til å få fast jobb i USA. Jeg har akkurat takket ja til en automasjonsingeniør jobb der jeg kommer til å drive litt reisevirksomhet i USA mest sannsynlig. Håper dette gir meg en god fot inn i det amerikanske arbeidsmarkedet. 😃

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Forstår ikkje fascinasjonen for den amerikanske arbeidsmarknaden. Arbeidarvernet er tilnærma ikkje-eksisterande, og ferie tilsvarande. Ein kan fint bli sagt opp på dagen rett før husleiga forfaller, og blir ein i tillegg alvorleg sjuk dagen etter er det oppskrifta på økonomisk ruin eller verre. Feriedagar får ein akkurat nok av til å reisa heim nokre dagar i jula.

Ville heller brukt nokre av dei 5 ferievekene ein får i Noreg til å utforska USA, og då gjerne litt meir enn innsida av eit kontorbygg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
MKap skrev (1 time siden):

Forstår ikkje fascinasjonen for den amerikanske arbeidsmarknaden. Arbeidarvernet er tilnærma ikkje-eksisterande, og ferie tilsvarande.

Eg er eigentleg einig, men problemet med dårleg arbeidarvern er langt større for ufaglærte. Som norsk ingeniør med nærmast gratis utdanning så kan ein jobb i USA gi såpass stor økonomisk vinning at det fort er verdt risikoen med dårlegare forutsigbarheit og langt mindre ferie. 

Har ein god lønn, oppsparte midlar og lett for å få ny jobb fordi ein har ettertrakta kompetanse så blir det nesten ein fordel at ein kan kreve meir lønn og betre vilkår for å bli i jobben til prosjektet er ferdig. Er du ufaglært med dårleg lønn og kven som helst kan erstatte deg på dagen så er det sjølvsagt heilt håplaust å aldri kunne ha økonomisk forutsigbarheit meir enn nokre veker fram i tid. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, MKap said:

Forstår ikkje fascinasjonen for den amerikanske arbeidsmarknaden. Arbeidarvernet er tilnærma ikkje-eksisterande, og ferie tilsvarande. Ein kan fint bli sagt opp på dagen rett før husleiga forfaller, og blir ein i tillegg alvorleg sjuk dagen etter er det oppskrifta på økonomisk ruin eller verre. Feriedagar får ein akkurat nok av til å reisa heim nokre dagar i jula.

Ville heller brukt nokre av dei 5 ferievekene ein får i Noreg til å utforska USA, og då gjerne litt meir enn innsida av eit kontorbygg.

I utgangspunktet er jeg enig, men man må innse at det er mye større forskjell mellom folk (fattig og rik) i USA enn i Europa generelt og i Norge spesielt. Den gamle middelklassen i USA er nesten borte, nå er det svært mange som er fattige, og noe få som er ekstremt rike. 

De som ikke har utdannelse får jobber hvor de tjener 6-10 $/time. De jobber 60 timer i uken, uten helseforsikring, og kun få dager ferie. De må gjerne ha 1-2 ekstrajobber for å få endene til å møtes, spesielt med den prisstigningen det har vært der de siste par årene. For de med god utdannelse og som får en god jobb i USA er betingelsene vel så gode som i Norge, spesielt lønnsmessig. Helseforsikring og ferie er også bra i gode stillinger. Dersom man har riktig utdannelse og erfaring, og får en god stilling, har man det ofte langt bedre i USA enn i Norge.

Personlig kunne jeg havnet i den siste kategorien, men foretrekker å jobbe i Norge, og bruke ferien min i USA. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...