Gå til innhold

FEATURE: Derfor er Dark Souls-spillene blant de viktigste i moderne tid (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Det er vel heller motsatt; at From Software har lykkes med å finne et nisjepublikum som har blitt fremmedgjort av den retningen AAA-spill har tatt og som heller ingen utviklere satset på som sitt marked. Så langt er det såvidt jeg vet ingen reelle konkurrenter til Souls-serien heller, men jeg ville blitt overrasket om ikke flere utviklere prøver å få en del av denne kaken på sikt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg tolker teksten meir slik at spela har potensial til å bli viktige, i den forstand at ein om nokon år kanskje kan sjå tilbake og sjå ei trend som kan sporast til DS-serien. Om spela faktisk vil få stor reell betydning gjenstår å sjå.

Lenke til kommentar

Det er vel heller motsatt; at From Software har lykkes med å finne et nisjepublikum som har blitt fremmedgjort av den retningen AAA-spill har tatt og som heller ingen utviklere satset på som sitt marked. Så langt er det såvidt jeg vet ingen reelle konkurrenter til Souls-serien heller, men jeg ville blitt overrasket om ikke flere utviklere prøver å få en del av denne kaken på sikt.

 

Det finnes mange nisje-spill som er annerledes enn AAA-spill. Jeg er ganske enig i ditt synspunkt, og jeg er forsåvidt ikke uenig i teksten heller, jeg synes bare overskrifter overselger innholdet i teksten. Tilsynelatende ganske mye. Teksten er "derfor er darks souls-spillene bra.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er få AAA-spill som lages i dag som straffer deg med et betydelig tap av progresjon når du gjør noe galt. Vanligvis er det toppen snakk om noen minutter siden forrige checkpoint, eventuelt siden forrige gang du savet (men da kan du som regel save når som helst og hvor som helst). Vanskelighetsgraden er også lagt der at at de fleste skal kunne gjennomføre et nytt område uten å dø flere ganger først.

 

Jeg er selv ingen fan av verken høy vanskelighetsgrad eller tap av progresjon, mye fordi jeg med årene har fått mindre tid til å spille men flere spill enn noen gang og heller vil oppleve mange spill på kort tid enn å slite med det samme i ukevis, men jeg gjør et unntak for Souls-serien siden den er så godt gjennomført ellers. Det er heller ingen tvil om at man blir sugd inn i opplevelsen på en helt annen måte når det å dø har kjipe konsekvenser. Det eneste spillet som har gitt meg en tilsvarende opplevelse i senere tid er Volgarr the Viking, men da snakker vi om en indieplatformer.

Lenke til kommentar

Det er få AAA-spill som lages i dag som straffer deg med et betydelig tap av progresjon når du gjør noe galt. Vanligvis er det toppen snakk om noen minutter siden forrige checkpoint, eventuelt siden forrige gang du savet (men da kan du som regel save når som helst og hvor som helst). Vanskelighetsgraden er også lagt der at at de fleste skal kunne gjennomføre et nytt område uten å dø flere ganger først.

 

Jeg er selv ingen fan av verken høy vanskelighetsgrad eller tap av progresjon, mye fordi jeg med årene har fått mindre tid til å spille men flere spill enn noen gang og heller vil oppleve mange spill på kort tid enn å slite med det samme i ukevis, men jeg gjør et unntak for Souls-serien siden den er så godt gjennomført ellers. Det er heller ingen tvil om at man blir sugd inn i opplevelsen på en helt annen måte når det å dø har kjipe konsekvenser. Det eneste spillet som har gitt meg en tilsvarende opplevelse i senere tid er Volgarr the Viking, men da snakker vi om en indieplatformer.

 

Joda, dark souls er annerledes enn mange spill med tanke på lagring og progresjon, men det er det vel heller ingen som er uenig i?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Det jeg legger i ordet "viktig" er som et minimum at det har hatt en vesentlig påvirkningskraft i spilllandskapet, at det har forandret ting etter seg. Ihvertfall om det skal være ett av de viktigste i moderne tid. Å være et "lyspunkt" forstår ikke jeg som noen påvirkning, mer som at du synes spillet er bra.

 

Men å etablere innovative konvensjoner kan være mer innenfor det jeg legger i begrepet. Hvilke konvensjoner tenker du at spillet har etablert?

 

AtW

Souls-spillene har forandret og beriket mange av dem som har spilt spillene og påvirket og inspirert mange spillutviklere. Årsaken til dette er blant annet det jeg har beskrevet i teksten ovenfor.

 

 

Det er utallige spill som har beriket mange av de som har spilt det. Teksten forklarer jo veldig godt hvorfor du liker spillet, og jeg skjønner godt det. Men synes du å "berike mange" er nok til å være et av de viktigste spillene i moderne tid? Og har det inspirert bransjen i veldig stor grad? Jeg ser ikke at spillbransjen i særlig stor grad har forandret seg etter Dark souls spillene, ihvertfall ikke i en retning som er veldig tydelig inspirert av hvordan de opererer.

 

AtW

 

 

Hvis et spill/en film/en roman beriker mange mennesker i så stor grad at den er med å forme dem og utvikle dem som mennesker og kulturnytere vil jeg helt klart argumentere for at opplevelsen er viktig.

 

Souls-spillene har inspirert bransjen i stor grad. Mange utviklere jeg har snakket med post Demon's Souls namedropper rett som det er Dark Souls eller Demon's Souls som inspirasjonskilder. Det betyr ikke at de lager direkte blåkopier av From Softwares spill men plukker elementer og filosofier fra Souls-spillene. Ikke minst beviste spillene at det finnes et marked for spill som tar spilleren på alvor og stiller krav til spilleren i en tid da spillutviklere nærmest unisont var enige om å gjøre spill enklere og mer tilgjengelige for alle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Hvis et spill/en film/en roman beriker mange mennesker i så stor grad at den er med å forme dem og utvikle dem som mennesker og kulturnytere vil jeg helt klart argumentere for at opplevelsen er viktig.

 

Souls-spillene har inspirert bransjen i stor grad. Mange utviklere jeg har snakket med post Demon's Souls namedropper rett som det er Dark Souls eller Demon's Souls som inspirasjonskilder. Det betyr ikke at de lager direkte blåkopier av From Softwares spill men plukker elementer og filosofier fra Souls-spillene. Ikke minst beviste spillene at det finnes et marked for spill som tar spilleren på alvor og stiller krav til spilleren i en tid da spillutviklere nærmest unisont var enige om å gjøre spill enklere og mer tilgjengelige for alle.

 

 

Dark Souls spillene har jo åpenbart ikke beriket flere mennesker enn AAA-spillene du setter de opp mot, så da ligger det i at du mener det har beriket de mer sånn jeg tolker det. Jeg ser ærlig talt ikke det store argumentet for det. Argumentet er stort sett at spillet er vanskelig og straffer feil, og det utvikler deg (sånn jeg leser det), kan man ikke si det om de fleste ok designede MP-spill? Og formingskraften av de som nyter kultur klarer jeg heller ikke å se at er så stor i forhold til andre spill, har ikke AAA-spillene i like stor grad formet kulturnytelsen?

 

Har du noen konkrete eksempler på spill der det har vært en vesentlig inspirasjonskilde? Spill er fortsatt mye enklere å mer tilgjengelig for alle enn de var før, har denne utviklingen virkelig snudd i nevneverdig grad? Jeg synes ikke det.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Souls-spillene har nok satt klare og dype spor i spillbransjen - som andre nevner er det flere mindre spill som nærmest kan anses som direkte arvtagere. Soulslike-hashtagen er å se flere steder på nettet og på Steam om jeg husker korrekt, det samme kan sies om bruken av ordet "Souls" i spillnavn. Som igjen påpekes er det kanskje mindre fremtredende på konsoll hvor slike spill er heller et sjeldent syn (annet publikum?).

.

Synes ellers det er ofte gamedesign og ikke bare kombinasjon av mystikk+vanskelighet+visuelt som er fremtredende i nyere spill. Helseflaska med påfyll, tøffe nærkamper som krever reaksjon og praksis, straff hvis død etc. Det er få selskaper som kimser av det som virker... Tenk f.eks på Fallen Order.

.

Har selv aldri rundet av noen av Souls spillene (rollespill er særdeles tidkrevende...), bare Sekiro er haket av. Men opplevelsen sitter der sammen med ønsket om å dele inntrykket spillene har gjort.

Suksessformelen for min del ligger i hvordan forholdet mellom spiller og spill utvikles og dannes på gjennom spillet. Det som starter som et kaldt og lite lovende bekjentskap (grafikken uten modifikasjoner i originale DS1 er ikke all verden for en bortskjemt PC-spillers øyne) ble bare forverret av vanskeligheten og hvor nådeløs og utilgivelig verden er, bare grusomt å huske på de utallige fallulykkene jeg hadde. Men etter hvert begynner det å åpne seg en helt annerledes dybde når man faktisk begynner å skjønne hva det stumme spillet mener her eller der og når mytologien begynner å åpenbare seg, samt når man endelig lærer å ta knekken på de vanskelige fiendene. En gang imellom sitter man igjen rasende og rage-quiter kanskje. Selv har aldri gjort slikt men satt av og til høyst irritert og oppbrakt.

Poenget er at det litt etter litt dannes et nærmest intimt kampfelleforhold til spillet fullstappet av et spektrum av emosjoner som forhåpentligvis er helst positive, hvor spillet belønner den håndfaste spilleren med mestringsfølelsen uten sidestykke og en unik verden å huske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Demon's Souls er uten tvil det mest innovative spillet jeg noensinne har sett med mange utenkelige ting på den tiden som jeg ikke hadde klart å inbille meg før. 

Ikke minst bossen som summonet en annen spiller som sin egen henchman, ond og god world tendency som påvirket vansklighetsgrad - og kvalitet på deadrops - invasjon av andre spillere sin kampanje, og den enkle fakta at du kunne være uheldig å angripe/drepe butikk-eierene og de forsvant fra spillet ditt for godt.

Likte også systemet med å løpe opp til inventory'en fra din tidligere døde karakter, som ga nytt liv til rogue-like systemet, i tillegg til spøkelses-systemet med halvt liv etter død, og gjenoplliving til full health-bar med boss-dreping, og selvsagt andre spilleres dødsfall-ghosts.

Var rett å slett sjokkerende innovativt. Likte ikke Dark Souls oppfølgerene like godt - hadde ikke samme atmosfære, og historien der fenget meg ikke på samme måte. Synes de får litt mye skryt ufortjent, når de sammenlignes med Demon Souls.

Men uten tvil bra spill med stilig og bedre boss-design, enn demon souls - bortsett fra den bossen jeg nevnte, som vinner på funksjonalitet. 😕

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...