Gå til innhold

[Løst] MC og deretter bil


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg får fremdeles forskjellige fra kompiser og kollegaer. Ser ut som om det er delte meninger og hva som ville vært billigst i rekkefølge når man skal bygge opp førerkortet. Har nemlig lyst å skaffe meg både MC og billappen. Dersom jeg velger først bil og deretter mc, trenger jeg bare å betale for øvelsestimer og prøven? Altså jeg slipper å ta hele trafikalt grunnkurs på nytt + teori?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sist jeg tok MC-lappen (som riktignok er snart ti år siden), så er det eget teorikurs på MC, banekjøring og langkjøring som er obligatorisk, uansett om du har billappen fra før. Jeg ville ikke tro rekkefølgen har så mye å si på prisen, men ville kanskje tatt MC først, man får en god trening i å lese trafikk og forstå andre trafikanters problemer når man kjører MC, som kommer godt med i en bil.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tror prisen blir noenlunde den samme. Trafikalt grunnkurs tar du én gang, deretter er det noe teori ifb. med trafikk man bare tar første gang (steg 2 i kjøreskolen).

Når man tar sertifikat nr. 2 har man bare en liten "test" i steg 2 der man har en kjøretime hvor man kjører rundt i lyskryss og rundkjøringer osv. for å sjekke at man kan reglene.

 

Ergo: Totalprisen blir ca. den samme, uavhengig av rekkefølge.

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Trafikalt grunnkurs for lette klasser gjennomføres bare 1 gang.

 

Ellers er det delt opp i relativt like opplæringstrinn:

 

Trinn 2

Grunnleggende kjøretøy og kjøretøybehandling

 

Trinn 3

Trafikal øving

Sikkerhetskurs på bane

 

 

Trinn 4

Sikkerhetskurs på veg (noen kaller dette langkjøring)

 

Så den største forskjellen på opplæringen på desse klasser er jo trinn 2, kjøretøybehandling.

 

Trur nok det blir litt hipps om happs til kva du velger først.

 

Har du mest erfaring med bil, sikkert greit å begynne der, har du mest erfaring fra to-hjuling, sikkert greit å begynna der.

 

Har du ingen erfaring fra noko så ta det som frista mest :-P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...