Gå til innhold

Dette er Teslas nye «husbatteri»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Greit nok at den koster "bare" 25k, men det er jo ekskludert installasjon og solpaneler.

 

"Hensikten med batteriene er altså å få mer ut av solepaneler ved å sette forbrukere i stand til å lagre solenergien man ikke bruker, for deretter å benytte denne når solen ikke skinner."

 

Hvordan skiller egentlig dette seg ut fra dagens systemer? Greit nok at boksen er "smart" ift strømpris, strømbrudd o.l, men det er vel vanlig at strøm fra solpaneler lagres?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kanskje ikke helt overraskende er batteriet basert på lithium-ionteknologien som selskapet allerede bruker til batteriene i Tesla-elbilene. Battieret kommer i to utgaver, hvorav det ene er på 7 kilowattimer, mens det andre er på 19 kilowattimer. Det er også mulig å installere flere batterier sammen om du har større energibehov.

 

 

 

Står bare om 7 kwh og 10 kwh versjon på linken i artikkelen ...

Lenke til kommentar

 

Kanskje ikke helt overraskende er batteriet basert på lithium-ionteknologien som selskapet allerede bruker til batteriene i Tesla-elbilene. Battieret kommer i to utgaver, hvorav det ene er på 7 kilowattimer, mens det andre er på 19 kilowattimer. Det er også mulig å installere flere batterier sammen om du har større energibehov.

 

 

 

Står bare om 7 kwh og 10 kwh versjon på linken i artikkelen ...

Her er det nok noen som har bommet på en tast – har rettet til 10 kWh nå. :-) Takk for at du sa ifra.

Endret av Kurt Lekanger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan skiller egentlig dette seg ut fra dagens systemer? Greit nok at boksen er "smart" ift strømpris, strømbrudd o.l, men det er vel vanlig at strøm fra solpaneler lagres?

Vi kan ikke lagre strøm, hverken fra solcellepaneler eller andre strømkilder, det nærmeste vi kommer er å lade batterier. Nå tror jeg ikke hovedpoenget med batteriene er å sikre stabilitet i strømnettet, den vestlige verden (som har råd til batteriene) har veldig stabilt nett fra før.

 

I Norge har vi veldig lite bruk for disse batteriene, vi har både mye, billig og stabil strøm. Andre steder i verden har dyrere strøm, og noen steder er det enorme forskjeller i prisen mellom natt og dag, opptil ti-gangen. Batteriene kan da lades om natten når prisen er veldig lav, og deretter generere strøm på dagtid når prisen ville vært høy. Dette tror jeg er årsaken til at store selskaper som for eksempel Walmart har lagt inn bestillinger --- de ser at de kan spare penger og dermed tjene inn beløpet. Å sikre stabil strømtilførsel vil være en bonus.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Takk for svar, men følte ikke helt at det dekket spørsmålet mitt. Som jeg sa - greit nok at batteriet er "smart", men når Tesla selv kunngjorde batteriet igår omtalte de det som "the missing link". Det er jo åpenbart noe jeg må ha misforstått her? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvordan skiller egentlig dette seg ut fra dagens systemer? Greit nok at boksen er "smart" ift strømpris, strømbrudd o.l, men det er vel vanlig at strøm fra solpaneler lagres?

Vi kan ikke lagre strøm, hverken fra solcellepaneler eller andre strømkilder, det nærmeste vi kommer er å lade batterier. Nå tror jeg ikke hovedpoenget med batteriene er å sikre stabilitet i strømnettet, den vestlige verden (som har råd til batteriene) har veldig stabilt nett fra før.

 

I Norge har vi veldig lite bruk for disse batteriene, vi har både mye, billig og stabil strøm. Andre steder i verden har dyrere strøm, og noen steder er det enorme forskjeller i prisen mellom natt og dag, opptil ti-gangen. Batteriene kan da lades om natten når prisen er veldig lav, og deretter generere strøm på dagtid når prisen ville vært høy. Dette tror jeg er årsaken til at store selskaper som for eksempel Walmart har lagt inn bestillinger --- de ser at de kan spare penger og dermed tjene inn beløpet. Å sikre stabil strømtilførsel vil være en bonus.

Dyrere strøm på dagtid vil bli innført i norge også innen få år

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit nok at den koster "bare" 25k, men det er jo ekskludert installasjon og solpaneler.

"Hensikten med batteriene er altså å få mer ut av solepaneler ved å sette forbrukere i stand til å lagre solenergien man ikke bruker, for deretter å benytte denne når solen ikke skinner."

Hvordan skiller egentlig dette seg ut fra dagens systemer? Greit nok at boksen er "smart" ift strømpris, strømbrudd o.l, men det er vel vanlig at strøm fra solpaneler lagres?

Ikkje glem omformer fra DC til AC.

Lenke til kommentar

Eh..? Ikke akkurat noe "nyvinnende" eller "fantastisk".

 

Hensikten med batteriene er altså å få mer ut av solepaneler ved å sette forbrukere i stand til å lagre solenergien man ikke bruker, for deretter å benytte denne når solen ikke skinner. Ved å lagre solenergien på dagtid for å bruke den lagrede energien på morgenen og kvelden er poenget også at man skal spare penger.

 

Dette er jo løsninger man stort sett får allerede med dagens solcellepanel-løsninger. Ser ikke helt hensikten med å handle en slik boks..?

Lenke til kommentar

Om ikke så lenge vil vi se en helt ny prisstruktur på strøm. Både nettleie og kraft vil variere ut ifra tilgjengelig kapasitet og forbruk i løpet av et døgn. Denne prismodellen er allerede i effekt i industrien. Industrianlegg avtaler strømpris basert på maksgrenser for totalt effekt. Dersom de går over den grenser mangedobles strømprisen. Nåde den stakkaren som starter alle fabrikkmaskinene samtidig om morgenen!

 

Når en tilstrekkelig stor mengde mennesker skal lade bilen på samme tid vil kapasiteten på nettet bli sprengt. En hurtiglader til en enkelt elbil trekker lett oppimot 30A alene og man kan sikkert trekke enda mer om man vil. Det vil si at en elbil alene trekker like mye som et hus om man skal lade raskt. Tenk om man har 2 elbiler og det er en litt uvanlig kald vinterdag. Dagens nett er ikke bygget for så store belastninger. Et slikt bruksmønster vil tvinge frem høyere nettleie og en prismodell som ligner den industrien bruker.

 

Her kommer husbatteriet inn. Vi kan lade batteriet om natten og midt på dagen - når strømprisen er lav og totalforbruket er lavt. En mekanisme kan sørge for at når forbruket går over en viss grense tar den kraft fra batteriet istedet for strømnettet. På denne måten kan vi sette på vaskemaskinen og komfyren på en kald vinterdag, samtidig som bilen lader, uten å få skrekkregninger fra kraftleverandøren.

 

Vi må nok også forberede oss på generelt mye høyere strømpriser i fremtiden. Norge produserer ikke nok strøm til eget forbruk om vinteren og derfor importerer vi strøm når den er dyrest. Dette importbehovet vil øke i takt med at salget av elbiler øker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så nytt og revolusjonerande reint funksjonelt er det gjerne ikkje, men det eksisterte jo el-bilar før Teslaen kom og. Spørsmålet er vel heller kor godt dette fungerer og kor dyrt det er i forhold til eksisterande løysingar.

 

Viss dette produktet kan gjere solceller endå meir utbredt, og senke det totale behovet for fossilt brennstoff, er det jo heller det som er nyvinninga her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan skiller egentlig dette seg ut fra dagens systemer? Greit nok at boksen er "smart" ift strømpris, strømbrudd o.l, men det er vel vanlig at strøm fra solpaneler lagres?

Tenk på det fra et Amerikansk perspektiv:

1. Strømmen er dyrere om dagen enn om kvelden

2. Enkelte stater har ustabile strømnett

3. Strømmen er veldig dyr i noen stater

4. Det er ordninger på plass hvor strømselskapene må kjøpe strøm fra huseier, vis huseier kobler solcellene sine til strømnettet

 

Så i praksis blir boksen en UPS for huset, og forander strømkonsumet med å redusere dagsforbruket.

I praksis er det selvsagt tull å ikke ha en fast pris på strøm, men vi får se hva våre gale poltikere finner på

Lenke til kommentar

"The missing link"

Det er en del av dere kommentatorer som spør hvorfor i alle dager dette klassifiserer som the missing link. Uten at jeg skal gå inn på nøyaktig hvorfor det er the missing link vil jeg like vel forklare dere hvorfor dette har potensialet til å løse ett av "fornbar energi"'s største problemer.

Nemlig det at strømproduksjonen varierer, kolossalt. Og ofte vil ikke det "blåse" eller være lite skyer i de tidsrommene hvor folk bruker mest strøm. F.eks. rundt middagstider, når folk skal koke seg middag og lada el-bilen.

Slike batterier vil kunne være et VIKTIG ledd i overgangen til en grønnere jord. En buffersone kan man kalle det.

I Norge har man store vannmagasiner som fungerer som en nesten buffersone for vannenergien, her vil man kunne samle opp vannet og slippe det ut når man trenger vann, ELLER når strømprisen er høy og selge det til utlandet.

Desverre er det umulig å ha tilsvarende "sol-magasiner" eller "vind-magasiner" som dere sikkert skjønner (håper jeg inderlig).

Dermed vil slike batteri-parker være en nødvendig i andre steder av verden der man vil satse på mye solenergi og vindkraft.

Dette er på stor skale, i mindre skala vil en kunne ha slike bokser montert på veggen hjemme, i best case scenario, med solpaneler på taket som fyller opp batteriet, og selger strømmen ut i strømnettverket.Slik vil framtidens hjemme kanskje være. Strømnettene er ikke kapable til at alle i en by skal lade bilen sin når de kommer hjem fra jobb, dermed vil slike bokser være høyst nødvendige.

Dette vil på kort sikt være lønnsomt med høy forskjell mellom dag og natt strømpriser, samt områder med svært usikkre strømnett.

 

 

Noe en bør spørre seg selv om her, er hva koster det å skulle produsere alle disse batteriene? Ikke bare valutta messig, men ressurs messig.

Leste på reddit tråden om videoen til Elon Musk, da ble det estimert at det ville kosta hvert menneske 90 USD hvert år for at alle skulle ha nok strøm med slike batteripakker. Dette er selsvagt regnet ut uten kosten for faktiske solcellepaneler. Tesla driver selv med forsknng på resirkulering av batteripakker etc så dette kan bli spennende.

http://www.teslamotors.com/no_NO/blog/teslas-closed-loop-battery-recycling-program

 

Tesla tar et godt steg i riktig retning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Dette er på stor skale, i mindre skala vil en kunne ha slike bokser montert på veggen hjemme, i best case scenario, med solpaneler på taket som fyller opp batteriet, og selger strømmen ut i strømnettverket.Slik vil framtidens hjemme kanskje være. Strømnettene er ikke kapable til at alle i en by skal lade bilen sin når de kommer hjem fra jobb, dermed vil slike bokser være høyst nødvendige.

 

Her synes jeg du nevner noe interessant. Følgende spørsmål dukker da opp hos meg:

 

Vil det være mulig (med dagens variabler i strømprisen) å "kjøpe" strøm når dette er billig, for så å selge strømmen når den er dyr? Litt som et aksjemarked. Du nevner "selger", det er derfor spørsmålet dukker opp.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Dette er på stor skale, i mindre skala vil en kunne ha slike bokser montert på veggen hjemme, i best case scenario, med solpaneler på taket som fyller opp batteriet, og selger strømmen ut i strømnettverket.Slik vil framtidens hjemme kanskje være. Strømnettene er ikke kapable til at alle i en by skal lade bilen sin når de kommer hjem fra jobb, dermed vil slike bokser være høyst nødvendige.

 

Her synes jeg du nevner noe interessant. Følgende spørsmål dukker da opp hos meg:

 

Vil det være mulig (med dagens variabler i strømprisen) å "kjøpe" strøm når dette er billig, for så å selge strømmen når den er dyr? Litt som et aksjemarked. Du nevner "selger", det er derfor spørsmålet dukker opp.

Når vi får digitale målere burde de kunne levere negativt forbruk til kraftleverandøren, så dette burde absolutt bli mulig om relativt kort tid.

 

"The missing link"

Det er en del av dere kommentatorer som spør hvorfor i alle dager dette klassifiserer som the missing link. Uten at jeg skal gå inn på nøyaktig hvorfor det er the missing link vil jeg like vel forklare dere hvorfor dette har potensialet til å løse ett av "fornbar energi"'s største problemer.

Nemlig det at strømproduksjonen varierer, kolossalt. Og ofte vil ikke det "blåse" eller være lite skyer i de tidsrommene hvor folk bruker mest strøm. F.eks. rundt middagstider, når folk skal koke seg middag og lada el-bilen.

Slike batterier vil kunne være et VIKTIG ledd i overgangen til en grønnere jord. En buffersone kan man kalle det.

I Norge har man store vannmagasiner som fungerer som en nesten buffersone for vannenergien, her vil man kunne samle opp vannet og slippe det ut når man trenger vann, ELLER når strømprisen er høy og selge det til utlandet.

Desverre er det umulig å ha tilsvarende "sol-magasiner" eller "vind-magasiner" som dere sikkert skjønner (håper jeg inderlig).

Dermed vil slike batteri-parker være en nødvendig i andre steder av verden der man vil satse på mye solenergi og vindkraft.

Dette er på stor skale, i mindre skala vil en kunne ha slike bokser montert på veggen hjemme, i best case scenario, med solpaneler på taket som fyller opp batteriet, og selger strømmen ut i strømnettverket.Slik vil framtidens hjemme kanskje være. Strømnettene er ikke kapable til at alle i en by skal lade bilen sin når de kommer hjem fra jobb, dermed vil slike bokser være høyst nødvendige.

Dette vil på kort sikt være lønnsomt med høy forskjell mellom dag og natt strømpriser, samt områder med svært usikkre strømnett.

 

 

Noe en bør spørre seg selv om her, er hva koster det å skulle produsere alle disse batteriene? Ikke bare valutta messig, men ressurs messig.

Leste på reddit tråden om videoen til Elon Musk, da ble det estimert at det ville kosta hvert menneske 90 USD hvert år for at alle skulle ha nok strøm med slike batteripakker. Dette er selsvagt regnet ut uten kosten for faktiske solcellepaneler. Tesla driver selv med forsknng på resirkulering av batteripakker etc så dette kan bli spennende.

http://www.teslamotors.com/no_NO/blog/teslas-closed-loop-battery-recycling-program

 

Tesla tar et godt steg i riktig retning.

Her er det noen småfeil. Det er ikke slik at vi i norge kan selge strøm når prisen er høy. Om du scroller littegranne opp så ser du i min post hvor jeg kommenterer akkurat det du gjør.

 

Saken er nemlig den at Norge produserer for lite kraft til eget forbruk om vinteren og det er da strømprisen er høyest. Vi er faktisk tvunget til å kjøpe strøm når den er dyrest og eksportere når den er billigst fordi overproduksjon har vi stortsett bare i sommerhalvåret.

 

Husbatteriene kan ikke gjøre noe med dette i første omgang. De kan bare utjevne variasjonene per døgn.

 

Det som kan hjelpe er om vi bruker fjernvarmeanlegg til å produsere enorme varmtvannsdepoter om sommeren, som vi kan hente energi fra om vinteren. Dette vil antagelighvis være en svært billig og naturvennlig metode.

Endret av TDZGamer
Lenke til kommentar

Her er det noen småfeil. Det er ikke slik at vi i norge kan selge strøm når prisen er høy. Om du scroller littegranne opp så ser du i min post hvor jeg kommenterer akkurat det du gjør.

 

Saken er nemlig den at Norge produserer for lite kraft til eget forbruk om vinteren og det er da strømprisen er høyest. Vi er faktisk tvunget til å kjøpe strøm når den er dyrest og eksportere når den er billigst fordi overproduksjon har vi stortsett bare i sommerhalvåret.

 

Husbatteriene kan ikke gjøre noe med dette i første omgang. De kan bare utjevne variasjonene per døgn.

 

Det som kan hjelpe er om vi bruker fjernvarmeanlegg til å produsere enorme varmtvannsdepoter om sommeren, som vi kan hente energi fra om vinteren. Dette vil antagelighvis være en svært billig og naturvennlig metode.

 

Interessant det du nevner om varmtvannsdepoter, har du mer informasjon rundt dette? Har ikke hørt om dette før.

Endret av BeGj
Lenke til kommentar

Disclaimer:

Jeg *er* en stor fan av Elon Musk. Og hjemmeproduksjon av energi.

 

Sett at man kjøper 10 kWh batteriet. I Norge vil det vel komme på ~35-40 kNOK med frakt, moms og montering.

La oss for enkelhets skyld videre si at man allerede har et solcelleanlegg (og vær) som gjør at man kan lade batteriet helt opp hver dag, hele året. (10m2 solceller kan vel levere noe sånt på en god dag?)

 

Så man har 10 kWh gratis. Hver dag. I garantert 10 år. Det blir 10kWh/dag * 10år * 365dager/år = 36500 kWh.

Hmmm. Sa jeg gratis? Heller rundt 1 krone per kWh lagret. Uten å regne med kostnaden for solcellene. 

Tilsynelatende fullstendig galskap?

 

I think not. Dette er ikke kostnadseffektivt i Norge i dag. Men prisen for batteriet vil sansynligvis halveres i løpet av noen år, og ditto for solceller. (Solcellepaneler fås allerede nå nede i godt under 0.4 USD/Watt. ) Resten av verden kan veldig snart ha tilgang til like billig strøm som Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...