Gå til innhold

Nytt krigsminnemerke utenfor Østbanehallen, brutal propagandakunst?


Anbefalte innlegg

Monumentet er av en gedigen hammer som knuser ett hakekors. Er egentlig dette som hammeren symboliserer bedre enn nazikorset den knuser? Det mangler vel bare en sigd for å gjøre kunstverket komplett...

 

Agitasjonspropaganda på Oslo S

 

Omstridt krigsminnemerke på plass utenfor Østbanehallen

 

 

Min personlige mening er at ingen av disse ideologiene stod for det demokratiet vi kjempet for i Norge. Tror nasjonen hadde kommet akkurat like dårlig ut av det med NKP ved makten som vi gjorde under ett NS styre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der er ihvertfall ikke et symbol på falne patrioter, derimot et symbol på kommunistenes seier over nazistene... Ser ut som noe de har hentet rett ut av USSR

 

Det jeg synes burde gjøres med slike monumenter, er å gi byens befolkning noen forslag, og la dem stemme over hvilket de liker best, så bygger man det.

Endret av BrentPizzaMedBanan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer mange karakteristikker av monumentet, men man bør vel forstå at det skal symbolisere datidens faktiske motstandskamp og Osvald-gruppen selv. Sånn sett fremstår vinnerforslaget kanskje "gammeldags" i form, men skal man liksom heller "jukse" med en mer trendy uttrykksmåte bare for å være "tidsriktig"?

 

Det kommer visstnok tre gjenlevende medlemmer av Osvald-gruppa for å avdekke monumentet imorgen. Hvis de er fornøyde, har man vel truffet rett, spør dere meg.

Lenke til kommentar

Kommunistene var jo ikke en gang noe bedre enn nazistene, vi vet jo hvor mange som døde under deres styre. Disse Osvald-karene kjempet neppe for et fritt Norge, men for å innføre samme type diktatur som i alle kommunistlanda. Jeg ser egentlig ikke hvorfor det burde bygges et minnesmerke for dette.

 

Osvald-gruppa var åpenbart bra nok til å utføre sabotasje og likvidasjoner bl.a. på ordre fra norske eksil-myndigheter og Milorg

 

Men at du av alle, selvsagt ikke har noe som helst respekt for disse som risikerte eget liv i kamp mot okkupasjonsmakta, forundrer meg egentlig ikke.

Lenke til kommentar

 

Kommunistene var jo ikke en gang noe bedre enn nazistene, vi vet jo hvor mange som døde under deres styre. Disse Osvald-karene kjempet neppe for et fritt Norge, men for å innføre samme type diktatur som i alle kommunistlanda. Jeg ser egentlig ikke hvorfor det burde bygges et minnesmerke for dette.

 

Osvald-gruppa var åpenbart bra nok til å utføre sabotasje og likvidasjoner bl.a. på ordre fra norske eksil-myndigheter og Milorg

 

Men at du av alle, selvsagt ikke har noe som helst respekt for disse som risikerte eget liv i kamp mot okkupasjonsmakta, forundrer meg egentlig ikke.

 

 

Om jeg ikke tar feil så handlet de vel strengt tatt på ordre ifra Moskva og ikke ifra norske eksil-myndigheter, imotsetning til for eks Milorg. Der ligger vel også mye av problemet med dette monumentet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Om jeg ikke tar feil så handlet de vel strengt tatt på ordre ifra Moskva og ikke ifra norske eksil-myndigheter, imotsetning til for eks Milorg. Der ligger vel også mye av problemet med dette monumentet.

 

 

Kan du nevne noen eksempler fra noen av gruppas vel 200(?) aksjoner (som bla. inkluderer sabotasjehandlinger og likvideringer av norske torturister, etc.) som var "på ordre fra Moskva"? (og dermed ikke i kongerikets interesse?)

Lenke til kommentar

 

 

Om jeg ikke tar feil så handlet de vel strengt tatt på ordre ifra Moskva og ikke ifra norske eksil-myndigheter, imotsetning til for eks Milorg. Der ligger vel også mye av problemet med dette monumentet.

 

 

Kan du nevne noen eksempler fra noen av gruppas vel 200(?) aksjoner (som bla. inkluderer sabotasjehandlinger og likvideringer av norske torturister, etc.) som var "på ordre fra Moskva"? (og dermed ikke i kongerikets interesse?)

 

 

Ikke annet enn at NKP var medlemmer av komintern og at det er nærliggende å tro at de fleste norske kommunister følte større tilhørlighet til Moskva og sine ideologibrødre enn den norske regjering. 

 

"Den norske hjemmefronten kjempet for et fritt og selvstendig Norge og mottok ordre fra eksilregjeringen i London. Osvald-gruppen var løst og fast tilknyttet Norges Kommunistiske Parti og mottok ordre direkte fra Moskva. Kommunistene kjempet i utgangspunktet verken for et fritt eller for et selvstendig Norge."

 

Tenker de fleste nordmenn brydde seg fint lite om ideologien til de som kjempet mot nazi-okupantene, men at de skal hylles 70 år etter på samme måte som motstandsgrupper som kjempet for Kongen og fedrelandet uavhengig av både Stalin og Hitler, blir kanskje ikke helt riktig i mine øyne (sånn i etterpåklokskapens navn).

Lenke til kommentar

 

"Den norske hjemmefronten kjempet for et fritt og selvstendig Norge og mottok ordre fra eksilregjeringen i London. Osvald-gruppen var løst og fast tilknyttet Norges Kommunistiske Parti og mottok ordre direkte fra Moskva. Kommunistene kjempet i utgangspunktet verken for et fritt eller for et selvstendig Norge."

 

Som belegg, quoter du altså fra den famøse (og misvisende) kronikken av Bård Larsen (Civita) i VG

 

Faktum er at Osvald-gruppa hadde mye tettere samarbeid med London-regjeringa og øvrig Hjemmefront, enn med Moskva.

 

(wikipedia) "Gruppen mottok ordrer både fra Sovjetunionen og fra den norske regjeringen i London via Hjemmefronten og «Politigruppa». Osvaldgruppen hadde ingen radiokontakt og lite kurer-kontakt med styresmaktene i Moskva."

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Osvald-gruppen

 

Synes forøvrig det er påfallende hvordan enkelte aktører i media nesten for enhver pris forsøker å frata disse karene den heder de som andre har gjort seg fortjent til.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Det jeg synes burde gjøres med slike monumenter, er å gi byens befolkning noen forslag, og la dem stemme over hvilket de liker best, så bygger man det.

 

Tror du man ville hatt kunstnere som Picasso og Salvador Dali om allmennheten skulle stemt frem kunsten de likte best? Nei, la folket bestemme hvem som går videre i Idol - kunstnerisk frihet er en bra ting.

Lenke til kommentar

 

Det jeg synes burde gjøres med slike monumenter, er å gi byens befolkning noen forslag, og la dem stemme over hvilket de liker best, så bygger man det.

 

Tror du man ville hatt kunstnere som Picasso og Salvador Dali om allmennheten skulle stemt frem kunsten de likte best? Nei, la folket bestemme hvem som går videre i Idol - kunstnerisk frihet er en bra ting.

 

Det handler om hva man bruker kommunens penger på, og hvordan det offentlige rom skal se ut.  Det tror jeg de som betaler og bor der bør få bestemme. Kunstnere kan lage hva de vil uansett, dersom offentligheten ikke vil ha kunsten så kan de selge til noen private, og dersom de ikke vil ha den heller så er kunsten søppel.

Lenke til kommentar

 

 

"Den norske hjemmefronten kjempet for et fritt og selvstendig Norge og mottok ordre fra eksilregjeringen i London. Osvald-gruppen var løst og fast tilknyttet Norges Kommunistiske Parti og mottok ordre direkte fra Moskva. Kommunistene kjempet i utgangspunktet verken for et fritt eller for et selvstendig Norge."

 

Som belegg, quoter du altså fra den famøse (og misvisende) kronikken av Bård Larsen (Civita) i VG

 

Faktum er at Osvald-gruppa hadde mye tettere samarbeid med London-regjeringa og øvrig Hjemmefront, enn med Moskva.

 

(wikipedia) "Gruppen mottok ordrer både fra Sovjetunionen og fra den norske regjeringen i London via Hjemmefronten og «Politigruppa». Osvaldgruppen hadde ingen radiokontakt og lite kurer-kontakt med styresmaktene i Moskva."

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Osvald-gruppen

 

Synes forøvrig det er påfallende hvordan enkelte aktører i media nesten for enhver pris forsøker å frata disse karene den heder de som andre har gjort seg fortjent til.

 

 

For meg handler det mer om at dette monumentet symboliserer kommunisme framfor motstandskamp. Tror de fleste politiske uavhengige som ser dette tenker i samme bane og da undergraver man vel det man forsøker å få fram. Det mest nærliggende når man ser denne 19 tonns tunge tingen er jo å lure på hvem som stakk av med sigden..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes skulpturen er kul, for å være helt ærlig så liker jeg veldig godt skulpturer med et litt totalitært og brutalt uttrykk, synes det passer veldig bra med skulpturer, derfor liker jeg godt denne hånda med rosa i oslo, og også den utskjelte kongestatuen. Kjør på sier nå jeg, minste motstands vei for skulpturer gir en kjedelig by.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...