Gå til innhold

Alternativer til JottaCloud med linuxklienter?


Anbefalte innlegg

Jeg har en filserver fra 2005 (kjørende Ubuntu 15.04) jeg er veldig fornøyd med. Den lagrer alt jeg trenger, men den er selvsagt et svakt punkt hvis ting skulle gå til helvete. Derfor har jeg hittil kjørt backup av den vha en SMB-share og en dedikert gammel windowspc som kjører backup til Jotta (nå JottaCloud). 

 

Det har fungert sånn halvveis (tregt å indeksere SMB over trådløst nett), men jeg har nå i hvert fall fått kjørt backup. Problemet er at nå har windowsboksen tatt kvelden, og mine forsøk på å kjøre opp en virtuell maskin på serveren har ikke gått helt strålende (100% cpu, 6KB/s opplastning) ... 

 

JottaCloud annonserte at arbeid med en native klient skulle starte høsten 2013, men så vidt vi vet er ikke arbeidet en gang påbegynt, og jeg har ikke fått kjørt backup på et par måneder  :( Sist jeg sjekket var det ikke så mange gode alternativer til JottaCloud når man så på pris og features under ett. Og enda færre når det skal kjøres under Linux. For meg er følgende viktig:

 

  • Plattformuavhengig - jeg må kunne hente ut backupen med en Mac eller Windows pc
  • Skylagring
  • Kjører på standard x64 Linux
  • Bør kunne ha flere datamaskiner på samme konto (mot ev. tillegg)
  • Mye lagring rimelig (minst 2TB p.t.)

Har dere da noen tips? Hittil har Jotta virket ganske uslåelig med ubegrenset og rask backup, flere datamaskiner på samme konto, og en kostnad på 60kr/mnd. Grunnen til at jeg poster under linuxforumet er selvsagt at en linuxklient er viktig her.

Endret av 8086
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke veldig konstruktivt, men min erfaring med crashplan for halvannet år eller så siden var at den ikke engang rakk å indeksere filene før ny backup skulle kjøres. Prosessene kjørte 100% på flere kjerner og alt var bare helvete. Opplastingshastighet var også sånn at det tok en ukes tid for hver backup (på et serverrom med gigabit linje).

 

Vi kjører med andre ord ikke crashplan lenger!

Lenke til kommentar

Jeg kjører kun crashplan mellom egne maskiner, så cloud tjenesten deres kan jeg ikke kommentere på. Når det gjelder indeksering så har jeg ikke hatt noen slike problemer.

 

Eneste endringen jeg kan se at jeg har gjort på systemet er å sette fs.inotify.max_user_watches = 1048576 i systctl.conf.

Lenke til kommentar

Takk for innspill! I en tråd på forumet til JottaCloud kom jeg over et alternativ jeg ikke har hørt om før, franske hubiC. De gir 10TB lagring per måned for bare 5€/mnd, og har en linuxklient. Skal teste det ut, men er ikke fremmed for andre forslag.

 

CrashPlan har en norsk leverandør for CrashPlan Pro (crashplan.no), men det blir en del dyrere enn det jeg har i dag. En klient koster omtrent 90kr/mnd for 300GB og 209kr/mnd for 1TB. Det betaler jeg 59kr/mnd for hos Jotta. For mine private behov er det litt i overkant. Ellers har jeg hørt mye godt om crashplan.no og de leverer maks linjehastighet til sine servere. Dette i motsetning til amerikanske CrashPlan som jo er mye tregere pga avstanden.

Endret av 8086
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Jeg er en av de som hoppa på jottacloud. Det ble lovet gull og grønne skoger med tanke på linux klient den gang. Sist jeg var i kontakt med dem var svaret at det er lagt på is foreløpig. Det er vel en måned siden eller noe sånt.

 

Er også veldig klar for å bytte ut jottacloud som nekter å kryptere lokalt. Det er rett og slett ikke brukandes som backup av sensitiv data.

 

Jeg hadde ikke tenkt på det med kryptering engang når jeg inngikk avtale med jotta. Men da jeg ble klar over problemet så begynte jeg å se etter andre alternativer.

 

Og da et linux klient pluss kryptering totale krav.

 

Jeg synes det grenser til useriøst av enn stor backupleverandør å ikke kunne tilby linux klient som må være et av de mest vanlige os som kjøre på servere.

 

Har telsys online backup på jobben hbor jeg har linux server. Linux klienten funker helt etter forventningene og den krypterer lokalt. Rask er den også. Men dessverre for dyr for mitt private behov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes mange alternativer der ute, men også mykje useriøst. F.eks Bitcasa greide å korruptere nokre av mine viktigste filer. Per dags dato er det Google Drive for det aller viktigaste og eigen backup. Sånn har markedet blitt.

 

For nokre år tilbake så holdt eg på å lage ein teneste lik Bitcasa som gjor at du kunne mounte et filsystem over internett og at ein streamet data opp og ned. Data du brukte ofte blei cachet lokalt. Dessverre så blei konkurransen hard og det var for lite penger i det så eg la ned prosjektet. Nå sitter eg å ruger på ideen igjen fordi nå veit eg korleis eg skal utnytte diskplassen mykje meir effektivt enn tidlegare, samt og ha god redundancy(3 kopier). Da kan jeg selge 10TB lagring som kan mountes som nettverksdisk for ca 200kr måneden. All data krypteres på din maskin før de blir sendt over til mine servere ala sånn som Mega fungerer. Dataen blir også beskytta med samme prinsipper som ZFS, med checksumming og self healing.

 

Det vil ta noen måneder å utvikle første versjon, men om det er stor nok interesse så setter jeg i gang. Arkitekturen er på plass i fra tidligere, men noen justering må bli gjort. I første omgang blir det bare Linux støtte, så vil det utvides med Mac og FreeBSD/FreeNAS. Dette vil være for mer hardcore databrukere enn det Dropbox, Mega, Google Drive osv. sikter seg inn på. Det vil si at du bør kjenne Linux og Fuse i første omgang. Om du er interessert send meg en privat melding, gjerne med detaljer om hvor mye data du tenker å lagre og ca hvor mye båndbredde du vil tro du vil trenge i måneden.

Lenke til kommentar

Ja jo... det høres jo ut som et bra prosjekt. Det jeg bruker på jobb har jeg endret på litt underveis, men mener den siste greien er 115 pr.mnd for 10GB eks. mva. Det holder i lange baner for vår bruk, og jeg kan antagelig nedskalere etter hvert nå da vi har gått over til ekstern exchange leverandør og super office til fordel for kun lokalt lager. De fleste filer vil allerede ligge i skyen da uansett.

 

For min del privat så er det nok ikke i nærheten av nok lagring. De leverer opp til 50gb, over det så er det på qoute. Men uansett er det blodpris bare ved 50gb.

 

Jeg har også opplevd et par la oss si uønskede hendelser med klienten deres. Serveren kresja en gang og måtte restarted. Den kjører open media vault som grensesnitt da jeg opplever det som en grei og enkel måte for meg med begrenset linux kunskap å lagre data og sette opp samba shares med rettigheter, noe jeg opplevde som umulig med Windows. Skal sies at jeg prøvde å få dette til uten å kjøre Windows server i bunn. Da var linux rett frem og virket bare hele tiden.

 

En dag fikk jeg mail at backup ikke var gjennomført som planlagt.

 

Det viste seg at etter serveren hadde blitt restarta så hadde backup klienten slått seg vrang og jeg måtte slette ei fil for så starte opp på ny igjen.

 

Det er slike ting jeg gjerne kunne tenke meg å unngå når jeg velger en løsning. Klienten bør være bunn solid og klare å ordne seg selv dersom noe er feil. Innser jo at dette ikke alltid er mulig, men i det tilfellet så synes jeg det blei for dumt at klienten ikke inneholdt noen mekanismer for å resetta seg selv.

 

Hvordan ville eventuelt kryptering foregå i din løsning, hvordan ville det være å tilbakeføre data, hvordan ville backup fungere osv? Den løsningen jeg har på jobb er sånn at med en gang en fil blir endret så blir den backet opp samt at det blir kjørt en sync på kvelden av hele settet.

 

Har du noen planer om å lagre flere versjoner av settet, slik at jeg ev kan gå tilbake til en tidligere versjon, ev hvor lenge?

 

Jeg har ingen problemer med å jobbe i konsoll uten gui i linux, men ekstremt begrenset hva jeg kan uten å lese hver gang. Men uten gui så ville det for eksempel bli litt vanskelig for meg å betjene backup settet uten å ha en form for wizard å følge, ikke at det trenger å være gui for all del, men om ikke annet enn å starte et program i konsollen som ber deg fylle inn brukernavn, passord, krypteringsnøkkel, ev hente en liste over versjoner av settet og velge den sol jeg vil tilbakeføre. Samt enkel tilgang til å tilbakeføre enkeltdeler av settet.

 

Mulig du allerede har klargjort en del i posten din av det jeg spør om, men jeg spør dummeste spørsmål fordi jeg rett og slett er lite erfaren med Linux i konsoll og backup.

 

Hehe det er en glede However å se at det noen ser nytten i å tilby en skikkelig linux løsning! Som sagt så gikk jeg for jotta fordi de reklamerte for norsk lagring samt ubegrenset plass for en slikk og ingenting. Men jeg innser etter hvert at det der er ikke verdt en papiret det er skrevet på uten at det blir mulighet for kryptering.

 

Mine backupsett inneholder stort sett film, fotografier fra de 25 siste årene, musikk og dokumenter. Jeg har digitalisert hver eneste dvd og cd jeg har, og derfor er det snakk om betydelige mengder film og musikk, som jeg fair and square eier, men om myndigheter har anledning til å gå til mitt backupsett hos jotta og bare få tilgang om de ønsker, og dette ikke er kryptert, så byr det fort på problemer unødig. Jeg har også en haug av musikk som jeg har produsert selv de siste 16 17 årene, og som ikke plent er så bra hehe men mye har affeksjonsverdi og tas frem i festlig lag, spesielt om jeg har forlatt rommet først hehe.

 

Uansett, jeg aner ikke hva behov jeg har til båndbredde, men beskrivelsen av hva som er i backupsettet mitt kan kanskje gi deg en pekepinn på hvordan jeg bruker det og hbor mye. Når det gjelder min egen kapasitet så har jeg per i dag ca 2-3TB med data. Sitter vel totalt 4tb i serveren min nå. Jeg var dum og skulle spare når jeg bygget den - hadde jeg vært smart så hadde jeg kjørt raid, men diskene kostet så pass mye for ca 1.5 år siden da jeg bygget den at jeg så meg rett og slett ikke råd til det. Derfor satte jeg i gang jotta så snart jeg hadde ordnet det.

 

Kapasiteten og behovet kommer ikke til å minske.

 

Jeg sitter på en er det 75/75 fiberlinje, så det er jo greit å få utnyttet dette på en grei måte, men jeg anser det som litt mindre viktig med båndbredde fordi det er første sync som tar tid, det vil det alltid gjøre, så er det smågreier etter det. Og så lenge sync kjøres på natta eller noe så betyr det ingenting om det går 1 eller 6 timer.

 

Når det gjelder tilbakeføring av data etter f.eks. totalhavari, så vil jo dette ta lenger tid med liten båndbredde, men privat er det ikke viktigst at dataene blir tilbakeført innen 1 eller 10 timer, det viktigste er at det faktisk skjer hehe.

 

Jeg aner ikke om dette er relevante opplysninger for deg, men om du skulle finne på å sette opp en god og stabil kryptert løsning så stiller jeg gjerne opp som kunde dersom det ligger i det prisleie du beskriver.

 

Samt det lovlige må være i orden. Jeg utleverer ikke data til folk og firma jeg ikke kjenner, det må ligge en god avtale i bunn, og jeg må oppfatte deg som en veldig seriøs aktør. Jeg har ingen grunn til å oppfatte deg useriøst, men heller ikke så mye andre veien om du forstår hva jeg mener. Hehe ikke vondt ment. Bare generelt.

 

Jeg ser nicket ditt, er du i Stavanger? Jeg er like sør hehe.

 

Edit: skrivefeil. Mobil ordbok er en velsignelse og forbannelse haha

Endret av technobreath
Lenke til kommentar

Flott at du er interessert, mange selskaper idag tilbyr gammeldags backup, derfor kan de ikke skalere eller være konkurransedyktig på pris. Samt de også kaster vekk penger på dyrt utstyr som en egentlig ikke trenger. Synes selskaper som Backblaze, Mega og Bitcasa er veldig spennende i datalagringsverda. Bitcasa har jo gått på ein stor blemme med endring av pris, treghet og korrupte filer, men ideen deres synes eg er bra.

 

 


Hvordan ville eventuelt kryptering foregå i din løsning, hvordan ville det være å tilbakeføre data, hvordan ville backup fungere osv? Den løsningen jeg har på jobb er sånn at med en gang en fil blir endret så blir den backet opp samt at det blir kjørt en sync på kvelden av hele settet.

 

Kryptering vil bli lik sånn som Mega. Alt krypteres på klienten. Samtidig i lengden så er det også mulig å få til en delingsfunksjonalitet som Mega har. Det er kanskje litt komplisert å forklare, men her er en grei beskrivelse. https://blog.fortinet.com/post/dotcom-s-mega-encryption-scheme-illustrated.

 

Det blir ikke akkurat tatt backup, men det blir opprettet parity blokker. For å si det enkelt, et slags Raid som distribueres på flere maskiner. Går en maskin ned eller i stykker, så vil en ny parity/datablokk bli generert og flyttet på en ny maskin. Alt du endrer foregår på blokknivå og ikke filnivå. Det eneste som blir synkronisert er en transaksjonslogg som sørger for at alt skjer i en sekvensiell rekkefølge.

 

Hadoop-Rack-Awareness.png

 

 

 


Har du noen planer om å lagre flere versjoner av settet, slik at jeg ev kan gå tilbake til en tidligere versjon, ev hvor lenge?

 

Ja, men ikke i release 1. Versjonering kan være uendelig, (men vil selvsagt ta diskplass).

 

 

 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg liker Crashplan. Veldig god linux klient, men kunne vært litt raskere. Vi bruker Crashplan på jobben og jeg skulle gjerne brukt den privat også, men jeg synes dem er litt i det dyreste laget.

Regner med at du snakker om den norske versjonen? Hvordan er den på hastighet?

 

Bruker den amerikanske selv, hastigheten er ikke veldig bra, men den fungerer jo fint når alt er kopiert.

Veldig stor prisforskjell på den norske og amerikanske.

Lenke til kommentar

 

Jeg liker Crashplan. Veldig god linux klient, men kunne vært litt raskere. Vi bruker Crashplan på jobben og jeg skulle gjerne brukt den privat også, men jeg synes dem er litt i det dyreste laget.

Regner med at du snakker om den norske versjonen? Hvordan er den på hastighet?

 

Bruker den amerikanske selv, hastigheten er ikke veldig bra, men den fungerer jo fint når alt er kopiert.

Veldig stor prisforskjell på den norske og amerikanske.

 

Min arbeidsplass har sine egne Crashplan servere, så data går ikke til crashplan.no

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

8086, har du fått testet hubic? Kom over en backup-client til hubic her som støtter kryptering, kanskje dette kan ha noe for seg. https://github.com/frachop/hubic-backup

 

Sorry at jeg glemte å svare. HubiC har funket helt fint for meg, og backer opp 3TB med data fra serveren. Jeg har skrevet om mine erfaringer her. Gjør alt det Jotta har gjort, og synes det funker fint. Kjører faktisk begge nå for tiden, men kun hubiC på serveren av naturlige grunner :-)

 

Den løsningen du lenket til virker veldig interessant, men for egen del er det ikke viktig med full kryptering av de gamle Schwartzenegger-filmene mine.

Endret av 8086
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen som har hørt om dette firmaet?

 

Ligger i Danmark, står noe om AES kryptering, men usikker på om det er transfer eller zero-knowledge.

 

http://www.keepit.com/blog/keepit-linux-now-available

 

edit: 

 

fikk svar på spørsmål om de støttet headless linux for hjemmebrukere, samt serverlokasjoner:

 

 

 

Yes. Keepit Unlimited supports Linux. At least Debian, Red Hat and Ubuntu.

We are a Danish company. So our data centers are located on two different locations in Denmark.

Endret av N|troXx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...