Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har finansregnskap på høgskolen nå, og driver med maksimalt aksjeutbytte. Jeg ser læreren har brukt gjeld som egenkapital før utdeling av utbytte. Blir det riktig?

 

Kan noen forklare meg nærmere hva som menes med egenkapital før utdeling av utbytte. Det er alternativ 2 jeg skal beregne utifra AL § 8-1, andre ledd. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sitter med finansregnskap og jobber med maksimalt aksjeutbytte. Jeg har en litt eldre bok og lurer derfor på om det er noen endringer i alternativ 1 (AL § 8-1, første ledd) og alternativ 2 (AL § 8-1, andre ledd). 

 

Disse postene har jeg utifra AL § 8-1, første ledd:

 

Annen Egenkapital IB

+/- årsresultat

- udekket tap IB

- Balanseførst forskning og uvikling UB

- Balanseført goodwill UB

- balanseført netto utsatt skattefordel UB

- Lån/sikkerhetsstillelese til aksjeeier UB

= Til disposijon

 

Disse postene har jeg utifra AL § 8-1, andre ledd:

 

Sum egenkapital UB før disponering av årets resultat

+/- årsresultat

- 20 % av balansesummen

= Til disposisjon

 

er det noen endringer? Og hva menes med egenkapital før disponering av årets resultat?

 

 

Lenke til kommentar

Hei,

Du finner oppdatert lovgivning her: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-06-13-44/KAPITTEL_8-1

De har gått vekk fra regelen om å beregne prosent av balansesummen. Det er i dag friere rammer og økt bruk av (profesjonelt) skjønn.

 

Et selskap kan dele ut utbytte så lenge det etter utdelingen har tilbake netto eiendeler som dekning for aksjekapital.

F.eks: 

350.000 i eiendeler.

100.000 i egenkapital.

50.000 i aksjekapital. 

200.000 i gjeld.

Netto eiendeler = 350.000 - 200.000 = 150.000. 

Maksimalt utbytte = 150.000 - 50.000 = 100.000.

 

Men så er det også krav om at selskapet skal ha en forsvarlig egenkapital og likviditet etter utdelingen. 

Eks:

Selskapet har en usikker forpliktelse på 100.000 som kan komme til oppgjør året etter. Ved å dele ut utbytte på 100.000, vil dette påvirke både kravet om forsvarlig egenkapital og kravet om likviditet, jfr. Aksjeloven §8-1(4). Maksimalt utbytte blir i dette tilfelle 0.

 

Disponering av årets resultat overføres gjerne til annen egenkapital i balansen. Egenkapital før disponering er da bare at du ikke tar med årets resultat.

 

Det er forøvrig riktig at du trekker fra de balanseførte verdiene du nevner. Dette blir jo kostnadsført. Lån/sikkerhetsstillelse til aksjeeier skal trekkes fra det beløpet som er beregnet å kunne deles ut.

Endret av Econ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...