Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei!

Går nå 3. året på vidaregåande skule, og skal på onsdag (29.04.2015) ha muntlig eksamen i Naturfag.

Dette på grunn av at eg første året budde i Canada og ikkje hadde naturfag.

 

Det eg spørr etter, er feedback og litt hjelp i forhold til kva eg bør forberede meg på. Er det noko dei legg ekstra mykje vekt på? Nokon seier eg vil få eit forsøk. Er dette korrekt? :)

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Naturfag har vel muntlig-praktisk eksamen, som vil si at du skal få et enkelt forsøk, ja. Såvidt jeg husker, fra min tid på VGS, finnes det to former for eksamen også. En form der du får oppgave/tema 48 timer før, og en form der du får et tema og en oppgave 1 time før eksamen. Hvilken form har du?

Lenke til kommentar

Jeg hadde muntlig eksamen i Naturfag som privatist i desember, det foregår jo forskjellig fra skole til skole men kan beskrive hvordan det var for meg (jeg hadde formen med 45 min forbredelse):

Møtte opp til oppgitt klokkeslett ved oppgitt rom, der hilste jeg på sensor og eksaminator. De viste meg til et rom hvor jeg skulle få forbrede meg. Jeg trakk oppgave og fikk "Energikilder" også var det oppgitt hvilke kompetansemål det åpnet for, samt hvilket forsøk jeg skulle gjennomføre, som var varmepumpe eller solcelle og solfanger. Siden eksamensformen innkluderer praktisk forsøk får man 45 minutter forbredelse istede for 30 som er vanlig på muntlig privatist eksamen. 

 

Utifra oppgaven skulle jeg forbrede et ti minutter foredrag, og 5 - 10 min var satt av til forsøk. Jeg gikk gjennom alle notatene mine og satt opp disposisjon. Leste raskt over teorien bak forsøkene. Så kom eksaminator og hentet meg, jeg holdt foredraget mitt uavbrutt. Fikk så et par oppfølgingsspm - både fra sensor og eksaminator. Skulle gjøre forsøket, det gikk helt på trynet. Jeg hadde aldri gjort et slikt forsøk før (hadde gjort en hel del andre men akk). Jeg kunne riktignok teorien på rams, så når jeg skjønte at gjennomføring av forsøket ikke bar frem så sa jeg som var "at dette går jo tydligvis ikke så greit, men jeg kan gjøre rede for teorien bak forsøkene" og gjorde dermed det. 

 

Deretter gikk vi over på uforberedt del. Da fikk jeg nytt tema fra et annet hovedområde. Jeg fikk beskjed om å gjøre rede for proteinsyntesen og genmanipulasjon. Snakket stort sett uavbrutt også her, og fikk et par oppfølgingsspm fra eksaminator. 
Et siste uforberedt emne, fra enda et hovedområde og skulle da gjøre rede for hovednæringsstoffene og mikronæringsstoffene, og snakket igjen ganske uavbrutt, før jeg på slutten fikk noen fler oppfølgingsspm (bl.a tegne oppbygning av glukose) 

Jeg rotet både forsøket som sagt, og når jeg skulle tegne glukose men fikk likevel 6 (de begrunnet at jeg kunne jo helt klart alt, og de måtte ikke dra informasjon ut av meg eller hele tiden hjelpe meg på vei. Jeg hadde god kontroll på stoffet). Jeg hadde i forkant lest i herdig og skrevet gode notater basert helt og fullt på kompetansemålene (fokuser på hvordan du vil svare på hele kompetansemål, det er slik du bli eksaminert). Anbefaler å øve på å snakke stoffet- det var mye jeg kunne ut og inn i hodet, men som jeg måtte øve på å kunne ordlegge fritt. 

Ellers har jeg hørt at man ofte pleier å eksaminere i de mer tekniske områdene av læreplanen (stråling og radiokativitet, kjemi, energi etc) fremfor de "enklere" som bærekraftig utvikling etc. fordi de tekniske i større grad avslører om man forstår faget eller ikke. Men alt på læreplan er selvfølgelig en mulighet. 

Endret av mthor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...