Gå til innhold

Slik svarer Valve-sjefen på klagestrømmen rundt betal-«mods»


Anbefalte innlegg

Ikke et ord om folk som stjeler mods og legger de ut for salg. Hvordan kan man finne ut hvem som har rettighetene til en mod?

 

Hvem har det juridiske ansvaret om du kjøper en mod som ikke virker? Virker ikke som Gabe har noen som helst oversikt over hva han har begitt seg innpå, men jeg regner med at Valves advokater har gjort at de har ryggen fri, mens det er brukerne som tar støyten. Tross alt er det jo en del Steamspill som ikke virker heller, men som de fortsetter å selge.

 

Dette gir også utgivere som Bethesda enda mindre grunn til å lage spill som virker. Moddere vil fikse biffen, og nå får de jo til og med betalt for det. Faktisk tjener de sikkert mer penger på dette enn om de skulle fikset det selv i utgangspunktet. Genialt. Betal 500 kroner for spillet og 500 kroner for en samlemod som får spillet til å fungere.

 

Valve har også fjernet linker til ekstern donering, som noen av mod'ene har hatt til nå. Å så snille de er som lar deg donere via Steam hvor de tar 30% i stedet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en sjokkerende andel fordi Steam er bare en markedsplass, mens Apple og Google har skapt programvaren som det du kjøper blir kjørt på. Hadde Steam vært nødvendig for å spille Skyrim hadde ting vært annerledes. Nå blir det mer som om Finn.no helt ut av det blå skulle ha 30% av alle salg.

På den andre side er det også urettferdig at Bethesda får 40%, da de i stor grad får betalt for å ha gjort ting for dårlig. De mest brukte mods fikser på ting som Bethesda burde ha gjort bedre, eller fikser på bugs o.l. Bethesda bør ikke belønnes for dårlig arbeid.

 

 

AppStore er også bare en markedsplass. Apple har riktignok også laget iOS, men det har jo kunden allerede betalt for. Mener du at Steams andel hadde vært ok dersom Steam var Microsoft-eid? Steam bidrar også til markedsføring, serverkapasitet og trygghet. Dette har en verdi. Forøvrig er vel Steam nødvendig for å kjøre Skyrim, Skyrim er vel et Steamworks produkt. Ellers vil man jo stå fritt til å selge modden sin via andre markedsplasser dersom du mener tjenesten Steam tilbyr ikke er verd 30%.

 

Og Bethesda får jo betalt fordi dem har skapt en svært verdifullt merkevare og et godt produkt. Jeg er ikke helt uenig i at 25% til modderen er litt lavt, men det er ikke nødvendigvis helt urimelig heller. Skyrim er en sterk merkevare og det er alltid ganske eksklusivt å få lov til å tjene penger på andres merkevare. Det er mulig at merkevaren er sterk nok til at modderen totalt sett tjener mer penger enn man ville klart med høyere andel til et mindre populært spill.

Endret av EternalSunshine
Lenke til kommentar

At apple har alt for stort påslag er ingen unnskyldning for noe som helst, de er jo alt for stinne av gryn, hvorfor skal det være noe argument?

 

Ellers er jeg enig i at utgiveren burde få lite, egentlig ingenting, de tjener defacto på å lage et dårligere spill når de får penger for mods.

 

AtW

Lenke til kommentar

Mange som ikke har særlig forståelse for vanlig betaling og hvor mange prosent som havner hvor her. Det er mange ledd som skal ha betalt for sine tjenester. 25-30 % av salgsum direkte til skaper er veldig godt betalt.

 

Selvsagt skal Valve ha betalt for distribusjon og markedsføring gjennom steam, selvsagt skal de som opprinnelig har laget spillet og skaffet modskaper inntektsmuligheten ha betalt.

 

Når du går og kjøper deg en bukse, skiftenøkkel, pølse eller hva som helst annet, tror du at de som har produsert det vanligvis sitter igjen med 25 % av det du betaler for det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange som ikke har særlig forståelse for vanlig betaling og hvor mange prosent som havner hvor her. Det er mange ledd som skal ha betalt for sine tjenester. 25-30 % av salgsum direkte til skaper er veldig godt betalt.

 

Selvsagt skal Valve ha betalt for distribusjon og markedsføring gjennom steam, selvsagt skal de som opprinnelig har laget spillet og skaffet modskaper inntektsmuligheten ha betalt.

 

Når du går og kjøper deg en bukse, skiftenøkkel, pølse eller hva som helst annet, tror du at de som har produsert det vanligvis sitter igjen med 25 % av det du betaler for det?

 

Det er ikke mange ledd, det er ett ledd, leddet er valve. Og siden når ble "det finnes andre ting som er like ille" et argument?

 

AtW

Lenke til kommentar

Ser ingen problemer med dette? De som ønsker å ta betalt for sitt innhold bør da få lov til det! Videre tviler jeg på at gratis mods vil forsvinne, se bare på Linux, og andre open-source prosjekter, fortsetter de :)

 

Når folk tar graits mods og legger dem ut for 10 dollar på steam så er det et problem :p Altså noen lager en mod du tar modden og legger den ut ^,^ wonderful stuff

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ser ingen problemer med dette? De som ønsker å ta betalt for sitt innhold bør da få lov til det! Videre tviler jeg på at gratis mods vil forsvinne, se bare på Linux, og andre open-source prosjekter, fortsetter de :)

Når folk tar graits mods og legger dem ut for 10 dollar på steam så er det et problem :p Altså noen lager en mod du tar modden og legger den ut ^,^ wonderful stuff

 

 

Ja, selv om jeg ikke er imot at også moddere kan ha muligheten til å ta betalt, så kommer det nok mye uønsket grums som følge av dette.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe i mot at moddere skal ha betalt , men denne avtalen er jo helt på tryne.

Hvis man kjøper en modd har man bare 24 timer for å få penger igjen hvis den ikke fungerer.

 

Jeg har da ødelagt ganske mange Skyrim spill med å laste ned modds som ikke er kompatible med hverandre, eller at ingenting fungerer etter en oppdatering.

Lenke til kommentar

At apple har alt for stort påslag er ingen unnskyldning for noe som helst, de er jo alt for stinne av gryn, hvorfor skal det være noe argument?

 

Ellers er jeg enig i at utgiveren burde få lite, egentlig ingenting, de tjener defacto på å lage et dårligere spill når de får penger for mods.

 

AtW

 

Poenget er at Apple ikke tar alt for stort påslag. Det er du som undervurderer verdien av Steam og AppStore.

 

Og utgiveren tjener selvsagt ikke på å lage et dårligere spill. De tjener mer penger på å lage et godt produkt som folk vil ha. Ikke bare er fortjenesten for salg av selve spillet høyere enn mods, men modmarkedet er begrenset til antall solgte spill. Flopper spillet, flopper modmarkedet.

 

Jeg har ikke noe i mot at moddere skal ha betalt , men denne avtalen er jo helt på tryne.

Hvis man kjøper en modd har man bare 24 timer for å få penger igjen hvis den ikke fungerer.

 

Jeg har da ødelagt ganske mange Skyrim spill med å laste ned modds som ikke er kompatible med hverandre, eller at ingenting fungerer etter en oppdatering.

 

Hint: Bare kjøp mods fra utviklere du stoler på. 

Lenke til kommentar

 

At apple har alt for stort påslag er ingen unnskyldning for noe som helst, de er jo alt for stinne av gryn, hvorfor skal det være noe argument?

 

Ellers er jeg enig i at utgiveren burde få lite, egentlig ingenting, de tjener defacto på å lage et dårligere spill når de får penger for mods.

 

AtW

 

Poenget er at Apple ikke tar alt for stort påslag. Det er du som undervurderer verdien av Steam og AppStore.

 

Og utgiveren tjener selvsagt ikke på å lage et dårligere spill. De tjener mer penger på å lage et godt produkt som folk vil ha. Ikke bare er fortjenesten for salg av selve spillet høyere enn mods, men modmarkedet er begrenset til antall solgte spill. Flopper spillet, flopper modmarkedet.

 

Jeg har ikke noe i mot at moddere skal ha betalt , men denne avtalen er jo helt på tryne.

Hvis man kjøper en modd har man bare 24 timer for å få penger igjen hvis den ikke fungerer.

 

Jeg har da ødelagt ganske mange Skyrim spill med å laste ned modds som ikke er kompatible med hverandre, eller at ingenting fungerer etter en oppdatering.

 

Hint: Bare kjøp mods fra utviklere du stoler på. 

 

 

Nei, selvfølgelig, det er jo åpenbart et sunnhetstegn at de har uendelig med penger....

 

Om de lager et spill som ikke trenger mods for å rette opp feil i spillet, så tjener de penger på det, du ser ikke noe betenkelig med det?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Motargumentet til Gabe er jo noe kunstig, enn så lenge dette knapt har blitt satt i gang, og klagestormen antakelig dempes over tid. Mulighet for å ta betalt for mods har jeg ingenting prinsipielt i mot, men valves cut virker alt for stor.

 

AtW

Valve tar 30%, som de ellers tar i alle mikrotransaksjoner. Bethesda har bestemt at man kun skal få 25%

 

 

Det er interresant at alle nevner 30% uten å faktisk vise til en pålitelig kilde for dette, for å så diskutere videre som om disse 30% var satt i stein.

Jeg har ikke peiling på hva Valve tar, men hvis det er snakk om mikrotransaksjoner så tar de 5% hvis tallene herfra enda stemmer og er det samme for modifikasjoner (se under "What is the "Steam Transaction Fee"?")

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...