Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

ulyd under kjøring peugeot 306 1,6 2001


Anbefalte innlegg

Peugeot 306

2001 modell

hatchback/coupe phase 3

1,6 bensin 73kw

 

Hei, har hatt en Peugeot 306 som har gått helt fint, og uten feil, bortsett fra slitedeler i litt over 2år nå.

 

Men nå har det begynt og komme en rar lyd som jeg aldri har hørt før. Har tenkt og få ett verksted til og feilsøke hva det er, men kanskje noen her har noen ideer om hva det kan være.

 

Når jeg kjører så kommer det en tikke lyd eller noe sånt. høres litt som det er drev som går i hverandre uten smøring. (byttet girolje igår, så er ikke det :p ) Lyden økes med farten og ikke med turtallet, vis jeg trår inn clutchen forsvinner det. Vis jeg gir veldig lite gass, forsvinner lyden nesten helt. Gir jeg flatt jern hører jeg lyden betydelig mer, det samme vis jeg bremser på gira. Så virker som jo mer trykk jeg legger på systemet eller hva det er så blir lyden høyere. 

 

Det er ikke drivknuten, fordi lyden er ikke så høy. Har sjekket det, har en skummel følelse av at det er en aksel som går fra girkassa eller noe sånt. Det må være fra girkassa og ut, men jeg vet ikke hva det er. 

 

Svarer på flere spm forløpende, hilsen en litt frustrert pug eier som får vondt når han kjører bilen :p

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lyden følger 

 

Følger lyden hastigheten på bilen eller turtallet på motoren? Sjekka du girolja for metall? (Og er du sikker på det var girolje som ble bytta og ikke motorolje?)

 

Lyden følger hastigheten på bilen og ikke turtallet på motoren, den forsvinner vis den står i n eller har clutchen inne i fart.

 

Jeg byttet både motorolje og girolje, giroljen så nesten ut som ny, siden jeg byttet den for ett år siden. Men tenkte på mye spon som du er inne på, fant nesten ingenting i olja, men hadde samlet seg endel på magneten på tappepluggen. 

Lenke til kommentar

Ikke som jeg har lagt merke til, kan prøve og ta noen runder rundt parkeringsplassen imårra og høre. Lurte på om jeg skulle vente te eu godkjenninga og fikse det, men er ikke sikkert de merker det. Fordi lyden er der ikke når den er stille, å høres bare ille ut får bilen.

 

Jeg mener lyden har blitt høyere den siste uken en den var før, før hørte jeg det bare under aks, men ikke nedbremsing som jeg gjør nå. 

Lenke til kommentar

Rygg med bilen din, full sving begge veier og hør etter ulyden  ;)

Prøvde det nå, jeg kunne ikke høre lyden i reverse faktisk. Mulig bråket fra reversen overdøva, men hørte ikke noe. Hører faktisk litt ut som den er i revers når jeg kjører framover, bare mange hakk lavere i lydnivå.

 

Har bestilt time te torsdagen, så få se hva det er da.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...