Gå til innhold

GUIDE: Hjelp - PC-en min bråker (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei nei nei... hva er det dere gjør med kjølepastaen?! ...

http://www.klikk.no/teknologi/data/article674599.ece

 

"...å spre et jevnt, tynt lag utover prosessoren. ...prosessorkjøleren monteres vil det da oppstå en rekke luftbobler som holder på varm luft mellom prosessor og prosessorkjøler..."

 

Det å spre den utover er en veldig dårlig ide. Du skaper masse luftbobler, det beste er jo bare en prikk og så spre det utover med å sette ned kjøleren.

 

I tillegg så er jo cable-managedmenten ganske dårlig her. Det å ta kablene bak, slik at de ikke er i veien for airflowen er ganske viktig. Blir litt merkelig å lage guide ut av dette, hvis du ikke lager den skikkelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei nei nei... hva er det dere gjør med kjølepastaen?! ...

http://www.klikk.no/teknologi/data/article674599.ece

 

"...å spre et jevnt, tynt lag utover prosessoren. ...prosessorkjøleren monteres vil det da oppstå en rekke luftbobler som holder på varm luft mellom prosessor og prosessorkjøler..."

 

Jøss...

 

Nei her må det nok bare innrømmes at man ikke har holdt seg oppdatert på det som har skjedd på kjølepastafronten, i hvert fall ikke når det kommer til påsmøringsmetoder, eller rettere sagt at smøring ikke er så bra likevel...

 

Men da er det om ikke annet en fin demo på hvordan det gjøres «old skool», og heldigvis var det ikke temperaturene som stod i fokus her. :-)

 

Likevel var det jo veldig interessant, og kanskje noe vi skal få sett nærmere på ved en senere anledning.

 

Takk for innspillet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Støyen på vifter går gradvis opp over tid. Glidelagrene både slites og tørker ut. De fleste har vel opplevd å ha en maskin som var knapt hørbar når den var ny, men etter som årene går så har støyen blitt mer og mer merkbar.

 

14dhl76.jpg

 

Å renske ut støv hjelper bra på støy om viften har regulering av turtallet, men det eneste som virkelig hjelper er å bytte den ut. Om du bytter vifte så få tak i en som flytter minst like mye luft som den gamle. På nettet finner man datablad på selv de mest obskure no-name kinavifter. Står som regel en kode et sted som angir modellen.

 

Skal du bytte vifte i en PSU så husk at kondensatorene der kan holde nok spenning til å gi deg en skikkelig karamell, selv lenge etter at du har tatt strømmen. Kan tilogmed ta livet av deg om du er skikkelig uheldig. Om du unngår å berøre kretskortet og er forsiktig så går det som regel bra.

 

Ny vifte kan gjøre en gammel maskin som ny igjen. Selv om man kaster en vifte så sparer man både miljøet og lommeboken ved at man slipper å kjøpe nytt. Desverre sitter mange vifter ganske kronglete til. Mange laptoper må man omtrent ta helt fra hverandre for å komme til. Burde vært en snap-in luke på undersiden for bytte av vifte. Men igjen, irriterende støy er en av faktorene som får deg til å ville kjøpe en ny maskin, som igjen betyr mer profitt. Så de begraver vel viftene så godt de kan der inne. :p

Lenke til kommentar

Sist gang jeg hadde på kjølepasta, gjorde jeg som i videoen og hadde et veldig tynt lag på CPU. Hadde forøvrig også et tynt lag på kjøleren og gned de godt mot hverandre. Resultatet ble en PC som rapporterte lavere temperatur på CPU enn hovedkort. :) Hvis kulelagrene holder på å ta kvelden, så kan de faktisk oljes med en dråpe symaskinolje. 5-56 vil virke en stund, men kan fordunste over tid. Du må da ta av klistremerket på toppen av vifta for å komme til lageret. Ellers er trykkluft på boks en fin ting hvis støv har fått lov til å komme mellom kjøleribbene, og Q-tips + isopropanol/rødsprit for å gi viftebladene en siste finish. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv har jeg passiv vannkjøling og hører ingenting, synd denne typen kjøling ikke er så utbredt. Har en "gammel" Zalman Reserator" som kjøler både cpu, chipsett og gpu. Har i tillegg to 12x12 vifter som står på laveste hastighet samt en stillegående psu.

Har tilogmed en Zalman reserator montert på xbox 360'en :).

Trenger heldigvis ikke gjøre noe med xbox one da denne er så og si lydlys.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sikkert blitt nevt, men en 3 dB økning er en merkbar økning av lyden, ikke en fordobling. 10dB derimot er en fordobling av lyden. Så du halverte lydtrykket.

Der tar du vel feil.  Desibelskalaen er slik at for hver 3. desibel, så dobles/halveres lydenergien. så hvis en vifte gir ifra seg et støynivå på 20 desibel, er 23 desibel en fordobling av støyen

Endret av Bizardo
Lenke til kommentar

Sist gang jeg hadde på kjølepasta, gjorde jeg som i videoen og hadde et veldig tynt lag på CPU. Hadde forøvrig også et tynt lag på kjøleren og gned de godt mot hverandre. Resultatet ble en PC som rapporterte lavere temperatur på CPU enn hovedkort. :) Hvis kulelagrene holder på å ta kvelden, så kan de faktisk oljes med en dråpe symaskinolje. 5-56 vil virke en stund, men kan fordunste over tid. Du må da ta av klistremerket på toppen av vifta for å komme til lageret. Ellers er trykkluft på boks en fin ting hvis støv har fått lov til å komme mellom kjøleribbene, og Q-tips + isopropanol/rødsprit for å gi viftebladene en siste finish. :)

5-56 skal aldri brukes på elektronikk!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sikkert blitt nevt, men en 3 dB økning er en merkbar økning av lyden, ikke en fordobling. 10dB derimot er en fordobling av lyden. Så du halverte lydtrykket.

 

Lydtrykk fordobles hver 6 dB, lydeffekt fordobles hver 3 dB, og det regnes som en slags tommelfingerregel at 10 dB er en subjektiv halvering i oppfattet nivå, men det er nok ikke helt riktig på nivåene vi snakker her.

 

AtW

Lenke til kommentar

Selv har jeg passiv vannkjøling og hører ingenting, synd denne typen kjøling ikke er så utbredt. Har en "gammel" Zalman Reserator" som kjøler både cpu, chipsett og gpu. Har i tillegg to 12x12 vifter som står på laveste hastighet samt en stillegående psu.

Har tilogmed en Zalman reserator montert på xbox 360'en :).

Trenger heldigvis ikke gjøre noe med xbox one da denne er så og si lydlys.

 

Blir litt subjektivt, har selv en reserator, den er stille, men den er lett å høre.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Nei nei nei... hva er det dere gjør med kjølepastaen?! ...

http://www.klikk.no/teknologi/data/article674599.ece

 

"...å spre et jevnt, tynt lag utover prosessoren. ...prosessorkjøleren monteres vil det da oppstå en rekke luftbobler som holder på varm luft mellom prosessor og prosessorkjøler..."

Det å spre den utover er en veldig dårlig ide. Du skaper masse luftbobler, det beste er jo bare en prikk og så spre det utover med å sette ned kjøleren.

 

I tillegg så er jo cable-managedmenten ganske dårlig her. Det å ta kablene bak, slik at de ikke er i veien for airflowen er ganske viktig. Blir litt merkelig å lage guide ut av dette, hvis du ikke lager den skikkelig.

 

 

Er det så viktig? Luft kommer fint rundt kabler om det ikke er veldig ekstremt, det øker ikke strømingsmotstanden vesentlig. Men å justere viftehastighet er et godt tiltak.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tror jeg ville fått noen andre enn Vegar Jansen til å saken om jeg ønsket en mer stillegående PC.

 

Dette var ikke en imponerende "Guide", hadde dere kommet dere ned på et sted rundt 30-35 dba, skulle jeg vært litt mer imponert.

 

Husk at de bruker en billig måler med et støygulv som antakelig er høyt, og måler ganske nærme.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Nei nei nei... hva er det dere gjør med kjølepastaen?! ...

http://www.klikk.no/teknologi/data/article674599.ece

 

"...å spre et jevnt, tynt lag utover prosessoren. ...prosessorkjøleren monteres vil det da oppstå en rekke luftbobler som holder på varm luft mellom prosessor og prosessorkjøler..."

Det å spre den utover er en veldig dårlig ide. Du skaper masse luftbobler, det beste er jo bare en prikk og så spre det utover med å sette ned kjøleren.

 

I tillegg så er jo cable-managedmenten ganske dårlig her. Det å ta kablene bak, slik at de ikke er i veien for airflowen er ganske viktig. Blir litt merkelig å lage guide ut av dette, hvis du ikke lager den skikkelig.

 

 

Er det så viktig? Luft kommer fint rundt kabler om det ikke er veldig ekstremt, det øker ikke strømingsmotstanden vesentlig. Men å justere viftehastighet er et godt tiltak.

 

AtW

 

 

Det er nok langt ifra viktig, akkurat som valg av kjølepasta har lite å si. Det er likevel utrolig mange som er opptatt av å legge kablene ute av veien, fordi det bedrer luftgjennomstrømning. Det vil nok gi lite utslag i temperatur, men jeg tror ikke folk putter kablene bak bare pga estetiske hensyn.

 

Når du lager en artikkel, som er en guide om hva du bør gjøre derimot, ville jeg sagt at du bør pakke vekk kablene dine. Det blir som en oppfordring til folk at hvor kablene er har ingenting å si. Jeg synes absolutt at de bør ha mer orden i kablene når de først lager en guide ut av det. Blir og mer oversiktlig og lettere å se hva de gjør, hvilke komponenter det er osv. Det å ha kablene slik bærer bare preg av lite innsats når de laget guiden. Merk bærer preg av, jeg vet ikke hvor mye arbeid de har lagt i det.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...