Gå til innhold

Steam stenger funksjoner om du ikke har brukt penger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det er snakk om kjøp av ett spill til $5.

Snakk om overreaksjon.

Det er prinsippet. Hva om jeg kjøper spillet til fire dollar et annet sted? Det er absolutt ingen spill på Steam jeg ikke får kjøpt andre steder. Jeg har stort sett spill på Steam kun fordi Steam krever det, ikke fordi spillet i seg selv krever det eller var billigere der. Hva skjer når grensen heves til ti dollar? Til tyve? Det kommer nok til å skje før eller senere. Og igjen, det er en prinsippsak. Når dere lar Steam gjør hva de vil sier dere rett ut at Steam er så hellige at de ikke er i stand til å gjøre feil, og alt annet er bullshit som burde fjernes til fordel for Steam. Hva skjer hvis Origin eller UPlay krever at du betaler hos dem for å få beholde tjenesten de tilbyr? Vil du være like glad da?

 

En kan diskutere om hva som er rett og galt i prinsipp i flere sider fremover i denne tråden, og evt. hva som kommer til og skje bla. bla.. 

 

Men nå handle denne topic'en om å faktisk fjerne unødvendig boter som spammer deg daglig med invites, konto- og trade spam. Jeg kjenner ikke en i min venneliste som ikke har brukt mindre en 5 dollar på steam, har ca 100 venner der 40 er ukentlige aktive brukere.

 

Men for en person som ikke eier nåla i veggen på steam og bruker applikasjonen som et sosialt media (chat) så vil jeg si at han/hun bør finne seg et nytt media å henvende seg til. Greit at en kjøper kun nøkler, men hvorfor ikke bare legge inn 5 dollar for å bruke senere ved evt. salg.

Om Orgin og Uplay skulle ta seg betalt skader ikke det meg som person (egoistisk, jupp). Sider jeg ikke bruker den dritten uansett. Toget til Uplay har vel gått for lenge siden, mer server downtime en uptime per dags dato skal en vel lete lenge etter. 

Endret av Bigzz
Lenke til kommentar

Det er prinsippet. Hva om jeg kjøper spillet til fire dollar et annet sted? Det er absolutt ingen spill på Steam jeg ikke får kjøpt andre steder. Jeg har stort sett spill på Steam kun fordi Steam krever det, ikke fordi spillet i seg selv krever det eller var billigere der. Hva skjer når grensen heves til ti dollar? Til tyve? Det kommer nok til å skje før eller senere. Og igjen, det er en prinsippsak. Når dere lar Steam gjør hva de vil sier dere rett ut at Steam er så hellige at de ikke er i stand til å gjøre feil, og alt annet er bullshit som burde fjernes til fordel for Steam. Hva skjer hvis Origin eller UPlay krever at du betaler hos dem for å få beholde tjenesten de tilbyr? Vil du være like glad da?

 

Du må no berre fortsette å kjøpe spel der du vil du, så lenge du på eit eller anna tidspunkt har brukt 5$ på steam, dersom du har lyst til å bruke dei tenestene då. Det hadde sjølvsagt vore noko anna om Steam krevde at alle spela dine var kjøpt der, eller at du måtte kjøpe ein viss sum kvar mnd eller tilsvarande, men det er jo ikkje det som har skjedd. Hadde du reagert like sterkt om summen var 0.01 cent?

 

Og sjølvsagt hadde det vore like greit om det skjedde på Origin eller Uplay.

Lenke til kommentar

Grunnen til at det bare gjelder spill kjøpt på steam er nok fordi steam ikke har noen kontroll på hva et spill kjøpt andre steder koster. Finnes spill til 100kr på steam som man får kjøpt for 50øre andre steder. Hadde det vært med på $5 grensen så ville dette tiltaket vært bortkastet...

Lenke til kommentar

Grunnen til at det bare gjelder spill kjøpt på steam er nok fordi steam ikke har noen kontroll på hva et spill kjøpt andre steder koster. Finnes spill til 100kr på steam som man får kjøpt for 50øre andre steder. Hadde det vært med på $5 grensen så ville dette tiltaket vært bortkastet...

Sagt på en annen måte: Grunnen til at det er behov for begrensningen i første omgang er at Steam er kule nok til å tillate spill kjøpt andre steder.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Sagt på en annen måte: Grunnen til at det er behov for begrensningen i første omgang er at Steam er kule nok til å tillate spill kjøpt andre steder.

 

Det er da ikke for å være "kule" at steam tillater nøkler fra 3.part, dette var et krav fra utgivere som vil selge til butikker som ikke er på nett.

 

For øvrig er dette bare at valve fortsetter å ikke ville gjøre noe selv så de lager ett system som gir brukeren ansvar, valve tjener nok penger til å moderere sin egene tjenester. Eneste grunn til at de ikke gjør det er at de ikke vil, men de er gode til å lage systemer slik som dette som vil redusere problemet litt samtidig som det vil tvinge en del brukere til å måtte gi de litt penger. Når problemet fortsetter å være der(litt mindre men fortsatt til stede) vil de tenke på nye løsninger som kansje $5 per år(?) og valve vil også gjøre det fordi det ikke skaper mer jobb for dem men øker inntekter.

 

For øvrig hadde er det bare noen av funksjonene jeg mener at det er dumt å legge bak en slik betalingsvegg, forums/greenlight/steamprofil etc må de for all del ta betalt for. Problemet er med å ikke ha mulighet til å bruke vennelisten da denne er viktig i en del spill som bruker steam i multiplayer, det andre er Steam Workshop begrensingne da jeg ser den funksjonaliteten som en del av spillet man har kjøpt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som med alle sikkerhetssystemer så er det ikke vanntett og det vil også slå urettferdig ut i noen tilfeller, men hvis man kun skal tenke på det ville man aldri kunne innført kontrollmekanismer i det hele tatt. Når nøkler ikke teller som kjøp er det åpenbart fordi det ville skape et smutthull og ikke fordi Steam vil være kjipe. Man må ha forståelse for at de ønsker å beskytte brukerne sine og at det ikke alltid er så lett å finne smertefrie løsninger.

Lenke til kommentar

Som med alle sikkerhetssystemer så er det ikke vanntett og det vil også slå urettferdig ut i noen tilfeller, men hvis man kun skal tenke på det ville man aldri kunne innført kontrollmekanismer i det hele tatt. Når nøkler ikke teller som kjøp er det åpenbart fordi det ville skape et smutthull og ikke fordi Steam vil være kjipe. Man må ha forståelse for at de ønsker å beskytte brukerne sine og at det ikke alltid er så lett å finne smertefrie løsninger.

 

Hadde de ønsket å beskytte brukeren har de mulighet til å moderere tjenestene sine, men valve ønsker ikke å gjøre noe jobb selv, dette er ikke noe nytt og vi har sett det før med deres brukerstøtte og med greenlight.

 

Det de gjør har ingenting med å "beskytte brukerene" men har alt å gjøre med å beskytte plattformen deres, at litt småpenger drysser deres vei ser de som en positiv sideeffekt, og ja de tvinger noen brukere til å betale som tidligere bare bruker steam fordi spillene deres krever det. Uten å betale denne avgiften på steams tjenester mister man noe funksjonalitet man forventer at er del av spillet.

 

Dette vil også gjøre at brukeren må legge inn ett betalingsalternativ i steam, noe man tidligere ikke hadde behov for. Igjen en liten positiv sideeffekt for valve, de har lært denne fra apple.

 

Det er en vinn-vinn-vinn løsning hvor valve vinner hver gang, de trenger ikke moderere egne tjenester - tilnærmet alle brukere er betalende brukere - tilnærmet alle brukere har registrert ett betalingsalternativ.

 

Og du som bruker vil oppleve litt mindre spam, vel og merke vil du fortsatt bli spammet ned men du blir spammet ned av mindre spam. Hvorfor noen bruker synes dette er bedre en løsning enn at valve ansetter noen folk til å moderere tjenestene deres gir ingen mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At vi sier at Steam er hellig er det du som påstår. Jeg ser at dette ikke slår heldig ut for absolutt alle, men for de aller fleste gjør det det, og da er offeret greit nok. Av og til må man tilpasse seg forholdene.

Dere sier det selvsagt ikke med de ordene. Det er mer at uansett hva Steam gjør, selv når en fyr sier han har fått sperret kontoen uten grunn, klarer dere å finne nye måter å vri alt rundt på, så Steam ikke gjør noe feil likevel. Hva gjør du om Steam sperrer tilgangen til kontoen din uten grunn? Tro meg, det har de all rett til å gjøre, og det har de gjort i mange tilfeller. Når du trykket "Godta" på EULAen godtok du det, så det er ingenting du kan gjøre. Men du leste vel EULAen du godtok? Alle de hundrevis av sidene med små skrift? Det er det ingen som gjør, og Valve vet det utmerket. Dermed kan de gjøre akkurat hva de vil og skape så mye monopol de vil, og det er ingenting du kan gjøre med det.

 

Hva gjør du den dagen de begynner med abonnentsavgift? For du tror vel ikke usle fem dollar i engangsbetaling er slutten? Det er bare begynnelsen. Eller rettere sagt var begynnelsen da de krevde at du har Steam installert for å bruke de fleste spillene dine Ja, vet vet "det er frivillig", "det er utviklerne som bestemmer" og alt det der, men det stemmer ikke. Utviklerne kan gå til Steam og få et enormt market sauer, eller gå utenom og tjene minimalt på folk som kan tenke selv. Dermed er de tvunget til å gå til det store markedet, fordi folk som deg ikke skjønner at det er noe galt her.

 

Det er faktisk rystende hvor lite folk klarer å tenke selv. Steam gjør noe bra, dermed er det umulig for dem å gjøre feil? Det minner meg alt for mye om doplangere. Den første rusen er suveren og helt gratis. Men hva gjør du den dagen du er avhengig og ikke kan betale? Steam burde vært bannlyst for lengst, men folk som deg klarer ikke å se hva som er feil her. Jeg er møkk lei all hyllesten av Steam, så jeg gidder ikke engang diskutere det lengre. Aldri mer. Det er en grunn til hvorfor jeg har så godt som konvertert til konsoll, og svært sjelden kjøper spill som krever Steam.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og for den saks skyld, hvorfor er det så mye oppstyr rundt salg på Steam? Alt for mange oppfører seg som om det er noe unikt, noe det slettes ikke er. Akkurat nå har f.eks GamersGate vårsalg, og GreenManGaming har salg med opp til 80% avslag. Men det teller vel ikke, fordi det ikke er Steam? Tenk litt på den, du. Steam er verken unikt eller spesielt bra, men blir hyllet som det beste som er skjedd i industrien noensinne. Tror neppe den var først ute engang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er 5 dollar Schreiber ... 5 dollar. Du kan mase så mye du vil om prinsipper og idealer, men resten av oss vil heller nyte livet enn å bli forbanna over bagateller.

 

Årsaken til at folk liker Steam er at de leverer en god tjeneste, som har bra utvalg og har vist seg å være en stabil tjeneste over tid. Grunnen til at folk går mann av huse over steam-salg kan godt være at steam-spill ellers dessverre er ganske dyre.

 

Oi! Se der! Jeg snakket negativt om Steam! Og jeg som i følge deg sikkert tilber Steam som den hellige treenighet, bare fordi jeg liker tjenesten bedre enn konkurrentene. 

 

EDIT: Og det er hysterisk at du har konvertert til konsoll fordi Steam omtrent har monopol .Hihi. Du vet at både Nintendo, Microsoft og Sony har monopol på sine respektive plattformer, sant? Det er ingen andre som plutselig kan blande seg inn og ta lisenspengene til de tre store. Steam derimot tillater faktisk at folk bruker spill som er kjøpt gjennom andre kilder, og som de ikke har fått en eneste krone for. Så du er helt på bærtur her. 

Endret av Jakoozie
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og for den saks skyld, hvorfor er det så mye oppstyr rundt salg på Steam? Alt for mange oppfører seg som om det er noe unikt, noe det slettes ikke er. Akkurat nå har f.eks GamersGate vårsalg, og GreenManGaming har salg med opp til 80% avslag. Men det teller vel ikke, fordi det ikke er Steam? Tenk litt på den, du. Steam er verken unikt eller spesielt bra, men blir hyllet som det beste som er skjedd i industrien noensinne. Tror neppe den var først ute engang.

 

Helt enig i alt som du har skrevet.

Bra!

Lenke til kommentar

Det er vel heller det at jeg synes det er mer enn nok med ett slikt program på PC-en, enn at jeg forguder Valve. Og som jeg sa i en annen tråd, det er godt mulig at Steam ikke var først, men de var definitivt først til å bli allemannseie. Jeg føler meg ikke forpliktet til å sjekke ut alle de andre tilbyderne for at det skal bli rettferdig, men jeg blir irritert når jeg må forholde meg til mer enn en DRM-løsning på en gang.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Guttungen, som er 14, vil miste noen funksjoner siden han ikke har Visa. Jeg har pleid å gifte spill til ham. Han får kjøpe seg et Steam Gavekort hvis han vil ha tilbake funksjonene.

 

Personlig synes jeg dette er bra. Fikk senest for et kvarter siden en Friend Request fra en jeg ikke aner hvem er.

Lenke til kommentar

En viktig ting her er som det virker som folk ikke har forstått er at du fortsatt kan legge til folk på vennelisten din, du må bare få DE til å sende invite til DEG, så er det null problem.

De aller færreste kommer nok til å få problemer som følge av dette.

 

Selvsagt er det kjipt for de berørte, og dumt at ikke Valve kan løse det på en annen måte, men når man ser hvor utrolig mange falske scam kontoer som lages av bots, er det vanskelig å se andre løsninger på dette.

 

Kan også hende at Valve kommer til å finne nye løsninger til folk som kun kjøper retail. For eksempel godta å telle med verdien av nye retail spill en hvis periode etter release.

Sier selvsagt ikke at det er bra at steam har monopol og ikke kan gjøre noen feil, men her har jeg forståelse i saken. (Spesielt siden jeg får 3-5 spam invites daglig på steam).

Lenke til kommentar

Guttungen, som er 14, vil miste noen funksjoner siden han ikke har Visa. Jeg har pleid å gifte spill til ham. Han får kjøpe seg et Steam Gavekort hvis han vil ha tilbake funksjonene.

 

Personlig synes jeg dette er bra. Fikk senest for et kvarter siden en Friend Request fra en jeg ikke aner hvem er.

 

Du kan jo bare legge til 5 dollar på hans konto med ditt kort og deretter slette bankkortet ditt igjen. Funker nok også å gifte spillet tilbake til din egen konto fra hans.

Lenke til kommentar

Steam er det beste som har skjedd i verden siden hjulet ble funnet opp! Ja, det er kanskje en liten overdrivelse, men jeg er oppriktig begeistra for Steam, iallefall så langt. Jeg har snart absolutt alle spill jeg eier på Steam, snart 1000 stykker. De lar meg spille offline når jeg vil, de har fantastiske tilbud, de gir meg mulighet til å ta snapshots fra de aller fleste spill på en enkel og grei måte, de har et fantastisk community som ingen online-verden er i nærhet av å matche, autopatching anyone??? Jeg kunne sikkert ramset opp hundre punkter til, som jeg virkelig liker med Steam, men jeg skal spare dere. Steam er en dream come true for enhver spiller, så Shreiner, du får gå og ta deg ei beroligende pille og spa opp en liten femtilapp, så slipper du å vansmekte hos disse horrible proprietære konsollsamfunnene rundt omkring. Bli med i den store glade familien på Steam, og nyt en hverdag med mindre spam enn før. Jeg må virkelig si at jeg lurer på hva som gjør at folk kjøper spill på retail, for så å registrere dem på Steam, hva pokker skal dere med alle de boksene? Å si at Steam alltid er mye dyrere enn andre leverandører, det er omtrent som å påstå at månen er en gul ost og at jorda er flat, det var som kjent noen som en gang trodde det... Likte godt McDonalds metaforen en her brukte, det er jo helt klart at Steam aksepterer at du spiser medbrakt, men nå vil de ha en liten avgift for at folk griser til dassen deres. Jeg forstår dem godt!

Takk Steam! Jeg elsker dere! Ta gjerne 100 kroner i måneden for tjenesten, jeg er med! Sånn! Da er jeg klar for råtne egg og tomater. Den som er uskyldsren kan få kaste det første egg! :-D

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser at dette fort blir et problem for noen. Selv har jeg en stesønn som jeg kjøper spill til, sender det som gave over steam, tror ikke det er foretatt et eneste kjøp på den kontoen, men det er plenty av spill der kjøpt via steam (det burde da egentlig holde, man sender jo ikke spill i gaver til bots og phising accounts... Eller er det kanskje akkurat det man fisker etter :p)

Lenke til kommentar

"Dette også dersom du har lent deg på spillnøkler til nå. Disse telles ikke som kjøp. "

 

Hæ? Kjøp av spill i en spillbutikk teller ikke som kjøp? Hva faen? Og dere synes dette er helt greit? Det er helt høl i hue. Hva annet er det å bruke penger på? Trading cards? WTF, Steam,... de klarte faen meg å finne en måte å bli enda verre på, og dere er så (sensurert) at dere synes det er helt greit? Hva må Steam gjøre for at dere endelig skal få opp øynene og se hvordan Steam egentlig er? Er det i det hele tatt mulig?

 

Edit: Skjønner dere er så trangsynte at dere ikke forstår hva jeg mener, så jeg tar det enkelt og greit:

 

- Kjløp av spill gjennom steam teller.

- Kjøp av spill andre steder får kontoen din sterkt redusert.

- Steam TVINGER DEG til å kjøpe spill gjennom sin egen tjeneste, fordi samme spill andre steder teller ikke som kjøp.

 

Steam tvinger til seg monopol, og det synes dere er helt greit? WTF?

 

haha hva faen!

Hvor fattig er du ? $5 for fattig tydeligvis. Fikk meg en god latter der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...