Gå til innhold

Vurderer kjøp av Fuji 23mm f/1.4 og Fuji 56mm f/1.2


Anbefalte innlegg

Vurderer kjøp av disse to Fuji objektivene og har jo lest litt om dem, i de fleste testene jeg har sett så får de jo gode omtaler og "score", så at det er gode objektiver har jeg absolutt tro på.

Det er pga lysstyrken jeg vurderer disse objektivene, så det er på de største blenderåpningene de vil bli benyttet mest, og hvor jeg ønsker best mulig optisk kvalitet.

 

Det er litt mer hvordan de er å benytte på det kamerahuset jeg har jeg er litt nysjerrig på, disse objektivene er jo "relativt" store og tunge og hvordan vil de oppleves på et Fuji X-E2 kamera?

 

Om det oppleves fremtungt og at objektivene blir litt "ruvende" på det relativt lille (og tynne) kameraet jeg har, så vil det da kanskje også være en fordel å bytte til Fuji X-T1 kameraet?

Det blir jo en vesentlig merkostnad, men å fotografere med et kamera i kombinasjon av store objektiver som gjør det ubehagelig å holde i, vil jo gjøre at det da ikke vil bli benyttet så mye.

 

Det er noe jeg husker godt fra kombinasjonen Canon 500D og Canon 24-70/2,8L, etter å byttet over til Canon 7D, så var det jo mye mer behagelig å holde i og bruke. Men Canon DSLR er et avsluttet kapittel, og tilbake til den str. kamerahus skal jeg ikke.

 

 

 

Er det noen som har erfaringer med Fuji X-E2 og disse objektivene jeg vurderer?

 

  • Setter pris på alle erfaringer dere har og kan dele med dere, hvordan kombinasjonene fungerer?
  • Optisk kvalitet (da helst på de største blenderåpningene), etc. 
  • Føles det ubehagelig?
  • Er det noen som har byttet fra Fuji X-E2 over til Fuji X-T1 som synes det var bedre å betjene og holde i ved bruk av disse objektivene jeg vurderer?

 

 

Jeg har Fuji 35/1.4 og Fuji 18-55/2.8-4 i kombinasjon med Fuji X-E2 fra før av.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har.. vel, det du ser i signaturen min. Tidligere har jeg hatt X-Pro1, X-E1, 18-55mm, 18mm og 60mm. Av de du har, er 18-55mm-en mest representativ når det gjelder vekt/størrelse/ubalanse på kameraene.

 

Optisk sett er det lite å utsette. Du trenger ikke å blende ned noen av dem for å finne et eller annet sweet spot på f2.8 eller f4, de er gode og skarpe på største blender. Personlig ville jeg heller anbefalt en brukt X100s istedenfor 23mm-en. Du mister pittelitt lys, men får et helt kamera igjen. Mindre og lettere enn X-E2/X-T1, bladlukker, innebygget ND-filter, bla, bla.

For meg var det batterigrepet til X-T1 som gjorde 23/56mm godt balanserte, ikke nødvendigvis byttet fra X-Pro1 til X-T1. Ubehagelig har jeg egentlig aldri syns noe av dem var å gå rundt med, men så kommer jeg også fra 5d mk3 med 70-200mm f2.8 II, 85mm f1.2 II og denslags objektiver. 

Lenke til kommentar

Jeg har også hatt Canon 5D l, ll og lll, og det meste av fast L-optikk fra 24 - 200mm og 24-70/2,8 og 700-200/2,8, og at det er godt balanserte kombinasjoner er jeg helt enig med deg i, selv om det er relativt tungt utstyr. Men små kamerahus med litt tyngre objektiver har lett for å bli "fremtungt", kantete og da igjen lite behagelig å jobbe med. 

 

Fuji X100S har jeg også hatt og det er også meget bra, helt enig med deg, men nå ønsker jeg ikke å ha 2 kamerahus.

 

Etter hva jeg ser på bilder av Fuji X-T1 så synes jeg at det betydelig tykkere grepet vil gjøre det litt mer behagelig å holde i med litt tyngre optikk som f.eks Fuji 56/1.2. Men det er jo som sagt bare på bilder jeg har sett dette, jeg har aldri holdt i et Fuji X-T1 kamerahus. Men det er kanskje verdt å ta med i totalvurderingen når en skal velge oppgraderingen av objektivene......?

 

Takk for svar og info så langt :)

Lenke til kommentar

Jeg har Fujifilm 56mm f1.2 og både X-E2 og X-T1. Det går helt fint å bruke objektivet på X-E2, men det blir litt fortungt. Ekstragrepet til X-E2, samt et tommelfinger-grep løser det. Eventuelt X-T1.

 

Hadde også 23mm før. Det er litt lettere og kortere enn 56mm, så det kjennes bedre på et X-E2 uten ekstragrep.

 

Jeg solgte også 23mm for å kjøpe X100S, men før jeg rakk å kjøpe det, endte jeg istedet opp med en 27mm f/2.8 til røverpris. Dog jeg savner et ekstra blendertrinn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til Fuji X-E2 så har jeg en skinn half-case fra Gariz som gir et litt fyldigere grep, så det er kanskje ikke grepet i seg selv jeg tenker mest på. Det er mest om det "lille" kamerahuset vil føles litt ubehagelig, og liksom bli mer et objektiv med kamera enn et kamera med objektiv, som gjør meg mest betenkt.

 

 

Har også et par spørsmål om Fuji X-T1 kameraet i forhold til Fuji X-E2 siden du har dem begge to,

 

  • Er et Fuji X-T1 kamera enklere og lettere å betjene med tanke på flere utvendige betjeningshjul?
  • Er søkeren bedre? Altså større, og bedre detaljert (oppløsning)?
  • Hvordan synes du X-T1 er å bruke i forhold til X-E2?
  • Er det stor forskjell på dem, slik som f.eks. hastigheten på AF, ergonomi (uten ekstra grep montert på X-E2), størrelse/vekt på kamerahusene, eller evt. andre forskjeller som du synes det er verdt å tenke litt på?

 

Takk for et utfyllende og informativt svar :) 

Lenke til kommentar

Jeg gikk fra X-E1 til X-T1, så jeg kan forsøke meg på noen synspunkter angående størrelse:

Størrelsesmessig er "selve" kamerahuset omtrent identisk, forskjellen er grepet og "prismehuset" på X-T1. Grepet stikker uansett aldri ut foran objektivet, så dybdemessig opplever jeg lite forskjell. Prismehuset gjør derimot en liten forskjell, noe som kanskje er en faktor om du allerede har bagger eller kamerasekker som passer X-E2 som hånd i hanske. Vektmessig er ikke forskjellen så stor, ca 90g ifølge internett. Valg av objektiv påvirker nok totalvekten i større grad enn valg av kamerahus.

 

Betjeningsmessig er det temmelig hipp som happ. Jeg bruker blenderprioritet (ISO og lukkertid på auto, med auto-ISO konfigurert med en passende minstegrense for lukkertid), så et dedikert ISO-hjul har ikke tilført meg så veldig mye. Syntes dessuten det er litt kronglete med låsemekanismen på akkurat dette hjulet, i motsetning til hjulet for lukkertid som kun låser når det står i auto.

 

Søkeren på X-T1 er en annen verden enn X-E1, og var 90% av grunnen til at jeg oppgraderte (vippbar skjerm er heller ikke å forakte). X-E2 ligger vel et sted i mellom disse to, men jeg tør uansett gjette på at du merker forskjell ved en oppgradering. Jeg har oppgradert til større øyemusling, noe som gjør den elektroniske søkeren langt mer brukervennlig i dagslys utendørs. På X-E1 var jeg mer eller mindre avhengig av en caps for å se noe som helst.

 

AF vs. X-E2 kan jeg ikke kommentere, men forskjellen fra X-E1 er definitivt merkbar. Det er dog langt unna et 1D-serie-kamera fra Canon... 

 

Avslutningsvis kan jeg nevne at jeg har 56mm og sparer til 23mm. Har testet sistnevnte, og det balanserer veldig bra på X-T1. 56mm er fortsatt en smule fremtung - det hender jeg vurderer vertikalgrep eller et av håndgrepene. Bildekvaliteten er derimot ypperlig (noe den bør være, til den prisen...)

Lenke til kommentar

23mm f/1.4 vil oppleves ganske så likt som ditt 18-55mm sammentrukket, Det er ganske like av størrelse og veier tilnærmet det samme (300 vs. 310 gram). 18-55 er bittelitt lengre og smalere enn 23mm. 

 

56mm veier 100 gram mer, og skiller seg en del fra 23mm. Jeg syns 56mm blir vesentlig mer fremtungt, men det er etter min mening innafor. Særlig med litt ekstra grep på X-E2. Jeg foreslår at du kjøper objektivene først, og finner ut av det selv :)

 

Til punktene dine: 

 

1.

Hvis du stadig endrer på ISO, bytter mellom utløsermodus (singel, serie, bracketing), eller endrer på lysmåling, så hjelper de ekstra hjulene deg. Jeg personlig skyter som regel kun i blenderpri, med AutoISO og en minimum-lukker, så det har ikke vært mye til nytte hos meg. Det som derimot er kjekt er flere funksjonsknapper som kan kan programmere til det man selv ønsker. 

 

2.

Søkeren oppleves som større og henger litt mer med i dårlig belysning. Oppløsningen skal jo være den samme, så er nok neppe mer detaljert. Men jeg får en litt mer wow-følelse når jeg titter inn i søkeren på X-T1. Den er den beste søkeren jeg har prøvd på speilløst. Dog, trives jeg godt med søkeren i X-E2 også. 

 

3 og 4.

Jeg gikk selv fra speilrefleks med stor optikk (5DIII og 7D med en del L-optikk). Hovedpoenget med byttet var å redusere vekt og størrelse, samt å tiltrekke meg litt mindre oppmerksomhet når jeg fotograferer. Startet med X-E1, og la til X-E2. Hadde disse to en stund, og var veldig fornøyd med den komboen. Så fikk jeg tilslag på en X-T1 til røverpris på bruktmarkedet. Var nok litt spontant, men har ikke angret.

 

Det er ingen tvil om at X-T1 er et bedre kamera enn X-E2. For min del er det en liten ulempe at det er større. Jeg har blitt veldig glad i rangefinder-typen og EVF'en på venstreside. Hvis jeg kunne fått innmaten i X-T1 i et X-E-type hus, så hadde jeg nok valgt sistnevnte. Det er noe ved den type kameraer og måten de appellerer til meg for fotografering. 

 

En ting ved X-T1 som jeg liker godt er den vippbare skjermen. Det gjør det lettere å fotografere på kinkige steder, samt å "skyte fra hofta". 

 

Personlig syns jeg at det jeg anser som ulemper ved X-T1 veies opp av fordelene ved det, sammenlignet med X-E2. Men jeg liker fortsatt X-E2 veldig godt og det er fortsatt det kameraet jeg alltid har med meg (med et lite fastobjektiv), mens X-T1 nok er førstevalget når fotografering er ment som primærsyssel. 

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Jeg gikk fra X-E1 til X-T1, så jeg kan forsøke meg på noen synspunkter angående størrelse:

Størrelsesmessig er "selve" kamerahuset omtrent identisk, forskjellen er grepet og "prismehuset" på X-T1. Grepet stikker uansett aldri ut foran objektivet, så dybdemessig opplever jeg lite forskjell. Prismehuset gjør derimot en liten forskjell, noe som kanskje er en faktor om du allerede har bagger eller kamerasekker som passer X-E2 som hånd i hanske. Vektmessig er ikke forskjellen så stor, ca 90g ifølge internett. Valg av objektiv påvirker nok totalvekten i større grad enn valg av kamerahus.

 

Betjeningsmessig er det temmelig hipp som happ. Jeg bruker blenderprioritet (ISO og lukkertid på auto, med auto-ISO konfigurert med en passende minstegrense for lukkertid), så et dedikert ISO-hjul har ikke tilført meg så veldig mye. Syntes dessuten det er litt kronglete med låsemekanismen på akkurat dette hjulet, i motsetning til hjulet for lukkertid som kun låser når det står i auto.

 

Søkeren på X-T1 er en annen verden enn X-E1, og var 90% av grunnen til at jeg oppgraderte (vippbar skjerm er heller ikke å forakte). X-E2 ligger vel et sted i mellom disse to, men jeg tør uansett gjette på at du merker forskjell ved en oppgradering. Jeg har oppgradert til større øyemusling, noe som gjør den elektroniske søkeren langt mer brukervennlig i dagslys utendørs. På X-E1 var jeg mer eller mindre avhengig av en caps for å se noe som helst.

 

AF vs. X-E2 kan jeg ikke kommentere, men forskjellen fra X-E1 er definitivt merkbar. Det er dog langt unna et 1D-serie-kamera fra Canon... 

 

Avslutningsvis kan jeg nevne at jeg har 56mm og sparer til 23mm. Har testet sistnevnte, og det balanserer veldig bra på X-T1. 56mm er fortsatt en smule fremtung - det hender jeg vurderer vertikalgrep eller et av håndgrepene. Bildekvaliteten er derimot ypperlig (noe den bør være, til den prisen...)

 

Fotobagen må uten tvil utvides, har så vidt plass til det lille utstyret jeg har i dag i den bagen jeg fikk med når jeg kjøpte kameraet. Så for å få med Fuji 23/1.4 og 56/1.2 i tillegg i den samme fotobagen, så må den som sagt uansett skiftes ut, og da skal jeg også tenke litt fremover i tilfelle at det blir et kamera bytte på sikt.

 

Jeg bruker også stort sett de samme innstillingene som det du gjør med tanke på blenderprioritert og auto-iso, men i enkelte situasjoner så forandrer jeg jo litt på dem, og da kunne det jo vært litt mer praktisk med dedikerte betjenings hjul til dette. Men det er ikke ofte jeg foretar de forandringene, så det har jo ikke vært et problem for meg så langt, i hvert fall ikke nok til å bytte over til X-T1 fra X-E2 pga de betjenings hjulene.

 

Søkeren og den vippbare skjermen er derimot noe som frister meg litt mer, og sammen med flere betjeningshjul så blir kanskje totalen slik at det kunne fristet litt med et bytte. Men tror jeg i første omgang bare kjøper de to objektivene jeg har lyst på, så får jeg heller tenke litt mer på et evt. kamerabytte om jeg opplever at grepet blir for tynt, og savnet av en bedre søker og vippbar skjerm øker.....

 

AF skal vel ikke være av den største forskjellen på X-E2 og X-T1, men i hvert fall følge fokus er ikke X-E2 sin sterkeste side for å si det slik..... Og det er i hvert fall veldig langt unna 5D lll sine AF egenskaper som jeg hadde før jeg gikk over til Fuji X-E2, men det er vel omtrent det eneste jeg savner med DSLR også.

 

 

Takk for et godt og informativt svar :)

Lenke til kommentar

23mm f/1.4 vil oppleves ganske så likt som ditt 18-55mm sammentrukket, Det er ganske like av størrelse og veier tilnærmet det samme (300 vs. 310 gram). 18-55 er bittelitt lengre og smalere enn 23mm. 

 

56mm veier 100 gram mer, og skiller seg en del fra 23mm. Jeg syns 56mm blir vesentlig mer fremtungt, men det er etter min mening innafor. Særlig med litt ekstra grep på X-E2. Jeg foreslår at du kjøper objektivene først, og finner ut av det selv :)

 

Til punktene dine: 

 

1.

Hvis du stadig endrer på ISO, bytter mellom utløsermodus (singel, serie, bracketing), eller endrer på lysmåling, så hjelper de ekstra hjulene deg. Jeg personlig skyter som regel kun i blenderpri, med AutoISO og en minimum-lukker, så det har ikke vært mye til nytte hos meg. Det som derimot er kjekt er flere funksjonsknapper som kan kan programmere til det man selv ønsker. 

 

2.

Søkeren oppleves som større og henger litt mer med i dårlig belysning. Oppløsningen skal jo være den samme, så er nok neppe mer detaljert. Men jeg får en litt mer wow-følelse når jeg titter inn i søkeren på X-T1. Den er den beste søkeren jeg har prøvd på speilløst. Dog, trives jeg godt med søkeren i X-E2 også. 

 

3 og 4.

Jeg gikk selv fra speilrefleks med stor optikk (5DIII og 7D med en del L-optikk). Hovedpoenget med byttet var å redusere vekt og størrelse, samt å tiltrekke meg litt mindre oppmerksomhet når jeg fotograferer. Startet med X-E1, og la til X-E2. Hadde disse to en stund, og var veldig fornøyd med den komboen. Så fikk jeg tilslag på en X-T1 til røverpris på bruktmarkedet. Var nok litt spontant, men har ikke angret.

 

Det er ingen tvil om at X-T1 er et bedre kamera enn X-E2. For min del er det en liten ulempe at det er større. Jeg har blitt veldig glad i rangefinder-typen og EVF'en på venstreside. Hvis jeg kunne fått innmaten i X-T1 i et X-E-type hus, så hadde jeg nok valgt sistnevnte. Det er noe ved den type kameraer og måten de appellerer til meg for fotografering. 

 

En ting ved X-T1 som jeg liker godt er den vippbare skjermen. Det gjør det lettere å fotografere på kinkige steder, samt å "skyte fra hofta". 

 

Personlig syns jeg at det jeg anser som ulemper ved X-T1 veies opp av fordelene ved det, sammenlignet med X-E2. Men jeg liker fortsatt X-E2 veldig godt og det er fortsatt det kameraet jeg alltid har med meg (med et lite fastobjektiv), mens X-T1 nok er førstevalget når fotografering er ment som primærsyssel. 

 

Ja, det enkleste er nok rett og slett å kjøpe objektivene og så gjøre seg noen egne erfaringer ang. str. på grepet og andre evt. fordeler med X-T1 i forhold til X-E2 som du skriver.

 

  1. Jeg benytter også blenderprioritert med auto iso, til stort sett 100% av all fotografering, det har forekommet en sjelden gang (eller to) at jeg har gjort alle innstillingene manuelt, så dedikerte betjenings hjul hadde ikke vært den største grunnen til at et evt. kamera bytte har blitt vurdert.
  2. Str. på søkeren (med en større øyemusling), er definitivt en ting å ta med i vurderingen av et evt. bytte til til X-T1.
  3. Vekt og ergonomi er jo noe som enhver må avgjøre med tanke på hva en trives best med, det er uansett en vesentlig vektreduksjon på mitt kamera utstyr i dag, i forhold til det forrige Canon 5D lll og mye tung L-optikk.

 

Er vel det at de fleste skriver at det er et bedre kamera X-T1 i forhold til X-E2 som gjør at jeg vurderer det litt, en vippbar skjerm, større søker, litt tykkere grep og muligens sammen med dedikerte betjenings hjul (selv om akkurat det ikke er et avgjørende pkt.).

 

Så jeg gjør nok som du foreslår og kjøper objektivene først, og så får en se hva en synes om de objektivene på X-E2 kameraet i første omgang, så får en heller ta en avgjørelse på sikt om det er verdt en oppgradering til X-T1.

 

 

Takk for nok et godt og informativt svar :) 

Lenke til kommentar

Da har jeg vært en tur og sett på disse objektivene, og de føltes jo ikke så store egentlig. Og ettersom jeg har Gariz half-case skinnetui montert på kameraet, så var grepet mye bedre enn først ventet.

 

Det som derimot ikke var så lurt i dag, var å prøve Fuji X-T1 kameraet.....

Det føltes som en betydelig oppgradering, med tanke på betjening(shjul), ergonomi og ikke minst søkeren. Nå fikk jeg jo bare prøvet det en liten stund, men synes jo også at AF var en tanke bedre. Med tanke på både hastighet og nøyaktighet, det merket jeg godt i belysningen som var i butikklokalet.

 

Jeg er ikke bekymret lenger for hvordan Fuji E-X2 vil være i bruk sammen med Fuji 23/1.4 og Fuji 56/1.2 som nevnt, nå er det bare å få litt mer klarhet i (og bli enig med meg selv) om det er "fornuftig" eller ikke å oppgradere kamerahuset i tillegg.....

 

Føler vel nesten at "sparegrisen" frykter for svaret her ;)

Lenke til kommentar

Ville foreslått å prioritere oppgraderinger som faktisk gir deg noe tilbake, fremfor oppgraderinger styrt av impulsive lyster.

For å illustrere:

For min del er fotointeressen todelt: selve opplevelsen av å bruke fotoutstyr og fange bilder, og de faktiske bildene man sitter igjen med. Førstnevnte er svært subjektiv, og ofte relativt kortvarig (det er veldig stas å bruke nyinnkjøpt utstyr, men følelsen er sjelden tidløs). Bildene man sitter igjen med er mer en objektiv greie, selv om man også her endrer både smak og krav til kvalitet over tid.

 

Hva forsøker jeg å komme frem til?

Dersom økonomien ikke tillater "alt på en gang" - noe som er tilfellet for de fleste av oss - ville jeg kjøpt utstyret som gir en varig kvalitet først (med andre ord objektiver i dette tilfellet). Å gå fra X-E2 til X-T1 gir ingen forskjell i bildekvalitet, og jeg tør påstå at i de tilfellene der autofokusen til X-E2 kommer til kort ville ikke X-T1 vært bra nok heller. Å oppgradere kamerahuset gir (for mange) en glede i seg selv, men denne er som sagt ganske flyktig.

 

Jeg hadde ikke oppgradert mitt gamle X-E1 til X-T1 om jeg ikke hadde fått et godt tilbud på både kamerahus og 56mm f/1.2 - sistnevnte på X-E1 hadde også tatt ypperlige portretter. "Objektiver før kamerahus" har vært gjentatt på mang et fotoforum i årenes løp, og det blir ekstra sant når det er snakk om to kamerahus med identisk bildebrikke.

 

Til sist vil jeg slå et slag for å kjøpe brukt - da kan man prøve ut utstyr, og evt selge det igjen med lite tap om det skulle vise seg å ikke være fullt så stas som man så for seg (gresset er alltid grønnere i nettfora og reklamebrosjyrer).

Lenke til kommentar

Fornuftige råd du kommer med her, og det er noe for de fleste og tenke godt igjennom.

Kjøpe brukt er også en meget fornuftig løsning.

 

 

Akkurat når det gjelder hva en har mest behov for, og kan gi noe tilbake til "fotografen" er jo veldig individuelt, men for å si noe om hvilke fordeler jeg synes at Fuji X-T1 har i forhold til Fuji X-E2 etter den lille korte erfaringen jeg satt igjen med etter å ha prøvet det litt i en fotobutikk;

 

 

  • Vesentlig bedre grep/ergonomi (for meg)
  • Vesentlig bedre/større og praktisk søker (for meg)
  • Flere betjeningshjul som gjør enkelte innstillinger enklere i visse situasjoner (for meg)
  • Bedre/raskere AF, da spes med tanke på følgefokus
  • Værtettet

 

 

Ellers så er jeg helt enig med deg i at det er kvaliteten (og i noen tilfeller også lysstyrken) som er det vesentligste for resultatene, ikke selve kamerahuset, såfremt det ikke innehar helt spesielle egenskaper en har behov for.

Bildefilene vil det jo likevel ikke bli noen forskjell på, om en har de samme objektivene på X-E2 eller X-T1, såfremt AF ikke er avgjørende da.

 

 

Jeg kommer fra Canon 5D lll og en smekkfull fotosekk med L-optikk, så jeg er relativt godt vant, men ønsket rett og slett å ikke ha så kostbart og mye tungt utstyr lenger. Det ble oftere og oftere værende hjemme, mest pga av str. og tyngde.

 

Økonomisk sett så er det jo en god del kroner igjen fra salget av 5D lll og all L-optikken for min del, men det er jo likevel ikke noe poeng å bruke mest mulig penger på dette heller.

Så å kjøpe et nytt Fuji X-T1 med Fuji 23/1.4 og Fuji 56/1.2 er absolutt innenfor hva budsjettet mitt tåler, spørsmålet jeg må svare på overfor meg selv, er om de punktene jeg listet opp her er grunn god nok til å oppgradere/bytte ut kameraet også.

Begge objektivene skal jeg definitivt kjøpe.

 

 

Fuji systemet synes jeg gir meget gode resultater og jeg savner stort sett ikke speilreflekskameraet i det hele tatt. Det er kun når det gjelder hastigheten på AF (og følgefokus) og grepet/ergonomien jeg føler at Fuji X-E2 ikke når helt opp.

Fuji X-T1 gav en enda mer tilnærmet følelse på flere av punktene, uten at den føles for stor eller at det blir en for omfattende utstyrspakke og (utstyrs)jag. Men bildefil-messig som jo helt klart er det viktigste, så er de jo helt identiske som du skriver...... 

Lenke til kommentar

Tror vi er i samme båt når det gjelder dette - jeg byttet ut et Canon 7D med ymse optikk til fordel for X-T1, og er jevnt over veldig fornøyd. Forskjellen i autofokus syntes jeg som nevnt at er litt for stor, så jeg har langsiktige planer om et tele-orientert canonsystem til ting i bevegelse.

 

Apopos ingenting: jeg har savnet den integrerte blitsen i X-E1 ved et par anledninger - den lille eksternblitsen som følger med X-T1 har en tendens til å bli liggende hjemme. Om du benytter fill flash ofte er dette et aspekt å ta med i vurderingen.

 

Nok et apropos: Jeg kan varmt anbefale den store øyemuslingen til X-T1; den har gjort EVF-en langt mer anvendelig i skarpt sollys!

Lenke til kommentar

At Canon sitt AF system er betydelig bedre er det nok ingen tvil om, jeg har også hatt Canon 7D, og AF der var jo meget bra, men likevel så var jo 5D lll enda noen hakk bedre (etter min mening). Spes på objektiver som Canon 135/2,0L og Canon 200/2,8L som også har en meget rask og responsiv AF modul.

 

Har benyttet den innebygde blitsen  til X-E2 noen få ganger, og liker godt at den kan vippes opp i taket slik at det ikke blir et direkte og hardt blitslys rett på motivet om en er innendørs. 

Det er vel ikke mulig å gjøre med den blitsen som følger med X-T1?

Men jeg er ikke spes. glad i å bruke blits, så det unngår jeg i størst mulig grad.

 

En stor øyemusling har jeg lest at flere anbefaler, så det forslaget skal jeg virkelig ta med meg om det er så at jeg også velger å kjøpe Fuji X-T1 kameraet.

 

 

Takk for innspill, brukererfaringer og gode råd :)

Lenke til kommentar

Da har jeg kjøpt Fuji 23/1.4 og Fuji 56/1.2 objektivene, og jeg må si meg meget fornøyd med det jeg har prøvet så langt.

Optisk meget gode, også på de største blenderåpningene som er der jeg vil benytte spes 56/1.2 for det meste.

 

Føles meget bra på kamerahuset med Gariz half-case skinnetuiet montert, og da er det så langt ingen grunn til å oppgradere kamerahuset foreløpig. Så får jeg se hvor stort behov det er for større søker og grep etterhvert.

Har veldig lyst på Fuji 90/2.0 som skal komme i løpet av året, men den regner jeg med får litt annen fysisk str. og vekt i forhold til de objektivene jeg har så langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...