Gå til innhold

Erfaringer med Huawei Honor 6?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har Honor 6 og er storfornøyd.

 

Huawei (som lager Honor) lager generelt sett telefoner som gir mye for pengene, og som er rett under de "ledende" merkene .

Jeg hadde tidligere kun såkalte "toppmodeller" fra de ledende produsentene (Samsung, Sony og HTC), men det skal mye til at jeg går tilbake til de merkene (ikke fordi de er dårlige, kun fordi Huawei fungerer for meg).

 

Bare for å gjøre det klart toppmodellene til f.eks. Samsung er bedre hvis du er opptatt av smådetaljer vedrørende spesifikasjoner, men det har kun betydning hvis du føler behov for å utnytte det lille ekstra de telefonene gir. Huawei har heller ikke så langt levert telefoner med værtetning, men gjennom mine 25+ år med mobil så har jeg ikke hatt "fuktproblemer", så for meg har det ikke spilt noen stor rolle.

 

Honor 6 er rask, den er pen, den fungerer utmerket til det meste for 99% av de som bruker slike telefoner. I den resterende 1% så er den noen få som trenger det de aller beste gir og så er det en del som tror de trenger det som de aller beste gir.

 

Huawei har som alle andre sitt eget UI, og det mest spesielle (og som kanskje noen finner som et problem) er at snarveiene til alle appene MÅ ligge på skrivebordet. Det er ingen eget sted der de samles opp og der du kan hente frem de du trenger. For min egen del så har jeg løst dette med å legge ubrukte snarveier inn i mapper slik at de ikke tar noen særlig plass på skrivebordet.

 

Batterimessig er den omtrent som tilsvarende telefoner fra Samsung & co, og med en pris som f.eks. ligger ca kr 1500 under Galaxy S5 så er det etter min mening et kjempekjøp.

 

Men selv om jeg (og flere i min familie) har glede av diverse Huaweimodeller så er det ingen tvil om at brukeropplevelsen når det gjelder mobiltelefoner er svært subjektiv og derfor så vil jeg ikke på noen måte si at den ene telefonen er bedre enn den andre, det er i stor grad en smakssak. Sony Z2 fungerte ikke for meg (jeg vet fremdeles ikke hvorfor), men min niese som "arvet" den er storfornøyd med den  :confused:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har bestillt denne telefonen. Noen som har denne og vil fortelle ærlig om dens positive og negative egenskaper?

 

Ble du fornøyd med den? :) 

 

 

Huawei har som alle andre sitt eget UI, og det mest spesielle (og som kanskje noen finner som et problem) er at snarveiene til alle appene MÅ ligge på skrivebordet. Det er ingen eget sted der de samles opp og der du kan hente frem de du trenger. For min egen del så har jeg løst dette med å legge ubrukte snarveier inn i mapper slik at de ikke tar noen særlig plass på skrivebordet.

 

 

Må bare korrigere dette. Det her er jo kun launcheren til EMUI sin måte å løse det på. På android har man heldigvis mulighet til å laste ned og bruke hvilken launcher man vil, og man kan derfor svært lett få en app-skuff om man ønsker det. :) 

Lenke til kommentar

 

Har bestillt denne telefonen. Noen som har denne og vil fortelle ærlig om dens positive og negative egenskaper?

 

Ble du fornøyd med den? :)

 

 

Huawei har som alle andre sitt eget UI, og det mest spesielle (og som kanskje noen finner som et problem) er at snarveiene til alle appene MÅ ligge på skrivebordet. Det er ingen eget sted der de samles opp og der du kan hente frem de du trenger. For min egen del så har jeg løst dette med å legge ubrukte snarveier inn i mapper slik at de ikke tar noen særlig plass på skrivebordet.

 

 

Må bare korrigere dette. Det her er jo kun launcheren til EMUI sin måte å løse det på. På android har man heldigvis mulighet til å laste ned og bruke hvilken launcher man vil, og man kan derfor svært lett få en app-skuff om man ønsker det. :)

 

Selvsagt, men det jeg har kommentert er hvordan Huawei har "konstruert" sin EMUI!!

 

Det å gjøre endringer via andre launchere er som du sier noe man kan gjøre i android. Men faktum er vel at de aller fleste androidbrukere ikke er av den typen som ikke liker å "fikle" med telefonen, men som bare bruker den slik den er levert. Både du og jeg er vel av den typen som liker eller i det minste evner å tilpasse en androidtelefon via tilgjengelig "verktøy" til å bli slik vi vil ha den, men i den store hopen av androidbrukere så er den gruppen som kan/vil gjøre større tilpasninger relativt liten.

 

:)

Lenke til kommentar

 

 

Har bestillt denne telefonen. Noen som har denne og vil fortelle ærlig om dens positive og negative egenskaper?

 

Ble du fornøyd med den? :)

 

 

Huawei har som alle andre sitt eget UI, og det mest spesielle (og som kanskje noen finner som et problem) er at snarveiene til alle appene MÅ ligge på skrivebordet. Det er ingen eget sted der de samles opp og der du kan hente frem de du trenger. For min egen del så har jeg løst dette med å legge ubrukte snarveier inn i mapper slik at de ikke tar noen særlig plass på skrivebordet.

 

 

Må bare korrigere dette. Det her er jo kun launcheren til EMUI sin måte å løse det på. På android har man heldigvis mulighet til å laste ned og bruke hvilken launcher man vil, og man kan derfor svært lett få en app-skuff om man ønsker det. :)

 

Selvsagt, men det jeg har kommentert er hvordan Huawei har "konstruert" sin EMUI!!

 

Det å gjøre endringer via andre launchere er som du sier noe man kan gjøre i android. Men faktum er vel at de aller fleste androidbrukere ikke er av den typen som ikke liker å "fikle" med telefonen, men som bare bruker den slik den er levert. Både du og jeg er vel av den typen som liker eller i det minste evner å tilpasse en androidtelefon via tilgjengelig "verktøy" til å bli slik vi vil ha den, men i den store hopen av androidbrukere så er den gruppen som kan/vil gjøre større tilpasninger relativt liten.

 

:)

 

 

Litt uenig i det, var derfor jeg kommenterte også. :) Ser at mange eldre som vi litt mer nerdete ser på som "teknologi-dumme" også ønsker å endre ting, og mange velger android nettopp av den grunnen. Å presisere at man må ha alle appene på startskjermen blir jo feil. Å bytte launcher er jo like enkelt som å laste ned facebook-appen, men mange som kommer fra iphone (eller dum mobil) tror at launcherbytte = rooting. 

 

Min erfaring er ihvertfall at de som ikke vil fikle velger iphone. Så jeg antar at for de fleste som er interessert i en androidmobil er det nyttig info å vite at slike essensielle ting som app-skuffen lett kan endres. :)

 

Men til poenget, er du fortsatt fornøyd? :) Jeg har nå LG G2, knallfornøyd, men den er innmari godt brukt og klar for utskifting. Vurderer LG Spirit til 1500, eller Honor 6 til 2500 (skal ikke ha dyr mobil). Er Honor 6 så bra at det forsvarer en tusenlapp mer, når jeg i utgangspunktet ser etter en litt billig mobil?

Hvordan er innstillingene på varslingslyset? Tenkte jeg for første gang skulle la være å roote, og da er fint å vite om man kan stille inn forskjellig farge på forskjellige kontakter selv, eller om alt er forhåndsbestemt. 

Lenke til kommentar

 

 

Men til poenget, er du fortsatt fornøyd? :) Jeg har nå LG G2, knallfornøyd, men den er innmari godt brukt og klar for utskifting. Vurderer LG Spirit til 1500, eller Honor 6 til 2500 (skal ikke ha dyr mobil). Er Honor 6 så bra at det forsvarer en tusenlapp mer, når jeg i utgangspunktet ser etter en litt billig mobil?

 

 

Ja, jeg er fornøyd. Dessverre så hverken kan eller vil jeg anbefale eller ikke anbefale denne telefonen (eller noen andre for den saks skyld).

 

Min erfaring gjennom flere år, der jeg har kommet med anbefalinger (eller det motsatte) om diverse elektroniske "verktøy" er at smaken er så ekstrem subjektiv og at flere av de som har bedt om anbefalinger i ettertid ikke har vært like "ærlige" om hva de forventer seg.

 

Det jeg kan gjøre er å si noen ord om mitt forhold til mobiltelefoner og diverse merker (lagt i spoiler)..

 

 

De siste 10 årene så må jeg innrømme at jeg har skiftet telefoner for ofte p.g.a. "kjektåha-syken". Da telefonene ble litt smartere (men ikke smarttelefoner) så gikk det mye på Ericsson og så SonyEricsson (ble tidlig lei av Nokia) og var innom HTC Diamond som var en artig liten sak.

Smartelefoner startet med HTC, så innom flere generasjoner Samsung Galaxy S, Huawei P6, Sony Xperia Z2 og så nå Huawei P7 og Honor 6 (produsert av Huawei). Huawei P8 er forhåndsbestilt og kommer til å erstatte Honor 6 som forsetter videre i familien. Honor 6 er en anelse "bedre" enn P7, men siden min nr 2 telefon kun blir brukt når jeg trenger en telefon jeg ikke trenger å være "redd" for å miste eller skade så beholder jeg den "dårligste" der.

 

 

 

Når det gjelder Honor 6 og Huawei P7 som bruker samme EMUI, så fungerer det så godt for meg at jeg ikke lenger tenker tanken på de enda dyrere fancy modellene av diverse merker. Rooting og Launchere har jeg ikke brukt på flere år, jeg har derimot lært meg å fungere med det som blir levert og kjører "småjusteringer" ut fra det.

Det var uvant å ikke ha alle appene (som jeg ikke brukte mye) samlet på et eget sted, men nå savner jeg det ikke i det hele tatt. Jeg har blitt flinkere til å slette apper som ikke lenger er i bruk og jeg samler apper som logisk hører sammen i mapper, slik at jeg ikke får mange sider med apper å bla i.

 

Varslingslys kan ikke stilles av bruker, her er variantene (hentet fra brukerhåndboken) :

Blinking red: The battery is low.
Blinking green: There are unread messages or missed calls.
 When your phone is charging:
− Steady red: The battery level is low.
− Steady yellow: The battery level is medium.
− Steady green: The battery level is higher than 90%
(jeg mener at det også av og til er blått lys, men akkurat nå er jeg usikker på hva det varsler)
 
Som sagt så er min erfaring at man kan like eller mislike en telefon og det er vanskelig å vite hvordan andre vil reagere. Jeg ble aldri fortrolig med min Sony Z2, men vet egentlig ikke ennå hvorfor den ikke fungerte for meg. Med Huawei er det motsatt, det bare fungerer for meg og i tillegg når jeg sammenligner med de dyrere merkene jeg kjøpte før så er det god valuta for pengene. Det gjelder også de "billige" innstegsmodellene til Android som det finnes flere av i min familie.
 
Så jeg må bare beklage hvis jeg ikke er så mye til hjelp hverken med anbefalinger eller når det gjelder enighet om hvor "nærdete" voksne og ferske smartbrukere er  :)  uansett lykke til i din søken etter ny telefon. Nå er jeg ukjent med LG sine modeller, men siden du er så fornøyd med din nåværende telefon så kan det være en god ide å vurdere nye modeller der.
Endret av polljen
Lenke til kommentar

Ja, jeg er fornøyd. 

 

 

 

Tusen takk for utfyllende svar! :) Jeg ser du heller ikke har gått tilbake til Samsung, det samme som meg. Jeg startet med HTC, så en haug galaxyer, innom såvidt en xperia (v tror jeg), og LG g2 som jeg fortsatt sitter med. Tenker vel at jeg har hatt to telefoner jeg har vært knallfornøyd med siden knappetelefonene, og det er Galaxy s2 og G2. Har brukt MIUI flere ganger på galaxy-telefonene, så apper på startskjermene er jeg forsåvidt vant med. 

 

Jeg hadde planlagt G4, men prisen gjør den uaktuell. Liker svært godt designet på Honor 6, og størrelsen. G2 er akkurat på grensa av hva som fungerer med små damehender, så jeg skulle gjerne hatt hakket under den, noe Honor 6 er. LG Spirit er i en helt annen type design enn Honor 6, og stygg etter min mening ;) Derfor kvier jeg meg for den, og tror nok jeg havner på Honor. Har lest kun et fåtall innlegg fra folk som har vært misfornøyd med den. 

Ref spm ovenfor ang LED lys. Hva med å installere Lightflow? Bruker den på min LG G3 og kan velge LED farge ut fra både apper og kontakter.

 

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.rageconsulting.android.lightflow

 

Jeg har brukt Lightflow tidligere, men husker det måtte rooting til før (ihvertfall på samsung-telefoner), derfor har jeg egentlig skrinlagt den appen. Skal sjekkes ut, mulig den har bedret seg mye! Men om Honor 6 støtter mange nok fargevalg til at det blir aktuelt er vel spørsmålet? :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har brukt honor6 i et par mmnd Og er veldig fornøyd. Kom fra Sony Z3c, som var knapp og grei, men jeg har følt meg mer hjemme i denne. La inn en launcher, da jeg synes det var litt store og fargerike ikoner på den. Men med mapper var det helt greit, ikke noe å klage på her.

Passe stor skjerm, og slank og fin i lommen.

Ikke det alĺer kjappeste du får fatt i, men duger i massevis. Spesielt med tanke på prisen.

Løp og kjøp!

Lenke til kommentar

Jeg har brukt honor6 i et par mmnd Og er veldig fornøyd. Kom fra Sony Z3c, som var knapp og grei, men jeg har følt meg mer hjemme i denne. La inn en launcher, da jeg synes det var litt store og fargerike ikoner på den. Men med mapper var det helt greit, ikke noe å klage på her.

Passe stor skjerm, og slank og fin i lommen.

Ikke det alĺer kjappeste du får fatt i, men duger i massevis. Spesielt med tanke på prisen.

Løp og kjøp!

 

Hva synes du om kameraet på denne? Både front og bak? Jeg bruker kun mobilkamera og tar MANGE bilder ukentlig av barn og hund. ;) 

Lenke til kommentar

Kameraet er forbløffende bra, og fungerer etter mitt syn mer enn godt nok. Jeg tar mye bilder, men sjelden selfies, så der kan jeg si lite.

Setter du den i direkte konkurranse med toppkamera-telefonene vil den nok ligge litt bak, men isolert sett helt tilfredsstillende til normalt bruk, og gir mye for pengene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da har jeg brukt Honor 6 i noen dager og positivt overrasket over hele linja! Prisen gjør vel kanskje at man setter lista litt lavt..... det viste seg å være et feilskjær.

 

*Kameraet er overraskende bra, og en god del bedre enn på min LG G2.

*Generell ytelse er svært god, mye takket rask CPU og hele 3Gb minne.

*16Gb lagring er ok så lenge det er plass til minnekort.

*EMUI overrasket også positivt, hadde ikke store forventninger til UI, men den er faktisk helt ok og krever bare litt tilvenning. Er man ikke fornøyd kan man uansett installere annen UI.

*Batteritiden er helt grei, med mitt bruk klarer jeg 3-4 dager. Akkuratt nå er telefonen på 58% og det er rett over 2 døgn siden sist  lading. Men jeg bruker telefonen langt mindre enn gjennomsnittlig, spiller mye musikk via bluetooth og slikt, men skjermen har lav på-tid som stort sett er det som krever mest strøm. Batteritiden er omtrent like god som min LG G2 faktisk, ørlite bak kanskje.

*Antenne/signalstyrke er blant de bedre smarttelefonene jeg har hatt, dette overrasket også positivt i forhold til forventningene.

*Man merker at telefonrammen er av plast, men etterpå tenker man ikke over det og det er ikke noe problem - spesielt prisen tatt i betraktning.

 

Jeg finner egentlig ikke noe negativt å sette fingeren på, spesielt ikke når elkjøp solgte denne til 1800,- i partikjøp kampanje.

Lenke til kommentar

 

Jeg finner egentlig ikke noe negativt å sette fingeren på, spesielt ikke når elkjøp solgte denne til 1800,- i partikjøp kampanje.

 

Jeg kjøpte den på samme kampanje. Kan jeg be deg teste noe? Å sende video med snapchat til en iphone? På min vil da videoen vises med halve skjermen grønn. Min lokale Elkjøp har testet bl.a. Huawei P8 Lite i håp om å finne en annen telefon til meg, men den har også samme feil, selv om stripen var smalere. 

 

Har ellers akkurat samme oppfatning som deg, knalltelefon, men jeg bruker snapchat mye, så den feilen blir for stor for meg. 

Lenke til kommentar

Bruker ikke snapchat, og har heller ingen i vennekrets/familie som bruker apple. Er android/windows phone her.

 

Prøvd å melde problemet som en bug til utviklerne av snapchat? Er jo like gjerne i programmet som i telefonen at problemet sitter. Kan f.eks tenkes at snapchat har problemer med telefoner med huawei hisilicon prosessorer f.eks.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Kjøpte denne til kona, jeg synes den er bedre en samsung s5 som hun hadde fra før. 

 

Har ikke testen den allverdens mye, men etter å ha kjøpt den dro vi bort, 19 dager etter var det fortsatt liv i den 19% ^^ spent på batteriet under bruk, første bruksdag idag. 

 

Den er glatt! glatteste i verden kanskje. 

Jeg vet at den er glatt, jeg holder den i fanget og jeg mister den. 

Måtte til mytrendyphone for å skaffe deksel. 

Komplett og expert hadde ikke. 

Lenke til kommentar

Det kommer vel ann på bruken, ser de fleste testsider anslår 1,5-2 dager med relativt aktivt bruk. Selv klarer jeg 3-4 dager.

Og ja, jeg kjøpte med flipdeksel, da den er glattere enn en fisk uten deksel.

 

Min søster overtar nå telefonen, da hennes gamle LG P880 optimus 4x sakte men sikert dør, kameraet henger seg opp og batteritiden er direkte elendig.

 

Min LG G2 fungerer enda fint, til tross for noe slitasje og sprekker i rammen rundt skjermen ;) Men skal ikke se bort ifra at jeg plukker opp enda en honor 6 om det blir en ny tilbudsrunde.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

 

 

Jeg finner egentlig ikke noe negativt å sette fingeren på, spesielt ikke når elkjøp solgte denne til 1800,- i partikjøp kampanje.

 

Jeg kjøpte den på samme kampanje. Kan jeg be deg teste noe? Å sende video med snapchat til en iphone? På min vil da videoen vises med halve skjermen grønn. Min lokale Elkjøp har testet bl.a. Huawei P8 Lite i håp om å finne en annen telefon til meg, men den har også samme feil, selv om stripen var smalere. 

Testet akkurat nå, nedre halvdel av skjermen er grønn her og. 

 

Den er glatt! glatteste i verden kanskje. 

Jeg vet at den er glatt, jeg holder den i fanget og jeg mister den. 

Måtte til mytrendyphone for å skaffe deksel. 

Komplett og expert hadde ikke. 

Den er faktisk helt sinnsykt glatt! Skjønner ikke at det er mulig. Telefonen kan ikke ligge i vinduskarmen, for da sklir den sakte, men sikkert og faller utfor kanten! 

 

 

Bortsett fra det, er jeg veldig positivt overrasket! 

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg finner egentlig ikke noe negativt å sette fingeren på, spesielt ikke når elkjøp solgte denne til 1800,- i partikjøp kampanje.

 

Jeg kjøpte den på samme kampanje. Kan jeg be deg teste noe? Å sende video med snapchat til en iphone? På min vil da videoen vises med halve skjermen grønn. Min lokale Elkjøp har testet bl.a. Huawei P8 Lite i håp om å finne en annen telefon til meg, men den har også samme feil, selv om stripen var smalere. 

Testet akkurat nå, nedre halvdel av skjermen er grønn her og. 

 

 

 

Isj, jeg hadde håpet det bare var ett parti som hadde denne feilen, men da må jeg nok velge en annen telefon. Er jo ellers enig med deg, er en knalltelefon! Men her brukes snapchat mye, så det er irriterende å få meldinger om grønn skjerm hele tiden ;) 

Lenke til kommentar

Bruker ikke snapchat, og har heller ingen i vennekrets/familie som bruker apple. Er android/windows phone her.

 

Prøvd å melde problemet som en bug til utviklerne av snapchat? Er jo like gjerne i programmet som i telefonen at problemet sitter. Kan f.eks tenkes at snapchat har problemer med telefoner med huawei hisilicon prosessorer f.eks.

 

Jeg tror nok jeg velger å levere den tilbake, så og si alle i familien er apple-fan her, så de jeg sender mest til får ikke se noe. (Besteforeldre, foreldre og søsken...) 

 

Synes det er merkelig at ikke dette er nevnt noe sted, en så populær telefon? Tydeligvis er det jo noe som går igjen i Huawei-telefoner, og også på de med Lollipop. Fant et tips på nett om å gå ned til tidligere versjoner av snapchat, men den som skal virke er så gammel at jeg får ikke innstallert den.

 

Vet ikke om jeg orker å styre med dette på en så ny telefon, eller om jeg bare kjøper en annen og håper det er fikset til neste Honor kommer. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...