Gå til innhold

Bør vi ha Shariadomstol i Norge?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er det mulighet for at Norge innfører shariadomstol i Norge?

 

-  Jeg har nemlig tidligere idag fått vite at shariadomstol praktiseres i Storbritannia. Hvorvidt dette er sant eller ikke, vet ikke jeg.

 

Hva skal for at Norge innfører shariadomstol for de som ønsker det? - og hva tenker du om det, er det positivt eller negativt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rettssystemet skal være nøytralt og uten religiøse eller politiske bindinger. Men om folk vil ordne opp i private tvister uten å gå til retten så kan jeg ikke se at det skal være forbudt.

 

De engelske meglingsrådene har som afterall sier ikke juridisk rettskraft. De megler mellom folk som frivillig oppsøker dem og frivillig aksepterer deres avgjørelse. Akkurat som folk oppsøker ulike "meglere" (for eksempel advokater) her i landet for å slippe å gå til det skrittet en rettssak er. Det kan man neppe forby. Men det kan selvsagt være en bekymring om det ligge ret sosialt press bak dem som hindrer folk å ta saker til retten i de tilfelle der saken burde havnet der.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til sharia så godt. Er sharia så ekstremt at den legger seg bort i om folk har flytevest på seg i båten, eller er sharia en mer liberal og human lov på dette området? 

 

Jeg er ganske sikker på at den dreper deg for ganske mye du ikke blir drept for under den Norske stat. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er det mulig å innføre slik som i Storbritannia?

Selvfølgelig.

Er det fornuftig på noen som helst måte?

Selvfølgelig ikke.

 

For noen år siden var det en kontroversiell shariaforkjemper som foreslo dette, og til og med ikke norske muslimer stile seg bak ham. Her i Norge er det én lov som gjelder, og uenige muslimer har ingenting de skulle ha sagt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til sharia så godt. Er sharia så ekstremt at den legger seg bort i om folk har flytevest på seg i båten, eller er sharia en mer liberal og human lov på dette området? 

 

Etter sharialovene hugger de hendene av tyver i Saudi-Arabia. De gir mennesker som kritiserer styret og lovene 1000 piskeslag. Men du slipper sikkert flytevest ja. Dersom det er det viktigste for deg  :roll:

Endret av Dragavon
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Jeg kjenner ikke til sharia så godt. Er sharia så ekstremt at den legger seg bort i om folk har flytevest på seg i båten, eller er sharia en mer liberal og human lov på dette området? 

 

Etter sharialovene hugger de hendene av tyver i Saudi-Arabia. De gir mennesker som kritiserer styret og lovene 1000 piskeslag. Men du slipper sikkert flytevest ja. Dersom det er det viktigste for deg  :roll:

 

Nei, det viktigste er det ikke. Men jeg ville likt å se de barna som stjal konjakkflaska mi fra passasjersetet i bilen min da jeg forlot den i en par minutter, vandre rundt med avsagde/avkappede hender. Da hadde de virkelig lært en lekse!  :tease:

 

Selv om vi er motstandere av innføring av sharia i Norge, kan vi da vel innrømme at sharia ville kunne ført til forbedringer på noen områder? Større rettssikkerhet for menn i voldtektssaker for eksempel? 

 

Pisking, lemlesting og fengling er ikke humane straffemetoder, synes jeg. 

Lenke til kommentar

 

Nei, det viktigste er det ikke. Men jeg ville likt å se de barna som stjal konjakkflaska mi fra passasjersetet i bilen min da jeg forlot den i en par minutter, vandre rundt med avsagde/avkappede hender. Da hadde de virkelig lært en lekse!  :tease:

 

Selv om vi er motstandere av innføring av sharia i Norge, kan vi da vel innrømme at sharia ville kunne ført til forbedringer på noen områder? Større rettssikkerhet for menn i voldtektssaker for eksempel? 

 

Pisking, lemlesting og fengling er ikke humane straffemetoder, synes jeg. 

 

 

Ja, ifølge sharia er det jo ikkje voldtekt med mindre 4 mannlige vitner støtter kvinnen. Kvinner som ikkje har 4 mannlige vitner blir jo straffet for å ha sex utenfor ekteskap. Ofte med pisking eller steining. Og det kaller du altså rettsikkerhet........

 

http://www.thereligionofpeace.com/quran/002-rape_adultery.htm

Endret av Dragavon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nei, jeg kalte det ikke rettssikkerhet, men større rettssikkerhet for menn.

 

Jeg synes det du beskriver ovenfor, er absurd. Men jeg synes også at det er absurd at en kan bli dømt for voldtekt bare på grunn av påstander som ikke kan dokumenteres. Jeg synes begge tingene virker som en sammensvergelse. Den ene mot kvinner, den andre mot menn. 

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar
Gjest member-7189

 

Hei.

 

Er det mulighet for at Norge innfører shariadomstol i Norge?

Ja, det eneste som kreves er ett knapt flertall på Stortinget via en eller annen hestehandel blandt politikere. ;)

 

Så ja det er mulig, om det er sannsynlig er en annen sak.

 

Nei det er ikke mulig med et knapt flertall. Det må 2/3 eller 3/4 flertall med 2 forskjellige storting.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hei.

 

Er det mulighet for at Norge innfører shariadomstol i Norge?

Ja, det eneste som kreves er ett knapt flertall på Stortinget via en eller annen hestehandel blandt politikere. ;)

 

Så ja det er mulig, om det er sannsynlig er en annen sak.

 

Nei det er ikke mulig med et knapt flertall. Det må 2/3 eller 3/4 flertall med 2 forskjellige storting.

Kilde?

 

Mulig jeg lider av en misforståelse av hva trådstarter henviser til her, men jeg tror nok at det er mer snakk om innføring av sharialover enn av shariadomstoler.

 

Man kan f.eks. innføre Halal på alle norske slakterier ved en enkel byråkratisk regelendring som neppe engang trenger å ta turen om Stortinget. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...