Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gjerde (for å holde naboens sauer borte fra eiendom)


bas

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Noen som kjenner til noen regler rundt dette?

 

Jeg har en nabo som driver en gård med masse dyr, bl.a sau. Han har et stort inngjerdet område hvor han vanligvis holder dyrene som er langt unna min eiendom og ikke til sjenanse. Men mellom min eiendom og denne gården er det et stort åpent jorde hvor han til tider (spesielt på våren) slipper mange av sauene løs slik at de fritt kan gå inn på min eiendom. Dette irriterer meg noe vanvittig til tider, de går og beiter i min hage, de driter rundt huset mitt, de legger seg ned overalt og ikke minst er jeg redd for lakken på bilene mine (de går rundt med bjeller og gnukker og gnir seg mot bilene, så er redd for riper, i tillegg til alle ulldottene og generell dritt og møkk de legger igjen langs siden).

 

Har jeg noe rettigheter jeg kan "slå i bordet" med og forklare han at dette er uakseptabelt og at han enten må holde dyrene inngjerdet i vanlig innhegning, eller at han må sette opp (og selv bekoste) gjerde som holder de borte fra min eiendom?

 

Ved siden av dette åpne jordet går det jo faktisk også en sterkt trafikkert riksvei som disse sauene fritt kan "strene" ut på, det kan da ikke være lovlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved siden av dette åpne jordet går det jo faktisk også en sterkt trafikkert riksvei som disse sauene fritt kan "strene" ut på, det kan da ikke være lovlig?

Sauer i vegen er då heilt vanleg. Ofte legg dei seg ned og kosar seg på den varme asfalten.  Køyrer ein bil ned ein sau, må han alltid erstatte den, for bilføraren har objektivt erstatningsansvar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

Er ikke det enkleste å sette opp et gjerde rundt eiendomen din? Det har du rett til å gjøre.

 

Se forøvrig gjerdeloven. Det er tilfeller der det blir gjerdeplikt. Men det kan innebære at du også må holde din andel av gjerdingen.

 

§ 7.Der grannegjerde er til nytte for eigedomane kvar for seg, kan granne krevje gjerdehald av granne, så framt det er klårt at samanlagt for båe eigedomane er nytta av gjerdehaldet større enn kostnaden.

Gjerde som er der frå før, må ikkje leggjast ned utan vedlikehaldskostnaden er større enn nytta for båe eigedomane under eitt.

Mot hyttetuft i utmark har utmarkeigaren ingen skyldnad til å halda gjerde.

Sånn for enkelthets skyld, har du prøvd å prate med bonden om dette?

Endret av Nedward
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

...

Er ikke det enkleste å sette opp et gjerde rundt eiendomen din? Det har du rett til å gjøre.

 

Se forøvrig gjerdeloven. Det er tilfeller der det blir gjerdeplikt. Men det kan innebære at du også må holde din andel av gjerdingen.

 

§ 7.Der grannegjerde er til nytte for eigedomane kvar for seg, kan granne krevje gjerdehald av granne, så framt det er klårt at samanlagt for båe eigedomane er nytta av gjerdehaldet større enn kostnaden.

Gjerde som er der frå før, må ikkje leggjast ned utan vedlikehaldskostnaden er større enn nytta for båe eigedomane under eitt.

Mot hyttetuft i utmark har utmarkeigaren ingen skyldnad til å halda gjerde.

Sånn for enkelthets skyld, har du prøvd å prate med bonden om dette?

 

 

Selvsagt ville det enkleste være å sette opp gjerde, men det vil bli et langt og kostbart gjerde med mye jobb, det er derfor jeg lurer på om det finnes noen klare regler på dette, hva slags ansvar bonden har. Jeg synes i utgangspunktet det er urettferdig at jeg skal måtte behøve å gjerde meg inn for at naboen sine dyr ikke skal komme inn på min tomt, men det forundrer meg heller ikke om bonde med rettigheter ikke har noe ansvar.

 

Vil helst prøve å slippe samtale med han før jeg har fakta på plass (han er visstnok ikke helt enkel å ha med og gjøre i følge folk jeg har pratet med).

Endret av bas
Lenke til kommentar

Jeg er ingen jurist, men har deltatt i debatter om temaet tidligere. Dette har blant annet vært en sak mellom jernbaneverket og bøndene. Hvem har ansvaret for å sette opp gjerder mellom beiteområder og jernbaner? Jeg mener det ble konkludert i saken, men husker ikke hvilken side som har ansvaret.

 

Personlig mener jeg at den ansvarlige eieren av dyrene er ansvarlig for dyrenes gjøren og laden, blant annet i forbindelse med skadeverk, trafikksikkerhet og jernbanesikkerhet. Jeg tviler på at de har lov til å bygge noe som helst på andres eiendom, inkludert gjerder. De har derimot lovlig rett til å benytte utmark og gjete husdyrene der. Ansvarligheten kan altså opprettholdes med gjerder på egen eid innmark og med gjeting ellers. Eventuelt skadeverk er eieren ansvarlig for.

 

Hundeeiere må forholde seg til hundeloven. Det finnes så vidt jeg vet ingen egen sauelov, men jeg mener ansvarsforholdene bør være ganske like. Hundeeiere er ansvarlig for hundens evnentuelle skadeverk og er ansvarlig for forsvarlig sikring av hunden (bånd, innhengning, eierens kontroll via kommandoer ved "gjeting" etc).

 

Saueeierne vil nok be kontor-byfolket ryke og reise med sin kaffelatte-juss og gjøre akkurat som de selv vil og deres forfedre har gjort i generasjoner. Det betyr selvsagt ikke at de har juridisk rett. Jeg bare advarer deg mot lav sannsynlighet for forståelse og høy sannsynlighet for at du behøver å involvere andre i saken eller bruke andre pressmidler.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Du har selv ansvar for å gjerde inn din egen eiendom.

Ja, det har du rett i, til vern mot ville dyr etc. Men ikke til vern mot dyr som noen har ansvaret for. Den ansvarlige dyreeieren kan ikke bygge noe som helst, inkludert gjerder, på annen manns eiendom uten samtykke. Men den ansvarlige eieren er likevel ansvarlig for eventuelle skader og ulemper hans dyr måtte påføre annen manns eiendom. Ansvaret kan ivaretas for eksempel ved å holde de på innegjerdet område (egen eiendom eller med tillatelse fra grunneier). Ansvaret kan også ivaretas ved gjeting.

Lenke til kommentar

 

Du har selv ansvar for å gjerde inn din egen eiendom.

Ja, det har du rett i, til vern mot ville dyr etc. Men ikke til vern mot dyr som noen har ansvaret for. Den ansvarlige dyreeieren kan ikke bygge noe som helst, inkludert gjerder, på annen manns eiendom uten samtykke. Men den ansvarlige eieren er likevel ansvarlig for eventuelle skader og ulemper hans dyr måtte påføre annen manns eiendom. Ansvaret kan ivaretas for eksempel ved å holde de på innegjerdet område (egen eiendom eller med tillatelse fra grunneier). Ansvaret kan også ivaretas ved gjeting.

 

Ser ut som det er kommet noe nytt siden jeg oppdaterte meg. I beste fall deles kostnadene. http://www.nsg.no/gjerder/nar-er-det-gjerdeplikt-article5170-2672.html

 

Vanlig sauegjerde er ikke noe pent og jeg anbefaler dermed at trådstarter lager seg et pent hagegjerde som sauer ikke kommer seg gjennom. 

 

En bedre ide ville vært og gått sammen i diskusjon med bonden om å gjerde inn det åpne jordet slik at det kunne vært beitet der. 

Lenke til kommentar

Det fremgår av Lov om ymse beitespørsmål (Beitelova) § 6 at eier og innehaver av husdyr skal sørge for at husdyr ikke kommer inn på områder der eieren, altså bonden, ikke har rett til å la dyrene være. Med husdyr menes det blandt annet sau. 
Videre skal bonden etter § 7, 1. ledd dekke eventuelle skader dersom dyret volder skade på en annens eiendom. 

Jeg regner med det står i bondens interesse å ikke måtte dekke eventuelle skader som oppstår på din eiendom, herunder også dine kjøretøy. Det kan i så tilfelle bli rimeligere for bonden å sette opp et midlertidig strømgjerde enn å f.eks. måtte dekke lakkskader på et kjøretøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det fremgår av Lov om ymse beitespørsmål (Beitelova) § 6 at eier og innehaver av husdyr skal sørge for at husdyr ikke kommer inn på områder der eieren, altså bonden, ikke har rett til å la dyrene være. Med husdyr menes det blandt annet sau. 

Videre skal bonden etter § 7, 1. ledd dekke eventuelle skader dersom dyret volder skade på en annens eiendom. 

 

Jeg regner med det står i bondens interesse å ikke måtte dekke eventuelle skader som oppstår på din eiendom, herunder også dine kjøretøy. Det kan i så tilfelle bli rimeligere for bonden å sette opp et midlertidig strømgjerde enn å f.eks. måtte dekke lakkskader på et kjøretøy.

Etter som jeg kan se må gjerdeplikten overholdes elles avkortes erstatningsummen også. Står nederst på punk 7. 

"Har skadelidne sjølv medverka til skaden med å vanhalda gjerdeskyldnaden sin eller på annan måte, kan skadebota setjast ned eller falla heilt bort alt etter kor stor skuld han har."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvordan tolker man "gjerdeskyldnaden"?

 

Rent umiddelbart tenkte jeg at dette må være fra Lov om grannegjerde. Slik jeg tolker dette vil det være dersom skadelidne har unnlatt å bidra til sin del av gjerde(kostnadene) at "skadebota setjast ned..".

 

Men hvem skal i utgangspunktet være ansvarlig for gjerdet? Slik jeg ser det er det bonden som må være ansvarlig, men at han kanskje kan kreve "gjerdehald" av naboen (Lov om grannegjerde §7). Slik jeg ser det har ikke gjerdet noen direkte nytte for andre enn bonden (går da ut fra at TS ikke har dyr som trenger å gjerdes inne), og §7 ikke er aktuell. Men dette kan være veldig feil.. 

Lenke til kommentar

Men hvordan tolker man "gjerdeskyldnaden"?

 

Rent umiddelbart tenkte jeg at dette må være fra Lov om grannegjerde. Slik jeg tolker dette vil det være dersom skadelidne har unnlatt å bidra til sin del av gjerde(kostnadene) at "skadebota setjast ned..".

 

Men hvem skal i utgangspunktet være ansvarlig for gjerdet? Slik jeg ser det er det bonden som må være ansvarlig, men at han kanskje kan kreve "gjerdehald" av naboen (Lov om grannegjerde §7). Slik jeg ser det har ikke gjerdet noen direkte nytte for andre enn bonden (går da ut fra at TS ikke har dyr som trenger å gjerdes inne), og §7 ikke er aktuell. Men dette kan være veldig feil.. 

For at det skal foreligge gjerdeplikt ved oppsett av et nytt gjerde, må to betingelser være oppfylt. For det første må gjerdet være til nytte for begge grunneierne. Da kan man kreve gjerdehold av sin nabo. For det andre må det være klart at summen av nytten for begge eiendommene overstiger kostnadene. I motsatt fall eksisterer det ingen plikt til å delta i gjerdeholdet.

 

  • Selv om nytten er ulik for naboer, vil det foreligge gjerdeplikt. En slik situasjon kan være når bonden ønsker å forebygge erstatningskrav, som følge av skade husdyrene hans gjør på en naboeiendom.
  • Det samme gjelder hvis en bedrift ønsker å forhindre at folk eller fe kommer inn på virksomhetens område, dersom denne er av farlig karakter. Nytten vil typisk overstige kostnadene når det er beitedyr på en eller begge sider av grensen.
  • Når hageeier eller næringsdrivende ønsker å holde uvedkommende borte. Hytteeier kan aldri kreve at utmarkseier setter opp gjerde mot hyttetomten selv om beitedyr kommer inn på tomten. Hytteeier og utmarkseier står fritt til å lage avtaler for gjerdehold. Hvis gjerdeforholdene er presisert i reguleringsplanen må man forholde seg til disse retningslinjene.

Når er det ikke gjerdeplikt?

Ved to tilfeller foreligger ikke gjerdeplikt: Dersom en av grunneierne ikke har nytte av gjerdet eller ulempene ved gjerdet overstiger nytten, har han ikke plikt til å delta i gjerdeholdet. Som nevnt har en utmarkseier ikke plikt til å holde gjerde mot hyttetomt i utmark.

Kilde:http://www.nsg.no/gjerder/nar-er-det-gjerdeplikt-article5170-2672.html

 

Dersom både bonden og trådstarter sine eiendommer grenser imot hverandre gjelder dette. Grannegjerdeloven gjelder mellom to grunneiere som er naboer. Dersom det er en annen som eier eiendommen imellom  bonden og trådstarter blir situasjonen annerledes. 

 

Jeg gjør et forsøk på grannegjerdeloven selv om språket ikke er så lett :)

Gjerdeskyldnaden = gjerdeplikt. 

Trådstarter kan ikke automatisk fraskrive seg ansvar fra gjerdehold hos seg selv. Dersom han har ting i huset og hagen sin som han vil beskytte må han følge gjerdeplikten. Det vil si at han har like stor nytte av et gjerde som bonden.Slik jeg ser det vil punk 7 i grannegjerdeloven gjelde. Denne sier dermed at begge naboene kan kreve at den andre skal ha gjerdehold. Deretter følges punk 8 der hver skal dekke sin halvpart. Dersom den ene får urimelig store utgifter kan det brukes skjønn for å dekke utgifter. 

 

En god ide vil være å ta kontakt med bonden for å få laget et beitegjerde på det store åpne jordet. Han slipper sikkert ut sauene fordi det blir lite mat på det inngjerdede området sitt. 

 

EDIT: Det er også viktig å få med seg skader som ikke er av økonomisk art. Dette vil da gjelde sauedritt, ull og opptråkk av plenen. Dette er noe du selv har ansvar å forebygge. 

 

 

3.1 Det kan også foreligge en nytte som ikke er av økonomisk art. Eksempelvis ønsket om å holde uvedkommende bort fra en boligeiendom, hindre innsyn, forebygge at plenen blir tråkket opp av dyr med videre.
 
Endret av morgan_kane
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Sauer i vegen er då heilt vanleg. Ofte legg dei seg ned og kosar seg på den varme asfalten. Køyrer ein bil ned ein sau, må han alltid erstatte den, for bilføraren har objektivt erstatningsansvar.

Visse unntak finnes også her..

Jeg har selv kjørt på sau og sluppet å betale erstatning.

I mitt tilfelle var det en reguleringsplan som påbød inngjerding av beitet, det var hull i gjerdet som saueeier visste om uten at han utbedret det.

 

Jeg fikk også ved hjelp av mitt forsikringsselskap full utbetaling for min bil, null egenandel og bonustap.

Lenke til kommentar

Dersom både bonden og trådstarter sine eiendommer grenser imot hverandre gjelder dette. Grannegjerdeloven gjelder mellom to grunneiere som er naboer. Dersom det er en annen som eier eiendommen imellom  bonden og trådstarter blir situasjonen annerledes. 

 Det er en annen som eier jordet i mellom, bonden som holder sauene leier dette jordet for å produsere vinterfôr (høyballer) til dyrene sine.

 

Å sette opp gjerde er det siste jeg ønsker, det blir sannsynligvis dyrt og masse arbeid for å få noe som ser allright ut, må fort vekk kanskje ha 60-70m med gjerde som minimum, og kanskje 10-20m til for å forhindre at de kan snike seg inn via naboeiendommen. Ønsker heller ikke å "forskanse" meg inne.

 

I år så har sauene bare vært ute i 2-3 uker i April uten at det var alt for sjenerende, så har ikke giddet å lage noen sak ut av det. Får se hvordan det utvikler seg.

Endret av bas
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...