Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Dubious skrev (På 26.5.2021 den 8.32):

Tilnærmet sykkelhastighet er 60 km/t.

De som dulter avgårde i 20 km/t kan holde seg på fortauet eller gang- og sykkelveier.

Her er forskningsresultater på sykkelhastigheter i Oslo:
https://samferdsel.toi.no/forskning/sa-fort-sykler-folk-i-oslo-article33490-2205.html

Det er altså veldig få syklister, selv blant elsyklister, treningssyklister eller "Tour de Finance"-syklister, som sykler særlig fortere enn 25 km/t.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Politiet i Trondheim har i dag anmeldt en påkjørt syklist for vikepliktsbrudd, på fortauet. En bilist som krysset fortauet og kjørte på syklisten er ikke anmeldt. Politiet påstår nemlig at syklisten krysset et gangfelt, det er bare at dette "gangfeltet" er malt på tvers over en inn- og utkjørsel inn til et område med bedrifter og en bensinstasjon. Bilisten har også passert en kantstein før "gangfeltet".

Skjermbilde 2021-06-28 kl. 23.57.34.png

Endret av SeaLion
Kjapp avtrekker, slettet en feil påstand.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det stemmer at det er det gangfeltet der så er det jævlig svakt av politiet. Stemmer forsåvidt godt med inntrykket av politiet generelt og Trondheimspolitiet spesielt, etter fadesen for et par år siden hvor de måtte trekke et titalls bøter da det viste seg at syklingen var helt lovlig... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (11 timer siden):

Hverken politiet eller syklistene er sikre på loven.

Tryggest å alltid sykle i veien.

Sykle på gangvei/sykkelvei/fortau osv er risikosport. Ingen er sikre på reglene og syklisten risikerer alltid å bli skadet.

Sykler man i veien er det aldri noen problemer. Bare å følge de samme reglene som når du kjører bil

  • Liker 2
Lenke til kommentar
NoPain74 skrev (16 minutter siden):

Sykler man i veien er det aldri noen problemer. Bare å følge de samme reglene som når du kjører bil

Mer effektivt også. En plass jeg sykler regelmessig er det noen kilometer en parallell gang/sykkelvei skiltet med røde sykkelskilt. Men å bruke den er bare kjipt. Hver ~250m er det en avkjøring fra hovedveien som krysser sykkelveien, som man da får vikeplikt for. Der kan det oppstå skumle situasjoner, og dumt å måtte opp og ned i fart hele tiden. Sykler man midt i ("bil")veien i stedet slipper man det. Dessuten oppstår og slutter sykkelveien litt her og der, så å prøve å følge den slavisk fører også bare til mye oppremsinger og snirklete sykling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Tror mange av de som planlegger sykkelanlegg ikke har rørt en sykkel i dette årtusenet om man ser på hva som planlegges og bygges rundtomkring.

I Bærum ble det nylig bygget en ny bro over en elv, da med sykkelvei med fortau på den ene siden. Problemet er at det er null og niks av sykkelanlegg på noen sider av broen, så syklister er i veien (De minste/mest forsiktige syklistene kanskje på et fortau som kun er på ene siden av veien), som igjen betyr at alle syklister i en retning, må krysse veien før broen for å komme på sykkelveien over broen, for å igjen krysse veien på andre siden av broen for å fortsette å kunne sykle korrekt i trafikken. Ergo, kun halvparten av syklistene bruker den...

 

Spoiler

Alle syklister som reiser i samme retning som bilen på bilde vil glatt droppe å bruke sykkelveien. Vil tippe at det eksisterer null planer eller ambisjoner om å oppgradere resten av veien til sykkelvei med fortau da det ikke er plass...image.thumb.png.a8c03ecdb732991a8fa44b00d9e2a43f.png

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
koots skrev (7 minutter siden):

Tror mange av de som planlegger sykkelanlegg ikke har rørt en sykkel i dette årtusenet om man ser på hva som planlegges og bygges rundtomkring.

I Bærum ble det nylig bygget en ny bro over en elv, da med sykkelvei med fortau på den ene siden. Problemet er at det er null og niks av sykkelanlegg på noen sider av broen, så syklister er i veien (De minste/mest forsiktige syklistene kanskje på et fortau som kun er på ene siden av veien), som igjen betyr at alle syklister i en retning, må krysse veien før broen for å komme på sykkelveien over broen, for å igjen krysse veien på andre siden av broen for å fortsette å kunne sykle korrekt i trafikken. Ergo, kun halvparten av syklistene bruker den...

 

Er det mulig?? 

Jeg kjenner også til et område der det ble anlagt sykkelfelt i veibanen, og der alle kryss ble belagt med brostein.. (såkalt bygate som går gjennom mange kvartal og derav har mange kryss) Resultat: Ukomfortabelt og redusert sikkerhet for syklistene, særlig i regnvær.

 

 

Lenke til kommentar
koots skrev (30 minutter siden):

Tror mange av de som planlegger sykkelanlegg ikke har rørt en sykkel i dette årtusenet om man ser på hva som planlegges og bygges rundtomkring.

I Bærum ble det nylig bygget en ny bro over en elv, da med sykkelvei med fortau på den ene siden. Problemet er at det er null og niks av sykkelanlegg på noen sider av broen, så syklister er i veien (De minste/mest forsiktige syklistene kanskje på et fortau som kun er på ene siden av veien), som igjen betyr at alle syklister i en retning, må krysse veien før broen for å komme på sykkelveien over broen, for å igjen krysse veien på andre siden av broen for å fortsette å kunne sykle korrekt i trafikken. Ergo, kun halvparten av syklistene bruker den...

 

  Skjul innhold

Alle syklister som reiser i samme retning som bilen på bilde vil glatt droppe å bruke sykkelveien. Vil tippe at det eksisterer null planer eller ambisjoner om å oppgradere resten av veien til sykkelvei med fortau da det ikke er plass...image.thumb.png.a8c03ecdb732991a8fa44b00d9e2a43f.png

 

Den der ser ikke ut til å ha vært bygd helt i henhold til retningslinjer heller. Så vidt jeg kan se mangler både midtlinje og skilting. Hvor er dette? 

Lenke til kommentar

Den nye "sykkeltraseen" forbi Rådhuset på Aker brygge er jo også en...opplevelse. Fra å ha en bit sykkelvei som startet og sluttet i ingenting og som ingen brukte, har vi nå fått en nesten usynlig sykkelvei som starter og slutter i ingenting og som ingen bruker. De få gangene man bruker den kan man altså ta seg en god faen på at den er full av fotgjengere som virrer rundt uten å være klar over at det er en sykkelvei der de går.

Edit: Men får klage litt over syklister også, når jeg først er i gang: Hva er greia med at flere virker til å ikke forstå at man på sykkel også skal forholde seg til kjøreretning?! Møter til stadighet andre syklister i motgående kjøreretning, selv om feltet er klart merket med piler og det er tydelig merket sykkelfelt på begge sider av veien.

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg krasjet nesten med en buss her en dag. Nedover (nordover) fylkesvei 902 Gamle Okstadbakkene i Trondheim pleier jeg å legge meg ut i kjørebanen, fordi veien her er forkjørvei. Da har jeg ikke vikeplikt for annen trafikk, heller ikke trafikk bakfra, i krysset midt nede i bakken. Med litt trøing på toppen kommer jeg lett opp i 55–60 km/t nedover der. Men denne dagen stod det en buss i sideveien Fossestuveien. Bussen stod stille, som for å vike for meg, jeg er en svær kar med gul jakke og blinkende lukter på dagtid, alt for å bli sett. Rett før jeg kom fram til krysset kjørte han ut foran meg for å svinge oppover bakken (sørover). Hadde jeg ikke hatt gode bremser hadde jeg brast rett inn i siden av bussen. Kronidiot!

Og nei, jeg rakk ikke ta nummeret på bussen ...

 

Skjermbilde 2021-12-20 kl. 13.08.46.png

Endret av SeaLion
Bildet ble ikke lastet opp
Lenke til kommentar

Jeg sykler det meste av turer med kamera nå. Ikke på rene treningsturer, men jeg sykler jo noen ganger per dag i hverdagen også (til jobb, trening, osv). Får filmet mye rart. Dessverre har ikke politiet i Norge en lett måte å anmelde slikt på online, slik som en del andre land har.

Sikkert med vilje, så kan politiet fortsette med sin bilvennlige holdning.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (20 minutter siden):

Hvilke kameraer bruker du? Har selv vurdert både på styrestem (fremover) og setestem (bakover). Mange farlige passeringer skjer bakfra og det er greit å få med hva de gjør opp mot deg.

GoPro MAX (et 360 kamera). Enten festet på hjelmen eller under venstre bukk. Da ser det bra over alt. Da kan man i ettertid peke videoen dit man vil for å se ting, feks tracke en bil helt fra den er bak, på siden og til den er foran. Ulempen er litt dårligere i mørket enn feks Hero10 (ikke 360-varianten), og lavere fps/oppløsning. Nå kjøpte jeg kameraet i hovedsak for annen type bruk, så om man bare skal ha noe på sykkelen finnes det kanskje mer tilpassede varianter.

Hugo_Hardnuts skrev (5 minutter siden):

Hvis du vet hvilken linje det var og husker klokkeslettet på dagen, kan du sende en klage til busselskapet, så har de nok styr på hvilken buss det var og hvem som kjørte den.

Gjort mange ganger. De sier fort at de er bare et paraplyselskap, men at de tar det videre med operatør. Og så skjer ikke noe mer.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (6 minutter siden):

Da kan man i ettertid peke videoen dit man vil for å se ting, feks tracke en bil helt fra den er bak, på siden og til den er foran.

Lagde et kjapt eksempel på hva jeg mener, fra en random videofil jeg hadde liggende. Kan "peke" kameraet hvor som helst i ettertid og rendre det til video.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...