Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Føler du deg truffet da du må skrive sånn?

 

Sier bare at om det blir krav om lykt på styret så er det stor sjanse for at du blir blendet oftere og/eller at de gir blaffen

 

Om det blir krav til lykt på styret?

 

Det er: sykkellyktene skal monteres sykkelen i følge de kjøretøytekniske kravene til sykkel (ikke nødvendigvis på styret, men sykkelen):

 

§ 5.Lys og refleks

 

1. Sykkel skal ha rød refleks bak. På begge sider av pedalene skal det være hvit eller gul refleks. Ved bruk av sykkel utstyrt med klikkpedaler hvorpå det ikke kan monteres refleks, skal sykkelen ha refleks på pedalarmene. Refleksanordningene skal være av godkjent type.

 

2. Sykkel, som brukes i mørket eller i usiktbart vær på alminnelig beferdet veg eller område, skal foran ha lykt som gir gult eller hvitt lys og/eller flerfunksjonslykt som kan gi blinkende eller fast hvitt lys. Bak skal sykkel ha lykt som gir rødt lys og/eller lykt som gir blinkende rødt lys.

 

3. Lyktene skal være festet til sykkelen.

 

4. Lyktene skal kunne sees tydelig i en avstand på 300 m. Lykter som gir blinkende lys skal blinke med minst 120 blink pr. minutt.

 

§ 6.Lydsignal

Sykkel skal ha signalklokke. Annet varselapparat er forbudt.

kilde: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-02-19-119

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ikke lykt er montert på sykkel -> forbudt.

 

Hvis hodelykten gir et for sterkt lys selv om annet lys er montert på sykkel -> forbudt.

 

I den andre enden av skalaen, kjører man med et lys man knapt ser er ikke det "tilstrekkelig", og dermed ikke i henhold til krav om lys.

 

Hvorfor skal man på død og liv ha lykt montert på hjelmen i det hele tatt? Det lyser bare idioti.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man på død og liv ha lykt montert på hjelmen i det hele tatt? Det lyser bare idioti.

Det er nyttig for sykling i skog og mark, og kan ha nytte langs andre mørke strekninger. Som rent markeringslys kan det øke synligheten.

 

Akkurat som at fjernlys på bil ikke er idiotisk selv om det kan brukes feil er ikke lys på hodet når man sykler idiotisk, men det kan definetivt brukes feil.

 

Samme gjelder lys på styret. Sterke rundtstrålende lykter er unødig og uhensiktsmessig i trafikk selv om de er nyttige i skog og mark.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Lys montert på hjelmen er helt klart en fordel ved stisykling, nettopp fordi man da trenger å kunne rette lyset uavhengig av hvor sykkelen peker, men selv i stisykkelkretser anses hjelmlykt som dårlig gjort i trafikken.

 

Hjelmlykta er nemlig rett over eller i øyenhøyde for møtende syklister, faren for blending er derfor overhengende. Det er vanskelig å se bortenfor/forbi ei hjelmlykt, selv om den er rettet nedover. Derfor kan man overse farer bak den møtende syklisten.

 

Snaponlykter for montering på sykkelen er sjelden like sterke som hjelmlykter, og hvis de rettes på skrå nedover så er det liten fare for blending. De er dessuten lette å ta med seg i lomme eller sekk når man parkerer sykkelen.

 

Henger man ei sånn lykt på sekken, så er det stor fare for at den er mest synlig ovenfra eller nedenfra. Moderne LED-lyskilder har liten spredning av lyset, de lyser best rett fram. Jeg ser flere ganger per dag at folk har baklys montert på en sånn måte at de knapt er synlig bakfra, i hvert fall ikke før man er bare et par tre meter bak syklisten.

 

Baklyktas eneste funksjon er å gjøre kjøretøyet synlig bakfra, den veien man ikke har øynene. Dette gjelder alle kjøretøy. Selv for biler, som kan rygges, brukes ikke baklysene til annet enn markering/synlighet. Når man rygger tennes et hvitt ryggelys. Så for ens egen sikkerhet er baklykta faktisk sykkelens viktigste lykt. Frontlykta er selvsagt også viktig, men kommer noen på kollisjonskurs forfra kan man kaste seg unna. Kommer noen på kollisjonskurs bakfra blir man nedkjørt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hjelmlykta er nemlig rett over eller i øyenhøyde for møtende syklister, faren for blending er derfor overhengende. Det er vanskelig å se bortenfor/forbi ei hjelmlykt, selv om den er rettet nedover. Derfor kan man overse farer bak den møtende syklisten.

Den flakker også rundt, så kraftig lys på hodet i tett trafikk er en dårlig ide, på mer øde strekninger er de greie, men man bør kunne dempe de om man møter andre.

 

Snaponlykter for montering på sykkelen er sjelden like sterke som hjelmlykter, og hvis de rettes på skrå nedover så er det liten fare for blending. De er dessuten lette å ta med seg i lomme eller sekk når man parkerer sykkelen.

Det er greit nok å vende en lykt ned som en nødløsning for å bli sett når man ikke har annet og lykten ellers ville vært blendende. Noen god permanent løsning er det imidlertid ikke. Du får ikke noe godt lys til å se med, tvert i mot kan du risikere å se mindre enn uten lykt* siden det kraftig opplyste feltet noen meter foran sykkelen påvirker nattsynet ditt.

 

*) Gitt at det er gatebelysning, er det helt mørkt ser du nok bedre selv med lykten vendt ned enn helt uten, men du må være klar over at du har bare sikt noen få meter forover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er nyttig for sykling i skog og mark, og kan ha nytte langs andre mørke strekninger. Som rent markeringslys kan det øke synligheten.

Lykt på hjelm i trafikken blir like idiotisk som å ha på seg dykkeutstyr midt på gata langt fra sjøen. Tråden handler om syklister i trafikken, ikke i skog og mark. Den argumentasjonen blir på linje med "dykkeutstyr er nyttig når man dykker, derfor går jeg med dykkeutstyr selv om jeg står midt på Karl Johan"...

 

Når man er i trafikken er man gjerne på vei til eller fra et sted. Underveis kan veiforholdene variere. Om man trenger lykt på hodet gir det ingen mening å skulle demontere den bare fordi man kan bli sett av noen som har fastlåste tanker om hva som er riktig for andre å gjøre. Brukt riktig er hodelykten uproblematisk. Brukt riktig betyr at den dempes ned i tett trafikk.

 

Hva angår mørke strekninger, det er derfor man monterer lykten på styret, da peker lyset alltid i den retningen man faktisk skal. Jeg har kjørt en del på helt mørke strekninger, og lykt på styret fungerer alldeles utmerket.

Lys på styret kan ikke vendes sideveis for å se etter overraskelser langs veien eller inn kryss. Synes du automatiske kurvelys på biler også er idiotisk? De tjener samme funksjon i bil. 
Lenke til kommentar

Automatiske kurvelys på bil retter seg ikke etter førerens syn, men etter forhjulenes retning. Montér lykta på styret!

Det er naturligvis en lykt på styret alt. Lykt på hodet er et supplement som kan være nyttig i en del situasjoner som lyskilde, og er aldri feil som markeringslys (Da forutsatt at lysstyrken er deretter). Som så mye annet kan det brukes feil, men det er ikke ensbetydnende at det ikke har sin berettigelse.

 

Kurvelysene på biler lyser først til siden når føreren svinger men de følger ikke hjulenes retning men lyser mye mer sidelengs. Det finnes/har funnes billys som følger hjulenes retning, men dette er ikke det samme som kurvelys.

 

cornering_lights.jpg

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Som sagt er hjelmlykta glimrende i skogen og i terrenget, gjerne sammen med ei god lykt på styret. Men i trafikken, hvor man av og til må vri på hodet både til siden og bakover (fordi de fleste sykler mangler speil), kan hjelmlykt oppfattes som forvirrende og sjenerende for andre trafikkanter.

 

Se hva gjerne hva deltagerne på forumet på terrengsykkel.no sier om saken (IKKE bruk hjelmlykt i trafikken):
http://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1287111&page=all

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Som sagt er hjelmlykta glimrende i skogen og i terrenget, gjerne sammen med ei god lykt på styret. Men i trafikken, hvor man av og til må vri på hodet både til siden og bakover (fordi de fleste sykler mangler speil), kan hjelmlykt oppfattes som forvirrende og sjenerende for andre trafikkanter.

Tror ikke vi er så uenige. I tett trafikk er det lite gunstig å ha et kraftig lys på hodet*. Jeg har ikke sagt noe annet. På en øde og mørk veistrekning, om det er i skog eller ei. Så ser jeg nytte i å ha hodelys for å kunne se bedre ting til siden av veien og inn kryss. Er jeg på vei fra eller til en slik vei tar jeg naturligvis ikke av hodelyset men skrur det ned eller av slik at det ikke er sjenerende.

 

Som med så mye annet er det ikke mulig å si bastant at hodelys på sykkel er feil. Det kan brukes feil, men brukt riktig er det nyttig og trygt.

 

*) et markeringslys gjør absolutt ingen skade dog

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...