Gå til innhold

– Nye MacBook Retina er umulig å reparere


Anbefalte innlegg

 

 

 

feks har jeg selv en MBA, til tross for at den er tung for størrelsen, har en for stor ramme, har et harry og irriterende svært logo-lys på baksiden, ikke har kortleser selv om det er plass osv...

Hvorfor i all verden kjøpte du deg en maskin som har så mange mangler i forhold til dine behov? Og i tillegg til de åpenbare manglende for din del, fremstår for deg som harry, tung og for stor ramme... Du burde jo kjøpt deg noe annet, enten fra Apple eller fra noen som har Windows hvis det passer deg bedre...

 

Fordi jeg ikke deler ditt syn på at det "bare er å velge et annet produkt", det finnes ingen perfekte produkt, og derfor må man velge de ulempene som er minst. Hvor var maskinen som hadde alle fordelene MBA hadde på tiden, og ikke hadde den glorte logen, var lettere, ikke var lagd i alu og hadde mindre ramme? Kom gjerne med eksempler. Den maskinen finnes forøvrig ikke, det er nettopp derfor å avskrive kritikk mot et produkt med "kjøp noe som passer bedre", er så meningsløst.

 

AtW

For all del, bare kjøp maskiner du er misfornøyd med du. Det er ditt valg. Men det finnes mange alternative maskiner å velge blant innen Apple sin portefølje også.

 

Men sier ikke du at det bare er å kjøpe noe med Windows da, hvis du ønsker noe annet enn Apple? Da hadde/har du vel masse å velge blant...?

 

 

Har jeg sagt jeg kjøper produkter jeg er misfornøyd med? Bare fordi jeg ikke er en slags ukritisk type som tror jeg omgir meg med perfekte produkter, så betyr ikke det at jeg er misfornøyd med produktene.

 

Maksinen ble kjøpt for ca 4 år siden, du står fritt til å komme med produkter du mener var en bedre treff. Jeg utfordret deg til det i et tidligere, innlegg, du har ikke tatt utfordringen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg utfordret deg til det i et tidligere, innlegg, du har ikke tatt utfordringen.

 

AtW

Nei, jeg har ikke det, og jeg tror jeg står over. Uansett hva jeg svarer vil nok du være uenig, dessuten husker jeg rett og slett ikke hva som var i markedet for fire år siden. Antagelig var MacBook Pro der den gangen, men du anså sikkert ikke den som et alternativ...:-)

Lenke til kommentar

Det vil nok ikke skje da Apple ikke har høyytelses PC-er med X-cpu og flere skjermkort.

Dessuten er det dritt kjedelig å kjøpe noe som er ferdig bygd.

Det er helt fair argumenter for å velge noe annet, du liker å bygge selv og er ute etter helt spesielle komponenter. Da er riktig valg å bygge det selv, og antagelig kjøre Windows eller kanskje Linux som OS.

 

Du må bare ikke glemme at for mange andre er Apple et like riktig valg basert på sine ønsker og behov.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg utfordret deg til det i et tidligere, innlegg, du har ikke tatt utfordringen.

 

AtW

Nei, jeg har ikke det, og jeg tror jeg står over. Uansett hva jeg svarer vil nok du være uenig, dessuten husker jeg rett og slett ikke hva som var i markedet for fire år siden. Antagelig var MacBook Pro der den gangen, men du anså sikkert ikke den som et alternativ...:-)

 

 

Ja, sannsynligheten er stor for at jeg vil være uenig, iogmed at jeg stort sett gjør grundig research før jeg kjøper, og jeg da valgte MBA, etter den grundige researchen. Nådde ikke en maskin opp da når den neppe opp nå når jeg vurderer igjen, det er jo selvfølgelig mulig, dog usannsynlig at det var et relevant produkt jeg ikke visste om.

 

Macbook pro fantes da, men for det første er den ikke ultraportabel og dermed uaktuell i utgangspunktet, men i tillegg har den jo nesten alle av ulempene jeg nevnte med MBA.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Jeg utfordret deg til det i et tidligere, innlegg, du har ikke tatt utfordringen.

 

AtW

 

Nei, jeg har ikke det, og jeg tror jeg står over. Uansett hva jeg svarer vil nok du være uenig, dessuten husker jeg rett og slett ikke hva som var i markedet for fire år siden. Antagelig var MacBook Pro der den gangen, men du anså sikkert ikke den som et alternativ...:-)

 

Ja, sannsynligheten er stor for at jeg vil være uenig, iogmed at jeg stort sett gjør grundig research før jeg kjøper, og jeg da valgte MBA, etter den grundige researchen. Nådde ikke en maskin opp da når den neppe opp nå når jeg vurderer igjen, det er jo selvfølgelig mulig, dog usannsynlig at det var et relevant produkt jeg ikke visste om.

 

Macbook pro fantes da, men for det første er den ikke ultraportabel og dermed uaktuell i utgangspunktet, men i tillegg har den jo nesten alle av ulempene jeg nevnte med MBA.

 

AtW

...da burde du jo kjøpt deg noe med Windows da...:-)))

Lenke til kommentar

Operativsystemet var ikke en av punktene jeg listet opp.

 

AtW

Det syns jeg du burde ha gjort. Selv om du ikke låser deg i valget mellom OSx eller Windows, så setter jo begge deler noen føringer for hvilke løsninger du kanskje bør fortsette å bygge innenfor. Hvert fall hvis man ønsker å ha noe som fungerer sammen på best mulig måte...:-)

Lenke til kommentar

 

Operativsystemet var ikke en av punktene jeg listet opp.

 

AtW

Det syns jeg du burde ha gjort. Selv om du ikke låser deg i valget mellom OSx eller Windows, så setter jo begge deler noen føringer for hvilke løsninger du kanskje bør fortsette å bygge innenfor. Hvert fall hvis man ønsker å ha noe som fungerer sammen på best mulig måte...:-)

 

 

En av ulempene til MBA jeg kjøpte var ikke at jeg ikke kunne kjøre OSet jeg foretrekker. (som da er windows)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Operativsystemet var ikke en av punktene jeg listet opp.

 

AtW

 

Det syns jeg du burde ha gjort. Selv om du ikke låser deg i valget mellom OSx eller Windows, så setter jo begge deler noen føringer for hvilke løsninger du kanskje bør fortsette å bygge innenfor. Hvert fall hvis man ønsker å ha noe som fungerer sammen på best mulig måte...:-)

 

En av ulempene til MBA jeg kjøpte var ikke at jeg ikke kunne kjøre OSet jeg foretrekker. (som da er windows)

 

AtW

Da valgte du vel rett da, tross alt...:-)))

Lenke til kommentar

Ja, det er jo også poenget som virker som går litt sakte inn, om man ikke er veldig ukritisk så er sjelden det rette valget et perfekt produkt, det er bare det beste/minst dårlige produktet tilgjengelig.

 

AtW

Det er en måte å velge produkter på som nok antagelig vil fungere helt greit. Kjøpe det beste man kan få for det budsjettet man har er nok ikke så veldig uvanlig.

 

Når man da i tillegg holder seg innenfor den plattformen man har valgt, så er man nok ganske tett opptil det beste man kan få.

Lenke til kommentar

Ja, det er jo også poenget som virker som går litt sakte inn, om man ikke er veldig ukritisk så er sjelden det rette valget et perfekt produkt, det er bare det beste/minst dårlige produktet tilgjengelig.

 

AtW

Må ærlig innrømme at jeg lurer mange ganger på hva du forventer av en maskin.

 

Du sier MBA har stor ramme, glorete eplelogo, og er tung størrelsen tatt i betraktning, og så klager du at den ikke kjørte Windows.

 

Nå har det seg slik at jeg har sikkert nøyaktig samme maskin som du, 11", kjøpt for vel 4 år siden.

 

Og overgangen min å gå fra råeste XPS 1330 den gang, (med stor ramme rundt, føltes dobbel så tykk og veide sikkert tilsvarende mye mer, samt en diger logo på,) føltes som himmelen å få den slanke lette ultraportable MBA maskinen i hus, plutselig kunne jeg faktisk ta den med på motorsykkelen hvis jeg følte for det, og selv tapet av minnekortplass var ikke ett savn.

 

Og at du i det hele orker å diskutere den NYE maskinen er for meg en gåte, det virker jo i enkelte tråder som MBA er ubrukelig i dine øyne, mens i andre innlegg var den det beste som var på markedet etter grundig research fra deg.

Og en plass sier du vel at hvis noen har funnet den perfekte maskinen så burde han ha den i 15 år????

 

Btw, forstår godt Audun sin skepsis til XPS, min var på verksted to ganger på to år, ett batteribytte måtte også til.

 

Fikk forleden en mail fra ett eller annet firma med tilbud om siste XPS til noe over 13000,- kr.

Samtidig fikk jeg mail fra Apple der de annonserer den nye til MacBook til 12590,-

 

Gjett hvilken som er aktuell av de to, den billigste Apple forgjengeren er godt over 4 år, i fullt bruk, mens forgjengeren til XPS knapt varte ett år før første feil dukket opp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ja, det er jo også poenget som virker som går litt sakte inn, om man ikke er veldig ukritisk så er sjelden det rette valget et perfekt produkt, det er bare det beste/minst dårlige produktet tilgjengelig.

 

AtW

 

Må ærlig innrømme at jeg lurer mange ganger på hva du forventer av en maskin.

 ...

Enig, det er ikke lett å bli klok på. Jeg har vel en mistanke om at det bare handler om prinsipp, ikke produkt...:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, det er jo også poenget som virker som går litt sakte inn, om man ikke er veldig ukritisk så er sjelden det rette valget et perfekt produkt, det er bare det beste/minst dårlige produktet tilgjengelig.

 

AtW

Må ærlig innrømme at jeg lurer mange ganger på hva du forventer av en maskin.

 

Du sier MBA har stor ramme, glorete eplelogo, og er tung størrelsen tatt i betraktning, og så klager du at den ikke kjørte Windows.

 

Nå har det seg slik at jeg har sikkert nøyaktig samme maskin som du, 11", kjøpt for vel 4 år siden.

 

Og overgangen min å gå fra råeste XPS 1330 den gang, (med stor ramme rundt, føltes dobbel så tykk og veide sikkert tilsvarende mye mer, samt en diger logo på,) føltes som himmelen å få den slanke lette ultraportable MBA maskinen i hus, plutselig kunne jeg faktisk ta den med på motorsykkelen hvis jeg følte for det, og selv tapet av minnekortplass var ikke ett savn.

 

Og at du i det hele orker å diskutere den NYE maskinen er for meg en gåte, det virker jo i enkelte tråder som MBA er ubrukelig i dine øyne, mens i andre innlegg var den det beste som var på markedet etter grundig research fra deg.

Og en plass sier du vel at hvis noen har funnet den perfekte maskinen så burde han ha den i 15 år????

 

Btw, forstår godt Audun sin skepsis til XPS, min var på verksted to ganger på to år, ett batteribytte måtte også til.

 

 

 

Fikk forleden en mail fra ett eller annet firma med tilbud om siste XPS til noe over 13000,- kr.

Samtidig fikk jeg mail fra Apple der de annonserer den nye til MacBook til 12590,-

 

Gjett hvilken som er aktuell av de to, den billigste Apple forgjengeren er godt over 4 år, i fullt bruk, mens forgjengeren til XPS knapt varte ett år før første feil dukket opp.

 

 

Jeg forventer mer enn en ukritisk fanboy forventer av en maskin. Alle som har et noenlunde rasjonelt syn på dette innser at ingen maskiner er perfekte, og slik vil det være så lenge det ikke finnes uendelig mange maskiner så man kan finne en som passer eksakt til en selv.

 

Forøvrig klagde jeg ikke på at den ikke kan gjøre windows. Les innlegget igjen.

 

Forøvrig er det jo fint for deg at du valgte å kjøpe en maskin som faktisk passer ditt bruk, men det er jo med respekt å melde ganske tåpelig å framstille det som den ultraportable er mye bedre fordi den er mindre, når maskinen du sammenlikner med ikke er en ultraportabel, og ikke er lagde for å være minst mulig (og forøvrig er logoen langt mer diskret enn den svære lysende harry-logoen på en MBA., og det sier litt)

 

Og ja, riktig, om en maskin "gjør jobben jeg ønsker den skal gjøre 100% perfekt 100% av tiden" så er det ingen grunn til å bytte den noensinne, fordi ethvert tidspunkt i eierskapet, så er den 100% perfekt. Noe som selvfølgelig ikke er tilfellet, den er ikke 100% perfekt hele tiden, derfor blir den byttet.

 

Ellers legger jeg merke til at du som eple-fans flest har hatt masse problemer med alle windows-PCer du har hatt og aldri hatt problem med noen apple-maskin. Merkelig det der, hvordan det sjeldent gjenspeiler seg i statistikker om reparasjonsrater. Det er forøvrig ikke en erfaring jeg deler heller.

 

Jeg har ingenting i mot at folk velger en Apple, det er stort sett gode maskiner. Men når folk begynner å mase om ting om at de er perfekte, og at ingenting annet er i nærheten, eller forsvarer ethvert designvalg apple gjør uansett hva det er, da er de enten kunnskapsløse eller har mistet bakkekontakten.

 

Du har jo selv denne MBAen, iogmed at du ikke liker logoer, skulle ikke du ønsket deg å slippe en svær lysende logo over baksiden? Hva med ramma rundt skjermen, du ser ingen fordeler med om den var smalere?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Ja, det er jo også poenget som virker som går litt sakte inn, om man ikke er veldig ukritisk så er sjelden det rette valget et perfekt produkt, det er bare det beste/minst dårlige produktet tilgjengelig.

 

AtW

Må ærlig innrømme at jeg lurer mange ganger på hva du forventer av en maskin.

 ...

Enig, det er ikke lett å bli klok på. Jeg har vel en mistanke om at det bare handler om prinsipp, ikke produkt...:-)

 

 

Det er bare å spørre det, om du er genuint nysgjerrig. Og det er sant, for handler det om prinsipp, det vi si hva funksjonaliteten er, ikke om produkt, dvs hvem som leverer maskinen med funksjonaliteten. Det er kanskje ikke så lett å bli klok på konsistente prioriteringer uavhengig av leverandør om man er opptatt av å til enhver tid lovprise akkurat funksjonaliteten apple mener er bra, men om man vil bør det være fint mulig å sette seg inn i.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Hvis man ønsker å skru på datamaskinen sin kjøper man en stasjonær PC, ikke en mac.

 

Hvor mange nye laptoper er det som egentlig som har generiske deler og hvor delene faktisk er så billige/tilgjengelige at det er noe poeng å begynne å reparere selv eller oppgradere?

 

Og med mindre man er en fagperson/profesjonell blir resultatet av å f.eks. bytte skjerm på mobilen sin omtrent like flott som om man skulle lakkere bilen sin selv.. helt greit hvis man bare er opptatt av at "det fungerer".. men det er alltid støv/fingeravtrykk på skjermen, glipper, riper osv..

 

Jeg er en såkalt "fagperson" på å bytte disse tingene, krever kun riktig verktøy og å kunne se på en youtube film og følge med nøye. Men at de lager ting som faktisk må kasseres for å fikses er ubrukelig. Å designe noe uten å ta hensyn til slitasje og bytting av "SLITEDELER"(du vet hva slitedeler er ikke sant?) er dårlig design. Ser pent ut men er like nyttig som en blindtarm på¨sikt.

Lenke til kommentar

 

Jeg er en såkalt "fagperson" på å bytte disse tingene, krever kun riktig verktøy og å kunne se på en youtube film og følge med nøye. Men at de lager ting som faktisk må kasseres for å fikses er ubrukelig. Å designe noe uten å ta hensyn til slitasje og bytting av "SLITEDELER"(du vet hva slitedeler er ikke sant?) er dårlig design. Ser pent ut men er like nyttig som en blindtarm på¨sikt.

 

 Mange selskaper designer jo ikke bare produkter slik at de skal være vanskelig å reparere, men også for å gå i stykker raskere. Og Apple lager dem hvertfall ikke slik at de går i stykker ekstra tidlig.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg er en såkalt "fagperson" på å bytte disse tingene, krever kun riktig verktøy og å kunne se på en youtube film og følge med nøye. Men at de lager ting som faktisk må kasseres for å fikses er ubrukelig. Å designe noe uten å ta hensyn til slitasje og bytting av "SLITEDELER"(du vet hva slitedeler er ikke sant?) er dårlig design. Ser pent ut men er like nyttig som en blindtarm på¨sikt.

 

 Mange selskaper designer jo ikke bare produkter slik at de skal være vanskelig å reparere, men også for å gå i stykker raskere. Og Apple lager dem hvertfall ikke slik at de går i stykker ekstra tidlig.

 

 

Neei det kan så være. Selvom levetiden på de fleste apple produkter utenom macs er like ræva som alt annet og mye dyrere og reparere :p

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...