Gå til innhold

[Løst] Hvor mye Watt trenger jeg?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har bestilt MSI gtx 970 skjermkort og forventer å få det snart. Jeg er bekymret for at PSU-en min ikke vil kunne gi nok watt til pc-en min. Jeg har også planer om å oppgradere hovedkort og cpu i fremtiden til amd fx 8350 og hovedkort til msi 970. 

Specs: 

Corsair cx 430PSU 

HDD 500GB 

Motherboard: GA-F2A85XM-DH3 

CPU: AMD A4 5300 

 

vil 430W holde til nåværende pc og til når jeg bytter ut hovedkort og cpu i fremtiden?

Endret av Goodguytrygve
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er med slike billig PSUer, i grunnregelen.

 

Det kommer 220-250 volt vekselspenning inn i maskinen det blir overført til 12 volt til hovedkortet, rundt 3,3 volt til harddiskene etc.

Problemet er når strømforsyningen blir overbelastet eller lastet uten å ha beskyttelse kan dette ende slik:

 

Hovedkortet får vekselspenning 12-15 volt mens harddiskene får 3,5 til 5 volt vekselspenning i verstefall, eller mere, det vil nok skade hovedkort og harddisk\SSD diskene over tid, dermed kan de ryke veldig fort eller degrader avhendig  av kvaliteten på delene. Derfor er god kvalitet PSU med langt høyere effekt en det som brukes anbefalt.

 

Så 400 watt burde holde, men strømforsyningen bør minst være 80 plus gold sertifisert. da burde du fint kunne belaste ca 90% effekt uten at det er fare for maskinvare delene.

 

Ellers er det bare å kjøpe energimåler å måle ca strømbruk som regel holder slik maskin seg godt under 300 watt med amd fx 8350 og r9 280x.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Kjøp heller en 700-800Watt PSU så har du til det meste.

 

At strømforsyningen kan levere f.eks. 700watt betyr ikke at den bruker 700watt konstant.  Den kan f.eks. levere 200-400watt etter behov - og den store fordelen er da dønn stabil spenning og at viftehastighet er lav fordi PSU er lavt belastet og ikke trenger særlig kjøling.   Dvs en "overdimensjonert" PSU har flere fordeler.

 

Spesielt skjermkort kan reagere med diverse feil grunnet ustabil strømforsyning - som ofte er tilfelle hvis du ligger i grenseland for hva PSU kan levere av watt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, skjønner at det er lurt å oppgradere PSU-en min. Jeg så på denne her:https://www.komplett.no/cooler-master-g750m-750w-psu/795139 

Bortsett fra at den levere nok watt, er det en grei PSU?

Det nye skjermkortet mitt msi gtx 970 krever 1X8 og 1X6 PCIE ledninger, denne PSU-en har 6X2 pins X4,  er det mulig for meg å koble skjermkortet opp da? Eller må jeg ha en annen PSU?

Lenke til kommentar

Ja , den har nok tilkoplinger. Tror du har misforstått noe.

Måtte søke på 795139 da linken din er ufullstendig.

 

1 x strøm 24-pin ATX med avtakbar 4-pinners enhet <== Hovedkort

1 x strøm 8-pins +12 V med avtakbar 4-pinsdel <== Hovedkort P4/Eps for strøm til cpu.

4 x 8-pins PCI Express-strøm med avtakbar 2-pins del <== VGA grafikk kort 4 stk PCIe power kabler med 6+2.

8 x 15-pin seriell ATA strøm <==.SATA drives

6 x 4-pin intern strøm <== Molex kontakter

1 x 4-pin mini-strømkontakt <== Floppy ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...