Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei 

 

Siden jeg synes det var litt varierende tråder på forumet om dette temaet hadde jeg lyst til å lage en ny en. 

 

Etter en periode med med ølbrygging har jeg nå begynt å prøvd meg litt på brygging av andre ting. Siden jeg mangler definisjon på det jeg brygger kaller jeg det bare Hooch. (Eller boblende eplevin?) 

 

Jeg gjør det litt for moro skyld, men synes det er greit å ha ett alternativ til øl noen ganger. Hadde kanskje vært lettest å bruke ekstrakt som du får kjøpt på europris, men er gøyere å gjøre det på egen måte. I forhold til en allgrain dag er jo dette easy peasy, gjort på en halv time. Så hvorfor ikke... Jeg er nå på prøvestadiet og lager 10 liters batcher, har min andre batch stående nå(Den første ble ikke så bra)

 

Ingredienser jeg bruker er:

 

4x Firstprice eplejuice 2L - 13,6kr

1kg sukker   15,9kr   

Lavin EC - 1118  gjær 14kr (http://www.ebay.com/itm/331097558141)

Fermax gjær næring ~ 1kr (http://www.ebay.com/itm/231167849449)

I tillegg hadde jeg i litt wyeast gjær næring( er sink og andre ting gjæren har godt av)

 

Nei det blir ikke søtt med 1kg sukker, blir spist opp av gjæret, blir mer tørt...

 

Jeg rehydrerte gjærene etter fremgangsmåten på gjærpakken, og kokte opp gjærnæring i 10 min. Deretter blandet jeg eplejuice, sukker og den ferdigkokte gjærnæringen, og sørget for at sukkeret ble løst opp ordentlig. Deretter rister jeg gjæringsdunken kraftig(for å få inn oksygen), og tilsatte gjæren. Startet på OG på 1.09. Nå, etter 4 dager ligger den på 1.036. Forventet alkoholprosent er ca 12.5%. Dette er litt i overkant, men ville prøve hvordan smaken blir påvirket av så mye sukker.

 

Planen fremover er å sette det over på nytt fat etter at gjæringen har stoppet(FG rundt 1)og tilsetter klarningsmiddel. Når det har klarnet ha det over på halvliters flasker med litt sukker for å få kullsyre. Derretter lagre det en måned for å få gjæren til å sette seg på bunn. 

 

 

 

Spørsmålet er om det er noen som prøver noe lignende? Lyst til å dele erfaringer?

 

Har lyst til å lage en versjon med bringebær saft neste gang... kanskje med honning i stede for sukker...  Ble litt langt dette her, hadde mer å dele enn jeg først tenkte... :p
Endret av HallamBerg
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...