Gå til innhold

ANMELDELSE: Final Fantasy Type-0 HD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter anmeldelsen av lightnings eventyr på gamer.no, så kan jeg ikke stole på noen FF anmeldelser lengre fra denne siden. Jeg kjøpte det første spillet og jeg satt bare igjen med sinne over en grusom historie som bare film/spill anmelderen Spoony kan forklare bra nok. Nei, dette er første og siste gang jeg kommenterer på en FF anmeldelse fra denne siden. beklager vis jeg sårer noen, men jeg følte meg faktisk som et offer av en dårlig anmeldselse. Så ber alle om å lese på flere anmeldelser når det kommer til FF spill, fordi til nå så har ikke gamer gitt en bra FF anmeldelse. og kan derfor ikke tro på det som blir skrevet i denne anmeldslen, farvel.

Lenke til kommentar

Type Zero er like mørkt og har samme plot som resten av FF serien, vet ikke hvor du kommer på slike ting.

Virker som du når du skrev denne anmeldelsen at du var tom for ting og skrive.

 

 

Etter anmeldelsen av lightnings eventyr på gamer.no, så kan jeg ikke stole på noen FF anmeldelser lengre fra denne siden. Jeg kjøpte det første spillet og jeg satt bare igjen med sinne over en grusom historie som bare film/spill anmelderen Spoony kan forklare bra nok. Nei, dette er første og siste gang jeg kommenterer på en FF anmeldelse fra denne siden. beklager vis jeg sårer noen, men jeg følte meg faktisk som et offer av en dårlig anmeldselse. Så ber alle om å lese på flere anmeldelser når det kommer til FF spill, fordi til nå så har ikke gamer gitt en bra FF anmeldelse. og kan derfor ikke tro på det som blir skrevet i denne anmeldslen, farvel.

Gamer har aldri vert gode med Final Fantasy spill og har en god del gammel norsk små rasisme mot anime style ting fra Japan.

Vil anbefale deg og ikke høre på hva spoony sier da han er real life crazy person, og visst du leser første  linje så forklarer han problemet med FF 13.
Endret av Realzi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter anmeldelsen av lightnings eventyr på gamer.no, så kan jeg ikke stole på noen FF anmeldelser lengre fra denne siden. Jeg kjøpte det første spillet og jeg satt bare igjen med sinne over en grusom historie som bare film/spill anmelderen Spoony kan forklare bra nok. Nei, dette er første og siste gang jeg kommenterer på en FF anmeldelse fra denne siden. beklager vis jeg sårer noen, men jeg følte meg faktisk som et offer av en dårlig anmeldselse. Så ber alle om å lese på flere anmeldelser når det kommer til FF spill, fordi til nå så har ikke gamer gitt en bra FF anmeldelse. og kan derfor ikke tro på det som blir skrevet i denne anmeldslen, farvel.

 

1. Man bør alltid lese flere anmeldelser hvis man er usikker på kjøp av et produkt. En anmeldelse er (som regel) kun skrevet av én person, og det man får da er kun den ene personens mening om det aktuelle produktet. Som jeg skriver i innledningen min her er meningene om Final Fantasy XIII mange, og der vår anmelder kan stortrives, vil mange kanskje finne flere ting å kritisere.

 

2. Det er også viktig å legge merke til hvem som skriver hvilke anmeldelser, og hvis man ser på to ulike tekster, om to ulike spill, skrevet av to ulike personer, da blir det litt klønete å prøve å sammenligne.

 

3. Jeg innser at du ikke liker Final Fantasy XIII, noe vår anmelder gjorde. Jeg antar også at du liker Type-0, noe vår anmelder (meg!) gjorde. 7/10 er ingen dårlig score, og hvis du leser det jeg skriver vil du kanskje også forstå hvorfor det får den poengsummen.

 

Gamer har aldri vert gode med Final Fantasy spill og har en god del gammel norsk små rasisme mot anime style ting fra Japan.

Dette blir bare teit. Først og fremst fordi du peker på Gamer.no som én persons meninger (les over), og for det andre: Jeg har enorm respekt og kjærlighet for det du kaller "anime style ting fra Japan". Ser heller ikke hva det har å gjøre med denne anmeldelsen ? nevner ikke "anime" med et ord i teksten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Vil anbefale deg og ikke høre på hva spoony sier da han er real life crazy person, og visst du leser første  linje så forklarer han problemet med FF 13.

 

 

Crazy eller ikke, så er plottet i final fantasy ikke akkurat noe å skryte av.

 

AtW

Samme som 99 % av andre rollespill.

En gjeng helter mot en ond person insert side quest.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Vil anbefale deg og ikke høre på hva spoony sier da han er real life crazy person, og visst du leser første  linje så forklarer han problemet med FF 13.

 

 

Crazy eller ikke, så er plottet i final fantasy ikke akkurat noe å skryte av.

 

AtW

Samme som 99 % av andre rollespill.

En gjeng helter mot en ond person insert side quest.

 

 

Det er sant, mange rollespill har et middelmådig plot, men et middelmådig plot er mer skadelig for et spill som ofrer andre elementer for story, slik FF-serien gjør.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvilke andre elementer er det FF ofrer til fordel for historie? I FF13 var det kanskje tilfelle, muligens også i FF10 da begge disse var ekstremt lineære, men ikke generelt i serien.

 

Uansett synes jeg mange av FF spillene har underholdene gode historier, med humor og glimt øyet...igjen gjelder det spesielt de eldre spillene 4-9. Det er veldig lettvint og kortenkt å se på et plot og peke ut feil og lignende "svakheter", uten å ta hensyn til de følelsene og stemningene som også er viktige komponenter (kanskje viktigere?) enn plotet når en historie skal oppsummeres. Jeg synes uansett mange FF spill har en relativ god spenningskurve og mange minnerike hendelser, så får det heller være at det av og til skorter en del på logikken bak alt.

Endret av g.i.r.l.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De ofrer jo feks frihet, spesielt når det gjelder karakterer. Har ikke spilt alle av 4-9, men er lite imponert over de jeg har spillt, historien er middelmådig, steming er jo viktig det også, men det kan du få uten å ha så strenge bånd på spillerens frihet. Og det er forstyrrende med usaklig historie og lite troverdige events.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vel, jeg savner ingen frihet til å forme karakterene, og synes personlighet, bakgrunnshistorie og utseende er langt sterkere i FF, enn de overfladiske valgmulighetene "åpne" rollespill stort sett gir meg i form av dialogvalg og utseendemessige forandringer på figuren. Eller igjennom evig store områder med fjell, huler og quests som kun henger løst sammen, eller ikke sammen i det hele tatt.

Og når jeg snakker om stemning, er det ikke en overfladisk stemning som kun angår spillets utseende, men mer hvordan en igjennom regisserte scenarioer og rollefigurer er med på å skape minneverdige hendelser. Jeg har mange gode minner fra FF og det er pågrunn av et samspill mellom hendelsene som skjer i spillene, stedene de skjer på, bakgrunnen for hvorfor de utspiller seg, og karakterene som er med (+ musikk og flere andre ting). Jeg synes forøvrig ikke det er spesielt forstyrrende at historien ikke alltid er helt troverdig. Alt trenger ikke å gi mening hele tiden, hvis det likevel skapes noe fint.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Hvilke andre elementer er det FF ofrer til fordel for historie? I FF13 var det kanskje tilfelle, muligens også i FF10 da begge disse var ekstremt lineære, men ikke generelt i serien.

 

Uansett synes jeg mange av FF spillene har underholdene gode historier, med humor og glimt øyet...igjen gjelder det spesielt de eldre spillene 4-9. Det er veldig lettvint og kortenkt å se på et plot og peke ut feil og lignende "svakheter", uten å ta hensyn til de følelsene og stemningene som også er viktige komponenter (kanskje viktigere?) enn plotet når en historie skal oppsummeres. Jeg synes uansett mange FF spill har en relativ god spenningskurve og mange minnerike hendelser, så får det heller være at det av og til skorter en del på logikken bak alt.

Er mer folk som har problemer med drama i historiene og mener det går ut over historien, det blir for lite mannlig for dem, 

alt skal vere mørkt og ingenting skal gå bra.

Er det jeg har tatt fra de 1000 kommentarene fra jeg var liten til nå.

Var verre på 90 tallet, fordi da var det, (det er jo det samme spillet om og om igjen), bare fordi kampene var like i hvert spill.

Og de som elsket FF  hatet hvert nyeste spill, men 1 år senere var det favoritten deres. typisk norsk og hate alt man ikke forstår innen kultur.

Lenke til kommentar

Ærlig talt, man feiler noe som menneske om man ikke klarer å sette pris på historien, karakterene og alle de filosofiske momenter som dukker opp i gode Final Fantasy spill som for eks FF7-9. Jeg sier ikke at de holder ett høyt intellektuelt nivå, men det har heller aldri vært målet med FF-spill. Final Fantasy skal varme hjerterota, ikke hjernen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ærlig talt, man feiler noe som menneske om man ikke klarer å sette pris på historien, karakterene og alle de filosofiske momenter som dukker opp i gode Final Fantasy spill som for eks FF7-9. Jeg sier ikke at de holder ett høyt intellektuelt nivå, men det har heller aldri vært målet med FF-spill. Final Fantasy skal varme hjerterota, ikke hjernen.

 

Gjør man? Det blir vel kanskje individuelt, men hjerterota mi lar seg ikke varme av en historie på nivå med en dårlig bok presentert slik det er i FF7-9, ikke har jeg lært noen nye "filosofiske momenter" heller. 

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Hvilke andre elementer er det FF ofrer til fordel for historie? I FF13 var det kanskje tilfelle, muligens også i FF10 da begge disse var ekstremt lineære, men ikke generelt i serien.

 

Uansett synes jeg mange av FF spillene har underholdene gode historier, med humor og glimt øyet...igjen gjelder det spesielt de eldre spillene 4-9. Det er veldig lettvint og kortenkt å se på et plot og peke ut feil og lignende "svakheter", uten å ta hensyn til de følelsene og stemningene som også er viktige komponenter (kanskje viktigere?) enn plotet når en historie skal oppsummeres. Jeg synes uansett mange FF spill har en relativ god spenningskurve og mange minnerike hendelser, så får det heller være at det av og til skorter en del på logikken bak alt.

Er mer folk som har problemer med drama i historiene og mener det går ut over historien, det blir for lite mannlig for dem, 

alt skal vere mørkt og ingenting skal gå bra.

Er det jeg har tatt fra de 1000 kommentarene fra jeg var liten til nå.

Var verre på 90 tallet, fordi da var det, (det er jo det samme spillet om og om igjen), bare fordi kampene var like i hvert spill.

Og de som elsket FF  hatet hvert nyeste spill, men 1 år senere var det favoritten deres. typisk norsk og hate alt man ikke forstår innen kultur.

 

 

Du lirer av deg utrolig mye tøv og forutinntatte holdninger.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Storyen og karakterutviklingen på spill som kom på 90-talet, var FF6-9 det beste (og lengste) som eksisterte. Hvis du ikke spilte Final Fantasy den tiden det kom ut kan du aldri forstå magien. Det blir som å skulle forklare en 10 åring idag hvorfor Beatles er bra. Ingen/veldig få 10 åringer skjønner hvorfor 60/70 talls musikk har en viss sjel og passion vi aldri kan få igjen av moderne musikk.

 

Å diskutere Final Fantasy idag er litt i samme bane har jeg funnet ut. Squaresoft var uten tvil noen av de beste storytellerene på 90-talet. Det blir derfor fort veldig teit å diskutere snart 20 år gamle spill på 20 år gamle spillkonsoller, med mindre man var en av de som faktisk satt til midt på natt og farmet materia-exp. Eller kanskje du som kritiserer FF (i dette tilfellet) med så stor innlevelse var en av de særingene som ikke likte å spille et spill i nærmere 100 timer? :)

 

Men helt seriøst, slutt å sett 20 år gamle spill opp mot dine favorittspill i 2015. Jeg refererer ikke til noen spesielt i denne tråden, men mange her er inne på en del av poenget mitt lenger oppe.

Lenke til kommentar

Det er ikke akkurat som en god story ikke fantes på slutten av 90-tallet, bøker og filmer hadde eksistert en stund, og også spill med en adekvat story, man kjente igjen en middelmådig historie når man så den. (og ja, jeg spilte spillene når de kom, jeg liker lange spill også, jeg hater ikke japansk kultur,  jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å ta innover seg at noen faktisk ikke liker spillene uten at det er en eller annen ekstern grunn som diskvalifiserer de). Skal jeg begynne å gå rundt å si at den eneste grunnen til at folk likte spillene var at de var ukritiske unger, mens jeg som nesten var voksen på tiden har fasiten?

 

AtW

Lenke til kommentar

Har ikke spilt Type-0 ennå, men anmeldelsen virker rimelig mtp at det som kritiseres er typiske problemer med alle PSP-konverteringer. Bortsett fra det grafiske - man kan ikke forvente at en ren HD-oppskalering av et PSP-spill faktisk skal se ut som et PS4-spill - så har de fleste PSP-spill med kontrollerbart kamera problemer med den funksjonen, i det minste i min erfaring. Det verste eksemplet må være Portable Ops.

 

Det som sies om historien gjør meg mer tent på spillet enn jeg var før. Gleder meg til å prøve, selv om det kanskje ikke blir før spillet er billigere.

 

Storyen og karakterutviklingen på spill som kom på 90-talet, var FF6-9 det beste (og lengste) som eksisterte. Hvis du ikke spilte Final Fantasy den tiden det kom ut kan du aldri forstå magien. Det blir som å skulle forklare en 10 åring idag hvorfor Beatles er bra. Ingen/veldig få 10 åringer skjønner hvorfor 60/70 talls musikk har en viss sjel og passion vi aldri kan få igjen av moderne musikk.

 

Jeg håper du tar feil, samtidig så var jeg en av dem som ble betatt av FF på nettopp den tiden du beskriver. Jeg regner meg selv fortsatt som FF-fan, men serien har unektelig blitt mer overfladisk og kommersiell, med svært tilgjengelig gameplay og mer spinoff-produkter enn Dragonball. Jeg vil allikevel regne med FF10 med som en del av FFs gullalder, siden dette spillet hadde det mest tradisjonelle kampsystemet siden ATB ble innført og gjorde noe veldig bra med settingen etter min mening ved å trekke på asiatiske innflytelser fremfor å lage nok en europeisk middelalder- eller steam-/cyberpunk-verden.

Lenke til kommentar

Final Fantasy-fans kan virkelig være rabiate. :p Grusomme historier og grusomme karakterer jo noe som karakteriserer i alle fall alt post SNES-æraen. Men om man mener dette så hater man tydeligvis japansk kultur, eller er tjukke i hodet? Forøvrig, å påstå at noen av historiene kunne måle seg med det ypperste av spillhistorier på 90-tallet blir også totalt useriøst.

 

PS: Jeg spilte dem også da de kom, men var nok som ATWindsor litt eldre enn de her som kanskje akkurat hadde begynt å spille dataspill. Mulig det var lettere å bli fanatiker om man ikke hadde noen referanser.

Lenke til kommentar

Final Fantasy-fans kan virkelig være rabiate. :p Grusomme historier og grusomme karakterer jo noe som karakteriserer i alle fall alt post SNES-æraen. Men om man mener dette så hater man tydeligvis japansk kultur, eller er tjukke i hodet? Forøvrig, å påstå at noen av historiene kunne måle seg med det ypperste av spillhistorier på 90-tallet blir også totalt useriøst.

 

Du ekke så verst du heller, der du slenger ut ubegrunnede påstander og "flamebait". Til å stille deg selv så høyt over smaken til andre er nivået ditt overraskende likt de du setter deg over. Hvilke argumenter har du mot disse "grusomme historiene"? Hvilke spill er det som er "totalt useriøst" å sammenligne med FF?

Endret av g.i.r.l.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...