Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mitsubishi Galant 2002 - Bremsene virker dårlig.


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger litt tips ang bilen min. Har nylig kjøpt en Mitsubishi Galant 02 modell. (automat)

Den er i grei stand, men virker som bremsene henger litt på den. Spesielt framme på sjåførsiden. Bremsene virker ufattelig dårlig nå iforhold til når jeg kjøpte bilen for 3 uker siden. Den har stått litt i ro i noen dager nå. Og det var da jeg merket problemet. Bremsene har "3" steg. 1) Bremser når jeg presser pedalen litt inn (normalt). 2) Så kommer jeg til et "punkt" hvor den tar dårligere enn steg 1.

3) Så kommer jeg til et punkt hvor ABSen slår til. Men den vil fremdeles ikke bremse skikkelig selvom. Og den trekker unormalt til sidene når jeg bremser. Jeg har prøvd å pumpe på bremsen før jeg starter og det virker som normalt. Men når jeg presser på pedalen så har jeg pump i bremsen, men presser jeg hardt nok kommer pedalen helt inn. Er dette normalt?

Har stått å sett på bremseveskebeholderen når bilen har stått i ro og bremset, men det virker som om den bare tar inn luft, eller veldig lite veske. Skal ta en av dagene og ta av dekket og bremsene og se på bremseklossene og skivene om jeg skal bytte de, eller om det er stempelet som er tregt og evt smøre det. 

Bilen står i en bakke med lite helling. Og står hovedsaklig på brekket. Men den er også i park.

Har prøvd å testbremse bilen en del ganger, og bremsene virker jo. Men føler det er uforsvarlig å kjøre den før jeg får fikset dette.

Har litt erfaring når det gjelder skruing på bil, så vil ikke levere den inn på verksted hvis jeg kan gjøre det selv. Må ihvertfall gi det et forsøk. 

Skivene og kalipperne kan jeg bytte selv. Men hva med det andre problemet?

Setter veldig pris på tilbakemeldinger.

 

 

Med vennlig hilsen Lentfohr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å fikse bremser er ingen lett sak.

Det første man bør begynne med er å sjekke stand på bremseklossene, for så å lufte bremsene. Dette vil jeg påstå at du trenger utstyr for å få til skikkelig.

Men som sagt i første post så er bremser ikke noe man leker med :) 

Litt dumt om bremsene ikke fungerer i det hele tatt etter du har lekt med de og ender opp med å måtte taue bilen til nærmeste verksted :p

Lenke til kommentar

Med mindre du har god kontroll på hva du gjør bør du ikke prøve selv. Det du kan gjøre er å se på klossene og skivene om de er slitt. Sjekk om det er rust på deler av slitebanen på skiva etter en kjøretur. Sjekk begge sidene på hver skive. Sjekk også at klossene ikke er sprekt eller knekt. Sjekk om bremsekraftforsterkeren fungerer. Med motoren av pump på bremsa noen ganger og hold pedalen hardt i bunn mens du starter. Siger pedalen da lengre inn så fungerer den.

 

Bytte av bremsevæske og lufting av bremsene er også anbefalt, spesielt hvis det er mer enn 2 år siden sist det ble gjort.

 

Overhaling av calipere er som regel ikke så vanskelig men man må vite hva man gjør. Stempelet skal faktisk ikke smøres. Det får smøring fra bremsevæska. Eneste man kan bruke er litt silikonfett under støvhetta. Er det mye rust bør det byttes. Er det bare litt kan det poleres. Gummiringen som jeg ikke husker navn på, og som sitter i caliperen kan også byttes. Samt støvhetta hvis denne er revna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å fikse bremser er ingen lett sak.

Det første man bør begynne med er å sjekke stand på bremseklossene, for så å lufte bremsene. Dette vil jeg påstå at du trenger utstyr for å få til skikkelig.

Men som sagt i første post så er bremser ikke noe man leker med :)

Litt dumt om bremsene ikke fungerer i det hele tatt etter du har lekt med de og ender opp med å måtte taue bilen til nærmeste verksted :p

Ja enig der. Får vel hive den inn på verksted da. :( 

Tusen takk for svar hvertfall :D

Lenke til kommentar

Med mindre du har god kontroll på hva du gjør bør du ikke prøve selv. Det du kan gjøre er å se på klossene og skivene om de er slitt. Sjekk om det er rust på deler av slitebanen på skiva etter en kjøretur. Sjekk begge sidene på hver skive. Sjekk også at klossene ikke er sprekt eller knekt. Sjekk om bremsekraftforsterkeren fungerer. Med motoren av pump på bremsa noen ganger og hold pedalen hardt i bunn mens du starter. Siger pedalen da lengre inn så fungerer den.

 

Bytte av bremsevæske og lufting av bremsene er også anbefalt, spesielt hvis det er mer enn 2 år siden sist det ble gjort.

 

Overhaling av calipere er som regel ikke så vanskelig men man må vite hva man gjør. Stempelet skal faktisk ikke smøres. Det får smøring fra bremsevæska. Eneste man kan bruke er litt silikonfett under støvhetta. Er det mye rust bør det byttes. Er det bare litt kan det poleres. Gummiringen som jeg ikke husker navn på, og som sitter i caliperen kan også byttes. Samt støvhetta hvis denne er revna.

 

Bremsekraftforsterkeren fungere da, men jeg kan presse pedalene helt inn etter ett par pump. Men da bruker jeg godt med kraft. 

Bremsevæsken er nettopp byttet på full service og eu kontroll 10.03.15

 

Jeg får se på det i morgen og gi dere en tilbakemelding om hvordan det går. 

 

Takk for svar! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...