Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann! 
Jeg er ei jente på 18 år, og jeg vil gjerne opp i vekt. Jeg er en nybegynner når det gjelder kosttilskudd, så jeg lurte på et par ting. 
For å øke muskel masse (altså også gå opp i vekt) burde jeg kjøpe og bruke Mass gainer eller protein powder?For jeg snakket med en venn som sliter med å gå opp i vekt, og han anbefalte mass gainer som har 500-1000kcal per shake som det står på bildet. 
Men jeg føler ikke at jeg har et veldig stort problem med vektoppgang, og dermed er jeg usikker på om hvilken av disse to jeg burde kjøpe: 

tumblr_nm3kwyT44R1ri23rxo1_540.jpgellertumblr_nm3kwyT44R1ri23rxo2_540.jpg
ut i fra næringsinnholdet til Mass gaineren ser jeg jo at mye av det er sukker..
Dersom jeg skulle ha valgt mass gainer, er det slik at jeg vil forsette å gå opp i vekt raskt selv etter å ha sluttet å bruke det? Og er det greit med en prøveperiode på en måned, bare for å komme meg et par kg opp (for å komme til normal vekt), og slutte så begynne med protein?
Og dersom jeg begynner å bruke protein.. når og hvor ofte burde jeg ta meg en shake? Før trening, etter trening? og hva med dager jeg ikke trener? Kan jeg bruke de to produktene samtidig? 
Håper på noen svar fra dere som er bedre kjent med dette enn meg! Noen tilleggsinformasjon: 
jeg er: 
-163cm høy
-veier rundt 47 kg (må opp til minst 52) 
-trener 3 ganger i uken, 10-15 min sykkling til opvarming og rundt 40min styrke. (brenner kanskje 400-500kcal i styrketreningen) 
-^har prøvd å trene flere ganger enn kun 3 i uken, men blir slitt ut etter noen uker, og må ta meg minst en ukers "pause".. så holder meg til 3 i uken.

-har et ganske sunn kosthold vil jeg si.. prøver også å gjøre den bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke klarer å legge på deg gjennom et normalt kosthold, dvs ikke klarer å ligge i kcal overskudd av en eller annen grunn, spiller det liten rolle hvilke av disse du velger - og det spiller ingen rolle når på dagen du tar deg en shake, før eller etter trening, til frokost eller hva som helst. Det viktigste er at du får i deg mer kcal enn det kroppen forbruker i løpet av dagen/dager/uker.

 

Du skal bare tenke på å ha et normalt kosthold, spis normal mat og nok av det.

 

Gainere som dette er "mat" i pulverform, ikke noe særlig mer enn det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som nevnt så er det fordelaktig å legge på seg masse av et normalt sunt kosthold. Så litt grundigere info om det kunne vært en fordel.

Dog, hvis du kun er ute etter ekstra vekt så er mass gainer et kjempebra tilskudd.

Selv tok jeg en shake med mass gainer så fort jeg kjente en tøddel av spor av sult. 

Du vil selvfølgelig ikke gå opp i vekt etter du har sluttet å bruke det, såfremt du ikke spiser tilsvarende mengder.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er målet å gå opp i vekt, ville eg heller satsa på å få næringa gjennom vanlig mat, og ikkje i pulverform. Men skal du ha pulver gå for proteinpulver, så kjem både vekt og muskelmasse etter kvart. Sida du veger 47 kg, vil du trenge 94-105g protein kvar dag. Då vil det nok holde med 1 shake etter trening, om du har eit OK kosthold fra før av. Hugs også på at kroppen treng raske karbohydrater etter trening (ca 1g per kg kroppsvekt). Du må ta proteinshake kvar dag, til og med dagene du ikkje trener, fordi at musklane bruker 24-48 timer på å restituere.

Lenke til kommentar

Hugs også på at kroppen treng raske karbohydrater etter trening

Godt svar(:

 

Det Jeg siterte: hvorfor?

Regner med du tenker på å få max utbytte av treningen, dvs. Følelsen av å ha trent, føle seg stabil kontra å forlate senteret med en skjelven hånd på girspaken..?

 

Selv slenger jeg innpå en gomorgen yoghurt før jeg sprettløst entrer dusjen.

 

Grunnen til at jeg spør er div. meninger ang. kosthold før/etter trening og egentlig hele dagen generelt. Min mening er at man finner sitt kcal-behov og deretter sprer maten utover dagen etter hvodan man "føler seg".

 

Så, hvorfor trenger kroppen raske karbs etter trening? Er dette dokumentert vitenskap eller en egen erfaring som sier at kroppen føler seg fin med denne fremgangsmåten?

 

Jeg er enig med deg, det føles bra. Jeg er bare ute etter virkningseffekten dokumentert.

 

(:

Lenke til kommentar

 

Hugs også på at kroppen treng raske karbohydrater etter trening

Godt svar(:

 

Det Jeg siterte: hvorfor?

 

Så, hvorfor trenger kroppen raske karbs etter trening? Er dette dokumentert vitenskap eller en egen erfaring som sier at kroppen føler seg fin med denne fremgangsmåten?

 

Jeg er enig med deg, det føles bra. Jeg er bare ute etter virkningseffekten dokumentert.

 

 

Kroppen trenger karbohydrater med høy glykemisk indeks etter trening for å fylle opp glykogenlagrene, for å fortere restitueres.

 

http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/ernaring/Fagstoff/media3811.media

Lenke til kommentar

Ja jeg kjenner at det er effektivt for selve ettertreningsfølelsen. Men må de være så kjappe? Er det ikke nok å få det i seg i løpet av dagen?

 

Nå ser jeg bort i fra følelsen man får etter et teningsinntak og tenker litt mer 4kantet på det.

Ingen tvil om at det føles bra med en cola eller en halvliter pils etter trening.

 

Men er det bevist at dette er hensiktsmessig m/tanke på resultatet av treningen?

Asså, får man bedre resultat f. Eks styrkemessig av å tenke på dette over tid?

 

Selv skjiter jeg i hva jeg får i meg iløpet av dagen så lenge jeg føler meg ok og jeg ender opp med rett macro totalt. Det kan være en diger grønnsak, en pizza men helst en burger med strips ved siden av og jeg er ihvertfall overbevist om at måltidet etter trening har mye å si for hvordan man føler seg etter treningen .

 

Men har det noe å si for treningsresultatet over tid at man stadig får i seg kjappe karbs rett etter trening?

 

Selv mener jeg at det ikke har noe å si. Jeg er snarere mer bevisst på hva jeg dytter i meg FØR treningen for å føle meg maximalt bra når det virkelig gjelder.

 

Hakke peil på hva topic var her lenger... Fingrene løp sitt eget løp, beklager om jeg skled ut her(:

Lenke til kommentar

Ja jeg kjenner at det er effektivt for selve ettertreningsfølelsen. Men må de være så kjappe? Er det ikke nok å få det i seg i løpet av dagen?

 

Nå ser jeg bort i fra følelsen man får etter et teningsinntak og tenker litt mer 4kantet på det.

Ingen tvil om at det føles bra med en cola eller en halvliter pils etter trening.

 

Men er det bevist at dette er hensiktsmessig m/tanke på resultatet av treningen?

Asså, får man bedre resultat f. Eks styrkemessig av å tenke på dette over tid?

 

Leste du linken?

Det står der. Etter trening er det hensiktsmessig å få i seg karbo med høy GI tilsvarende egen kroppsvekt (feks. veier du 90 kg skal du ha i deg 90 gram karb) pga restitusjon og det anabolske vinduet. Det beste å få i seg etter trening er sjokomelk.

Lenke til kommentar

Joda jeg leste det(:
Det er bare det at det er så mange meninger om dette nå, og veien jeg har fulgt den siste tiden er "nå macroene i løpet av dagen", spiller ingen rolle når og hvor bare man får det i seg.
Men ja, jeg og tar kjappe karbs etter trening, men bare fordi jeg føler meg bra av det - jeg vet ikke om det nødvendigvis gir meg noe ekstra på neste trening og det er det jeg tenker på her.

Liker å hive innpå massevis av kjappe karbs på kveldstid jeg mens jeg slapper av og ser på en elendig film. Mange som mener at "nei da legger du på deg mer enn om du spiste det samme på dagtid".

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

 

Ja jeg kjenner at det er effektivt for selve ettertreningsfølelsen. Men må de være så kjappe? Er det ikke nok å få det i seg i løpet av dagen?

 

Nå ser jeg bort i fra følelsen man får etter et teningsinntak og tenker litt mer 4kantet på det.

Ingen tvil om at det føles bra med en cola eller en halvliter pils etter trening.

 

Men er det bevist at dette er hensiktsmessig m/tanke på resultatet av treningen?

Asså, får man bedre resultat f. Eks styrkemessig av å tenke på dette over tid?

 

Leste du linken?

Det står der. Etter trening er det hensiktsmessig å få i seg karbo med høy GI tilsvarende egen kroppsvekt (feks. veier du 90 kg skal du ha i deg 90 gram karb) pga restitusjon og det anabolske vinduet. Det beste å få i seg etter trening er sjokomelk.

 

Det anabole vinduet viste seg å ikke ha en betydning for "mannen i gata". Disse studiene tok ofte utgangspunkt i å sammenligne fastende deltagerne som trente, deretter gav intervensjonsgruppen ernæring mens kontroll fikk placebo. I nyere tid kan en undre seg over hvordan dette ble ekstrapolarisert til den normale befolkningen. Noe av dette var også antagelsen av insulinets anabole effekt. Nå har det kommet nok holdepunkter til å si at insulin hindrer muskelnedbrytning, men ikke oppbygning. Til dette trengs proteiner. Vi vet nå at flere proteiner er mye mer "insulingene" enn tidligere antatt. Melkeproteinet skiller ut advekate mengder slik at det ikke trengs å tilføres karbohydrat direkte etter trening. 

 

For mosjonisten i gata som har flere økter så er det ikke nødvendig å innta karbohydrat 90 minutter etter trening. I løpet av 24 timer vil kostholdet fylle opp glykogenlagrene. Rådene til OT blir da relevant for unge utøvere under vekst og andre utøvere som trener hver dag eller flere økter daglig. Dette grunnet at oppbygningen av glykogen er hastighetbetinget. Se gjerne denne : http://www.jissn.com/content/10/1/5

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

 

Det anabole vinduet viste seg å ikke ha en betydning for "mannen i gata". Disse studiene tok ofte utgangspunkt i å sammenligne fastende deltagerne som trente, deretter gav intervensjonsgruppen ernæring mens kontroll fikk placebo. I nyere tid kan en undre seg over hvordan dette ble ekstrapolarisert til den normale befolkningen. Noe av dette var også antagelsen av insulinets anabole effekt. Nå har det kommet nok holdepunkter til å si at insulin hindrer muskelnedbrytning, men ikke oppbygning. Til dette trengs proteiner. Vi vet nå at flere proteiner er mye mer "insulingene" enn tidligere antatt. Melkeproteinet skiller ut advekate mengder slik at det ikke trengs å tilføres karbohydrat direkte etter trening. 

 

For mosjonisten i gata som har flere økter så er det ikke nødvendig å innta karbohydrat 90 minutter etter trening. I løpet av 24 timer vil kostholdet fylle opp glykogenlagrene. Rådene til OT blir da relevant for unge utøvere under vekst og andre utøvere som trener hver dag eller flere økter daglig. Dette grunnet at oppbygningen av glykogen er hastighetbetinget. Se gjerne denne : http://www.jissn.com/content/10/1/5

 

 

 

Jeg er litt usikker på hva du faktisk skriver, så jeg spør heller en gang for mye enn en gang for lite: Feks i mitt tilfelle, som drikker 3-4 liter H-melk daglig vil du si at jeg ikke trenger karbo etter trening? 

 

For jeg vet at jeg har hatt denne debatten med deg før, der du var enig i at karbz med høy GI var positivt. Vil du si at det har null/0 % positiv effekt for restitusjon i det hele tatt?

Lenke til kommentar

 

 

[..]

 

Om du drikker 3-4L H-melk daglig så vil dette gi deg et sted mellom 1800-2400 kalorier og 3,9-5,2 gram kalsium. Sistnevnte er høyt. Har du vurdert å senket inntaket av meieriprodukter/melk? Daglig anbefaling for kalsium er 800 mg/dag for voksne og 900 mg/dag for ungdom. Toxologi-studier viser at inntak mot 2,5g daglig går fint, vi har gode buffere for å skille ut overskuddet. Men et for stort inntak kan øke risiko for hyperkalsemi og igjen kunne gi nyreskade over lengre tid. Risikoen øker ytterlige om det i tillegg tas Vitamin D tilskudd eller om kosten har et stort innhold av dette. Tenkte bare å gjøre deg oppmerksom på dette. På det positive siden så er ikke elektrolytt-balansen noe du bør bekymre deg over. :p

 

Karbohydrater med høy GI har noe for seg for personer som trener flere ganger daglig som toppidrettutøvere. For personer som trener 1 gang daglig eller mindre og gitt energibalanse så vil dette ikke være nødvendig. Melkeproteiner bidrar som sagt med nok insulin, dvs at det når et metningspunkt slik at ytterlige karbohydrater --> insulin ikke gir større effekt. Går ut ifra at du dunker deg en av disse literne etter trening. Er du i energibalanse og sørger for et rimelig tidsintervall med inntak av mat både før og etter trening så er svært mye riktig alene gjort her. Det går med andre ord helt fint å la være å spise 1 time eller 2 etter trening om måltidet føre ble spist innen et rimelig tidspunkt. 

 

Mitt råd vil være å kutte ned noe på melka og heller variere oftere med andre gode matvarer. 

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

 

 

 

[..]

 

Om du drikker 3-4L H-melk daglig så vil dette gi deg et sted mellom 1800-2400 kalorier og 3,9-5,2 gram kalsium. Sistnevnte er høyt. Har du vurdert å senket inntaket av meieriprodukter/melk? Daglig anbefaling for kalsium er 800 mg/dag for voksne og 900 mg/dag for ungdom. Toxologi-studier viser at inntak mot 2,5g daglig går fint, vi har gode buffere for å skille ut overskuddet. 

Mitt råd vil være å kutte ned noe på melka og heller variere oftere med andre gode matvarer. 

 

 

Alt råd blir selvfølgelig tatt imot med takk.

Skal se igjennom mine makros igjen å se hva som kan tweakes :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...