Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Alkoholiker i nær familie? Klikk her.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 år senere...
  • 7 måneder senere...

Veldig bra post! Tusen takk. Har hatt en del alkoholisme i familien tradisjonelt, og har en onkel som har slitt lenge med det. Jeg leste en bok som heter How to change your mind for en tid tilbake og begynte etter det å se nærmere på det de kaller psilocybin-assistert terapi og lignende. De er siste fase av "clinical trials" i USA, men er ekstremt lovende, med en suksessrate på over 60% etter én eneste behandling. Det finnes også steder i verden som tilbyr ayahuasca-behandlinger som også skal være ekstremt effektive mot avhengighet generelt. Jeg fikk hjelp med å slutte å røyke her i Oslo av en venn av en venn med denne metoden, og fikk overtalt min onkel til å prøve også. Han tilbrakte litt over en dag i terapi, og har ikke drukket siden. 6 måneder senere. Jeg ville sett nærmere på dette hvis jeg hadde hatt familie og kjære med problemer.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Min erfaring fra far, bror og eks samboer er at pårørende ikke kan gjøre en dritt. Det er selvutslettende å prøve å hjelpe en alkoholiker. Med mindre en alkoholiker selv spør om hjelp til innleggelse og behandling vil det aldri nytte hvor mange timer og tårer og år og bøker og kurs og råd du selv bruker på å styre de på bedre vei. Kun 4% med alkoholproblemer blir friske uten profesjonell hjelp og ingen kan overtale de til å søke profesjonell hjelp,når de presses til det skjer det umotivert og til ingen nytte, og de er veldig flinke på å SI at de vil slutte, men kommer med alle mulig unnskyldninger for å unngå å GJØRE noe (over tid) for å slutte.

 

Mitt og mammas råd er å gi de EN sjanse, og ikke kaste bort tilgivelse, slit og tårer i årevis på en som aldri forandrer seg.

 

Anonymous poster hash: 9a58d...8a7

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Tydelig at trådstarter har mye kunnskap i dette feltet, imponerende mye til å være en ikke alkoholiker. 

Jeg er alkoholiker, eller korrekt så er jeg en tidligere rusmisbruker, men går i AA møter og referer til det som alkoholiker. 

Å komme seg ut av alkolisme er ikke en enkel sak, og for meg personlig måtte jeg få store og tøffe konsekvenser i livet mitt før jeg søkte hjelp. Alkohol er som trådstarter nevner nr. 1 i livet, det er "løsningen" på problemet, flukten når livet er vanskelig. Etter mange år med alkohol som løsning på ulike følelser så vet man ikke opp og ned på seg selv lengre, livet med alkohol er ett helvette, men livet uten alkohol er ett større helvette. Er som å ha fylle angst etter 10års fyll, det er mye som skal ordnes både innvendig og utvendig i livet og da er det enkelt å bare drikke for å "slippe" å forholde seg til det

Jeg mener at den avgjørende fasen for en alkoholiker er å forstå at man har ett problem og trenger hjelp. Dialog her er ofte en god start for pårørende, tydeliggjøre problemet for alkoholikere.

Samtale med en x alkoholiker er noe som har hatt stor betydning for at jeg har kommet meg ut, den personen forstår problemet og har også kommet seg ut tidligere, så han/hun har en "løsning" på problemet. Når jeg først åpnet meg opp og fortalte om mine problemer ble jeg hørt og forstått, har jobbet knall hardt med meg selv i mange år nå, jeg hadde mange feil og mangler som menneske, men med hard jobbing og hjelp så har det vært mulig å bli en bedre utgave av seg selv, og da forsvinner også behovet for alkohol. 

Min oppfordring til pårørende er å kjøre en knallhard linje, ta avstand så lenge alkoholikere er aktiv og gjør dette helt klart! Når alkoholikere bestemmer seg for å søke hjelp, oppfordrer jeg til å støtte prosessen. Da øker sannsynligheten for å klare det. 

Mitt råd til folk med alkoholproblemer eller pårørende er å ringe AAs Opplysningstelefon: 911 77 770. Her kan man få råd og tips, og man kan avtale å møte en rehabilitert alkoholiker, som kan fortelle hvordan han/hun kom seg ut av alkoholismen. 

Lurer man på noe kan jeg også svare privat eller her i tråden. 

Jeg understreker at jeg svarer her som privatperson og ikke som ett medlem av AA.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest 742d9...6c0
Sitat

Alkoholen vart på et tidspunkt et svar (løsning) på en eller flere situasjoner (problem). Det kan være å drukne sorg, en traumatisk hendelse, eller pga en vanskelig fortid. Ofte er det en utløsende hending som førte til at de begynte å drikke, så baller det på seg.

Synes det der virker litt klisje, som tatt ut av en film.

For min del har det vært en "løsning" på helt andre "problemer".

Det gir litt rus og letter stemning og hjelper meg å flykte fra kjedsomhet. Det lar meg slappe av etter mye jobb og stress. Det hjelper meg i seng når jeg ikke får sove.

Kunne egentlig tenkt meg å gått over på weed men det får man jo ikke kjøpt lovlig her i nanny staten.

Anonymous poster hash: 742d9...6c0

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest 742d9...6c0 skrev (På 14.7.2020 den 3.18):

Synes det der virker litt klisje, som tatt ut av en film.

For min del har det vært en "løsning" på helt andre "problemer".

Det gir litt rus og letter stemning og hjelper meg å flykte fra kjedsomhet. Det lar meg slappe av etter mye jobb og stress. Det hjelper meg i seng når jeg ikke får sove.

Kunne egentlig tenkt meg å gått over på weed men det får man jo ikke kjøpt lovlig her i nanny staten.

Anonymous poster hash: 742d9...6c0

Det er fortsatt en løsning på ett problem. 

 

Uansett, du kan dra til Nederland og få resept, så kan du ta med inntill 25gram tror jeg. Det er heller ikke straffbart å ruse seg i Norge lengere! Så rus i vei vis du mener du har større nytte av det en alkohol. 

 

Jeg vil oppfordre deg sterkt til å ta tak i problemene dine og finne løsninger, så du slipper å ruse deg. Men hvem er jeg til å bestemme over deg. Men jeg hadde god nytte av å få fikset grunnene til at jeg ruset meg. Kjedsomheten, ja da må du finne på noe å bruke livet til da! Stresset og sliten, begynn og trene osv.... 

Men jeg skal ikke tre noe over hue på deg, du står fritt til å bestemme selv hva som er best for deg og dit liv:) 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...