Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

kan depresjon føre til ondskap? (Lubitz)


heblilla

Anbefalte innlegg

Er det depresjonens vesen å ville ødelegge ikke bare for seg sjøl men for andre også?

 

Kan depresjon rett og slett forklare ondskap?

 

En deprimert uten ideologi tar tilfeldige offer med seg i døden.

En deprimert med ideologi tar utvalgte med seg i døden.

 

Kanskje til og med Hitler var deprimert da?

 

Er ingen bare onde lenger? (i vesten altså...)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet vi ikke hva som faktisk var årsakene til flystyrten, men det spekuleres i pressen. Hvis det stemmer at flygeren har tatt mange med seg i døden, er ikke det i seg selv så uvanlig, det skjer stadig selvmord i trafikken der tilfeldige og uskyldige medtrafikanter blir drept. Det som i fall, er spesielt med flystyrten er omfanget, at det er så mange offer.

 

Ondskap er ikke et begrep fra medisin eller psykologi, men det er velkjent at depresjon kan føre til aggressivitet og destruktivitet. Selvmord er jo det ytterste tegnet på det; en handling som ikke bare ender livet til den deprimerte, men også skaper stor smerte og problemer for de etterlatte. 

 

Det er ofte psykiske tilstander bak, og i tillegg til, politisk motivert vold, det har vi sett både hos Anders Behring Breivik-saken og Charlie Hebdo-saken. Men Psykisk sykdom og ekstreme meninger alene er neppe nok til utløse ekstrem vold .

 

Det har vært skrevet mye om Hitlers (og andre statsledere, for den del) psykiske helse. Den var ikke spesielt god, for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Nå vet vi ikke hva som faktisk var årsakene til flystyrten, men det spekuleres i pressen. Hvis det stemmer at flygeren har tatt mange med seg i døden, er ikke det i seg selv så uvanlig, det skjer stadig selvmord i trafikken der tilfeldige og uskyldige medtrafikanter blir drept. Det som i fall, er spesielt med flystyrten er omfanget, at det er så mange offer.

 

Ondskap er ikke et begrep fra medisin eller psykologi, men det er velkjent at depresjon kan føre til aggressivitet og destruktivitet. Selvmord er jo det ytterste tegnet på det; en handling som ikke bare ender livet til den deprimerte, men også skaper stor smerte og problemer for de etterlatte. 

 

Det er ofte psykiske tilstander bak, og i tillegg til, politisk motivert vold, det har vi sett både hos Anders Behring Breivik-saken og Charlie Hebdo-saken. Men Psykisk sykdom og ekstreme meninger alene er neppe nok til utløse ekstrem vold .

 

Det har vært skrevet mye om Hitlers (og andre statsledere, for den del) psykiske helse. Den var ikke spesielt god, for å si det sånn.

Er du utdannet psykolog?

 

Tror du at en sosiopat/psykopat kan bli deprimert?

 

(Nei, ondskap er vel et filosofisk begrep.)

Lenke til kommentar

Dersom han hadde gjort dette av ren ondskap, så hadde det vel vært "bedre" å vente med å styrte flyet til han kunne gjøre dette over en by? En terrorist ville vel gjort det for å forårsake mer skade? En deprimert person bryr seg kanskje ikke så mye om antallet folk han drar med seg, det er vel likegyldig?

Lenke til kommentar

Dersom han hadde gjort dette av ren ondskap, så hadde det vel vært "bedre" å vente med å styrte flyet til han kunne gjøre dette over en by? En terrorist ville vel gjort det for å forårsake mer skade? En deprimert person bryr seg kanskje ikke så mye om antallet folk han drar med seg, det er vel likegyldig?

Hm...det kunne ha vært verre, og derfor var det ikke ren ondskap, den må jeg tenke litt på...

Lenke til kommentar

En såkalt sosiopat/psykopat kan selvsagt bli deprimert som alle andre. Det er nok ingen vaksine å ha en personlighetsforstyrrelse, tvert i mot så øker det risikoen for å ha andre psykiske plager.

 

Begrepene sosiopat eller psykopat brukes ikke lengre, disse kategoriene faller nå innenfor Antisosial personlighetsforstyrrelse. 

 

Jo, jeg arbeider som psykolog.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke i depresjonens vesen å ville skade/drepe andre. Jeg våger å si at det ikke er depresjonens skyld, men heller at depresjonen kan være enda et symptom i de som både er tilstrekkelig mistilpasset og forskrudde til å planlegge å ta livet av andre.

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg kunne finne på å gjort det samme. 

 

Hva gjør du når det eneste som gir mening og verdi i livet, forsvinner? (På grunn av en sykdom)

 

Det er vel uansett ikke mye annet her som gir så veldig mening. Hvis man først finner en mening med livet, og elsker det du driver med, hva skjer hvis det blir tatt fra deg? Er det noen vits å gå tilbake til det samme A4-livet? Spise, jobb, sove. Du tenker ikke på om du tar med deg andre i døden, når du er deprimert. Det spiller absolutt ingen rolle. 

 

For min del; Det som gir mening med livet er kanskje at folk skal slutte å være så naive, og begynne å lete meningen med livet. Da mener jeg i å leve et A4-liv, men starte med å finne nye løsninger på å redde denne planeten, og dermed søke etter intelligent liv, og til slutt finner vi kanskje meningen med livet?

 



Anonymous poster hash: cb080...870
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å skulle ta med seg flere i et evt selvmord er ikke noe en depresjon driver folk til. Det kalles heller en psykose.

 

De som har vært deprimerte kan gjerne ha større innsikt i hvordan det er å ha det kjipt. Med et ellers "fornuftig" verdensbilde ønsker man ikke at andre skal ha det kjipt. 

 

Mening med livet må du selv søke etter for din egen del. At andre søker (eller ikke søker) etter sin mening med livet på andre måter enn deg, angår ikke deg; på godt og vondt. Det kan utenfra virke meningsløst, men hva vet du om hverdagen til de du snakker om? Er det ikke mulig å finne et samspill mellom daglig jobbing og meningsfull hverdag? 

 

Det er rom for å leve på utallige ulike måter. Du må spørre deg selv om hvordan du ønsker at din verden skal se ut. Vil du være omgitt av ambisiøse finansfolk? Eller kanskje folk som jobber med bekjempelse av fattigdom og sykdom? Rakettforsker som bidrar til utforskning av verdensrommet? 

 

Selv om du trolig ikke kan "redde verden" så kan du gjøre mye godt både for deg selv og andre. Noe som i min verden er to sider av samme sak. Subjektivt sett: En person er en verden. Du kan ikke gjøre alle verdener bedre. Men du kan gjøre en eller flere verdener bedre - uten at dette måtte gå på bekostning av andres verden.

Endret av Dummst
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ondskap er ikke et begrep fra medisin eller psykologi

Jeg synes det er interessant at det ikke er det. Hva er bakgrunnen? Fordi det innebærer en verdivurdering? Hva da med ondskapens motsats, kjærlighet, som er helt sentral i alle menneskers liv, er det ikke snodig at dette skal være unntatt fra den psykologiske vitenskapens briller?

 

I vår kristne kulturarv heter det at ingen har større kjærlighet enn den som går i døden for en annen. Her er det en som har gjort det motsatte.

 

Nå er det også funnet medikamenter i hjemmet til flyveren som tyder på behandling av en psykiatrisk tilstand. Det er vel så at enkelte slike medikamenter kan ha bivirkninger av suicidal karakter? Det skal bli interessant å høre hvilke medikamenter dette er tale om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjærlighet er heller ikke noe som psykologi eller medisin er opptatt av. Jeg tror du må til religionen for å finne noen som er oppriktig opptatt av kjærlighet.

Jeg synes det er synd, for både kjærlighet og hat er viktige elementer i ale menneskers liv. Men grunnen er nok at psykologi som fag har hatt sterkt behov for å bli bi oppfattet som vitenskap og derfor har trengt å markere avstand til hermeneutiske fag som filosofi og religion som ofte blir fremstilt som 'uvitenskapelige'. Noe de selvsagt ikke er hvis vi skal ta dem på alvor. Og det skal vi jo 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En såkalt sosiopat/psykopat kan selvsagt bli deprimert som alle andre. Det er nok ingen vaksine å ha en personlighetsforstyrrelse, tvert i mot så øker det risikoen for å ha andre psykiske plager.

 

Begrepene sosiopat eller psykopat brukes ikke lengre, disse kategoriene faller nå innenfor Antisosial personlighetsforstyrrelse. 

 

Jo, jeg arbeider som psykolog.

 

 

Er narsissist også i samme kategori Antisosial personlighetsforstyrrelse, siden den har likheter med psykopati? Jeg tenker litt på dette om at narsissister jo er selvelskende og sånn sett vil forsøke å stille seg i glansen med folk rundt seg som kan gi føde til det narsissistiske behovet, og da må man jo bli svært dyktig i å bli sosial må man ikke vel?

 

Kan narsissist da med rette kunne plasseres under en Antisosial kategori? Jeg bare spør, siden dette ikke er mitt sterke kunnskapsfelt. Men jeg har forsøkt å kikke litt på det med narsissist, siden noen jeg kjenner muligens er en slik selvelskende type menneske.

 

Etter å ha googlet ser det ut til at jeg tenker på sosial på helt feil måte. Selvfølgelig er en narsissist antisosial, selv om det ytre og hans/hennes verktøy er det sosiale limet.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Dyssosial_personlighetsforstyrrelse

 

Anonymous poster hash: 950f3...ed3

Lenke til kommentar

Tror nok at en som lever ved å terrorisere andre i sosiale miljøer, kan bli drevet til desperasjon dersom alle verktøyene plutselig forsvinner og personen står alene igjen. Men så er vel ikke alle i stand til å begå selvmord... det er jo en temmelig brutal handling, og mennesker har en sterk overlevelsestrang. Narsissister elsker seg selv, og kan de dermed greie å begå selvmord? Enda færre er i stand til å ta med seg andre i selvmordet, som i en "school shooting". Noen av skoleskytingene er sagt å ha grunnlag i mobbing og avvisning, og et ønske om hevn.

 

Lubitz skal ha vært fanatisk opptatt av alpene, der han begynte på glideflygingskurs som tenåring. Og han hadde sagt til ekskjæresten at han skulle gjøre noe stort, slik at alle kom til å huske navnet hans. Det var vel kombinasjonen av disse to som gjorde at han styrtet et fly i alpene. Flypassasjerene var dermed ikke personer han ønsket å ta hevn på, de var mer tilfeldige brikker i hans spill. På den annen side vet vi ikke om han beregnet at flykapteinen skulle gå på toalettet 10 minutter før flyet nådde det aktuelle fjellet. Kanskje ville han ventet til en annen dag, dersom det ikke ble mulig å krasje flyet i alpene? Men det virker som han var helt sikker på at det skulle skje, siden han begynte å svare flykapteinen uhøflig litt utpå dagen.

Som dere nevner kunne han valgt å styrte flyet i en by, men det virker som han så det som et tilstrekkelig stort prosjekt å styrte flyet i alpene.

 

Jeg tror det har litt å gjøre med kulturell påvirkning fra Asia, f.eks. den japanske praksisen med å ta fram et sverd og stikke seg til døde med så snart en har tapt ansikt (kanskje tapt ansikt på en relativt bagatellmessig måte). Dette er ikke en kristelig måte å tenke på, men det sies at mange skjøt seg da krakket på Wall Street var et faktum.

I åndelig forstand er det en satanistisk handling å begå selvmord, og ta med seg andre mennesker i det. Det blir en menneskeofring til djevelen, utløst av hat, frustrasjon, håpløshet, opprør mot Gud, og kanskje mordlyst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå vet vi ikke hva som faktisk var årsakene til flystyrten, men det spekuleres i pressen. Hvis det stemmer at flygeren har tatt mange med seg i døden, er ikke det i seg selv så uvanlig, det skjer stadig selvmord i trafikken der tilfeldige og uskyldige medtrafikanter blir drept. Det som i fall, er spesielt med flystyrten er omfanget, at det er så mange offer.

 

Ondskap er ikke et begrep fra medisin eller psykologi, men det er velkjent at depresjon kan føre til aggressivitet og destruktivitet. Selvmord er jo det ytterste tegnet på det; en handling som ikke bare ender livet til den deprimerte, men også skaper stor smerte og problemer for de etterlatte. 

 

Det er ofte psykiske tilstander bak, og i tillegg til, politisk motivert vold, det har vi sett både hos Anders Behring Breivik-saken og Charlie Hebdo-saken. Men Psykisk sykdom og ekstreme meninger alene er neppe nok til utløse ekstrem vold .

 

Det har vært skrevet mye om Hitlers (og andre statsledere, for den del) psykiske helse. Den var ikke spesielt god, for å si det sånn.

Er du utdannet psykolog?

 

Tror du at en sosiopat/psykopat kan bli deprimert?

 

(Nei, ondskap er vel et filosofisk begrep.)

 

 

Faktisk så kan en sosiopat / psykopat bli deprimert de også...

Ondskap i seg selv er en definisjon på en oppførsel som vi andre mennesker mener er motsatt skala av det å gjøre noe godt , men for den som utfører handlingen så kan opplevelsen være noe helt annet.

Kanibalene så ikke på seg selv som onde , snodig nok.

Lenke til kommentar

Antisosial og narsissistisk personlighetsforstyrrelse er to ulike diagnostiske tilstander, men de grupperes ofte i samme 'cluster', i samme gruppe av PF, den såkalte cluster B. Det betyr at det er endel tilfelles ved disse PFene, men likevel at de er forskjellige.

 

Wiki-artikkelen er ikke god, det er bedre det som står her: http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/psykisk-helse/personlighetsforstyrrelser-3087.html?page=9

 

Lenke til kommentar

Det at det virker planlagt å styrte flyet i alpene, tyder på en ren ond handling. En hevn fordi han sannsynligvis ville komme til å miste jobben (pga dårlig syn), den jobben som han har brukt så mange år på å utdanne seg til og som har vært hans guttedrøm. Så selv om han er sykemeldt, drar han på jobben for å få fullført sin plan. (hvem ellers går på jobb når de er sykemeldt?) 

 

Det er også noe rart ved at han bodde hos foreldrene i en alder av 27 år, selv om han hadde sin egen leilighet et annet sted. Et tegn sosial mistilpasning?

 

Heller til forklaringen antisosial personlighetsfortyrrelse....ingen samvittighet/empati med andre.

Lenke til kommentar

... å styrte flyet i alpene.

 

Jeg tror det har litt å gjøre med kulturell påvirkning fra Asia, f.eks. den japanske praksisen med å ta fram et sverd og stikke seg til døde med så snart en har tapt ansikt (kanskje tapt ansikt på en relativt bagatellmessig måte). Dette er ikke en kristelig måte å tenke på, men det sies at mange skjøt seg da krakket på Wall Street var et faktum.

I åndelig forstand er det en satanistisk handling å begå selvmord, og ta med seg andre mennesker i det. Det blir en menneskeofring til djevelen, utløst av hat, frustrasjon, håpløshet, opprør mot Gud, og kanskje mordlyst.

 

 

Jeg klarte å lese det du skrev, helt til du begynner å peile inn på kristelige måter å tenke på. Hvorfor blande guder inn i dette? Og satanistiske handlinger, jøsses..

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Jeg tror jeg kunne finne på å gjort det samme. 

 

Hva gjør du når det eneste som gir mening og verdi i livet, forsvinner? (På grunn av en sykdom)

 

Det er vel uansett ikke mye annet her som gir så veldig mening. Hvis man først finner en mening med livet, og elsker det du driver med, hva skjer hvis det blir tatt fra deg? Er det noen vits å gå tilbake til det samme A4-livet? Spise, jobb, sove. Du tenker ikke på om du tar med deg andre i døden, når du er deprimert. Det spiller absolutt ingen rolle. 

 

For min del; Det som gir mening med livet er kanskje at folk skal slutte å være så naive, og begynne å lete meningen med livet. Da mener jeg i å leve et A4-liv, men starte med å finne nye løsninger på å redde denne planeten, og dermed søke etter intelligent liv, og til slutt finner vi kanskje meningen med livet?

 

 

Anonymous poster hash: cb080...870

 

ut i fra det du skriver, virker du som et temmelig forstyrra individ...

håper virkelig du lander på moder jord snart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...