Gå til innhold

E-sportelevene ved Buskerud folkehøgskole stortrives


Anbefalte innlegg

Man blir ett bedre menneske etter ett år på FHS som er i min mening langt viktigere enn ett år på høyskole hvor man bare arbeider i ett kjør, man ikke har ordentlig tid til å knytte bånd med de rundt seg for å få en Bachelor eller Master grad, greit nok med høyere lønn men verden består ikke bare av penger.

Jobb får man om man er flink nok og engasjert uansett, uavhengig om man har utdanning i faget eller ei.

 

Hvor får folk denne fantasien om at det er bare på folkehøyskole man har tid til å være sosial og få venner fra? Jeg er villig til å vedde på at det kommer færre varige vennskap ut av en folkehøyskole enn universitetet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Godt kan diskuteres, men argument for, ja det vil jeg si det er, det er bra for rettsfølelse, og også prinsipielt at ting passer sammen med tanke på hva som er lovlig.

 

AtW

 

 

Men det var en dårlig analogi uansett. Det jeg egentlig burde ha sagt i klartekst, var at om det er mange andre folkehøyskolelinjer som (om mulig) er enda mindre samfunnsnyttige, burde man ikke da heller legge disse ned enn å fortsette å opprette lite samfunnsnyttige linjer? Man har jo ikke uendelig med valuta selv her i Norge.

 

 

Kanskje burde man lagt ned, eller støttet disse linjene mindre, men det er en litt mer omfattende diskusjon. Dette er jo en diskusjon som kommer opp fordi enkelte politikere mener det er verre enn andre folkehøyskoler.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Man blir ett bedre menneske etter ett år på FHS som er i min mening langt viktigere enn ett år på høyskole hvor man bare arbeider i ett kjør, man ikke har ordentlig tid til å knytte bånd med de rundt seg for å få en Bachelor eller Master grad, greit nok med høyere lønn men verden består ikke bare av penger.

Jobb får man om man er flink nok og engasjert uansett, uavhengig om man har utdanning i faget eller ei.

 

Hvor får folk denne fantasien om at det er bare på folkehøyskole man har tid til å være sosial og få venner fra? Jeg er villig til å vedde på at det kommer færre varige vennskap ut av en folkehøyskole enn universitetet.

 

AtW

 

Målt i vennskap per studieår? Vedder lett imot. Hva spiller vi om? Kronasjer? Gamasjer? Binderser? Knappenåler? Halvlitere?

Lenke til kommentar

 

 

Man blir ett bedre menneske etter ett år på FHS som er i min mening langt viktigere enn ett år på høyskole hvor man bare arbeider i ett kjør, man ikke har ordentlig tid til å knytte bånd med de rundt seg for å få en Bachelor eller Master grad, greit nok med høyere lønn men verden består ikke bare av penger.

Jobb får man om man er flink nok og engasjert uansett, uavhengig om man har utdanning i faget eller ei.

 

Hvor får folk denne fantasien om at det er bare på folkehøyskole man har tid til å være sosial og få venner fra? Jeg er villig til å vedde på at det kommer færre varige vennskap ut av en folkehøyskole enn universitetet.

 

AtW

 

Målt i vennskap per studieår? Vedder lett imot. Hva spiller vi om? Kronasjer? Gamasjer? Binderser? Knappenåler? Halvlitere?

 

 

Sa jeg "vennskap per studieår"?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Man blir ett bedre menneske etter ett år på FHS som er i min mening langt viktigere enn ett år på høyskole hvor man bare arbeider i ett kjør, man ikke har ordentlig tid til å knytte bånd med de rundt seg for å få en Bachelor eller Master grad, greit nok med høyere lønn men verden består ikke bare av penger.

Jobb får man om man er flink nok og engasjert uansett, uavhengig om man har utdanning i faget eller ei.

 

Hvor får folk denne fantasien om at det er bare på folkehøyskole man har tid til å være sosial og få venner fra? Jeg er villig til å vedde på at det kommer færre varige vennskap ut av en folkehøyskole enn universitetet.

 

AtW

 

Målt i vennskap per studieår? Vedder lett imot. Hva spiller vi om? Kronasjer? Gamasjer? Binderser? Knappenåler? Halvlitere?

 

 

Sa jeg "vennskap per studieår"?

 

AtW

 

Nei, men jeg anså det som den mest rimelige målestokken.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Man blir ett bedre menneske etter ett år på FHS som er i min mening langt viktigere enn ett år på høyskole hvor man bare arbeider i ett kjør, man ikke har ordentlig tid til å knytte bånd med de rundt seg for å få en Bachelor eller Master grad, greit nok med høyere lønn men verden består ikke bare av penger.

Jobb får man om man er flink nok og engasjert uansett, uavhengig om man har utdanning i faget eller ei.

 

Hvor får folk denne fantasien om at det er bare på folkehøyskole man har tid til å være sosial og få venner fra? Jeg er villig til å vedde på at det kommer færre varige vennskap ut av en folkehøyskole enn universitetet.

 

AtW

 

Målt i vennskap per studieår? Vedder lett imot. Hva spiller vi om? Kronasjer? Gamasjer? Binderser? Knappenåler? Halvlitere?

 

 

Sa jeg "vennskap per studieår"?

 

AtW

færre varige vennskap er godt mulig, men vennskapet og bofellesskapet mellom alle mens skoleåret pågår er langt sterkere og da i min mening også langt mer lærerikt.

Men jeg kan se hvorfor folk som ikke har gått på Folkehøgskole argumenterer imot det, men de mangler da også fast grunnlag til å gjøre det, imho.

 

that's my two cents... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

færre varige vennskap er godt mulig, men vennskapet og bofellesskapet mellom alle mens skoleåret pågår er langt sterkere og da i min mening også langt mer lærerikt.

Men jeg kan se hvorfor folk som ikke har gått på Folkehøgskole argumenterer imot det, men de mangler da også fast grunnlag til å gjøre det, imho.

 

that's my two cents... :)

 

 

Er du ferdig på universitetet?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Nei, men jeg anså det som den mest rimelige målestokken.

 

 

Jeg er ikke enig, enn så lenge du i praksis vanskelig går på folkehøyskole med en gitt person mer enn ett år.

 

AtW

 

 

Òg?  Og hvilken målestokk mener du er mest rimelig?

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Og, det hjelper ikke om man blir mer kjent per tidsenhet når man ikke tilbringer særlig lang tid sammen.

 

AtW

 

Det virker som du argumenterer mot at FHS gir like mange venner som på Universitetet fortsatt, ikke mot målestokken. Eller mener du at vennene man får på folkehøyskolen, selv om de er mange, ikke blir like gode venner som dem man går flere år på universitetet sammen med? Altså kvantitet vs. kvalitet.

Lenke til kommentar

 

Og, det hjelper ikke om man blir mer kjent per tidsenhet når man ikke tilbringer særlig lang tid sammen.

 

AtW

 

Det virker som du argumenterer mot at FHS gir like mange venner som på Universitetet fortsatt, ikke mot målestokken. Eller mener du at vennene man får på folkehøyskolen, selv om de er mange, ikke blir like gode venner som dem man går flere år på universitetet sammen med? Altså kvantitet vs. kvalitet.

 

 

Jeg mener akkurat det jeg sa, nemlig at jeg tror det kommer flere varige vennskap av å gå på universitetet. 

 

AtW

Lenke til kommentar

Kan bruke meg som eksempel, langt fra noen supersosialt vesen, men på FHS så vil jeg anslå at jeg ble godt kjent med 70 av de 100 som jeg gikk sammen med det året.

 

Verdien i FHS ligger i at man har minimalt med press og da får muligheten til å være seg selv. Det var nok av rutiner og opplegg med seminarer, "fag", fellesoppgaver osv. til at året føltes tettpakket (ofte seminarer på lørdager, FHS-år er kortere enn vanlige skoleår). Man blir et lite samfunn der praktisk talt alle kjenner alle, både på godt og vondt, men aller mest godt.

 

Det viktigste jeg lærte var verdien av alle mennesker. Det var noen av de jeg gikk sammen med som det syntes på, at de ikke hadde hatt det bra tidligere. Det var derfor fantastisk å se og oppleve hvordan et år på FHS kan åpne og bygge selvtillit hos mennesker, langt borte fra facebook-oppdateringer, eksamenspress og tidligere miljøer. Som broren min sa det "Jeg har blitt kjent med folk på FHS som jeg aldri ville snakket med andre steder, og de er jo de mest interessante!" Vi lever i det sosialistiske landet Norge, og jeg skal betale skatt med glede i mange år... det finnes viktigere ting enn budsjetter og Nav-statistikker.

 

FHS fyller også et gap når det kommer til kunstneriske fag, er en del kjente norske band som har blitt dannet på FHS. Ja, det kunne vært billigere og mer spissede tilbud til "de beste", men man vet aldri hvor talenter finnes før de har prøvd. Dette gjelder praktisk talt de fleste "fag" på FHS, enten det er ridning, snowboard eller esport. Alternativet for mange er et friår der man bor hjemme og driver dank, litt spilling, litt jobbing og ingen krav. FHS gir en mye bedre "dannelse" som de kaller det.

 

Og for de spesielt interesserte, vi ble spurt om vi spilte dataspill på innrykk i FGTJ. I stillingen jeg endte opp i var det en klar fordel å ha trent finmotorikk for å være effektiv. Så det så  :) 

Lenke til kommentar

 

 

Og, det hjelper ikke om man blir mer kjent per tidsenhet når man ikke tilbringer særlig lang tid sammen.

 

AtW

 

Det virker som du argumenterer mot at FHS gir like mange venner som på Universitetet fortsatt, ikke mot målestokken. Eller mener du at vennene man får på folkehøyskolen, selv om de er mange, ikke blir like gode venner som dem man går flere år på universitetet sammen med? Altså kvantitet vs. kvalitet.

 

 

Jeg mener akkurat det jeg sa, nemlig at jeg tror det kommer flere varige vennskap av å gå på universitetet. 

 

AtW

 

 

Det skulle vel egentlig bare mangle. Man får flere vennskap av å bo på et sted i tre år (ukvalifisert anslag på gjennomsnittlig studieløp) enn i ett år. Det er nok også langt flere som bosetter seg på det stedet universitetet ligger ved endt utdanning, enn det er som bosetter seg der folkehøyskolen ligger, noe som danner grunnlaget for varige vennskap.

 

Så skal jeg komme med en påstand.

 

Person A flytter hjemmefra, går ett år på folkehøyskole i en annen by og tre år på universitetet i en tredje by.

Person B flytter hjemmefra, går ett år på universitetet i en annen by, og bytter deretter og går tre år på universitetet i en tredje by.

 

Person A vil nå ha lagt grunnlaget for flere varige vennskap enn Person B, både på grunn av flere vennskap på folkehøyskoleåret enn det første universitetsåret til person B og fordi hun i tillegg har fått flere venner enn person B i de tre årene hun gikk på universitetet grunnet sin sosiale trening fra folkehøyskoleåret.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Sjelden at jeg er enig med uttalelsene til Frp politikere, men dette kan jeg skrive under på med både for og etternavn.

 

Om dette skulle redde noen fra NAV/World of Warcraft avhengighet så er det jo bra, men jeg tror ikke dette er rett medisin.

 

hva har e-sport med world of warcrat eller spilleavhengighet å gjøre i utgangspunktet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er jo folkehøyskoler noe staten aldri burde brukt penger på i utgangspunktet, men det blir spesielt problematisk å bruke penger på en linje hvor flere av elevene viser tegn på psykiske problemer.

 

Bare i denne artikkelen kommer en uttalelse hvor tydeligvis alternativet til å spille på en "skole" er å spille hjemme, og forsvarer linjen ved å si han har blitt mer sosial? Det ringer noen varselbjeller hos meg i alle fall. Håper disse elevene får god oppfølging etter de er ferdig på skolen og at de ikke bare ender opp hjemme igjen for å fortsette å spille.

 

Hvis de først skulle hatt en spillinje burde de spilt spill hvor de faktisk bruker hjernen, som f.eks SpaceChem og Safecracker. Tipper ikke det hadde vært mange som hadde søkt da. Unnskyldningen om at LoL liksom skal være mantraet for å lære kreativitet og samarbeid må være noe av det dummeste jeg noensinne har lest.

 

Det er de veldig få som driver med spill som har psykiske problemer, og dette er folk som som oftest ville hatt problemer med eller uten spilling (ofte fungerer spill som hjelp for de som sliter med å sosialisere).

 

Det høres ut som om på deg at du tror at alle som spiller ikke gjør annet. men dette er feil. alle jeg kjenner som driver med spill driver også med andre ting ved siden av. som studie, fysisk trening eller sosialisering på byen.

 

Det høres også ut som om du tror at League of Legends ikke er et spill man trenger å bruke hjernen.

Dette er også feil. man må jobbe som et lag, velge riktige strategier og lære seg å utføre disse strategiene riktig, i tilleg er det masse tall og matte som ligger bak hver karakter du kan spille som. dette er et av spillene som krever mer hjerne bruk en de fleste andre spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...