Gå til innhold

Fiber fra Altibox inn til to steder i huset?


Anbefalte innlegg

Vi har fiber fra Altibox via NTE, med en hjemmesentral i stua. Dette er en "løs" sentral av merket ZyXEL, som er koblet sammen med fiberinntaket med en nettverkskabel. Denne sentralen ønsker vi å flytte inn på kontoret, samtidig som en montør trekker en ny fiberkabel inn hit. Ønsket er også å ha mulighet for kablet tilkobling til internett (Playstation) i stua, men uten at vi må trekke en synlig nettverkskabel gjennom hele etasjen.

 

Spørsmålet blir dermed om det er mulig å få fiberen lagt inn til to punkter i boligen, noe jeg vel tviler på, eller om det eventuelt finnes andre måter å gjøre det på? Målet er ikke egentlig å unngå en nettverkskabel mellom kontoret og stua, men å unngå en synlig kabel mellom de to rommene. Alle tips mottas med takk!

Endret av danjah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å begynne med det åpenbare: Nei, fiberen kan ikke termineres to på steder. Og om så var; hvis du vil ha kablet nett i både stua og på kontoret, hvilken betydning har det om det er fiber eller nettverkskabel? Og videre, hvorfor skal sentralen (og spesielt fiberen) flyttes inn på kontoret i utgangspunktet?

 

Når det gjelder å skjule kabel har du flere muligheter: Kabelkanal, klemme kabelen bak lister, gå via en annen etasje, gå rundt huset (utenpå kledningen), eller finne et trekkerør som ikke er i bruk.

Endret av Ar`Kritz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forøvrig kan du i teorien få 2 fibre inn til huset.

Altibox legger alltid inn 4 fibre til hver bolig, altså 4 ledere i kabelen.

Men skal du ha dobbelt nett inn så tipper jeg det blir dobbelt abonnement for den må termineres 2 plasser i noden og jeg tror ikke de går med på det heller. Men det går i teorien.

Et annet alternativ til å dra kabler er powerplug - nett via strømnettet men er ikke alle el anlegg som gir nok ytelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du forøvrig ventilasjonskanaler i huset?

 

Mitt oppsett med Altibox er slikt. Fiber kommer inn i garasjeboden. Fra mediekonverter går det en kabel 20meter til kjøkkenet, rett på en ASUS router som henger midt i huset som er konfigurert til å funke uten hjemmesentralen osv. Fra ASUS routeren går det en kabel tilbake til garasjeboden til en switch. Der blir går det en kabel til IP telefoni fra ipLink, og så går 2 kabler gjennom en ventilasjonskanal opp til andre etasje der jeg tok den ut av kanalen igjen, og har montert koblingsboks med 2 uttak i kontoret.

Lenke til kommentar

 

 

Forøvrig kan du i teorien få 2 fibre inn til huset.

Altibox legger alltid inn 4 fibre til hver bolig, altså 4 ledere i kabelen.

2 har jeg hørt om, men 4? Mener du 2?

Siden de har vel en fiber som er i bruk, og en til backup normalsett?

Det er 4 fibre inn til hvert hus. Husker ikke fargekodene i farten men den blå er terminert som standard:)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hva brukes de til?

 

Etter som jeg forstår det Truck-es VID:

 

Internet VID->102

100 = Telefon

101 = TV.

 

Det betyr at en blå fiber har (TX 1310nm/RX 1550nm).

Er dette med tanke på hvis TV eller telefon skal ha egen linje, så er dette lagt for fremtiden?

Eller er det med tanke på 10 gigabit (Tror det er mulig å bruke Wavelength-division multiplexing) for å gjøre det billigere å tilby 10 gigabit ved flere fiber (Flere Gigabit fiberkanaler istedenfor 1 kraftig)? Eller hvis man skulle ha 2 gigabit eller 4 gigabit hastighet blir det langt billigere å tilby en 10 gigabit?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...