Gå til innhold

[Løst] Ny allround-PC til ca. 10-11 000 kr.


Anbefalte innlegg

 

Personlig ville jeg bytta ut 960'n med et 970(*), gått ned til 2TB HDD, skippa SSD og uppa PSU'n til 750W.

 

:nei:

 

Etter grafikkort, er SSD kanskje det viktigste du skal unne deg på en ny PC. Og har du en gammel PC uten SSD, kan det gjøre en stor forskjell om du skaffer en.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snurredisken koster 1000kr, SSDn 1000kr. Hadde jeg vært deg hadde jeg heller kjøpt 500gb SSD, og skippa snurredisken, såframt du ikke MÅ lagre massevis av film og serier. Evt om du hadde noe gammelt ræl liggende, så er det et like godt lager til "dritt" som en ny disk.

 

Alt av spill "må" du legge på en SSD.

Om støy er et moment, så hadde jeg kjøpt en Seasonic X-400 (http://www.prisjakt.no/product.php?p=703557). Den er 400watt og helt støyfri.

 

Noen vil nok si at 400watt er litt knapt, men du skal faktisk presse PCn ganske hardt om du skal toppe den.

Jeg har et 780TI og en 4770k, om jeg overklokker begge MAXIMALT, så bikker jeg 420watt. Du har planer om og kjøpe et 960, og det bruker VESENTLIG mindre juice enn et 780ti. (125 vs 250watt TDP)

 

Evt så kjøpt en Corsair AX-serie PSU, også litt "premium pris", men de går uten vifte, sålenge lasten ikke er høy.

Og til slutt, har du nok kronasjer, så kjøp en Noctua U14S CPU-vifte. Den er så "feit" at du kan også kjøre den uten vifte (les: skru av vifta via Asus Fan Expert) når den er idle og har lite last. F.eks ved nettsurfing o.l.

Lenke til kommentar

Snurredisken koster 1000kr, SSDn 1000kr. Hadde jeg vært deg hadde jeg heller kjøpt 500gb SSD, og skippa snurredisken, såframt du ikke MÅ lagre massevis av film og serier. Evt om du hadde noe gammelt ræl liggende, så er det et like godt lager til "dritt" som en ny disk.

 

Alt av spill "må" du legge på en SSD.

 

Om støy er et moment, så hadde jeg kjøpt en Seasonic X-400 (http://www.prisjakt.no/product.php?p=703557). Den er 400watt og helt støyfri.

 

Noen vil nok si at 400watt er litt knapt, men du skal faktisk presse PCn ganske hardt om du skal toppe den.

 

Jeg har et 780TI og en 4770k, om jeg overklokker begge MAXIMALT, så bikker jeg 420watt. Du har planer om og kjøpe et 960, og det bruker VESENTLIG mindre juice enn et 780ti. (125 vs 250watt TDP)

 

Evt så kjøpt en Corsair AX-serie PSU, også litt "premium pris", men de går uten vifte, sålenge lasten ikke er høy.

 

Og til slutt, har du nok kronasjer, så kjøp en Noctua U14S CPU-vifte. Den er så "feit" at du kan også kjøre den uten vifte (les: skru av vifta via Asus Fan Expert) når den er idle og har lite last. F.eks ved nettsurfing o.l.

 

Hva er egentlig galt med supernova G2 psu'en? Den har ikke premium pris, er lydløs hvis en vil og er en knakende god psu pluss at den koster mindre

Endret av otl
Lenke til kommentar

du overklokke? Hvis ikke, trenger du ikke en *K-prosessor.

 

Asus B85M-G er ett veldig fornuftig HK til nesten halve prisen av ett Z97-A: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1955985

I5-4590 vil gjøre akkurat samme nytte som en 4690K: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2645701

 

Bruk de pengene du sparer på større SSD. :)

 

-EDIT-

 

Hvis du ikke skal overklokke eller mine/folde med CPU, klarer du deg fint med stock Intel-kjøler.

Endret av skripis
Lenke til kommentar

 

 

Personlig ville jeg bytta ut 960'n med et 970(*), gått ned til 2TB HDD, skippa SSD og uppa PSU'n til 750W.

 

:nei:

 

Etter grafikkort, er SSD kanskje det viktigste du skal unne deg på en ny PC. Og har du en gammel PC uten SSD, kan det gjøre en stor forskjell om du skaffer en.

 

Tja, skal ikke si at jeg vet alt om hva en skal og ikke skal putte i PC'n sin, men jeg har klart meg utmerket uten en SSD så langt. 

For meg så blir det luksus, ikke et must.

 

Edit: Det er vel på tide at jeg unner meg en SSD og ser hva jeg har gått glipp av.

Endret av airetam
Lenke til kommentar

Vil bare anbefale å kjøpe alle delene fra samme nettbutikk. Blir dyrere, men da slipper du ofte tull ;)

 

Ja, vet det :)

 

Må nesten spørre, hvordan er folkets erfaring med NetOnNet? Ser at de ligger ofte høyt på på listen over laveste pris på produkter. På service virker det som det har vært litt blandede opplevelser.

Lenke til kommentar

La faktisk ikke merke til at tråden hadde fått en side 2 før nå :D Skal svare litt flere:

 

 

 

Personlig ville jeg bytta ut 960'n med et 970(*), gått ned til 2TB HDD, skippa SSD og uppa PSU'n til 750W.

 

:nei:

 

Etter grafikkort, er SSD kanskje det viktigste du skal unne deg på en ny PC. Og har du en gammel PC uten SSD, kan det gjøre en stor forskjell om du skaffer en.

 

 

Alt jeg har hatt til nå har bare hatt konvensjonell harddisk, så har et ønske om å ha SSD nettopp for å få noe som vil oppleves som en annen verden i forhold til hva jeg er vant med i dag. Kommer også til å installere diverse programmer etterhvert i forskjellige retninger alt etter hva jeg interesserer meg for i ulike perioder :)

 

Snurredisken koster 1000kr, SSDn 1000kr. Hadde jeg vært deg hadde jeg heller kjøpt 500gb SSD, og skippa snurredisken, såframt du ikke MÅ lagre massevis av film og serier. Evt om du hadde noe gammelt ræl liggende, så er det et like godt lager til "dritt" som en ny disk.

 

Alt av spill "må" du legge på en SSD.

Om støy er et moment, så hadde jeg kjøpt en Seasonic X-400 (http://www.prisjakt.no/product.php?p=703557). Den er 400watt og helt støyfri.

 

Noen vil nok si at 400watt er litt knapt, men du skal faktisk presse PCn ganske hardt om du skal toppe den.

Jeg har et 780TI og en 4770k, om jeg overklokker begge MAXIMALT, så bikker jeg 420watt. Du har planer om og kjøpe et 960, og det bruker VESENTLIG mindre juice enn et 780ti. (125 vs 250watt TDP)

 

Evt så kjøpt en Corsair AX-serie PSU, også litt "premium pris", men de går uten vifte, sålenge lasten ikke er høy.

Og til slutt, har du nok kronasjer, så kjøp en Noctua U14S CPU-vifte. Den er så "feit" at du kan også kjøre den uten vifte (les: skru av vifta via Asus Fan Expert) når den er idle og har lite last. F.eks ved nettsurfing o.l.

 

Burde nok oppdatere første posten litt nå. Jeg tror jeg vil gå for oppsettet som Mantaturbo og ExpensiveGameFinder har satt opp på side 1. Grunnen til at jeg går for 2-disks løsning og ikke bare SSD er fordi jeg er i overkant ivrig med fotoapparatet og trenger en del plass til bilder. Var innom den Noctua CPU-kjøleren, et kraftig beist, men syntes den ble litt i overkant dyr :/

 

du overklokke? Hvis ikke, trenger du ikke en *K-prosessor.

 

Asus B85M-G er ett veldig fornuftig HK til nesten halve prisen av ett Z97-A: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1955985

I5-4590 vil gjøre akkurat samme nytte som en 4690K: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2645701

 

Bruk de pengene du sparer på større SSD. :)

 

-EDIT-

 

Hvis du ikke skal overklokke eller mine/folde med CPU, klarer du deg fint med stock Intel-kjøler.

 

Jeg valgte prossessor med omhu fordi jeg har ønske om å kunne overklokke den :) Har lest om overklokking her på HW siden jeg var fjortiss selv, men uten å ha hatt muligheten før. Dersom jeg ikke skulle hatt den muligheten hadde jeg gjort som du sier, og valgt den andre prossessoren med stock Intel-kjøler samt droppet CPU-kjøleren.

 

Her er oppsettet til Mantaturbo og ExpensiveGameFinder: https://www.netonnet.no/Customer/SharedList/62888

 

Tenkte dog å bytte ut ASUS-skjermkortet med et MSI: http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/skjermkort/nvidia/msi-geforcegtx970gaming/210096.7063/

 

Vet at forskjellene er ytterst minimale, men MSI hadde litt hyggeligere pris, samt scoret godt i HW sin test blant annet :)

 

Takk for alle svar til nå :D

Lenke til kommentar

Enkelt-tråd prestasjonene til 4690k er ikke så forskjellig fra eksempelvis 5-år gamle Q9650 dersom klokkehastigheten likestilles. Avkastningen per krone brukt blir derfor etter min mening dårlig.

 

Utviklingen på prosessorfronten har gått i retning energieffektivitet. Fremskrittene har kommet i form av hyper threading og turbo boost som gjør at maskinen kan redusere klokkehastigheten og derved også wattforbruket som gir sitt utslag i redusert varmeutvikling ved middels til lettere oppgaver.

 

4690k har ikke hyper threading, og jeg ville derfor brukt litt ekstra kroner for en i7 prosessor. Hvis du ikke benytter deg av fordelen med forbedret energieffektivitet/varmeutvikling får du ikke like mye nytte av de framskrittene har vært de seneste årene. Med gjennomtenkt innkjøp av passive og semi-passive komponenter vil maskinen være 100% stille under lett til middels belastning, og det er intet annet enn fantastisk.

 

Når man først er avvent til 100% stillhet er det vanskelig å gå tilbake til en maskin med viftestøy, selv om den er marginal, og selv om 100% stillhet kommer med et lite Premium så er det en egenskap som er vel verdt det. Jeg er rimelig sikker på at støyfrie desktops er noe vi kommer til å se mye av i årene som kommer.

 

Tenker noe slikt:

 

https://www.netonnet.no/Customer/SharedList/63558

 

Med Samsung XP941 M.2 MZ-HPU128HCGM 128GB SSD. (1,050MB/s read 450MB/s write)

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2857548

Eller ideelt Samsung SM951 som er like om hjørnet dersom du har tålmodighet til å vente. (2,150MB/s read 1,550MB/s write)

Tradisjonelle harddisker støyer og egner seg best i NAS godt gjemt en plass hvor de ikke kan høres. Man kan også montere en slik harddisk i maskinen, men da bør en sørge for at det er en modell som er lydløs og stille ved "Spin

Down", men ved bruk vil alle denne typen harddisker støye.

 

Z97-A fordi den har gode ekspansjonsmuligheter, og viftestyring i UEFI som gjør det mulig og skru av alle viftene i kabinettet, bortsett fra CPU vifta. Noctua NH-D15 vil gå på tomgang på 350RPM og i prinsipp være helt støyfri samtidig som den sørger for tilstrekkelig sirkulasjon. Med automatiske vifteprofiler satt etter eget bruk i UEFI justerer kjølingen seg automatisk ved belastning og temperatur.

 

STRIX serien grafikkort har passive vifter fram til 65 grader, som gjør de 100% stille under lett til middels belastning.

Corsair RM-serien strømforsyning har passive vifter til 50% belastning. 750W vil derfor være helt stille med 4790k og STRIX Maxwell (GTX960,970,980) under lett til middels belastning.

 

Kabinettet trenger åpen grill uten netting i toppen slik at varmen kan stige uhindret opp og ut av kabinettet. Støydemping er ikke viktig fordi maskinens vifter vil være statisk 95% av tiden. Ved videoredigering eller gaming starter viftene automatisk og øker tempo alt etter som hvor krevende prosessene er.

 

Grafikkortet kan fint sløyfes dersom du ikke har planer om å kjøre veldig GPU intensive oppgaver. Det integrerte Intel HD Graphics 4600 som er i prosessoren fungerer overraskende bra. Blir det for svakt kan man supplere med en egen dedikert GPU i ettertid når som helst. 

Graphics Base Frequency 350 MHz Graphics Max Dynamic Frequency 1.25 GHz Graphics Video Max Memory 1.7 GB

Endret av Mats4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...