Gå til innhold

Nå skal norske Opera gjøre det tryggere å surfe på nettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lykke til nye Opera, dette vil passe til deres nye brukere.

Selv regner jeg med å forlate originale Opera når Vivaldi-nettleseren lanseres offisielt.

Noe sier meg at du snakker om å forlate versjon 12.17. Som dette innlegget også skrives i... i påvente av Vivaldi.

 

Det virker som om Opera prøver å bryte med sin forhistorie. Dumping av desktopbrowser og mer fokus på mobile browsere. Og kanskje enda mer fokus på reklamefinansierte ISP-lignende løsninger i lavkostland. Noe som i og for seg ikke nødvendigvis er så dumt; sett fra et businessperspektiv.

 

Dog henger de seg selv i en tynn tråd. Om f.eks Google bestemmer seg for noe lignende i lavkostland - samt bygger inn en "web lite/komprimert"-funksjon i sin mobile Chrome... er nok Opera ute or soga. Det de (tilsynelatende) ønsker å leve av i fremtiden - er andre bedre posisjonert til å bli markedsledere innen.

 

Jeg har på følelsen av at det eneste som holder liv i Opera er meg og deg og hvermannsen. Ikke gjennom å bruke Opera sine produkter - men gjennom Pensjonsfondet som hovedaksjonær. Hvor mange hundre millioner tapte vi ved forrige kvartalsrapport - da Opera viste at de ikke har et realistisk syn på sin nåtid og framtid?

 

Nå må det sies at jeg innser det ikke kan være lønnsomt i lengden å lage sære browsere for særinger som meg. Dog det var flott så lenge det varte.

Endret av Dummst
  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Det virker som om Opera prøver å bryte med sin forhistorie. Dumping av desktopbrowser og mer fokus på mobile browsere. Og kanskje enda mer fokus på reklamefinansierte ISP-lignende løsninger i lavkostland. Noe som i og for seg ikke nødvendigvis er så dumt; sett fra et businessperspektiv.

Dog henger de seg selv i en tynn tråd. Om f.eks Google bestemmer seg for noe lignende i lavkostland - samt bygger inn en "web lite/komprimert"-funksjon i sin mobile Chrome... er nok Opera ute or soga. Det de (tilsynelatende) ønsker å leve av i fremtiden - er andre bedre posisjonert til å bli markedsledere innen.

 

Jeg har på følelsen av at det eneste som holder liv i Opera er meg og deg og hvermannsen. Ikke gjennom å bruke Opera sine produkter - men gjennom Pensjonsfondet som hovedaksjonær. Hvor mange hundre millioner tapte vi ved forrige kvartalsrapport - da Opera viste at de ikke har et realistisk syn på sin nåtid og framtid? 

 

Nå må det sies at jeg innser det ikke kan være lønnsomt i lengden å lage sære browsere for særinger som meg. Dog det var flott så lenge det varte.

 

Det virker ikke som du helt har satt deg inn i Operas forretningsmodell. Kan du kort forklare hva det er ved kvartalsrapporten du snakker om som viser at Opera ikke har et realistisk syn på nåtid og fremtid?

Det som vel skjedde ved denne kvartalsrapporten var at Opera leverte nok et rekordresultat og med fortsatt kraftig vekst fremover, men situasjonen i Russland tynget deler av selskapet. Men det forventes ikke at ting går nedover, bare at Opera vil vokse ørlite grann saktere de nærmeste par årene enn det man først spådde.

 

Men veksten fortsetter altså, og det er ingenting som tilsier at Opera skal slute å vokse. Derfor lurer jeg på hva du mener er urealistisk ved Operas syn på nåtid og fremtid.

 

Når det gjelder Google og lavkostnadsland så har du nok ikke satt deg inn i hverken markedssituasjonen. Det er jo riktig at Opera satser i vekstmarkeder, men det har Google også gjort i lange tider. Og det er ingen automatikk i at Google "vinner".

 

Så når du påstår at Opera "henger seg selv i en tynn tråd" så vitner det mer om at du ikke egentlig vet hva Opera tjener penger på i dag, og hvordan de forventer å vokse i fremtiden.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...