Gå til innhold

FEATURE: Derfor er japanske rollespill så forskjellige fra vestlige (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Greit for spillere som meg at vi liker begge sjangre like godt da. Spiller både vestlige RPGer og JRPG. Det er også stor forskjell på typiske europeiske RPGer og de store amerikanske selv om de forskjellene begynner å bli mindre. Selv foretrekker jeg de europeiske og japanske RPGene over amerikanske, men spiller bortimot alt innenfor RPG uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Veldig interessant tema - selv om jeg bare fikk lest de to første avsnittene! :p

 

Jeg har alltid spilt begge deler, men vanligvis ender jeg opp med å spille de japanske rollespillene lenger enn de vestlige fordi jeg er nysgjerrig på hva som skjer videre i historien og med karakterene. Siden de vestlige fokuserer mer på free roaming blir det til at jeg har det utrolig morsomt med å utforske i 10-20 timer, men så snart jeg føler at jeg har sett det som er å se så blir det til at jeg faller av og begynner å spille noe annet, for det er ingen historie der som gjør meg sulten på å se hva som ligger bak neste hjørne. Jeg synes også de japanske spillene er flinkere til å ikke ta seg selv for alvorlig og fokuserer mer på underholdningsverdi enn å virke mest mulig troverdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig interessant artikkel å lese.

 

Er stor fan av Tolkiens Ringenes Herre og Hobbiten, men når det kommer til RPG lener jeg meg nok mye mer mot det japanske. JRPG drar deg mye mer inn i en verden med karakterer du nesten blir oppslukt av. De er flinke til å lage karakterer som appelerer til spillerne med interessante historier som kan godt få meg til å spille igjennom et spill flere ganger. Og kan ikke glømme at musikken i japanske spill generelt er nydelig, og jeg kan høre på soundtracks i flere timer uten å bli lei :')

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var storfan av Final Fantasy, men takler ikke spille den typen spill lenger. Kamp er for ensformig og historiene har keitete pacing og lite/ingen valgfrihet. Er nå mye større fan av Dungeons & Dragons og spill som kommer i nærheten av å emulere friheten man har i penn og papir-rollespill.

 

Forresten, vil IKKE anbefale Evoland, som dere gjorde på slutten av artikkelen. Makan til spill tomt for annet enn gimmicker, og en historie så dårlig jeg vil faktisk si den fornærmer spilleren.

Lenke til kommentar

Liker begge deler jeg da. :)

Elder Scrolls, Witcher, Final Fantasy, Tales of, Dark/Demon Souls, Fire Emblem, Toukiden, Dragon Age, Mass Effect, Atelier, World of Warcraft, Star Wars: The Old Republic, Fallout, Ni no Kuni, The Stick of Truth, osv, osv.

 

Alle disse er bra, men er også eksempler på at seriene utvikler seg. :) Souls og Tales of seriene er i høyeste grad japanske real time action, mens The Stick of Truth og de første Dragon Age er eksempler vestlige turn-based.

Hva som defineres som god gameplay er kanskje også flytende og opp for debatt og forandres med tiden, slik som at jeg hatet FF13, synes 13-2 var ok, men elsket 13-3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest bruker-293283

Å spille for min del er litt som å lese en bok, jeg blir totalt dradd inn i det om historien er god. Det siste spillet jeg spilte var Stick Of Truth, og jeg storkoste meg med det ene og alene på grunn av historien. Dog er jeg av typen som har minst like mye glede av gode cinematics som gameplay.

Endret av bruker-293283
Lenke til kommentar

de første Dragon Age er eksempler vestlige turn-based.

 

Dragon Age spillene har aldri vært turnbased. De er 'realtime with pause'.

 

Ellers så står jeg over japanske rollespill, på de få jrpg'ene jeg har spilt syns jeg historiene er banale og/eller karakterene for emo.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke i utgangspunktet noe imot en historiedrevet måte å lage spill på. Det som derimot ofte har vært problemet for meg med JRPG er at de forsaker friheten for historie, men historien er fortsatt full av selvmotsigelser, og er i beste fall middelmådig. Jeg synes rett og slett ikke at de lykkes særlig godt med sitt mål. (hovedsaklig basert på min erfaring med final fantasy-serien)

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg spilt svært lite JRPG, så de har aldri gitt meg den opplevelsen av en historie som treffer meg, slik artikkelforfatter snakker om.

 

Jeg har derimot hatt lignende opplevelser i noen sandbox RPG spill. Følelsen jeg har fått, de gangene jeg har snublet over et mysterium som er lagt inn i spillet, uten at det er et standard, åpenbart quest, er noe av det mektigste jeg har opplevd innen rollespilling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir vel feil å si Østen. TERA er jo lagd av bluehole studios som er koreanske. Det er jo et veldig åpent spill, med høyst actionbasert kampsystem. Har jo et av de beste actionkampsystemrne du finner. Samtidig er det et av de nydeligste spillene som eksisterer. Veldig mye fokus på detaljer blant annet. Unreal engine 3 hjelper jo og. Så blir jo feil å si østen. Østen er jo mye mer enn japan

Lenke til kommentar

Jeg liker også begge deler, fordi jeg får helt ulike utbytter av vestlige og østlige rollespill.

 

I f.eks FF-serien så føler jeg som om jeg er med i en interaktiv film, og jeg nyter grafikken, historien, verdenen som er laget og som jeg får et lite innblikk i, musikken og karakterne. Samt det underholdende gameplayet.

 

I vestlige rollespill, som f.eks TES-serien, så er det for meg først og fremst rollespill. JEG lager og bestemmer karakteren, JEG bestemmer hva slags klasse/rolle hun skal være, JEG bestemmer hva hun skal gjøre, hvor hun skal gå og hva slags personlighet hun har. Dette er for meg å leve meg selv inn i en annen verden, rollespill i ordets rette betydning.

Lenke til kommentar

Blir vel feil å si Østen. TERA er jo lagd av bluehole studios som er koreanske. Det er jo et veldig åpent spill, med høyst actionbasert kampsystem. Har jo et av de beste actionkampsystemrne du finner. Samtidig er det et av de nydeligste spillene som eksisterer. Veldig mye fokus på detaljer blant annet. Unreal engine 3 hjelper jo og. Så blir jo feil å si østen. Østen er jo mye mer enn japan

Ja, øst mot vest er veldig misvisende i denne sammenhengen. Witcher, både bøker og spill, kommer fra Polen og er ganske østensk og eksotisk for oss.

RPG og JRPG er mest hensiktsmessig siden det beskriver to distinkte spillmekanikker. Forskjellen dreier seg imidlertid kun om mekanikk. Baldur's Gate er et eksempel der historie og bakgrunnshistorie er veldig fremtredende, for ikke å snakke om Planescape: Torment. I sistnevnte må det vel kunne sies at spillet ikke hadde vært spesielt nevneverdig uten historien.

Det finnes i tillegg nok av JRPG som er noen monstre når det kommer til spillengde og utforskning (Xenoblade).

I en verden der landegrenser har stadig mindre betydning i den digitale verden synes jeg det er merkelig å sette øst og vest opp mot hverandre. Hvordan stilarter og mekanikk har oppstått er en ting, men det er noe annet å lage en fiktiv grense i dagens situasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...