Gå til innhold

GeForce Gtx 10**/Titan og Pascal tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når det har 0.2 TFLOPS ytelse i FP64 er det et reinspikka gaming-kort ja ;)

Titan og Titan Black var jo et billig Tesla-kort med Geforce-drivere, Titan X er bare et ekstra dyrt Geforce-kort med Geforce-drivere.

 

Det jeg mener med forvirrende,hehe

 

Hele kortet skulle bare kommet som 980ti

990 hadde gitt mer mening ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er jeg den eneste som reagerer på prislappen når de først eliminere FP64 / compute ytelsen fullstendig? Dette minner jo mye mer om gode, gamle GTX 8800 Ultra enn det minner om GTX Titan / Titan Black.

 

Den høye prislappen til GTX Titan / Titan Black kunne forsvares med at det var et helsikes compute-kort med kjempegod FP64-ytelse så du fikk deg et slags fattigmanns Telsakort med GeForce drivere som da også egnet seg meget bra til spilling.

 

Dette her er jo et renspikket konsumer/gamingkort, her er jo compute ytelsen så svak at selv GTX 580 er vel på sett og vis bedre? Er jo milevis bak GTX Titan og Titan Black.

 

 

Forstår ikke helt hvorfor NVIDIA ønsker å drepe det som tidligere var Titan-serien og gjøre det om til en renspikket konsumer/gamingkort? Da kunne de med fordel gjort om navnet til GTX 980 Ti+ eller whatever mens de var i gang.

 

Ytelsen i seg selv er jo imponerende god, men ikke 999 USD god, her kan du jo få deg 2x GTX 980 til samme prisen og med god SLI-skalering så har du langt bedre ytelse og nå som du ikke har fordelen ved god FP64-ytelse, hva sitter du egentlig igjen med da? Virker som det var planlagt av NVIDIA å gi GTX 980 256-bit bus og bare 4GB VRAM, for med 384-bit bus og 6GB+ VRAM så tror jeg markedet for dette kortet hadde vært helt borte.

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle bare kalt det GTX 880, for å gjøre "forvirringen" total. :D

Uansett, 8-Way SLI fra pascal... daaaamn, da snakker vi dyr hobby. :ph34r:

 

Jepp, RamGuy. Forholdet mellom singel og dobbel et av hovedforskjellen mellom et serverkort og et gamingkort. Og når Titan X får forholdet 1/32, altså 32 ganger lavere ytelse i dobbel-presisjon, så er den i likhet med resten av 900-serien de kortene med det dårligste forholdet på mange mange år, om ikke for all tid. Dette betyr at du på en måte kan si at det aldri har vært et så tydelig gamingkort som GTX 900 og Titan X.

 

I sin tid så ble GTX 480 og GTX 580 som smått server-aktig, da den hadde forholdet 1/8, og tross mye svakere brikke så ga de like god ytelse som GTX 980 og Titan X. :rofl: For å begynne å virkelig lukte på "serververdenen" så kom Titan-serien med 1/3 forholdet, som er svært nært det maksimale du får, altså 1/2, som da blir et rent serverkort, og det forholdet du reelt sett ville fåt uten noen form for kunstig begrensning.

 

Her kan man se en sammenligning:

http://www.geeks3d.com/20140305/amd-radeon-and-nvidia-geforce-fp32-fp64-gflops-table-computing/

 

 

Ytelsen i seg selv er jo imponerende god, men ikke 999 USD god, her kan du jo få deg 2x GTX 980 til samme prisen og med god SLI-skalering så har du langt bedre ytelse og nå som du ikke har fordelen ved god FP64-ytelse, hva sitter du egentlig igjen med da? Virker som det var planlagt av NVIDIA å gi GTX 980 256-bit bus og bare 4GB VRAM, for med 384-bit bus og 6GB+ VRAM så tror jeg markedet for dette kortet hadde vært helt borte.

Hehe, ja jeg er rimelig iskker på at Nvidia har planlagt dette i ganske lang tid ja. :p Men ja, jeg ser hva du mener. Og jeg ser egentlig hva Nvidia prøver å gjøre. Det kan godt hende de følte Titan var alt for suksessfullt og spiste for mye av servermarkedet. Denne Titan X er KUN for de ekstreme gaming og benchmark-entusiastene, som de garantert vet ikke liker tanken på å sitte med en stusslig 256 bit buss og 4 GB minne, når et slikt kort eksisterer.

 

Og markerer et tydeligere skille i strategien deres. De har kanskje torpedert Titan-navnet for proff-brukerene, men det er det kanskje verdt (for Nvidia), for å selge flere Quadro. Så tror ikke de prøver å lure noen, da de har god peiling på hva det vil si at kortet får ynkelige 1/32 FP64.

 

Så nå er det kun AMD som kan komme til redning for de som ønsker pose og sekk. Både direkte, og ved å legge press på Nvidia, slik at de kan komme med noe reelt alternativ.

 

 

 

Den høye prislappen til GTX Titan / Titan Black kunne forsvares med at det var et helsikes compute-kort med kjempegod FP64-ytelse så du fikk deg et slags fattigmanns Telsakort med GeForce drivere som da også egnet seg meget bra til spilling.

Jeg er ikke helt uendig, men tror Nvidia har såpass stålkontroll, og at de ikke er enige med oss her. Og for å være helt ærlig så tror jeg Titan X kommer til å fylle et tomrom for entusiast-gamere, og fortsatt selge "godt" (relativt til potensielle massen). I alle fall frem til AMD kommer seg på banen, så vil Nvidia leke seg litt med kundene.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Forstår ikke helt hvorfor NVIDIA ønsker å drepe det som tidligere var Titan-serien og gjøre det om til en renspikket konsumer/gamingkort? Da kunne de med fordel gjort om navnet til GTX 980 Ti+ eller whatever mens de var i gang.

 

 

 

Reinspikka markedsføring vil jeg anta. Titan serien har jo god Renomé , da bruker man jo det for det det er verdt og prøver å få solgt unna så mange man kan. Trolig ønsker også Nvidia å differensiere mer mellom Computing og Gaming serien sin og prøver å få mer penger av de som ønsker å folde etc...

 

Det vi behøver nå er faktisk et bra Amd kort som er både bra til Computing og spilling , da blir Nvidia nødt til å kontré , noe som er til fordel for oss forbrukere.

Lenke til kommentar

Hvorfor har dere fått det for dere at FP64 er et krav på et Computer kort? FP64 brukes kun av en liten del applikasjoner. Forskningen jeg driver med bruker det ikke, for veldig mye forskning blant annet på deep learning nettverk er faktisk lavere presisjon viktigere.

 

Det er også en av egenskapene som kommer på Pascal (og er på Tegra X1), mulighet til å fleksibelt bytte til FP16.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor har dere fått det for dere at FP64 er et krav på et Computer kort? FP64 brukes kun av en liten del applikasjoner. Forskningen jeg driver med bruker det ikke, for veldig mye forskning blant annet på deep learning nettverk er faktisk lavere presisjon viktigere.

Hva vil du da er viktigere for å definere et cumputer-kort og skille det fra et renspikket gaming-kort i dag? :)

 

 

Reinspikka markedsføring vil jeg anta. Titan serien har jo god Renomé , da bruker man jo det for det det er verdt og prøver å få solgt unna så mange man kan. Trolig ønsker også Nvidia å differensiere mer mellom Computing og Gaming serien sin og prøver å få mer penger av de som ønsker å folde etc...

Det vi behøver nå er faktisk et bra Amd kort som er både bra til Computing og spilling , da blir Nvidia nødt til å kontré , noe som er til fordel for oss forbrukere.

Helt enig i at vi forbrukere nok må vente på AMD gjør et innhugg før Nvidia blir seriøse her. Og det er ikke første gang AMD "redder" oss fra Nvidia sin alt for sterke posisjon.

 

Dog er jo noe uenig i at de spiller så mye på Titan-navnet, for de som bryr seg om DP-ytelsen, har nok stålkontroll på hva de får med Titan X?

Lenke til kommentar

Ser nesten ut til å være omtrent som 970 SLI ved første øyekast, som nesten er nederste grensa for 1440p/144Hz, dog da uten problemene med SLI (der de er) og VRAM bruk. Merker jeg blir litt "ventene" før jeg ser prisen her, usikker på om jeg skal gå for 2 stk av disse egentlig.

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

 

Rundt 25 % mer fps enn gtx 980 ? For ca dobbel pris ? Virker som det overklokker greit da (rundt 35%) Med vann og litt mere volt så kanskje litt mer ?

 

Titan X er virker å være overraskende konsekvent 35 % bedre (av det jeg har sett av grafer, selv om de i disse tider popper opp i hopetall), med ikke store variasjonen som har holdt seg på rundt +/- 2%.

 

Har ikke brydd meg om tester som helt klart blir CPU-begrenset, eller som typisk ikke legger tung belastning på GPUen, da de altså er helt irrelevante for å sammenligne skjermkortene sin ytelse.

 

Det virker også som om Titan X (ikke sjokkerende kanskje) også da havner ca. midt mellom Ett GTX 980 og TO GTX 980 i SLI under høye oppløsninger (noen ganger noe under, andre ganger noe over). Skal vi skalere dette i pris-ytelse, så snakker vi da raskt om en 7500-8000kr. Hvor man nok må betale 2000kr for en ekstra premium her. Not to shabby med tanke på at folk der ute allerede betaler en tusenlapp ekstra for div. classy-kort og slikt.

 

Jeg tror ærlig talt Nvidia klarer å komme unna med dette kortet, og at folk er villige til å kjøpe det. Det er landeveisrøveri, men pakket fint inn, og jeg tror det er akkurat innenfor hva folk tillater seg.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

War er du sikker på det? :p

Må spørre norsk-læreren i morra xD kanskje titan-tråden?

Ett ord eller bindestrek bestemmes først og fremst hvor vanlig ordet er.

 

kumelk kan man skrive, ku-hatt blir kanskje bindestrek da det ikke er så vanlig.

 

En ting er helt sikkert, begge blir rett og mellomrom blir helt feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...