Gå til innhold

Kan jeg drikke olivenolje?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

 

jeg bruker olivenolje hyppig for å gå opp i vekt, jeg lurer på om jeg drikker et par glass

per dag om det har no negativ effekt? Litt excess fett det driter jegi, for jeg er såpass

tynn nå! Tenker mere alvorlige effekter!!

 

Takk for svar

Om du skal opp i vekt er ikkje olivenolje idielt, det er ein grunn til at olivenolje blir brukt til steking isteden for andre olje typer og smør, fordi det er den "sunneste" typen. Er ikkje kjempe sunt, men er ikkje mye kcal (som du trenger) i an.

 

Men det er forsåvidt ein del "fett" i oljer. Det er bedre om du skaffer deg eit eit høyere inntak av Karbohydrater og ikke fett. Fett gir hjerte og kar sykdommer. Snop? Loff isteden for gråvt osv osv. Mindre bevegelser osv.

 

om du vil være litt meir radikal kjøper du gainer eller slikt fra Proteinfabrikken/Gymgrossisten.

http://www.proteinfabrikken.no/hovedsiden/Karbohydrater/Complex-Carbs-2722g-N%C3%B8ytral-Ironcore-Nutrition13384-p0000005278Noke slikt (fant det i farten, er sikkert ting som er bedre)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Ja det absolutt et godt valg. Hvis du drikker for mye er det ikke sikkert kroppen rekker å ta til seg alt, og noe kan komme ut med avføring, dette regulerer du etter du har fått litt erfaring. Olivenolje er relativt sunt, bedre alternativer er kokosolje og palmeolje.

 

Det kan være en god idé å blande olivenoljen i smoothie e.l fordi olivenolje smaker veldig bittert med mindre du kjøper en dyr variant eller du er hardcore. I olje er det 100% fett/"fett", fett motvirker hjerte- og karsykdommer, raffinert sukker og lyst hvetemel gir hjerte- og karsykdommer.

 

Gainer er ikke spesielt sunt da det er laget stort sett av mais, ofte genmodifisert og med mycotoksiner som har carcinogene-egenskaper.

 

Her er en fin liste med veldig gode forslag for å øke kaloriinntaket på en sunn og ikke minst god (smak) måte! :)

http://www.ucsfhealth.org/education/healthy_ways_to_increase_calories_and_protein/

Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar

Ikke noe problemt, tar meg gjerne en kjeft hvis jeg ser jeg ikke når 4k kcal før jeg skal legge meg.

 

Ellers er det jo greit og lese seg litt opp på hvilken mat som innholder mer kcal, for meg funker fet fisk, nøtter og rosiner, bytta ut vann med saft, melk og juice, og ett par skiver med nugatti og peanut-smør til kvelds. osvosv :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det kan være en god idé å blande olivenoljen i smoothie e.l fordi olivenolje smaker veldig bittert med mindre du kjøper en dyr variant eller du er hardcore. I olje er det 100% fett/"fett", fett motvirker hjerte- og karsykdommer, raffinert sukker og lyst hvetemel gir hjerte- og karsykdommer.

 

Her tar du feil. En del mettet fett og alt transfett øker faren for hjerte- og karsykdommer, mens noe umettet fett senker faren for hjerte- og karsykdommer. Spesielt gunstig er de langkjedede marine fettsyrene, som f.eks omega-3-fettsyrene EPA og DHA. I tillegg bør man ta hensyn til n-3 og n-6 balansen i kosten.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

 

 

Det kan være en god idé å blande olivenoljen i smoothie e.l fordi olivenolje smaker veldig bittert med mindre du kjøper en dyr variant eller du er hardcore. I olje er det 100% fett/"fett", fett motvirker hjerte- og karsykdommer, raffinert sukker og lyst hvetemel gir hjerte- og karsykdommer.

 

Her tar du feil. En del mettet fett og alt transfett øker faren for hjerte- og karsykdommer, mens noe umettet fett senker faren for hjerte- og karsykdommer. Spesielt gunstig er de langkjedede marine fettsyrene, som f.eks omega-3-fettsyrene EPA og DHA. I tillegg bør man ta hensyn til n-3 og n-6 balansen i kosten.

 

 

Det var en generalisering, burde presisert at jeg snakket om fettet som var nevnt.

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Du er tynn og vil opp i vekt. Dette kan løses med andre midler enn å drikke et par glass olivenolje hver dag.

Bruk gjerne mer olivenolje i maten, kaldpresset olivenolje er sunt.

Se på hva du spiser hver dag i én uke, regn ut antall kilokalorier per dag. Finnes apper og verktøy på nett, da kan du enkelt justere deg oppover.

Energibarer, 70% sjokolade, usaltede nøtter, peanøttsmør, diverse dressinger, sunne frokostblandinger med mye fiber, drikk melk med høyere fettprosent, meieriprodukter (fet fisk med seterrømme).

NHI - øke vekten

Melk - øke vekten

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Ragnar115 skrev (På 15.3.2015 den 22.08):

Om du skal opp i vekt er ikkje olivenolje idielt, det er ein grunn til at olivenolje blir brukt til steking isteden for andre olje typer og smør, fordi det er den "sunneste" typen. Er ikkje kjempe sunt, men er ikkje mye kcal (som du trenger) i an.

 

Men det er forsåvidt ein del "fett" i oljer. Det er bedre om du skaffer deg eit eit høyere inntak av Karbohydrater og ikke fett. Fett gir hjerte og kar sykdommer. Snop? Loff isteden for gråvt osv osv. Mindre bevegelser osv.

 

om du vil være litt meir radikal kjøper du gainer eller slikt fra Proteinfabrikken/Gymgrossisten.

http://www.proteinfabrikken.no/hovedsiden/Karbohydrater/Complex-Carbs-2722g-N%C3%B8ytral-Ironcore-Nutrition13384-p0000005278Noke slikt (fant det i farten, er sikkert ting som er bedre)

Vent litt. Mener du at det ikke er mange kcal i olivenolje? 

Du skriver at det er en del fett i oljer. Oljer er vel stort sett kun fett? 

Kan hende jeg misforstod deg, derfor jeg spør.

Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...