Gå til innhold

Derfor bør du aldri lade mobilen til 100 prosent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor vanskelig er det egentlig å lade telefonen på kontorplassen, ved pc-en, ved kjøkkenbenken, på badet om morgenen etc? Med et par ladere hjemme, en på jobb, en i bilen og en ladekabel fra PCen bør det være enkelt å lade der man er.

 

Men da må man sannsynligvis bryte et av de andre rådene i artikkelen, nemlig om å ikke bruke uorginale ladere. Hvem har vel flere av disse liggende? Det er vel også dyrt å kjøpe flere offisielle Samsung-ladere f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle tro de fleste lesere har opparbeidet seg et pent lite lager av originale ladere etter hvert. Poenget er bare å styre unna dårlige kina-ladere, ikke at man for eksempel må unngå original LG lader på en Samsung-telefon. USB ladekabler unngår også glatt hovedproblemet med brannsikkerhet i selve laderne.

Lenke til kommentar

Beklager, jeg henger meg opp i dumme ting når jeg ser de. Det er bare en av mine dumme uvaner.

 

"Dumme uvaner" er den viktigste komponenten i folks personlighet. Det hadde ikke blitt mye moro uten. ^_^

 

 

 

Edit: F'ed up quote tag.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

 

Batteri er vanligvis en forbruksting man bytter ved behov, men vær oppmerksom på at enkelte telefoner ikke kan bytte denne forbrukstingen. Hvem ville kjøpt dorullholder uten mulighet for å skifte rull? Synd at mange ikke evner å se problemet med selskaper som selger fastbygde forbruksvarer for å øke salget av "dorullholdere". Ja, dere er selvsagt smarte nok til å ta analogien.

 

 

Jeg kunne godt kjøpt en dorullholder uten mulighet til å skifte rull, dersom den tok mindre plass en de vanlige holderne, samtidig som den hadde kapasitet til å dekke behovet for papir av god kvalitet de neste 5 årene. Hadde lett betalt noen tusenlapper for en slik... :p

Endret av Newton
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ehh, har ikke mobilprodusenter sagt at dette ikke stemmer?

 

De bruker li-ion batterier. Disse rådene er generelle råd for slike batterier. Har enda til gode å se en mobilprodusent med en instilling hvor du kan skru på "levetidsmodus" for batteriet.

 

Produsenten vil at du bruker mobilen slik den er tenkt å brukes. Altså at du sliter den ut nok til at den begynner å irritere deg akuratt i tide til at den nye modellen er i hyllene.

Lenke til kommentar

Batteri er vanligvis en forbruksting man bytter ved behov, men vær oppmerksom på at enkelte telefoner ikke kan bytte denne forbrukstingen. Hvem ville kjøpt dorullholder uten mulighet for å skifte rull? Synd at mange ikke evner å se problemet med selskaper som selger fastbygde forbruksvarer for å øke salget av "dorullholdere". Ja, dere er selvsagt smarte nok til å ta analogien.

Du skal være forsiktig med å snakke ned andre ut fra hvilke valg de tar. Det er en dårlig egenskap. Du utelater også noe viktig informasjon her.

 

Siden jeg fikk min første mobiltelefon midt på 90-tallet, har jeg ikke hatt behov for nytt batteri til mobiltelefonen før jeg har har byttet den ut. Og jeg bytter ikke ut mobilen spesielt ofte. Én mobil hadde jeg i hele 8 år.

 

Nå har jeg for første gang i mitt liv en iPhone. Alt jeg behøver om jeg skal bytte batteri på den, er to skrutrekkere du får kjøpt på Clas Ohlson/Jernia eller andre lignende butikker. Hvis du ikke allerede har de fra før, noe det er en stor sjanse for at du har. Og det tar ikke mer enn et par-tre minutter. Jeg har byttet skjermer på iPhone, så jeg vet hvordan man bytter batteriet også. Det er noe hvem som helst kan klare. Ja, så er det lettere å bytte batteri på en del andre modeller, men poenget er at behovet for to helt vanlige skrutrekkere ikke bør være utslagsgivende for hvilken mobil man kjøper.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

[quote name='Jakoozie' timestamp='1426257360'

Men da må man sannsynligvis bryte et av de andre rådene i artikkelen, nemlig om å ikke bruke uorginale ladere. Hvem har vel flere av disse liggende? Det er vel også dyrt å kjøpe flere offisielle Samsung-ladere f.eks.

Det må jeg bryte hele tiden. Hver gang jeg bruker mobilen i bilen (USB-kabelen der er neppe ofifsiell). Mobilen regulerer vel ladingen selv? Det som står på laderen er jo MAX man kan trekke fra laderen.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Det har vært skrevet mange artikler om riktig landing av batterier. Det som går igjen er at alle kommer med forskjellige slutninger, også denne. Hva er riktig? Den ene tekniske forklaringen slår den andre i hjel. Til og med disse nettsidene har servert motstridene artikler om riktig lading av samme type batterier. Tidligere kunne en lese at det ikke skadet å la telefonen, PC'n ligge med laderen i. Det som da var viktig var at en helst ikke skulle under 70% av oppladet batteri. For det hele dreide seg om antall ladesykluser. Og om en holdt seg over 70% ble ikke dette oppfattet som flere ladesykluser.

Her blir vi fortalt noe helt annet.....

Og hva skal vi som sagt tro på?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå har jeg for første gang i mitt liv en iPhone. Alt jeg behøver om jeg skal bytte batteri på den, er to skrutrekkere du får kjøpt på Clas Ohlson/Jernia eller andre lignende butikker. Hvis du ikke allerede har de fra før, noe det er en stor sjanse for at du har. Og det tar ikke mer enn et par-tre minutter. Jeg har byttet skjermer på iPhone, så jeg vet hvordan man bytter batteriet også. Det er noe hvem som helst kan klare. Ja, så er det lettere å bytte batteri på en del andre modeller, men poenget er at behovet for to helt vanlige skrutrekkere ikke bør være utslagsgivende for hvilken mobil man kjøper.

 

Ser vel lett for meg at du bryter garanti/reklamasjon om du bytter batteri på iPhone sjølv. I så måte er det vel betre å forlange bytte av batteri fra utsalgssted viss batteriet ikkje holder i 5 år.

Lenke til kommentar

 

Nå har jeg for første gang i mitt liv en iPhone. Alt jeg behøver om jeg skal bytte batteri på den, er to skrutrekkere du får kjøpt på Clas Ohlson/Jernia eller andre lignende butikker. Hvis du ikke allerede har de fra før, noe det er en stor sjanse for at du har. Og det tar ikke mer enn et par-tre minutter. Jeg har byttet skjermer på iPhone, så jeg vet hvordan man bytter batteriet også. Det er noe hvem som helst kan klare. Ja, så er det lettere å bytte batteri på en del andre modeller, men poenget er at behovet for to helt vanlige skrutrekkere ikke bør være utslagsgivende for hvilken mobil man kjøper.

Ser vel lett for meg at du bryter garanti/reklamasjon om du bytter batteri på iPhone sjølv. I så måte er det vel betre å forlange bytte av batteri fra utsalgssted viss batteriet ikkje holder i 5 år.

 

 

Trodde reklamasjonsrett på batterier kun gjaldt i 2 år?

Mulig jeg som blingser...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...