Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hyundai H100 - Problemer med lading.


Anbefalte innlegg

Jeg har en Hyundai H100 kassebil, 1997-modell.

I dag opplevde jeg noe jeg fortsatt ikke helt skjønner hvordan kan ha seg:

Jeg startet bilen helt som normalt, men etter å ha kjørt en km begynte helt plutselig varsellampa som indikerer at varmetrådene i bakruta er i bruk å lyse, noe jeg kjapt sjekket, men var ikke påslått sjøl om varsellampa altså lyste. I det jeg slakket på farten, sluttet den å lyse, men lyste igjen når jeg øket hastigheten. Merkelig, tenkte jeg.

Da jeg var framme ved bestemmelsesstedet og skulle starte bilen igjen, så lyste ikke tenningsslampa eller de andre varsellampene på dashbordet, men likevel startet bilen helt som normalt. Og nok en gang erfarte jeg at varsellampe for varmetrådene i bakruta igjen lyste på høy omdreining, ellers ikke.

Deretter la jeg merke til at vindusviskerne gikk veldig sakte, og jeg dro den konklusjonen at dynamoen ikke ladet.

Kjøreturen var på 2 x 4 km.

Nå i kveld viser batteriet seg å være helt flatt og det var ikke tilfelle da jeg forlot bilene etter endt kjøretur for 15 timer siden! Jeg har prøvd å lade batteriet, men laderen bare kobler ut. Jeg måler en spenning på 11,8 volt på batteriet.

Jeg synes det hele er så snålt at jeg søker hjelp her for å høre om noen andre har erfart noe liknende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

11,8V er så godt som flatt batteri. Mål ladespenningen. Mål på batteriet mens motoren er i gang. Du skal ha over 13,5V. Helst rundt 14,4V.

 

Edit: Elektriske ting kan oppføre seg tullete ved mangel på strøm. Men det samme kan jordingsfeil.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Koble fra batteriet, så kan du prøve å lade det.

Som sedberg postet så kan jordfeil gjøre mye rart og sjekk ladespenningen.

Det kan være utslitte børster på dynamo, defekt batteri, likeretter er gåen og det kan være kortsluttning en plass.

Så du må bare begynne i en ende og nøste opp.

Lenke til kommentar

Koble fra batteriet, så kan du prøve å lade det.

Som sedberg postet så kan jordfeil gjøre mye rart og sjekk ladespenningen.

Det kan være utslitte børster på dynamo, defekt batteri, likeretter er gåen og det kan være kortsluttning en plass.

Så du må bare begynne i en ende og nøste opp.

Jeg har koblet fra batteriet, men laderen kobler ut, virker som at batteriet ikke tar lading.

Lenke til kommentar

11,8V er så godt som flatt batteri. Mål ladespenningen. Mål på batteriet mens motoren er i gang. Du skal ha over 13,5V. Helst rundt 14,4V.

 

Edit: Elektriske ting kan oppføre seg tullete ved mangel på strøm. Men det samme kan jordingsfeil.

Bilen starter ikke med flatt batteriet, vettu :hm:

Lenke til kommentar

Da er det mest sannsynlig kortsluttning av en celle i batteriet og du trenger et nytt batteri.

Mulig du bør sjekke laderen også?

Laderen er så godt som ny og skal være en av markedets beste i følge Biltema, en sk "intelligent" art 37-744.

Laderen har hele tiden fungert helt som den skal.

Endret av Storøien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...