Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er jo nå på utkikk etter min aller første bil... Jeg er 17 år og blir 18 om noen måneder og vil helst ha bil til jeg får lappen :)

Jeg har sett endel på Opel astra 2005+

Volvo V50 og V70 2002+

Saab 9-3 og 9-5 2003+

Jeg vil helst ha en stasjonsvogn da vi har hytte og trenger litt bagasjeroms plass.

Max budsjettet er på 50-60k. Og jeg vil helst ha en mest mulig driftsikker bil, billig forsikring, og sikkerheten er ganske viktig! den må ha esp, abs, flere airbager

++

De fleste bilene til den prisen har gått en del...

Kan det bli en skikkelig fallgruve i noen av de bilene?

Burde jeg se på noen andre biler?

 

Takk på forhånd på svarene! ;D

Endret av Robiiina
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle disse bilene her kan gi deg nokså brutale kostnader, om du er uheldig. Så her er det om å gjøre å finne deg en som er stelt / har hatt service, gjerne på merkeverksted siden de gjerne er flinkere til å fikse/ta oppsyn på komponenter som erfaringsmessig er svake, samt at skal du få best mulig råd så må du komme med konkrete biler.
F.eks Saab 9-3. Det er mye samme bil som Vectra, de deler mye komponenter. Bensinermotorene (noen av de) har hatt alvorlige svakheter med smøring/kjøling. De som har hatt merkeservice er OK å kjøpe, for de har fått dette fikset. Dette er forøvrig Saab sin egen turbomotor, som bortsett fra dette problemet er særs solide maskiner som tåler å kjøres langt. Dieselmotorer kommer fra Fiat eller Opel. Opel-varianten har et par mindre svakheter, ellers er den idiotsikker. Da er det 2,0 (daff) eller 2,2 (helt fin). 1,9 diesel er Fiat, har endel feil, men ellers en relativt grei maskin. Manuell gir er OK, automat må man være meget forsiktig med. Om de ikke har fått bedre stell enn serviceboken tilslier, så ryker de før 200KKM oftest.

Vectra C stasjonsvogn er en stor bil. Jeg har hatt en slik. Skikkelig milsluker, velkjørende. Alt etter modell og motor/gir-kombo så kan det være en god bil å begynne med. Den har ikke ESP som standard, så sjekk evt at den har det. Om den har det, så har den sikkerhetssystemer som den gang lå helt i toppklasse. Bla.a. ESP-en jobber på 3 hjul simultant, samt mye hurtigere enn det som var normalt i 2002 da den kom.
På Vectra er det og store variasjoner på motor og gir. Bla.a CVT girkasse er søppel, automat samme som Saab, manuell er OK men sliter med dobbelmasse svinghjul, som merkverdig mange andre biler fra denne tiden også sliter med.
Astra er slett ingen dum tanke, kan få mye bil for pengene. Men her og, det kommer an på motor/gir, og hvilket stell den har fått.

Lenke til kommentar

Uten at jeg kjenner modellen, så ser det ikke så gærnt ut dette. Den har også antiskrens og div annet. Vinterdekkene ser brukbar ut. Sjekk sommerdekkene, mønsterdybde. Så lenge du kan leve med de kosmetiske bagatellene, så virker dette veldog fornuftig. En førstegangsbil kommer gjerne til å få seg et par bulker, så personlig hadde jeg ikke giddet å gjøre noe med de skadene som er der.

Sjekk at det ikke lyser opp noen varsellamper under kjøring. Feil på bremser/antiskrens/eksos kan fort bety endel tusen.
Har V50 hatt spesielle problemer?

Lenke til kommentar

De fleste bilene jeg har eid har vært eldre enn ti år eller rundet denne alderne i mitt eie.

 

Jeg har tidligere alltid gått i pluss på bilholdet, helt frem til nåværende bil (som ble ti år i høst, jeg har hatt den i snaut 2 år)

 

Det er andre ting som er viktigere enn alder hva gjelder kostnadene av bilhold.

 

Bilen jeg har nå valgte jeg i full visshet om at ville bli relativt dyr å holde, dette på grunn av høyt utstyrsnivå, kraftig motor, 4wd, et svært avansert bremsesystem mm.

 

Generelt kan man nok si at det er lurt å velge biler med godt utprøvd utstyr om man vil ha et rimelig bilhold.

Å velge en velholdt bil vil selvsagt også være lurt, samt å ikke velge bilen med den største motoren og de feteste felgene mm.

 

Å kjøpe av en eier det virker som bryr seg om bilen vil også være et godt grep.

Lenke til kommentar

Fikse: det kosmetiske på bilen bryr jeg meg ikke så mye om.

 

Leo: Jeg har sett på avensis også.. Men som du sier de er veldig kjedelige biler, men like driftsikre som den gamle Nokia'n. Også syns jeg kanskje den blir litte grønne for stor også.

 

Men hva trenger jeg å spørre om når jeg skal se på en bil?

Vet det er dekk, problemer/reparasjoner, ja...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hei, jeg er også på utkikk etter første bil og er interessert i Volvo V50. Jeg har funnet ut at man må passe på at dieselbilene har fulgt alle servicer og/eller byttet motorolje hvert år da oljen kan tette seg og turboen ryker (ca 25 000kr å fikse). Eller er det gode biler etter hva jeg har forstått. Har du allerede kjøpt og i så fall hvilken ble det til?

Det jeg ville sett etter er selfølgelig service på dieselbilene og om bilen har aux da dette er tungvindt å ettermontere hvis man vil ha det.

 

Var selv veldig interessert i den første V50en du la ut her, men ble solgt før jeg kunne reagere :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...