Gå til innhold

Hvor mye tilgode kan jeg forvente i skatten?


lesles

Anbefalte innlegg

Bruttoinntekt: 124 000,-

Skattetrekk: 35 000,-

Leverte ingen lønnslipp i desember, så har ikke fått halv skatten denne måneden.

Har BSU konto med max limit, dvs 4000,- i skattefradrag

 

Kan noen tenkte seg hvor mye jeg kan forvente tilbake i skatt?

 

edit: Betalte 5% i skatt i januar, og 35% resten av månedene.

 

 

Det jeg tenker er at jeg burde ha betalt ca. 13% i skatt for denne innteken(kilde: http://www.smartepenger.no/skatt/103-skatt/653-skatteprosenter-pa-lonnsinntekt)

 

Men jeg har tilsammen betalt ca. 28%.

 

Dvs. at jeg får tilbake 28%-13%= 15% i skatt

+ 4000,- skattefradrag (BSU)

 

dvs.

 

15% * 124 000 = 18600.-

+skattefradag = 4000,-

= 22600,- til gode.

 

Kan dette stemme ca.?

Endret av lesles
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal vi se. 7,8 % trygdeavgift, 9672 kr. Kun minstefradrag (43 % av inntekt, 53320 kr) og personfradrag (48800 i klasse 1). Alminnelig inntekt utgjør da 70680, før vi gjør fradrag for personfradraget og beregner 27 % inntektsskatt til 5097 kr.

 

Sum skatt før BSU-fradrag er 14 769,-.

 

Max BSU-fradrag i 2014 var 5000 kr (20 % av 25000 kr, ny grense fra og med inntektsåret 2014).

 

Skatt etter max BSU-fradrag, 9769,- kr.

Lenke til kommentar

Bruttoinntekt: 124 000,-

Skattetrekk: 35 000,-

Leverte ingen lønnslipp i desember, så har ikke fått halv skatten denne måneden.

Har BSU konto med max limit, dvs 4000,- i skattefradrag

 

Kan noen tenkte seg hvor mye jeg kan forvente tilbake i skatt?

 

edit: Betalte 5% i skatt i januar, og 35% resten av månedene.

 

 

Det jeg tenker er at jeg burde ha betalt ca. 13% i skatt for denne innteken(kilde: http://www.smartepenger.no/skatt/103-skatt/653-skatteprosenter-pa-lonnsinntekt)

 

Men jeg har tilsammen betalt ca. 28%.

 

Dvs. at jeg får tilbake 28%-13%= 15% i skatt

+ 4000,- skattefradrag (BSU)

 

dvs.

 

15% * 124 000 = 18600.-

+skattefradag = 4000,-

= 22600,- til gode.

 

Kan dette stemme ca.?

Ifølge mitt eget excel dokument skal du skatte snaue 10.000,-

Endret av Gennaro
Lenke til kommentar

Bruttoinntekt: 124 000,-

Skattetrekk: 35 000,-

Leverte ingen lønnslipp i desember, så har ikke fått halv skatten denne måneden.

Har BSU konto med max limit, dvs 4000,- i skattefradrag

 

Kan noen tenkte seg hvor mye jeg kan forvente tilbake i skatt?

 

edit: Betalte 5% i skatt i januar, og 35% resten av månedene.

 

 

Det jeg tenker er at jeg burde ha betalt ca. 13% i skatt for denne innteken(kilde: http://www.smartepenger.no/skatt/103-skatt/653-skatteprosenter-pa-lonnsinntekt)

 

Men jeg har tilsammen betalt ca. 28%.

 

Dvs. at jeg får tilbake 28%-13%= 15% i skatt

+ 4000,- skattefradrag (BSU)

 

dvs.

 

15% * 124 000 = 18600.-

+skattefradag = 4000,-

= 22600,- til gode.

 

Kan dette stemme ca.?

 

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Skattekort-og-forskuddsskatt/Skatteberegning/

 

Greit å bruke denne. Det hjelper deg neste år også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott :)! Da venter jeg på ca. 25000 ,- på konto;D!

Har hørt om at man til og med får renter på dem, men det stemmer kanskje ikke?

Joda, du får rente fra januar til utbetalingsdagen, som pleier å være midt i juni. Med dagens rentenivå bør du ikke forvente allverdens renteinntekter...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Flott :)! Da venter jeg på ca. 25000 ,- på konto;D!

Har hørt om at man til og med får renter på dem, men det stemmer kanskje ikke?

Joda, du får rente fra januar til utbetalingsdagen, som pleier å være midt i juni. Med dagens rentenivå bør du ikke forvente allverdens renteinntekter...

 

 

Når det gjelder forskuddstrekk får du rente fra 1. juli i inntektsåret til skatteoppgjøret sendes. Rentene er skattefrie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med så lav alminnelig inntekt, skriver du bare i notatfeltet:

 

"Jeg har lav eller ingen skatteevne grunnet lav alminnelig inntekt, og søker derfor om skattebegrensning jf § 17-1 i Lov om skatt og inntekt"

 

Dersom du har hatt lav inntekt også tidligere år, legger du til at du også søker skattebegresning for de 3 siste årene.

Lenke til kommentar

Med så lav alminnelig inntekt, skriver du bare i notatfeltet:

 

"Jeg har lav eller ingen skatteevne grunnet lav alminnelig inntekt, og søker derfor om skattebegrensning jf § 17-1 i Lov om skatt og inntekt"

 

Dersom du har hatt lav inntekt også tidligere år, legger du til at du også søker skattebegresning for de 3 siste årene.

hva er lav alminnelig inntekt? Sier du at jeg kan få redusert skatt bare ved å skrive en notat til dem? Er de ikke smarte nok til å skjønne selv at jeg har lav alminnelig inntekt?

Endret av lesles
Lenke til kommentar

Den som har lav alminnelig inntekt (for 2014 var dette 131 400 for enslige, 120 800 for ektefeller som lignes separat, og 241 600 for ektefeller som lignes felles) og mottar overgangsstønad eller pensjon etter reglene om familiepleier eller gjenlevende ektefelle i folketrygdloven, kan få skattebegrensning etter reglene i skatteloven § 17-1 (for 2014 også uførepensjon).

 

Når formann skriver at du kan få det har han dermed antagelig glemt at § 17-1 ikke gjelder for lønnsinntekter.

 

Lønnstakere kan få skattebegrensning etter § 17-4, "skattebegrensning ved lav skatteevne". Denne bestemmelsen har flere vilkår, viktigst er kravet om at inntektsnedgangen ikke kan være forbigående (den lave inntekten må være permanent), kravet om at man ikke kan ha krav på studiestøtte for samme periode, og kravet om at inntektsevnen må være maksimalt utnyttet (deltidsarbeid, kortvarig opphold i riket, mv. er ikke i samsvar med dette kravet).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den som har lav alminnelig inntekt (for 2014 var dette 131 400 for enslige, 120 800 for ektefeller som lignes separat, og 241 600 for ektefeller som lignes felles) og mottar overgangsstønad eller pensjon etter reglene om familiepleier eller gjenlevende ektefelle i folketrygdloven, kan få skattebegrensning etter reglene i skatteloven § 17-1 (for 2014 også uførepensjon).

 

Når formann skriver at du kan få det har han dermed antagelig glemt at § 17-1 ikke gjelder for lønnsinntekter.

 

Lønnstakere kan få skattebegrensning etter § 17-4, "skattebegrensning ved lav skatteevne". Denne bestemmelsen har flere vilkår, viktigst er kravet om at inntektsnedgangen ikke kan være forbigående (den lave inntekten må være permanent), kravet om at man ikke kan ha krav på studiestøtte for samme periode, og kravet om at inntektsevnen må være maksimalt utnyttet (deltidsarbeid, kortvarig opphold i riket, mv. er ikke i samsvar med dette kravet).

 

Takk for en fyldig svar. Jeg ligger nok ikke innenfor denne gruppen, og ønsker heller ikke å være. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Man regner med feriepenger i det året du får dem utbetalt. De 13500 er feriepenger du tjente opp i 2013 og fikk utbetalt i 2014. Det trekkes ikke skatt av feriepenger, men det kompenseres ved høyere skatt resten av året.

Inkluderer feriepenger når man regner ut skatte tilgode?

 

Betyr altså at jeg har betalt 35000/135000= 25,5% i skatt,

og IKKE 35000/124000=28%?

 

Noe som igjen betyr mindre skatt til gode?

Lenke til kommentar

 

Man regner med feriepenger i det året du får dem utbetalt. De 13500 er feriepenger du tjente opp i 2013 og fikk utbetalt i 2014. Det trekkes ikke skatt av feriepenger, men det kompenseres ved høyere skatt resten av året.

Inkluderer feriepenger når man regner ut skatte tilgode?

 

Betyr altså at jeg har betalt 35000/135000= 25,5% i skatt,

og IKKE 35000/124000=28%?

 

Noe som igjen betyr mindre skatt til gode?

 

 

Feriepenger som blir utbetalt i 2014 er en del av inntekten i 2014 ja.

Lenke til kommentar

 

 

Man regner med feriepenger i det året du får dem utbetalt. De 13500 er feriepenger du tjente opp i 2013 og fikk utbetalt i 2014. Det trekkes ikke skatt av feriepenger, men det kompenseres ved høyere skatt resten av året.

Inkluderer feriepenger når man regner ut skatte tilgode?

 

Betyr altså at jeg har betalt 35000/135000= 25,5% i skatt,

og IKKE 35000/124000=28%?

 

Noe som igjen betyr mindre skatt til gode?

 

 

Feriepenger som blir utbetalt i 2014 er en del av inntekten i 2014 ja.

 

Ah.. det hadde jeg ikke fått med meg :)

 

Med 137500 i brutto

35000,- betalt i skatt.

BSU fradrag 5000,-

 

Stemmer det da at jeg skal få ca. 20 400,- til gode?

Lenke til kommentar

 

Ah.. det hadde jeg ikke fått med meg :)

 

 

Med 137500 i brutto

35000,- betalt i skatt.

BSU fradrag 5000,-

 

Stemmer det da at jeg skal få ca. 20 400,- til gode?

 

 

 

Om jeg regner på samme måte som krikkert tidligere i tråden får jeg til at du skal betale 13719,25 kr i skatt for 2014.

Lenke til kommentar

 

 

Ah.. det hadde jeg ikke fått med meg :)

 

 

Med 137500 i brutto

35000,- betalt i skatt.

BSU fradrag 5000,-

 

Stemmer det da at jeg skal få ca. 20 400,- til gode?

 

 

 

Om jeg regner på samme måte som krikkert tidligere i tråden får jeg til at du skal betale 13719,25 kr i skatt for 2014.

 

Du må ha gjort noe feil.. For det stemmer nok ikke :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...