Gå til innhold

Dette er Zotacs kraftige konsoll-PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@efikkan; Kraftig i denne sammenhengen er nok i forhold til SteamOS. Hvilken ytelse en maskin har kommer i stor grad an på programvaren. Dette er en 100% vanlig stasjonær med tanke på maskinvare (M skjermkort da :p ). Steam Machines navnet kan brukes på alle maskiner som har SteamOS.

Jeg har lest noen tester på spillytelse med SteamOS og det er ganske villt hvor mye mer kraft du får med samme maskinvare i forhold til Windows eller OSX.

Er egentlig litt irritert over at det bare snakkes om Steam Machines og det (nesten) aldri er snakk om SteamOS. Steam Machines er ingenting nytt som det virker for meg som de legges frem som, det som er "revolusjonen" her er OS'et.

TEK; Vær så snill å nevne SteamOS og presisere at dette er det eneste som gjør en maskin (PC) til en Steam Machine :) :)

 

Edit; Med riktig programmering og tilpassning så kan 970M kortet med SteamOS yte bedre enn et 980 med Windows (teoretisk selvfølgelg). :dremel:

Endret av Dante's Inferno
  • Liker 1
Lenke til kommentar

SteamOS eller ikke har ingen betydning. SteamOS er Linux som riktig nok har noen prosent høyere ytelse for Nvidia, men denne maskinvaren er fremdeles ikke high-end sammenlignet med desktop. Dette blir nok noe a la GTX 960, så jeg forstår ikke hvordan dette kortet skal kunne konkurrere med GTX 980 med halve maskinkraften.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Det er jo fint at det nå kommer Steam Machines på markedet, problemet er at de fullstendig bommer på prisnivået sitt.

 

Steam Machines er jo laget for å konkurrere direkte med de tradisjonelle spillkonsollene, og da mener jeg at å lansere et produkt som koster like mye som de tre andre konsollene på markedet til sammen gjør at man snubler før man har forlatt startstreken.

 

Man kan komme med en drøss argumenter om på hvilke måter dette er langt bedre enn konsoll, og at man får mer ytelse osv., men folk vil fremdeles sammenligne dette opp mot en konsoll.

 

Fravær av store eksklusive titler (hvor mange PC-eksklusive titler har kommet de siste årene som best lar seg spille med en håndkontroll?) gjør det hele heller ingen tjenester.

 

Da har jeg heller troen på Steam Link, gitt at det fungerer som de påstår at det skal.

Lenke til kommentar

Det er jo fint at det nå kommer Steam Machines på markedet, problemet er at de fullstendig bommer på prisnivået sitt.

 

Steam Machines er jo laget for å konkurrere direkte med de tradisjonelle spillkonsollene, og da mener jeg at å lansere et produkt som koster like mye som de tre andre konsollene på markedet til sammen gjør at man snubler før man har forlatt startstreken.

Da har du misforstått litt. Steam Machines er designet for de som ønsker en "konsoll-opplevelse" av sine PC-spill, og for de som ønsker en dedikert spille-PC uten å bygge selv. Jeg tror ikke at Steam Machines kommer til å konkurrere med samme kundegruppe som PS4, Xbox, Wii, osv. på lang tid.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes det virker som et fint kompromiss mellom spesifikasjoner og WAF. Ikke noen diger stygg stasjonær PC som bråker og gjør stua til badstu om sommeren. Passe liten, stuevennlig design, temmelig mye kraft for å være så liten og sikkert en helt grei pris.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Rart at dei ikkje køyrer på med 16GB minne og ein 255GB SSD. Hadde jo gjort dette til et langt bedre kjøp. Er jo litt rart å køyre på med den CPU-en og den GPU-en for so å prøve å spare penger på dei delane som gjer den desidert største "wow den var rask" faktoren.

Lenke til kommentar

SteamOS eller ikke har ingen betydning. SteamOS er Linux som riktig nok har noen prosent høyere ytelse for Nvidia, men denne maskinvaren er fremdeles ikke high-end sammenlignet med desktop. Dette blir nok noe a la GTX 960, så jeg forstår ikke hvordan dette kortet skal kunne konkurrere med GTX 980 med halve maskinkraften.

 

Ytelsen til GPU-en er akkuratt like avhengig av drivaren på Linux som på Windows. For enkelte spel er kansje Linux drivaren bedre, men for dei fleste spel er det nokk mest effektivt på Windows. Dette er jo og helt naturlig med tanke på kor mange folk som jobber for å effektivisere Windows driveren sammenligna med Linux driveren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo fint at det nå kommer Steam Machines på markedet, problemet er at de fullstendig bommer på prisnivået sitt.

 

Fravær av store eksklusive titler (hvor mange PC-eksklusive titler har kommet de siste årene som best lar seg spille med en håndkontroll?) gjør det hele heller ingen tjenester.

 

Da har jeg heller troen på Steam Link, gitt at det fungerer som de påstår at det skal.

 

Antakelig har det vel kommet svært mange titler av typen du etterlyser? Det kommer jo antakelig flere PC-ekslusive-titler i året enn det kommer spill tilsammen på alle de tre andre konsollene (eksklusive eller ikke)

 

AtW

Lenke til kommentar

Prisen blir nok ikke problemet for de som ønsker seg en stue-PC, til 7-8k får de en OK boks som ikke koster mer enn en middels laptop(eller litt mer enn en iPhone). Jeg vet om folk som har en laptop koblet til PCen for dette formålet, så et slags marked finnes der nok. Men det vil ikke overraske meg om de fleste installerer Windows på boksene.

 

Som Simen1 er inne på har disse boksene høy WAF pga. estetikk og størrelse (selv om støy kan nær elimineres i stasjonære i dag).

 

Det som har manglet på PC-fronten side midten av nittitallet er flerspillermodi for én monitor (og god gamepad-støtte). For tyve år siden var dette ganske vanlig siden få spill støttet nettverksforbindelse, men dette er noe som dessverre aldri har tatt av på PC. Heldigvis har nå Valve begynt å merke spill som er kontrollervennlig osv., og markedet av folk som liker å spille for moro sammen med andre er ganske stort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

SteamOS eller ikke har ingen betydning. SteamOS er Linux som riktig nok har noen prosent høyere ytelse for Nvidia, men denne maskinvaren er fremdeles ikke high-end sammenlignet med desktop. Dette blir nok noe a la GTX 960, så jeg forstår ikke hvordan dette kortet skal kunne konkurrere med GTX 980 med halve maskinkraften.

 

SteamOS har betydning, det er det eneste som er nytt. Steam Machines er bare et tullenavn på en vanlig PC. Hvis man ikke kjører noen programmer i bakgrunnen, men bruker 100% av kraften på å dra spillet så vil man selvfølgelig få bedre ytelse på et "dårlig" kort. Hvis kort 1 yter 50% av kort 2, men oppsettet til kort 2 krever at 50% av ytelsen brukes på å drive bakgrunnssystemet så vil de jo gi samme ytelse i spillet. Det er derfor PS og Xbox klarer den grafikken de gjør med dårlig maskinvare.

 

Jeg sier ikke at et 970M skal konkurrere med et 980 direkte, men hvis SteamOS gir bedre ytelse i forhold til maskinvaren så kan man klare seg med et billigere kort. Selvfølgelig så kjøper man et 980 hvis man har planlagt det og ikke bryr seg om den 1000 lappen eller to ekstra :)

 

Vel, det som egentlig sitter i hodet mitt når jeg skriver dette her er et sterkt håp om at Valve har noen skikkelige ess i ermet. Hvis de får for eksempel 30% bedre ytelse på SteamOS enn Windows så kan man jo lage spillene 30% mer kravstore som igjen tilsier bedre grafikk etc. Men som du sier så kan man ikke sammenlikne 970(M) og 980 uansett fordi et 980 vil jo også få tilsvarende bedre ytelse :D:)

 

Tror også litt av poenget til Valve er å lage idiotsikring til PC gamere :green: Det er jo det Xbox og PS er, idiotsikrede maskiner og idiotene ELSKER det. For ikke å nevne Apple :tease:

Lenke til kommentar

 

SteamOS eller ikke har ingen betydning. SteamOS er Linux som riktig nok har noen prosent høyere ytelse for Nvidia, men denne maskinvaren er fremdeles ikke high-end sammenlignet med desktop. Dette blir nok noe a la GTX 960, så jeg forstår ikke hvordan dette kortet skal kunne konkurrere med GTX 980 med halve maskinkraften.

SteamOS har betydning, det er det eneste som er nytt. Steam Machines er bare et tullenavn på en vanlig PC. Hvis man ikke kjører noen programmer i bakgrunnen, men bruker 100% av kraften på å dra spillet så vil man selvfølgelig få bedre ytelse på et "dårlig" kort. Hvis kort 1 yter 50% av kort 2, men oppsettet til kort 2 krever at 50% av ytelsen brukes på å drive bakgrunnssystemet så vil de jo gi samme ytelse i spillet. Det er derfor PS og Xbox klarer den grafikken de gjør med dårlig maskinvare.

 

Du overvurderer/feilvurderer nok en del faktorer her nå. Selvsagt påvirker bakgrunnsprosesser som nettleser, Spotify, nedlastinger, antivirus osv. ytelsen, men det handler primært om CPU-last og minnebruk. Felles for de fleste av disse er at de kan gi uforutsigbar stor CPU-last i små øyeblikk som kan medføre hakking i spill, men de står generelt for liten GPU-last. Dette påvirker også gjennomsnittlig ytelse i liten grad selv om det påvirker spilleopplevelsen.

 

Og når vi er inne på spillopplevelsen så er det faktisk ett område Linux har en kjempefordel: de som har styrt med lyd i Linux vet at Linux har mulighet til å kjøre en "semi-realtime" low-latency kernel. Dette går ut på å bytte ut scheduleren og justere på en del faktorer som gjør at prosesser får jobbe uforstyrret på en CPU-kjerne, høyere presisjon på threading og synkronisering og at den interne kernel-forsinkelsen blir redusert til under en tidel. Dette medfører et par prosent mer CPU-last så det er ikke ideelt for bærbare, men det medfører mye jevnere bildeflyt og kortere input-respons.

 

Så du er inne på noe, selv om noe er misforstått.

 

Tror også litt av poenget til Valve er å lage idiotsikring til PC gamere :green: Det er jo det Xbox og PS er, idiotsikrede maskiner og idiotene ELSKER det. For ikke å nevne Apple :tease:

Ja absolutt. F.eks. Valve jobber mye med å få gamepads til å konfigurere seg automatisk for alle spill, dette er noe som har vært et herk i 25+ år.
Lenke til kommentar

Jeg vet at jeg overvurderer/ feilvurderer litt, men jeg har så lyst til at det skal skje et "mirakel" slik at vi får mye bedre ytelse på et øyeblikk uten at man trenger kraftigere maskinvare :) Gleder meg som en unge til å se det ferdige resultatet. Tenkte på å legge inn SteamOS på maskinen min, men jeg lot vær da det er noen "bugs" med dualboot etc så det er best å bruke en egen HDD til det. Har ingen annen grunn til å kjøpe en ny HDD så jeg sket i det.

Lenke til kommentar
Ja absolutt. F.eks. Valve jobber mye med å få gamepads til å konfigurere seg automatisk for alle spill, dette er noe som har vært et herk i 25+ år.

 

 

Hva tenker du egentlig på her? På linux? Har joypad hjemme og de siste kanskje 5 årene så tror jeg ikke jeg har opplevd en eneste gang at det er noe annet enn å bare koble joypaden inn så er det et ferdig oppsett klart i spillet og det er bare å kaste seg inn i det om du liker default-oppsettet.

 

AtW

Lenke til kommentar

"maskinen har muskler nok til jevn kjøring av spill på høyteste grafikkinnstillinger og 4K-oppløsning."

 

Har mine tvil om at den kan kjøre spill med grei FPS med 4K oppløsning.

 

Ja, tror nok rettere formulering ville vært "maskinen har muskler nok til jevn kjøring av spill på høyteste grafikkinnstillinger eller 4K-oppløsning"

Lenke til kommentar

Det er jo fint at det nå kommer Steam Machines på markedet, problemet er at de fullstendig bommer på prisnivået sitt.

 

Steam Machines er jo laget for å konkurrere direkte med de tradisjonelle spillkonsollene, og da mener jeg at å lansere et produkt som koster like mye som de tre andre konsollene på markedet til sammen gjør at man snubler før man har forlatt startstreken.

 

Man kan komme med en drøss argumenter om på hvilke måter dette er langt bedre enn konsoll, og at man får mer ytelse osv., men folk vil fremdeles sammenligne dette opp mot en konsoll.

 

Fravær av store eksklusive titler (hvor mange PC-eksklusive titler har kommet de siste årene som best lar seg spille med en håndkontroll?) gjør det hele heller ingen tjenester.

 

Da har jeg heller troen på Steam Link, gitt at det fungerer som de påstår at det skal.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_PC_exclusive_games

 

Du kan bruke mus og tastatur med SteamOS, men selv med kontroller er det langt flere titler som kommer til PC enn konsoll. Konsoll har jo så langt fått stort sett remastered, PC ports og indiespill til nå.

Lenke til kommentar

Muligens noe off-topic, men trenger hjelp til å bygge min egen steam-konsoll.

 

Har samlet ett par komponenter inkludert ssd til en verdi av 4500 kroner. Eneste grunnen til at jeg ikke har fullført kjøpet enda er at jeg er usikker på om det kommer til å fungere. Regner med at jeg kan starte med å flashe steam-os på maskinen, men er usikker på kontrollene.

 

Hovedkortet blir sannsynligvis Komplett.no - ASRock H97M-ITX/ac, Socket-1150 siden det er på tilbud. Men - hvordan kan jeg koble til PS4 kontrollere på denne maskina trådløst? Setter pris på all hjelp!

Lenke til kommentar

Muligens noe off-topic, men trenger hjelp til å bygge min egen steam-konsoll.

 

Har samlet ett par komponenter inkludert ssd til en verdi av 4500 kroner. Eneste grunnen til at jeg ikke har fullført kjøpet enda er at jeg er usikker på om det kommer til å fungere. Regner med at jeg kan starte med å flashe steam-os på maskinen, men er usikker på kontrollene.

 

Hovedkortet blir sannsynligvis Komplett.no - ASRock H97M-ITX/ac, Socket-1150 siden det er på tilbud. Men - hvordan kan jeg koble til PS4 kontrollere på denne maskina trådløst? Setter pris på all hjelp!

 

Denne

http://www.dx.com/p/lemon-s600-bluetooth-v3-0-wireless-15-key-game-joystick-controller-for-android-phone-black-red-327356#.VPnEc-FBKM8

Pluss

http://www.dx.com/p/ultra-mini-bluetooth-3-0-usb-dongle-65631#.VPnFUeFBKM8

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...