Gå til innhold

Trodde du maskinen din var rå? Glem det!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gidder ikke å kvote vilden sky. så svarer med bold skrift.

Tusen takk Greddi, som observant sjel.
Mente ØKT motstand ja. :D

Typisk ved OC så er en ting å kunne kjøre på med mer effekt før den throttler/får thermal runaway.Det er jeg enig i.

Men det er også en sidefordel med økt motstand, og som jeg tror kan være en av grunnene til at lave temperaturer også tillater høyere Frekvens (uten å få bitfeil) med samme spenningsnivå eller mindre dvs. mindre effekt. Og det er at økt motstand kan gi mindre lekkasjestrøm/støy.

 

æææ, er ikke helt enig for å si det mildt. Støy kommer stortsett fra eksterne kilder, ved å øke motstanden på kommunikasjon medium, minker du også SNR (signal to noice ratio) som gjør at pulsene blir "mer" harmoniske. Mediumet signalet skal traske gjennom må ha minst mulig motstand, for at mottakeren skal oppfatte en "1" er en or "0" er null nær 100% av antall bit'r den får.

Som totalt sett gjør at prosessoren er både mer effektiv, men også mer stabil på lave temperaturer.

Jeg er ikke helt enig med deg at økt effekt er det som gjør forskjellen. For økt motstand gir som du sier mindre strøm og dermed mindre effekt/tap på samme spenningsnivå. Og nettopp det som gir meg en edge når jeg fyrer i gang chilleren.

 

Du kjøler ikke ned cpu for økt motstand. Du kjøler cpu for å beholde motstanden og holde den under kontroll.

Hadde det vært motsatt, altså økt effekt som gir renere pulser/mindre støy (minket sjanse for bitfeil), så ville du måtte økt spenningen ved lavere temp for å opprettholde klokken. Og det er jo ikke slik i praksis.

 

Det som er fint med elektroniske kretser er at vi ikke trenger allverden strøm for å kunne sende signaler. Sender sende en puls av "stor" spenning og liten strøm og Mottaker leser av verdien på spenningen.

Det er ikke størrelsen i effekten i selv selv som avgjør om du får bitfeil eller ikke, det er i kombinasjon av nivå på støy (ekstern kilde) og signalet fra senderen i mediumet, som avgjør om mottaker får samme "1" eller "0" som Sender sendte. Bitfeilraten er den samme* "pr" hz, øker du frekvensen så øker du sannsynligheten for at du får flere "0"'r på rad når du skulle hatt "1"'r istedenfor under samme periode. Altså bitfeilraten.

 

 

Slik du klokker i praksis: Du øker frekvens gradvis, helt til det blir ustabilt og får blåskjerm. Du stopper og går tilbake til forrige steg. Du øker spenning bittelitt, og cpu blir "stabil" igjen. Men så pusher du enda mer på frekvens på den nye spenningen, mens temperaturen øker, i takt med at du øker spenningen. Så kommer du til "frekvensvegg" og øker spenning bittelitt til, og slik fortsetter det å gå helt til du treffer temperatur taket... Hva gjør du da? hiver på mer kjøling ikke sant?

 

Å ha minus grader på cpu er ikke det samme som å ha minus grader i selve kretsen.

 

 

 

 

 

Endret av Greddi
Lenke til kommentar

Det som er mest ekstremt med denne testen er at denne maskinen klarer 108 fps på Far cry 4 på 1080p. Fordømt møkkaspill. Råeste som fins av hardware der ute og maks overklokka alt. Sier litt om det spillet.

 

Så selv med dette oppsettet klarer man ikke utnytte sin 144Hz skjerm i HD oppløsning. Noen som tidligere nevnte at 1080P var avleggs? 4K i spill ligger langt fram i tid enda, det er ikke noe særlig å gå ned til 60Hz....

Lenke til kommentar

 

Det som er mest ekstremt med denne testen er at denne maskinen klarer 108 fps på Far cry 4 på 1080p. Fordømt møkkaspill. Råeste som fins av hardware der ute og maks overklokka alt. Sier litt om det spillet.

 

Så selv med dette oppsettet klarer man ikke utnytte sin 144Hz skjerm i HD oppløsning. Noen som tidligere nevnte at 1080P var avleggs? 4K i spill ligger langt fram i tid enda, det er ikke noe særlig å gå ned til 60Hz....

 

Det er jo fordi spillet er en elendig consoll port som ikke er lagt tilrette for skikkelig maskinvare slik som pc'ene har. Kjører du det på skikkelige spill som BF4 osv så ser du forskjell.

Lenke til kommentar

 

 

Det som er mest ekstremt med denne testen er at denne maskinen klarer 108 fps på Far cry 4 på 1080p. Fordømt møkkaspill. Råeste som fins av hardware der ute og maks overklokka alt. Sier litt om det spillet.

 

Så selv med dette oppsettet klarer man ikke utnytte sin 144Hz skjerm i HD oppløsning. Noen som tidligere nevnte at 1080P var avleggs? 4K i spill ligger langt fram i tid enda, det er ikke noe særlig å gå ned til 60Hz....

 

Det er jo fordi spillet er en elendig consoll port som ikke er lagt tilrette for skikkelig maskinvare slik som pc'ene har. Kjører du det på skikkelige spill som BF4 osv så ser du forskjell.

 

 

Nå skal det sies at Farcry 4 skalerer veldig bra i prosent for hvert skjermkort som settes inn. Så vil ikkje si at dette spillet er et elendig consolport, siden det skalerer veldig bra på overklokk av skjermkort OG det har nesten perfekt skalering med flere skjermkort. Iallefall med GTX 980.

 

Farcry 4 er faktisk et morro spill, etter min mening :D

 

Litt synn at det ikkje er mere fysikk i FC4, fordi da hadde det kanskje blitt brukt litt mere cpukraft.

 

Trodde du maskinen din var rå? Glem det!

 

Tja...

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Har de feteste AsRock-kortene OC Socket for bedre overklokking av cache eller ikke?

 

Ja det nyeste OC kortet...

 

og de nye som blir lansert nå;

 

X99 OC Formula /USB 3.1

X99 Professional / 3.1

X99 Extreme6 / 3.1

X99X Killer / 3.1 X99 Extreme4 / 3.1

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

 

 

Det som er mest ekstremt med denne testen er at denne maskinen klarer 108 fps på Far cry 4 på 1080p. Fordømt møkkaspill. Råeste som fins av hardware der ute og maks overklokka alt. Sier litt om det spillet.

 

Så selv med dette oppsettet klarer man ikke utnytte sin 144Hz skjerm i HD oppløsning. Noen som tidligere nevnte at 1080P var avleggs? 4K i spill ligger langt fram i tid enda, det er ikke noe særlig å gå ned til 60Hz....

 

Det er jo fordi spillet er en elendig consoll port som ikke er lagt tilrette for skikkelig maskinvare slik som pc'ene har. Kjører du det på skikkelige spill som BF4 osv så ser du forskjell.

 

 

Nå skal det sies at Farcry 4 skalerer veldig bra i prosent for hvert skjermkort som settes inn. Så vil ikkje si at dette spillet er et elendig consolport, siden det skalerer veldig bra på overklokk av skjermkort OG det har nesten perfekt skalering med flere skjermkort. Iallefall med GTX 980.

 

Farcry 4 er faktisk et morro spill, etter min mening :D

 

Litt synn at det ikkje er mere fysikk i FC4, fordi da hadde det kanskje blitt brukt litt mere cpukraft.

 

Trodde du maskinen din var rå? Glem det!

 

Tja...

 

 

 

Om man ikke klarer mer enn ~100 FPS med 4x 980 @ 1570Mhz så er det noe feil med spillet, uavhengig av hvordan det skalerer i multi Gpu scenarioer :p

 

At det er et artig spill skal jeg ikke si noe på, har en del timer på det selv.

Endret av EggMan88
Lenke til kommentar

 

Har de feteste AsRock-kortene OC Socket for bedre overklokking av cache eller ikke?

 

Ja det nyeste OC kortet...

 

og de nye som blir lansert nå;

 

X99 OC Formula /USB 3.1

X99 Professional / 3.1

X99 Extreme6 / 3.1

X99X Killer / 3.1 X99 Extreme4 / 3.1

 

Reviderer de OC Formula med OC Socket ala Asus? Pokker at jeg akkurat har kjøpt OC Formula da! :p

Lenke til kommentar

Noen som kan forresten gi meg en skikkelig forklaring på hvorfor fasekjølere er forbudt under f.eks TG?

 

De fleste trekker jo knappe 300W. Burde være mulig å betale noen lapper for mer strøm.. :rofl:

hadde med meg Prometeia Mach II på TG for 10-11år siden. Gikk fint det ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...