Gå til innhold

Velge avdragsfritt og putte avdragene i fond, risky?


Anbefalte innlegg

Har i dag en høy gjelsgrad, men økonomien går rundt. Sparer i BSU og i sparekonto. Har begynt å snuse litt på fond og har vel rundt 10k i fond nå.

 

Snakket med banken min her for litt siden og de mente jeg burde se på muligheten for å ta deler av lånet avdragsfritt og putte avdragene inn i diverse fond. Dette kunne potensiellt gi mer avkastning enn å ha pengene på bok eller å nedbetale lånet nå som realrenta er tilnærmet lik null. Dette vil igjen korte ned låneperioden min. Hvor risky er dette? Hva skjer med fonds/aksjemarkedet hvis rentene i Norge begynner å gå oppover, vil aksje/fond synke i verdi?

 

Noen som har argumenter for og imot?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyere avkastning = Høyere risko.

 

Det er derfor såklart mer risiko å sette pengene sine i aksjer og fond. Å ha avdragsfrihet når renta er lav og heller sette pengene i fond er meget smart. Du burde dog ikke bli "lurt" av banken til å bruke deres dårlige løsninger for fond. Du burde heller velge en nøytral nettmegler med et mye større utvalg av fond, som Nordnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes dette hørtes veldig kynisk ut av banken din. Det høres ut som en litt mildere versjon av det DNB ble saksøkt for da de rådet folk til å ta opp store lån for å kjøpe fond som tapte seg drastisk i verdi. Banken tjener gode penger på forvaltningskostnader, økte renteutgifter for lånetaker og "sparer" litt på reduserte renteutbetalinger.

 

Ved denne løsningen risikerer du riktignok ikke veldig mye iom at de ikke ber deg ta opp mer lån, men skulle ikke fondet gå helt som de forespeiler så vil du i x antall måneder/år ikke ha betalt ned noe på lånet (evt betalt ned mindre på lånet enn normalt om du bare tar deler av det).

 

Avdragsfrihet er også noe bankene ikke kaster etter folk så personlig sparer jeg denne muligheten til renta er betydelig høyere enn nå. Det er kjipt å bli nekta det når renta kryper opp mot ti-tallet, bilen skal på storservice med masse feil, bikkja trenger operasjon og dattera regulering. Da tenker jeg du forbanner den dagen en småfrekk bankansatt ville øke sin egen inntjening ved å få deg til å gamble ble lånte penger.

 

Spør du meg gjør fondssparing seg best med disponibel inntekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har i dag en høy gjelsgrad, men økonomien går rundt. Sparer i BSU og i sparekonto. Har begynt å snuse litt på fond og har vel rundt 10k i fond nå.

 

Snakket med banken min her for litt siden og de mente jeg burde se på muligheten for å ta deler av lånet avdragsfritt og putte avdragene inn i diverse fond. Dette kunne potensiellt gi mer avkastning enn å ha pengene på bok eller å nedbetale lånet nå som realrenta er tilnærmet lik null. Dette vil igjen korte ned låneperioden min. Hvor risky er dette? Hva skjer med fonds/aksjemarkedet hvis rentene i Norge begynner å gå oppover, vil aksje/fond synke i verdi?

 

Noen som har argumenter for og imot?

 

Takker for svar!

 

Vær forbanna klar over at din kundekontakt i banken, som bankene så fint kaller rådgivere, er selgere som ønsker å selge deg bankens produkter fordi de har provisjon av salget. De tjener altså penger på å selge deg fond.

 

Det mest fornuftige vi vanlige arbeidsfolk kan gjøre er å betale ned gjeld. Naturligvis kan du være heldig og tjene endel på å kjøpe fond dersom du gjør det på riktig tidspunkt, men avisene er fulle av historier om folk som har tapt store penger. Det er bare å google litt så finner du mange tragiske skjebner.

 

Betal ned gjelda di du, om 2 år kan renta være tilbake på 10-tallet.

Endret av Dragavon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Har i dag en høy gjelsgrad, men økonomien går rundt. Sparer i BSU og i sparekonto. Har begynt å snuse litt på fond og har vel rundt 10k i fond nå.

 

Snakket med banken min her for litt siden og de mente jeg burde se på muligheten for å ta deler av lånet avdragsfritt og putte avdragene inn i diverse fond. Dette kunne potensiellt gi mer avkastning enn å ha pengene på bok eller å nedbetale lånet nå som realrenta er tilnærmet lik null. Dette vil igjen korte ned låneperioden min. Hvor risky er dette? Hva skjer med fonds/aksjemarkedet hvis rentene i Norge begynner å gå oppover, vil aksje/fond synke i verdi?

 

Noen som har argumenter for og imot?

 

Takker for svar!

 

Vær forbanna klar over at din kundekontakt i banken, som bankene så fint kaller rådgivere, er selgere som ønsker å selge deg bankens produkter fordi de har provisjon av salget. De tjener altså penger på å selge deg fond.

Har ikke inntrykk av at provisjon er spesielt vanlig.

Lenke til kommentar

Hvis du med med "høy gjeldsgrad" mener gjeld i forhold til inntekt er det en ting, men hvis du mener lån i forhold til lånetakst på boligen er det noe annet. Det er generelt lurt å komme seg ned til en belåningsgrad som gir best mulig rente før man begynner å tenke på noe annet. Men er du innenfor 60% er det ikke så dumt å heller spare noe i fond. Jeg ville nok ikke kuttet ut nedbetalingen fullstendig, men å øke nedbetalingstiden noe og spare det resterende beløpet i fond vil som regel lønne seg. Merk at jeg sier som regel, ikke alltid. Du eksponerer deg for en børsrisiko i tillegg til boligprisrisikoen og hvis både boligprisene og børsen krasjer, bør du ha penger nok til å ikke måtte selge deg ut.

 

Men et par ting til slutt: du bør for all del spare i indeksfond, ikke aktivt forvaltede fond. Og dette vil øke nedbetalingstiden, ikke redusere den. Men det gjør ikke noe, det er ikke førstemann til å bli gjeldfri som vinner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...