Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvem har lov til å oppsøke deg på bostedsadresse?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg lurte litt på hvem som faktisk har lov til å komme hjem til deg på din bostedsadresse uanmeldt. Finnes det noen restriksjoner på det tro?

Saken er at for en tid siden kjøpte jeg nytt kjøleskap hos min lokale hvitevare forretning. Betalte da for å få det fraktet hjem. Fikk ganske lenge i ettertid regning på frakten i posten. Jeg glemte regningen og fikk en purring. Klarte selvfølgelig å glemme den enda en gang, jeg er helt håpløs med papirfakturaer. Min kone som ordner dette i nettbank vanligvis, men jeg glemte å gi den til henne, så det hele var en forglemmelse.

 

Så i dag ringte det på døra. Da jeg åpnet så sto det to karer fra forretningen jeg hadde handlet hos, på trappa. De lurte da på "Om jeg hadde tenkt til å betale snart". Jeg ble ganske paff, og ble først ganske forbanna og begynte å kjefte, men roet meg fort ned, streng tatt så var det jo jeg som hadde driti på draget, men seriøst? Er det ikke litt drøyt å tråppe opp hjemme hos folk fordi man skylder en regning i en butikk? Hva med å sende en purring til eller inkassovarsel? Trodde det bare var politiet som kunne komme å kreve ting. Jeg synes det var drøyt, men skal ikke si noe hvis de faktisk har lov til det. Regningen ble betalt og jeg fakset over kvittering.

Jeg googlet litt men fant ikke noe. Hva tror dere?

 

Mvh Morten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lov å ringe på hvilken dør man vil.

Man har lov til å si hva man vil (innenfor rammene av loven) mens man står der.

Det har du selvfølgelig rett i, men "innenfor rammene av loven" er i dette tilfellet ikke oppfylt. Å troppe opp på døren til noen uanmeldt på denne måten er nok i strid med god inkassoskikk, se inkassoloven § 8.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er lov å ringe på hvilken dør man vil.

Man har lov til å si hva man vil (innenfor rammene av loven) mens man står der.

Det har du selvfølgelig rett i, men "innenfor rammene av loven" er i dette tilfellet ikke oppfylt. Å troppe opp på døren til noen uanmeldt på denne måten er nok i strid med god inkassoskikk, se inkassoloven § 8.

 

Finnes noen unntak slik som besøkelsesforbud.

Men i hovedsak er det grunnen til du er der som er hinderet. Inkasso/torpedo er ikke lov, samme gjelder dersom du i praksis utfører en trussel ved å møte på døra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for kjappe svar, skal definitivt benytte meg av denne siden oftere :)

 

Jeg er enig i at dette var nok i strid mot god inkassoskikk, når jeg fikk lest om det. Takk for link til den siden.

 

De kunne tatt en telefon synes jeg, noe spesielt å gjøre det på den måten de gjorde. Men men, ingen skade skjedd og det hender at folk tar litt merkelige beslutninger, men det har vi vel alle gjort.

 

Tror jeg reiser bort dit i morgen og forklarer at det ikke var helt måten å gjøre det på :)

 

Takk for hjelpen med å få klarhet i dette :)

 

Mvh Morten

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Er det ikke kun personer som representerer firma som jobber innenfor inkasso som må forholde seg til inkassoloven?

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

 

 

§ 8.God inkassoskikk

 

Inkassovirksomhet skal utøves i samsvar med god inkassoskikk. Det samme gjelder ved leilighetsvis inndriving for andre og ved inndriving av egne pengekrav.

 

Det er i strid med god inkassoskikk å bruke inkassometoder som utsetter noen for urimelig påtrykk, skade eller ulempe.

Lenke til kommentar

Det var altså regningen på frakten de kom for, kjøleskapet ble betalt i butikken, vet ikke hvorfor de ikke tok seg betalt for frakten også med det samme, men. Frakten var på 625 kr, synes det er noe spesielt å komme på døra til folk for den summen. Jeg unnlater ikke å betale regninger, det hele var en forglemmelse. Ordlyden var barsk og de sa noe sånt som "Du har en regning hos oss, som vi lurte på om du hadde tenkt til å gjøre opp" Greit, jeg hadde en regning der, men tonen gjorde meg irritert. Hadde de sagt f.eks "Hei, vi er fra den og den butikken, vi kan ikke se å ha mottatt penger for frakten på kjøleskapet vi leverte hos deg". DA hadde det vært greit. Det var attituden som gjorde meg irritert. De har tlf nr mitt, de ringte til og med på det før de kom for å levere kjøleskapet. Så en tlf hadde vært noe annet, det hadde vært greit.

Jeg kommer til å snakke med de i morgen å spørre om dette er måten de krever inn penger på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette må vel kalles personlig service fra den lokale butikken. De store kjedene ville bare sendt et kaldt brev istedenfor å spandere et personlig besøk. ;) Kanskje de stakk innom for å minne om regningen fordi de var og leverte varer hos naboen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...